Gå til innhold

Jordmaur, Eitermaur, Pæssmaur :-)


Rune Stokkebekk

Anbefalte innlegg

Det er bare å børste "støvet" av Flyrite nr. 5, 18 og 28 nå  ;D

De jeg så i går er de litt store brune krok 14, de pleier jeg å se først. Så kommer de mindre gutta rett etter.

For de som ikke har vært ute for dette før så er det et av de virkelig store høydepunktene i marka. Nå er det atter mulighet til å ta stor ørret på tørt i skauen :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Massevis av maur på vingene i kveld, fikk trynet fullt mange ganger når jeg syklet nå mellom kl. 17.40 og 19.20. Sjekket noen vann på veien men så ikke noen maur eller vak der. Mulig de satte igang svermingen etter jeg passerte vannene for de var skikkelig fæle etter halvsju. Eller at det var temmelig lokale sverminger. Uansett, det skjer ting!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var ute og lufta fluestanga i går å spaserte rett inn i flyvemaurklekking i sekstiden på eftan. Det krydde av brune vingede eitermaur. Det regna hele dagen i går og etter middagstid blei det rolig men det mørke skylaget vedvarte. Det duskregnet av og på hele kvelden, og det var fryktelig lummert. På tross av mengder maur som havarerte utpå flata klarte jeg og lokke fem ørreter på imitasjoenen min og tipper dette kom av at denne lille luringen var ett ørlite hakk større enn de andre, den skilte seg bittelitt ut og tilltrakk seg oppmerksomhet. Min teori ihvertfall. :)

Men, jeg bomma på samtlige fem!! Erre mulig?? Sitter da selvfølgelig og grubler på hvorfor dette gikk så galt. Lurer litt på om  hanehackelet har skylda!? Skulle kansje vært klipt under, men jeg lot være fordi maurene utpå flata satt så høyt. Vet ikke.. men velger å tro det for å få tilfredsstilt irritasjonen.. ;D Nei, nå skal jeg binde noen eksemplarer av samme mønster på samme krok, men bruke cdc som bein istedenfor hane. Bommer jeg med disse også lurer vi vidre på neste teori.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, maybe.. ;D Neida, disse var fine og dem vaka en meter i fra land. Lå ett belte med maur rundt den odden jeg heiv fra som ørreten gikk og plukka rått i. Sinnsykt kult å se på, synd jeg ikke hadde med kamera.

Når jeg satt der og tittet på svermen over hodet mitt fant jeg ut at jeg egentlig vet lite detaljer rundt maursvermingene. Oppslagsverket here i come! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Veldig mye av disse på vannet i ettermiddag/kveld. Små brune og orange på krok 16/18.

Jeg brukte oransje på krok 17 og fanget 5 fine på 500-950 gram.

Faktisk så mye maur på vannet at det temmelig vanskelig å få de til å

se flua mi. Utrolig morsomt fiske!!!

Ditto! I dag var en fantastisk maurdag i marka. Sikkert samma rakkern som sverma hos deg som hos meg http://www.fluefiskesiden.no/forum/index.php?topic=26652.msg442086#new
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 år senere...

Nå er det vel tia for småmaurfiske snart hvis det ikke har vært litt dryss allerede?
Noen som har vært ute å sett noen sverminger i skauen?

Ifjor hadde jeg noen dager med brukbart fiske på småmaur fra 14de ->
Yr melder mye nedbør i morra MEN ETTER DET!!! Ja da tror jeg vi skal kjenne våres besøkelsestid og komme seg ut i skauen.
Bruk morgendagen til å sjekke beholdningen på småmaur krok 14-20 (18). Brune (flyrite nr. 5 og 28) og Orange som flyrite nr. 18 etc..
Litt mer jålete fluer som fisker bra?  : https://www.fluefiskesiden.no/fluedatabasen/481
 

  • Lik 2
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har ikke vært noe småmaur å se i mitt område enda, som er sørlige deler av buskerud men vi er et par stykker som skal ut i helgen her i nærområdet, så det spørs om vi ikke bør fylle boksen med litt småsnacks. Melder fra om det er noe å se

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når på dagen kan man forvente å treffe mauren? 

I år har jeg truffet på bra på døgnflue klekkingene sett mot de første årene med fluefiske, men maur har jeg hittil sett svært lite til. Sett flyvemaur tidlig i sesongen, men ikke en eneste en på vannet på 3 år med fluefiske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De er definitivt igang! Hadde meg en pæserunde på sykkelen i går kveld mellom 19 og 20.30 ca. Jeg passerte et vann hvor det så ut som det regna, what?? tenkte jeg... høy puls og fullt pådrag så det kunne ha vært syner. Men det var det ikke, like etterpå fikk jeg et par småmaur på armen og litt lengre oppi veien så velta det ut maur fra grusbakken. Kan trygt si jeg tråkka hjem med lang, lang nese ;-) Men, dette fenomenet er ikke over på en dag. Det kan komme jevnt og trutt utover i måneden og det er ofte ganske lokalt.
Feskbaill: Disse her svermer normalt på ettermiddag/kveld. Fiske fra 17-21(22) er det som gjelder (min erfaring).

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...