Gå til innhold

Nytt fra Sage


Torleiv Grøndalen

Anbefalte innlegg

Gjest Mergus Merganeser

Så nå koser jeg meg på fisketur med 75 meter lange fluekast  ;D ;D

Kjell

Hvilken gammel raie er det du bruker da...??? Jeg kommer godt over 80 så du er nok desverre utdatert for leeeeenge siden... ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 206
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Gjest Mergus Merganeser

Du har iallefall skjønt at fisken ALLTID står ved motsatt bredd. Jeg fikk ALDRI fisk før Nano´n kom på markedet...!

NANO :-*

Men nå stikker jeg å fisker med en GAMMEL Xi3.... Regner ikke med å få noen SØ!?! Mitt motto er; "La fisken leve, fisk med utdatert utstyr" hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sagt det før,og jeg sier det igjen.

Det er bare en vei å gå og det er gjøre stanga lettere.

Alt annet blir bare gjentagelser og temmelig kjedelig,

og frem og tilbake,og bla,bla,bla.....

Tom.

når stang, snelle og line er i perfekt harmoni spiller det liten rolle hva stanga veier... en stang som jobber godt ned mot bunndelen og seter god fart i snøret er en ypperlig FISKE stang i min verden! litt off topic men må bare slenge meg på diskusjonen for jeg har flere "eldre" stenger i stallen og de ville jeg på ingen måte byttet mot en stang på 65 gram.... men du har forsåvidt et poeng for det kommer jo en topp stang fra nesten hvert merke i året og når de kommer er det bare å hjelpe kommunen ved å sette de "gammle" opp som brøyte pinner i nabolaget. du er vel ikke personen en skal legge seg ut i en diskusjon hva det gjelder fakta og tall men jeg vet fryktelig godt hva jeg liker og det spiller som sagt ikke noen rolle om den er gammel eller ny, det skal være en silkemyk kombo hva gjelder stang, snøre og snelle...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snakkes det fortsatt om Sage??

Naa ligger alle de nye stengene paa sidene deres. One Elite, Response, Approach...

Ser ut som de billige stengene kun faar 2-3 aar foer de byttes ut.

Sliter fortsatt med aa akseptere One 590 som en god allroundstang. 490 er bedre IMO. Har fisket litt med Z'en igjen, og for meg er det en bedre fiskestang. Pluss at den har Struble NS snellefeste, H&H ringer osv. En mer "high-end" stang komponentmessig en det som spyttes ut naa.

Som "Sage-fantast" siden siste halvdel av 80-tallet er jeg skuffet og hvis jeg kjenner ekstra godt etter - litt smaaforbannet.  >:(

Som kjoeper av dyre fluestenger oensker jeg aa bli tilfredstilt baade funksjonsmessig og estetisk naar jeg kjoeper ny stang. Sage svikter naa, for foerste gang(!!!) paa sistnevnte. Virker som Don og Jim Green sine ideer er kastet paa doer.

Det er ogsaa helt paa trynet at hvis du vil ha en forholdsvis "snill" (= ikke for toppet, ikke for stiv) 9fot 5'er saa finnes det ikke en eneste stang noen av toppseriene deres. Den "mykeste" de har er One med ERN 6,5! Det har aldri skjedd foer.

Men siden det ikke lenger er noe saerlig skille komponentmessig mellom toppklassene og mellomklassene (NS festene de brukte foer koster opp til 3 ganger saa mye som alu-festene som brukes naa) saa er det like greit aa kjoepe en VXP. En stang som etter min mening overgaar baade One og TCX som fiskestang. Penger aa spare.  ;)

Men jeg er veldig skuffet over det som var MITT merke i saa mange aar...  :'(

Helt enig Tore, noen tilbringer for mye tid ved kastedammen  :( Vi må nok bare innse at noe har gått galt hos SAGE.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snakkes det fortsatt om Sage??

Naa ligger alle de nye stengene paa sidene deres. One Elite, Response, Approach...

Ser ut som de billige stengene kun faar 2-3 aar foer de byttes ut.

Sliter fortsatt med aa akseptere One 590 som en god allroundstang. 490 er bedre IMO. Har fisket litt med Z'en igjen, og for meg er det en bedre fiskestang. Pluss at den har Struble NS snellefeste, H&H ringer osv. En mer "high-end" stang komponentmessig en det som spyttes ut naa.

Som "Sage-fantast" siden siste halvdel av 80-tallet er jeg skuffet og hvis jeg kjenner ekstra godt etter - litt smaaforbannet.  >:(

Som kjoeper av dyre fluestenger oensker jeg aa bli tilfredstilt baade funksjonsmessig og estetisk naar jeg kjoeper ny stang. Sage svikter naa, for foerste gang(!!!) paa sistnevnte. Virker som Don og Jim Green sine ideer er kastet paa doer.

Det er ogsaa helt paa trynet at hvis du vil ha en forholdsvis "snill" (= ikke for toppet, ikke for stiv) 9fot 5'er saa finnes det ikke en eneste stang noen av toppseriene deres. Den "mykeste" de har er One med ERN 6,5! Det har aldri skjedd foer.

Men siden det ikke lenger er noe saerlig skille komponentmessig mellom toppklassene og mellomklassene (NS festene de brukte foer koster opp til 3 ganger saa mye som alu-festene som brukes naa) saa er det like greit aa kjoepe en VXP. En stang som etter min mening overgaar baade One og TCX som fiskestang. Penger aa spare.  ;)

Men jeg er veldig skuffet over det som var MITT merke i saa mange aar...  :'(

Helt enig Tore, noen tilbringer for mye tid ved kastedammen  :( Vi må nok bare innse at noe har gått galt hos SAGE.

Den nye "Circa" ska vel vare en "snill" stang med dyp langsam aktion. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje litt på siden dette her,men allikevel.

Jeg synes det er synd at Sage ikke tar vare på historien sin. :(

Med det så mener jeg at det absolutt burde kunne være mulig

at for eksempel mine favoritter som SP og SP+ fremdeles kunne

vært lagervare,enten som blanks eller ferdig stang.

Jeg spurte Jerry Siem engang om akkurat det,men han sa at

TCR var det som var det nærmeste skulle erstatte SP+.

Nok om det,jeg var ikke særlig fornøyd med det svaret

så det ble egentlig ikke noe mer prat om akkurat det.

Var det ikke i det herrens år 1992,eller var det 1994,jeg husker

ikke helt,at filmen A River Runs Through It dukket opp,og var det der SP

stanga ble brukt?Jeg bare mener å ha hørt det,men for all del,

dette er jeg ikke sikker på i det hele tatt.

Jeg husker jeg snakket med Randi Swisher også,og det å få tak i

SP+590 stenger.

Han likte også veldig godt den serien og sa at han villle droppe innom

diverse sjapper ved anledning,og hvis han fant noen så skulle han

ringe.Jeg hørte aldri noe. ;D

Det er rart med det,men forelskelse er rare greier. ;D

Tom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For noen flisespikkere :o

Bmw er dyrt men er ikke for meg, klarer meg med en Toyota etc

jeg har dritdårlig samvittighet for at jeg har 2 sage One buuuuuhhuuu ;D

på 80 taller var alt så mye bedre..eller har vi blitt eldre?? :-*  Klær på den tia var ihvertfall støgge ;D

En trenger ikke å kjøpe nytt hele tiden hvis en er fornøyd med det gamle <<l

men Sage er en bedrift som lever av og selge, som andre merker gjør de alt for å overleve!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For noen flisespikkere :o

Bmw er dyrt men er ikke for meg, klarer meg med en Toyota etc

jeg har dritdårlig samvittighet for at jeg har 2 sage One buuuuuhhuuu ;D

på 80 taller var alt så mye bedre..eller har vi blitt eldre?? :-*  Klær på den tia var ihvertfall støgge ;D

En trenger ikke å kjøpe nytt hele tiden hvis en er fornøyd med det gamle <<l

men Sage er en bedrift som lever av og selge, som andre merker gjør de alt for å overleve!

Helt enig!!

Uffameg..har du to Sage One?? Nei og NEi... Jeg har enda verre.. har to TCX'er og de er jo

helt ubrukelige å fiske med! Skjønner ikke hva jeg tenker med.. får jo fisk hver gang... må være flax?

Hehe

Geir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest fredrik hoffmann

Mye merkelige meninger om Sage her..

Sage one 490 er det beste som har skjedd meg på stangfroten på flere år.

Jeg har kun brukt den i sommer foran winston B3x i samme klasse, selv om den visstnok skal være el bedre "fiskestang".

Og Circa som kommer nå er en SP anno 2012, og SP'en med sine fantastiske egenskaper vil framstå som gammeldags og seig, "back to back" mot circa....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke det er et dumt spørsmål Elling. :)

Min personlige mening er det vil være positivt hvis stenger

etterhvert blir lettere.(Jeg tror det er noe stangdesignere vil konsentrere

seg om i fremtiden.Hva ellers? For ikke å bare gjenta seg selv hele tiden? ;D)

Det er noe alle selfølgelig ikke enig i,for smak og behag

blir det aldri noen fornuftig diskusjon ut av. ;D

5 gram totalt sett tviler jeg på at du merker,men et halvt

gram mindre i tuppen kjenner du lett.Kanskje mindre også,

litt avhengig av hvem vi er og hvor lett snøre/stangklasse

vi bruker.

Hvis vi tenker tanken litt videre og forestiller oss,eller fantaserer om du vil,

at en eller annen stang fabrikant sier at vår nye femmerstang har ERN=6.0

AA=65-70 og veier 40 gram.Eller kanskje 35 gram.

Da ville ikke bare jeg sperret øynene opp,men mange andre også. ;D

Da ville jeg mer enn gjerne føle den kaste opplevelsen.

Den ville ha vært unik.

Tom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi, vet du hva denne stangen bestod av? Har du testet stanga?

Det burde jo skje noe, men så lenge "billig materiale" karbon selger, så er det nok ikke den store motivasjonen for nyvinning.

Den dagen produsenter og fluefiskere tørr å tenke utradisjonelt må vi nok vente lenge på. Pardigmeskifte, er det vi trenger om det skal skje noe ;D Det virker jo ut som nåværende tanker og teknologi har nådd en topp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det burde jo skje noe, men så lenge "billig materiale" karbon selger, så er det nok ikke den store motivasjonen for nyvinning.

Den dagen produsenter og fluefiskere tørr å tenke utradisjonelt må vi nok vente lenge på. Pardigmeskifte, er det vi trenger om det skal skje noe ;D Det virker jo ut som nåværende tanker og teknologi har nådd en topp.

Vel, den dagen folk klager over at dagens stenger er for tunge så ville kanskje produsentene gått i bresjen for å finne på noe lurt, men akkurat det hører man vel sjelden noen klage på  ??? Isåfall vitner det om tvilsom helse  :o

Syntes dagens stenger er mer enn lette nok som de er, jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...