Gå til innhold

Scott fly rod M Series


Anbefalte innlegg

Har såvidt prøvekastet den på gress . . . Det er vel i utgangspunktet ei G2-stang, rigget med litt andre komponenter, og en finish så delikat at om man anskaffer denne så risikerer man fort å glemme å fiske, og istedet bli sittende ved elvebredden å beundre stanga  ;D

Denne hadde ihvertfall ikke jeg fisket harr med, og mest sannsynlig bare brukt den på helligdager  8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel nesten litt flaut å si at en har svidd av 8 store høvdinger på ei fluestang i carbon. Men det har jeg altså gjort, og etter å ha begynt å bruke den har det faktum blitt glemt.

Stanga mi er en M-905-4

For det første er stanga meget flott for øyet, som faktisk betyr noe for meg.

Men stanga passer meg også veldig godt rent fiske/kastemessig. Den er en ørlitegrann strammere enn en G2. Den er så vidt jeg vet bygd på samme blanks, men har lettere ringer. Og i følge Jim Bartshi som har designet disse stengene så har også full wells håndtaket en del å si på hvordan du overfører krefter og bevegelse.

For meg er dette rett og slett en helt rå stang for normalt ørret og harrfiske. Dette ble min 40 års gave til meg selv med mitt eget navn på. Om det kan forsvares med fornuft å kjøpe en så dyr stang tviler jeg vel kanskje på, men noen ganger er det noe en bare må ha og som det er en stor glede å eie (og ikke minst bruke)

Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer på om ikke opp til og med #5 er bygget på G2 som det sies ja, mens over det er bygget på S4, etter det jeg husker. Full wells skal det være, enig. Har kastet den ved en anledning, tror det var femmern. Er det som du sier, Kjell, du som nå kjenner stanga godt, at den er ørlite strammere enn G2, så må den jo rett og slett være en kanonstang.

Jeg har tatt ut Scott-stenger i en periode frem til for en liten tid tilbake, og har vel vært relativt godt fornøyd med dem alle sammen, til sitt bruk. Har ikke hatt G2 selv, men har kastet både femmern og sjuern ved noen anledninger. Så jevn og fin den er. Jeg har eid S4 i femmere og har fortsatt en sjuer 10-foter. Synes vel kanskje at harmonien mellom topp og bunn kunne vært noe bedre på S4, men ok. Sistnevnte 10-foter bruker jeg ikke til overhodekast, men til 1-hånds spey. For en fantastisk stang til dette bruket. Jeg tror, en av verdens fremste 1-hånds speystenger. Til dette kastet kommer du helt ned i, og riktig ned i, bunnen, og når du kommer dit på S4, så sparker den som en hest, samme følelse som når jeg kaster min T2H 13,6 foter med midspey/langline på. Denne siste, et smykke jeg aldri kommer til å levere fra meg. For en kaste- og fiskeopplevelse! Men du må neri altså. Har også forgjengeren til S4s, den som heter X2s, i sekser. Har tatt frem den igjen til sjøørretfiske nå, også skal den få brynet seg på regnbuen til uka.

Er du bor hen a' Kjell? Kan jo ta med deg M'en hit en tur vettu. Har du kastet vannkast med den forresten? Hvordan fungerer det, og hva slags liner har du eventuelt benyttet på den? En god hobby er en dyr hobby, Kjell. Høres ut som om du brukte custom-shop?

Jan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det stemmer nok som du sier Jan at #6 stengene og tyngre er bygd på S4 blanks, men de har jeg ikke prøvd.

Synes stanga mi fungerer utmerket til både vanlig overhodekast, vannkast og "hoggormruller".  Har vokst opp ved Renas bredd og etter over 30 år med fluestang der har jeg prøvd litt av vært til vannkast, både de som står i læreboka og noen rare varianter som kun utvikles og brukes en gang ;) Er klar over at mye av dette er smak og behag, men for meg er dette rett match.

Har benyttet SA VPT, SA GPX og Lee Wulf TT.  Litt utfra situsjon synes jeg VPT og TT snøret fungerer best for meg.

Jeg bor i Skien, men tar gjerne en tur når det har med fiske å gjøre vettu.

Jeg benyttet forresten anledningen å bestillte stanga mi i fjor høst når Jim Bartshi var i Norge og besøkte Jarlre og Bjørnars Fluefiske på Lillestrøm. De hadde 20 års jubileum, og de som bestillte denne ene dagen fikk den med navn på klingen.

Til Lars - Det er ikke helligdag i dag, og jammen har ikke denna stanga kjørt opptil flere småharr i dag og 2 stk som passerte 50 cm. Det er hærlig på fisketur når de fleste andre har begynt å jobbe ;D

Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det stemmer nok som du sier Jan at #6 stengene og tyngre er bygd på S4 blanks, men de har jeg ikke prøvd.

Synes stanga mi fungerer utmerket til både vanlig overhodekast, vannkast og "hoggormruller".  Har vokst opp ved Renas bredd og etter over 30 år med fluestang der har jeg prøvd litt av vært til vannkast, både de som står i læreboka og noen rare varianter som kun utvikles og brukes en gang ;) Er klar over at mye av dette er smak og behag, men for meg er dette rett match.

Har benyttet SA VPT, SA GPX og Lee Wulf TT.  Litt utfra situsjon synes jeg VPT og TT snøret fungerer best for meg.

Jeg bor i Skien, men tar gjerne en tur når det har med fiske å gjøre vettu.

Jeg benyttet forresten anledningen å bestillte stanga mi i fjor høst når Jim Bartshi var i Norge og besøkte Jarlre og Bjørnars Fluefiske på Lillestrøm. De hadde 20 års jubileum, og de som bestillte denne ene dagen fikk den med navn på klingen.

Til Lars - Det er ikke helligdag i dag, og jammen har ikke denna stanga kjørt opptil flere småharr i dag og 2 stk som passerte 50 cm. Det er hærlig på fisketur når de fleste andre har begynt å jobbe ;D

Kjell

Akkurat. Ja, på de lettere stengene spey'er jeg veldig ofte bare med helt vanlige level ørretliner, og med litt god fronttapering, nå for tiden med samme line som deg; SA VPT.

Fra typisk sekser og opp liker jeg gjerne en noe renere speytapering. Har hatt en god opplevelse i år med disse Foxtail longbelly-linene, som jeg har kappet til både kortere og lengre utgaver. De går som ei kule. De er 14 meter på vektdelen innledningsvis. Fjerner den altfor tykke gule baklina, kapper ned de lange utgavene mine i klasser opp til og med 7/8 til 12 meter (da er de så og si urørte foran), og den korte utgaven fra en 8/9 og 8,5 meter tilpasset min S4 sjuer 10-foter for trangere forhold og/eller spesialkast.

Lee Wulf TT er jo suveren.

Ja, du var oppe på Lillestrøm, ja. Derfor du fikk navnet på.

Ja, absolutt. Du får ta en tur utpå høsten til sjøørretfiske, så skal du få kjenne på litt speykasting samtidig kanskje, med 1- og 2-hånds dypt progressivt. Skal ha den i minnet, jeg. Du må ta med M'en da, og alt annet med "feeling".

Skien, ja. Har du kastet/fisket noe sammen med miljøet der nede, har du kanskje kastet noe med Blomberg også?

Jan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har desverre ikke vært noe sammen med Blomberg, enda vi faktisk bor i nabobygdene.  Ellers har jeg hatt et lite opphold fra Grenland Sportsfiskere noen år pga. jobb (kjedelig) men sånn er det. Men var veldig aktiv slutten av 80 tallet og hele 90 tallet i Fluegruppa vår. Satt i styret der i denne perioden, og var med på å få i gang diverse aktiviter som kurser, seminarer og foredrag. Vi hadde også noen aav de første NM i fluefiske der nede.

Får beklage ovenfor "Kongen av harr" for at vi ble litt off topic her i hans tråd, men vi får ta opp tråden igjen et annet sted Jan.

Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

10` # 7

til 1-hånds spey. For en fantastisk stang til dette bruket. Jeg tror, en av verdens fremste 1-hånds speystenger. Til dette kastet kommer du helt ned i, og riktig ned i, bunnen, og når du kommer dit på S4, så sparker den som en hest,

Jan.

Er en Scott tråd, vet det, men har du prøvd Guideline Reaction 10` # 7?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...