Gå til innhold

Nytt fra Sage


Torleiv Grøndalen

Anbefalte innlegg

  • Svar 206
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Jeg for min del skal ikke ha en eneste en av dem.

Dette er i mine øyne fullstendig crap.

Og handler bare om at One ikke solgte eller selger

etter forventningene.

Jeg har sagt det før,og sier det igjen,hvis noen kommer med en

stang som er betydlig lettere enn alle andre stenger så begynner det å skje ting.

Det er det eneste å banke i bordet med nå.Brum,brum....

Tom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fredrik hoffmann

Mener at One er den mestselgende Sage noen sinne. Jeg bruker stort sett bare en One 490 for tiden, og det er ikke tilfeldig.

men så står jeg heller ikke på kastebrygga, men med elvevann til langt oppover ørene.  :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener at One er den mestselgende Sage noen sinne. Jeg bruker stort sett bare en One 490 for tiden, og det er ikke tilfeldig.

men så står jeg heller ikke på kastebrygga, men med elvevann til langt oppover ørene.  :o

Ja,greit nok at du mener det,men er det slik?(Eller bare driver du og gjetter nå som vanlig? ;D)

Hva du bruker er totalt uinteressant for oss andre,akkurtat like lite interessant

som hva jeg bruker.

Glem det der med kastebrygga.Det er ikke det det handler om,og hvis du ikke etter all denne tiden

ennå ikke har skjønt det så er det jaggu på tide.

For å fiske med fluestang så må du kaste,men ikke nødvendigvis langt,men er du god til å kaste

så vil jeg vel ikke akkurat si at det noen ulempe eller svakhet akkurat.

Og hva skulle det ha med valget av komponenete på klingen å gjøre?

Tom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn blir aldrig fluefiskerne enige i ;-)

Men er litt enige med dere alle ;-)

Har kastet og prøvd mye forskjellig i sommer.

Kjøpt meg ny sage one i #5 i vår..solgte da min z-axis #5.. Synes one går bedre,  mindre luftkast for lengre legnder.

Føler at den er med mer å gir mer svar..

Sikkert for at jeg ikke er så go til å kaste men er av den typen som fisker og ikke står å trener på kasting. ( noe jeg sikkert burde gjort)

Nå er det #4 stang som jeg bruker mest.. og der bruker jeg en Helios 490 midflex.. og foreløbig er det ingen stang som går utenpå den for min del.. ikke bare fordi at den er go og kaste med.. men nettopp det med vekt..

Den er super lett og veldig behagelig..

Så veldig enig i at det er vekta det må satses på.. masse gode stenger å velge i... men få ned vekta :-)

Hva prisen angår.. får være det samme.. fritt opp til hver enkelt hva man vil legge i stang..

Ikke så mange åra siden det var 10 lapper for en loomis eller. Folk kjøpte da den..

Ikke vet jeg.. men dem selger nok den nye om den koster en del... Men helt enig i at det er for dyrt!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fredrik hoffmann

Helt korrekt observasjon om One.. Den funker på 3 meter og 30 meter like greit.

De som har hue langt inn i nostalgien ( :rolleyes:) vil ikke klare å se dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fredrik hoffmann

Nå er det ikke sånn at jeg har noe i mot Ron Thompson og utstyr for lavere budsjett, men etter mange år som fluefiske-geek blir man jo litt sær... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke skjønne at folk går på lim pinnen år etter år,hvert år kommer det en stang serie som skal overgå det meste

med vekt/aksjoner som skal overgå alt.Samtidig er det andre som tråler brukt børsen på enkelte eldre merker som de mener er noe av det beste som er blitt laget.

Hvor bra kan egentlig en flue kjepp bli?

Man kan jo se på hvor mye bra billig stenger det har blitt de siste årene,trenger vi egentlig noe bedre?

Fatter ikke at vi i det hele tatt fikk ut lina for 20 år siden.... :)

Liner er vel kanskje et mer fokus,ikke vet jeg.

Sannheten er at man blir merke tro og vil ha det "værste"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så sant så sant Glenn. ;D

Lina er det vi kaster med ,men om det hadde kommet en stang

med betydlig lavere vekt enn alle andre så ville det uten tvil være det

mest interessante.

Den første som klarer det vil også uten tvil bli den som blir lagt merke til.

Tom.

Helt riktig det Tom,men det har sin pris lettere stang mindre resin,mindre bindemiddel mer stangbrudd...bra for meg. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så sant så sant Glenn. ;D

Lina er det vi kaster med ,men om det hadde kommet en stang

med betydlig lavere vekt enn alle andre så ville det uten tvil være det

mest interessante.

Den første som klarer det vil også uten tvil bli den som blir lagt merke til.

Tom.

Unnskyld et tåpelig spørsmål fra en tåpe, men jeg tror at hvis stengene blir særlig mye lettere enn hva de er i dag, så må det komme nytt og lettere materiale i snellene også. Ellers vil det bli problemer med vektfordelingen og balanse under kastet.  Intet problem for meg, jeg har kjøpt min siste fluestang. Desverre. :'(

Magne Fjellstad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så sant så sant Glenn. ;D

Lina er det vi kaster med ,men om det hadde kommet en stang

med betydlig lavere vekt enn alle andre så ville det uten tvil være det

mest interessante.

Den første som klarer det vil også uten tvil bli den som blir lagt merke til.

Tom.

Unnskyld et tåpelig spørsmål fra en tåpe, men jeg tror at hvis stengene blir særlig mye lettere enn hva de er i dag, så må det komme nytt og lettere materiale i snellene også. Ellers vil det bli problemer med vektfordelingen og balanse under kastet.  Intet problem for meg, jeg har kjøpt min siste fluestang. Desverre. :'(

Magne Fjellstad.

Hvorfor "Desverre"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor "Desverre"?

Alder og derved balansen ved vading. På grunn av alt regnet i sommer har kjente plasser vært uoppnåelige for meg i sommer. Og nye plasser får jeg nok droppe å lete etter. Lange turer er nok bare drømmerier. Men sånn er livet. Får si som tidligere stasjonsmester oppe på Majavatn på 60 - tallet sa etter noen år med muskelsvinn. Jeg får huske på alle de gode turene jeg hadde før jeg ble syk.

Jeg er frisk, men ikke 20 år lenger.

Magne Fjellstad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jo helios`n lettere en sage one da.. og helios`n min den bruker jeg som alle andre stenger..

Skal jo fiske med den da.. ikke jage krøtter  ;D

Får jo sneller som ikke veier rart da.. det er jo mange sneller i dag som føles for lette for dagens stenger da det gjelder balanse.

Jeg synes i hvertfall at lette stenger gir en meget go følelse ihht kraftbruk og at du har bedre kontakt..

Og så er de veldig behagelig å fiske med..

Synes det fleste snører uansett stang fungerer greit i dag... det er bare å finne det med de egenskapene du selv vil ha.. der er vi også forskjellig. om ikke hadde vel alle fisket med samme snøre da???

De fleste har vel også opp til flere snører..litt avhengig av hvor vi skal fiske eller fra hva vi skal fiske fra..

Men smaken er som baken den....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer stadig nye stenger som skal være overlegent alt annet på markedet og skal revolusjonere fluefiske/kastinga. Det dukker også stadig opp nye snører med nye taperinger, coatinger osv som skal gjøre kastingen til en lek og øke kastelengdene.

Men jeg registrerer at jeg for 20-25 år siden med mine gamle sjølmonterte Orvis stenger og Hardy Dry-Fly snører kastet over 25 meter (snørene var 25 meter så det var lett å måle). Med den utviklingen produsentene vært år påberoper seg, så burde jo kastelengden øke et par meter år for år, minst. Så nå koser jeg meg på fisketur med 75 meter lange fluekast  ;D ;D

Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...