Gå til innhold

Allværsjakke


PålVD

Anbefalte innlegg

Er det skalljakke du er ute etter?

Min erfaring er at du får det du betaler for, men personlig har jeg veldig god erfaring med Helly Hansen Odin Traverse, den har en veldig god passform og er slitesterk og holder i alt av vær.

Bergans er bra, men der betaler du nok godt for merket. Arc'Teryx, Norrøna og HH er tipptopp kvalitet. Jeg ville styrt unna Stormberg, selv om de har en super sosial profil.

Prøv jakka godt først, en del av de er veldig store rundt ermene, det blir bare tull når du kaster.. jakke overalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Støtter utsagnet om at man får det man betaler for. Har du tenkt å legge litt penger i jakken er nok Arcteryx på øverste hylle av kvalitet. Søk evt etter gode tilbud på Norrøna Goretex Proshell (eller de litt billigere Packlite) så blir du neppe skuffet. Noen av dem har kropsnært snitt dersom du liker dette. Jakker du har i mange år. Skal sies at kvaliteten på Norrøna har falt noe de senere år etter at poduksjonen ble flyttet til lavkostland og prosessen gjort maksimalt kostnadseffektiv. Men har en Norrøna Falketind jakke jeg ikke klarer slite ut og den er mye brukt året rundt i 5 år. Koster heller ikke all verdens å få fikset en slik jakke dersom noe ryker. Det som kommer til å slites er tapede glidelåser men dette bytter Norrøna for en akseptabel penge. Med den våte sommeren vi har i nord har jeg endt opp med å fiske i den jakka i sommer da Loop 3L jakka mi er like tett som kaffefilteret i kaffetrakteren min.

Generelt bør du også legge litt penger i en god impregnering når vannet ikke lengre preller av så holder en god jakke fra de nevnte produsentene videre som bare det.

Etter min vurdering og noe erfaring med produktene deres så er hovedproblemet med Stormberg sine jakker en dårlig og/eller fraværende membran, dårlige glidelåser som ryker (de fleste produsenter i øvre kvalitetsskikt benytter YKK låser), utsatte sømmer som går litt raskt opp. Men nå stiller jo ikke de i samme klasse så produktene er vel grei de i sitt prissjikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jess, membranen har mye å si. Med GoreTex er du safe, Helly Hansens HellyTech Professional er også god. Skal du vaske jakka, gjør det på 30 grader med en liten dose flytende vaskemiddel. Ikke bruk wash-in impregnering, det er noe ræl. Bruk spray-on rett etter vask og la den tørke sammen med jakka. Nikwax sin skal være god.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jess, membranen har mye å si. Med GoreTex er du safe, Helly Hansens HellyTech Professional er også god. Skal du vaske jakka, gjør det på 30 grader med en liten dose flytende vaskemiddel. Ikke bruk wash-in impregnering, det er noe ræl. Bruk spray-on rett etter vask og la den tørke sammen med jakka. Nikwax sin skal være god.

Slik vasker jeg også goretex produktene mine. Bruker heller ikke wash-in men det er fordi jeg i alle år har blir frarådet dette. Vasker også på 30 og bruker Milo etter en anbefaling fra en i bransjen en gang. Har funka fint for min del i hvertfall..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et alternativ til "Allværsjakke" er Patagonia River Salt - denne er lengere en "vanlige" vadejakker og ser bra ut i "sivilen" etter min mening. En vinn-vinn jakke  8)

Har ikke prøvd den selv, Martin Juhani her på forumet har den og den ser rå ut!

http://www.patagonia.com/eu/enNL/product/river-salt-jacket-for-fly-fishing?p=81890-0-961

http://nfisk.no/Nettbutikk/tabid/113/CategoryID/378/Category2ID/402/List/1/Level/2/ProductID/9001/Default.aspx?SortField=ProductName%2cProductName

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da det gjelder moderne og pustende jakker er det i dag INGENTING som er

helt tette! Det må man være klar over når man kjøper. Bare spør Lars Monsen,

Norges villmann..... ;D

De fleste jakker holder deg noenlunde tørr under lett regn. Men når regnet bøtter ned

er det KUN en jakke som gjelder: Den gode gamle gummi-regnjakka, kjøpes på rema for

kr.200, men den puster jo ikke da.

Fordelen med Gortex eller andre typer 3-lags pustende jakker, er at de er lette og du slipper kondens og fukt, og de TØRKER RASKT. Dette er viktig når man er kliss blaut etter fisketuren i sin nykjøpte og dyre jakke.

Alt for mange har for stor tro på dagens såkalte regntette jakker, GLEM DET!

Impregnering: For hver gang du må vaske den dyre jakka di pga fiskeblod og annen gørr

så må du impregnere. Jeg bruker rett og slett TX-Direct som jeg varmer med strykejern

etter vask. Kan også med stor fordel brukes på vaderne dine.

Altså: ingenting er egentlig helt regntett i dag.... ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et alternativ til "Allværsjakke" er Patagonia River Salt - denne er lengere en "vanlige" vadejakker og ser bra ut i "sivilen" etter min mening. En vinn-vinn jakke  8)

Har ikke prøvd den selv, Martin Juhani her på forumet har den og den ser rå ut!

http://www.patagonia.com/eu/enNL/product/river-salt-jacket-for-fly-fishing?p=81890-0-961

http://nfisk.no/Nettbutikk/tabid/113/CategoryID/378/Category2ID/402/List/1/Level/2/ProductID/9001/Default.aspx?SortField=ProductName%2cProductName

Enig i at denne ser bra ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Patagonia's H2O membran er det eneste jeg har erfaring med som er på høyde med gore-tex pro shell hva pusteegenskaper angår.

Har ikke opplevd å bli gjennomvåt i disse jakkene enda, og vil da påstå jeg er ute i nokså grisete vær rett som det er  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Patagonia's H2O membran er det eneste jeg har erfaring med som er på høyde med gore-tex pro shell hva pusteegenskaper angår.

Har ikke opplevd å bli gjennomvåt i disse jakkene enda, og vil da påstå jeg er ute i nokså grisete vær rett som det er  :)

Som sagt er ingenting av moderne jakker helt regntette, heller ikke din.... ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Patagonia's H2O membran er det eneste jeg har erfaring med som er på høyde med gore-tex pro shell hva pusteegenskaper angår.

Har ikke opplevd å bli gjennomvåt i disse jakkene enda, og vil da påstå jeg er ute i nokså grisete vær rett som det er  :)

Som sagt er ingenting av moderne jakker helt regntette, heller ikke din.... ;D

Du kan da fint gå en dag i kraftig regn med en jakke. Jeg kan i alle fall.

Uansett så er jo skinnet vanntett ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Patagonia's H2O membran er det eneste jeg har erfaring med som er på høyde med gore-tex pro shell hva pusteegenskaper angår.

Har ikke opplevd å bli gjennomvåt i disse jakkene enda, og vil da påstå jeg er ute i nokså grisete vær rett som det er  :)

Som sagt er ingenting av moderne jakker helt regntette, heller ikke din.... ;D

Det som betyr noe for meg er at jeg ikke blir våt, enten det er kondens eller regn, og det har jeg altså ikke blitt med disse jakkene  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg snakker ikke om en kraftig regnskur, men vedvarende regn over flere timer,

som når du står i elva eller er på sjøen i båt. Det bare holder ikke.

Lars Monsen er en kjent produkt-tester og har en eneste konklusjon:

Ingen allværsjakker i dag er helt regntette, men noen funker bedre enn andre.

Fordelen er hvis de tørker fort, og det gjør goretex.

Reklamen lover ALLTID mer enn sannheten... ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes dette høres rart ut. Min pack-lite jakke holder meg tørr fra regnet i mange timer. Det som derimot skjer, er at svetten kondenserer på undersiden av jakka i langt større grad, slik at jeg blir fuktig. Har inntrykk av at det skjer selv om jakka er nyimpregnert og også før wet-out.

Kanskje derfor det sitter så mange uvirksomme fluefiskere langs Hemsila, de kan bare vade i noen minutter før de er gjennomvåte i gt-vaderne sine ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Timberland Gore Tex. Har min på 8. eller 9. året. Akkurat impregnert for ny tur på fjellet. Jakka holder garantert i 10-12 år uten problem, og jeg bruker den generelt mye når det er drittvær, ikke bare på tur. Kosta vel 4-5 lapper, men verdt hvert eneste øre!  <<l

<- I bruk  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...