Gå til innhold

Kampen for villaksen


Anbefalte innlegg

Gjest Unknown User

Oppfordrer fortsatt alle å gå inn på VGD.no og legge inn en kommentar for å få diskusjonen opp og aktiv. En god måte å spre det gode budskap på blant ikke frelste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brevet fra Kampen for Villaksen til miljøvernministeren er nå signert av 478 personer på underskrift.no.

Ønsker å takke alle som har signert.

For å få medieomtale, som igjen vil bidra til at mange fler signerer, må vi antakelig opp i minst 2000 signaturer.

Noen som har ideer om hvordan vi kan nå dette målet.

Som jeg har skrevet tidligere, ønsker jeg at flere blir aktivt med på dette.

Det trengs skribenter og noen som kan vedlikeholde facebook-siden til Kampen for Villaksen.

Noen som vil bli med?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle gjerne bidratt litt mer Nils. Dette er et veldig bra initiativ, og vi trenger det! Men, har desverre mer enn nok med å bevare storørretstammen i Bandak.

Flott om noen hiver seg på sammen med Nils. Det gir en ekstra dimensjon å fiske på noe en har vært med på å bevare.

At andre skal få oppleve den samme gleden som meg, gir i alle fall meg energi til å fortsette.

:)

bjorni

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unknown User

Jeg vet ikke hvor mange aktive medlemmer dette forumet har men syns at det er en skam hvis ikke samtlige setter sitt navn på dette dokumentet. Jeg er ikke laksefisker og driter egentlig langt i laksefiske. Men dette handler langt ifra om laksefisket. Dette er en miljøsak som påvirker langt mere enn laksefiske. Samtlige fluefiskere burde brenne for en slik sak. Særlig utfordrer jeg, som en gang tidligere, at samtlige storprofiler; Andre Brun, Rune Stokkebekk, Runar Kabbe, Lars Lenth å signere. Ikke bare det. Spre budskapet og få venner å gjør det samme. Dette er et viktig brev. Og at en singelmann engasjerer seg på måten Nils gjør må ikke gå i dasset fordi folk ikke gidder å skrive to deler av sitt navn og sin epost og klikke på "Signer". Det er for dårlig. Kom igjen folkens. Opp på barrikadene mot en fordømt forbanna korrumpert Lusbeth til minister!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unknown User

Det minste jeg kan gjøre er å sende et brev til noen av mine venner på Facebook. Gjort!

"Et aksplukk fra min venneliste. På mine bare knær ber jeg dere signere et av de viktigste brevene dere vil få mulighet å signere på noen femtalls år. Skal ikke argumenter så mye for, men vi har en regjering som driter langt i miljøet når det kommer til oppdretssanleggene rundt om i et utrolig vakkert og unikt land. Det må til endringer ellers vil den ville laksestammen dø ut. Det kan du og jeg stoppe. Spiller ingen rolle om du er laksefisker eller ikke. Jeg driter langt i laksefiske, men jeg elsker vår rene og vackre frie natur. Det er den dette dreier seg om. Signer!

http://www.underskrift.no/vis.asp?Kampanje=4196"

Jeg syns dere andre skal gjøre det samme!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for alle hyggelige tilbakemeldinger! :)

Hyggelig at dere setter pris på dette.

Jeg er helt overbevist om at oppdrettsnæringen før eller siden er nødt til å gjennomføre drastiske tiltak for i det hele tatt å overleve.

Visjonen til Lisbeth Berg-Hansen om 6-doblet oppdrett fremstår for meg som galskap! Uansett om oppdrettsnæringen går over til større andel av vegetabilsk næring vil næringsbehovet for oppdrettslaksen bli så stort at det ikke finnes mat nok. Per dags dato spiser laksen mer fisk enn den norske befolkningen til sammen. Ikke matfisk!, sier fjøslaksympatisørene. De driter rett og slett i at tobis og brisling (som for øvrig har fått desimert bestanden siden 70-tallet), samt en rekke andre mindre fisker, som dessverre også i stor grad blir malt opp til oppdrettsfor), er næring for vill laks og andre ville fisker. Laks er igjen næring for hval, hai etc. Får vi kollaps av en fiskebestand i sjøen, vil dette smitte videre oppover i næringskjeden. Dette, sammen med lakselus og sykdommer som oppstår i oppdrettsmerdene har allerede gjort et enormt innhogg i lakse- og andre fiskebestander. Jeg tipper vi lenge før en oppnådd 6-dobling, kommer til å oppleve en pandemi tilsvarende det som skjedde i Chile. Da kan lusa i fiskeridirektoratet få se effekten av hennes definisjon og utøvelse av bærekraftig forvaltning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke bare et fåtall sære laksefiskere og miljøfanatikere som boikotter lakseoppdrett fordi de mener det ikke er bærekraftig.

Følgende som jeg har lest om som boikotter oppdrettslaks, er:

-Den nest største lavpriskjeden i USA, Target Group.

-Den canadiske butikkkjeden "Low on Price", omsetter ikke o-laks som har gått i frie merder.

-SV sin internasjonale gruppe i Oslo og Akershus, som kaller oppdrettsnæringen for mafiavirksomhet.

Butikkjeder som vurderer å boikotte norsk oppdrettslaks er:

-COOP Sverige

-ICA Norge

Jeg vet også om et norsk hotell som nekter å servere fjøslaks til sine kunder.

Ikke så mye kanskje, men lista kommer til å bli lenger!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...