Gå til innhold

Trenger tips til sær fisk i skumring (stille vann)


Victor P

Anbefalte innlegg

Som overskriften sier, trenger tips til hva som kan fungere av fluer.

Har et lite lurevann jeg besøker til tider, og begynner å lure på om fisken bare kødder med meg.

Vannet er som sagt lite, omgitt av litt myr og diverse tresorter. Når klokken er slaget 20:00 begynner vakfesten som står på i ca en time. Vak i alle former blir observert, head-and-tail, plaskvak og supevak.

I forrige uke gikk fisken og vaket et stykke ut, så noen vårfluer som surret rundt, men eller ikke noe annet. Fikk kroket en ved litt flaks med en vårflue imitasjon.

I dag gikk det stor fisk veldig nærme en myrkant. Hadde perfekt posisjon, vekta i klar i lomma, men den ville ikke ha noenting jeg serverte. Eneste reaksjon var at det dulta borti en prinseps én gang uten å ta. Forsøkte med vårflue, klinkhammer, liten black-gnat og princeps. Hadde ikke nubbsjangs til å se hva den tok.

Nå kjenner jeg frustrasjonen kommer stigende som en vond eim av ubruklighet.

Noen som har noe? Fisken virket jo da fryktelig selektiv. Den presterte til og med å svømme borti fortommen min...

Trenger tips til noen fluer som jeg forhåpenligvis rekker å binde i løpet av denne dagen, så jeg kan være rustet til i morgen.

Fint, takk, hei!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva har dere brukt til bein på foam-billene?

Cock-y-bondhu i str 16 er i produksjon. Takk for tipset!

Detta med små biller er gode forslag fra gutta over her.

påfuglherl i kroppen, litt cdc til bein, og skumgummi eller svartfarga hjortedyr som ryggskjold. Skikkelig god fiskeflue store deler av året, enkelt og greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva har dere brukt til bein på foam-billene?

Cock-y-bondhu i str 16 er i produksjon. Takk for tipset!

Detta med små biller er gode forslag fra gutta over her.

påfuglherl i kroppen, litt cdc til bein, og skumgummi eller svartfarga hjortedyr som ryggskjold. Skikkelig god fiskeflue store deler av året, enkelt og greit.

Binder på akkurat samme måte, men kan legge til noen tynne, svarte gummibein også. Tror fisken synes det er stilig 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt tips.... Små sorte fluer.... alla klinkhammer og helst uten bling av noe slag. Bruk god tid på å vente på å få fisk i bane. Ligg lavt i terrenget. All form for stripefluer ville jeg ikke brukt. Er fisken aktiv kan den tillate seg mer kast enn ellers. Men ikke kast mer enn nødvendig. Toldmodighet er mitt nest beste råd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tipset Sigve!

Prøver å ligge så lavt i terrenget som overhode mulig, gjemmer meg bak trær osv.

I går ble fiskene skremt etter tre fluebytter og noen kast, ikke unaturlig akkurat. Derfor det ble litt frusterende. Har generelt god tålmodighet, selv om pulsen blir økende.

Minste klinkhammerkroken jeg har er partridge str 16 (med de er jo veldig store til å være 16). Kan jo evt bøye noen vanlige tørrfluekroker i str 14.

Svart superfine dubbing, svart hackel og grå vinge?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Staffan!

Det er dette jeg sliter litt med. Her om dagen når fisken vaket lenger ut på vannet, var det litt vårflue aktivitet.

I går gikk fisken helt inntil land (myrkant 0,1-2m ut fra land), fant jeg ikke ut hva den tok, var ingen tydelige tegn til insektsliv i vannet. Den var helt tydelig selektiv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har også vært borti ett slags spinnerfall av døde mygg på denne tiden her sent om kvelden i skumringen.

hele vannet var dekket av døde minifjærmygg og alt av fisk gikk og supa i seg dette.

selvfølgelig nesten umulig og legge en imitasjon av dette midt oppi suppa av døde mygg , skal ha en god porsjon flaks for att den velger akkurat din...:) men må nå bare prøve.

men dette ser du med en gang hvis er tilfellet, gje mulig og legge merke til all den døde myggen.

denne fjærmyggen hadde oliven kropp. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt tips.... Små sorte fluer.... alla klinkhammer og helst uten bling av noe slag. Bruk god tid på å vente på å få fisk i bane. Ligg lavt i terrenget. All form for stripefluer ville jeg ikke brukt. Er fisken aktiv kan den tillate seg mer kast enn ellers. Men ikke kast mer enn nødvendig. Toldmodighet er mitt nest beste råd.

hør på Sigve, han snakker av erfaring ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt tips.... Små sorte fluer.... alla klinkhammer og helst uten bling av noe slag. Bruk god tid på å vente på å få fisk i bane. Ligg lavt i terrenget. All form for stripefluer ville jeg ikke brukt. Er fisken aktiv kan den tillate seg mer kast enn ellers. Men ikke kast mer enn nødvendig. Toldmodighet er mitt nest beste råd.

hør på Sigve, han snakker av erfaring ;D

Hehe. Hører deg ennå... DIN JÆVLA AMATØR!! ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt tips.... Små sorte fluer.... alla klinkhammer og helst uten bling av noe slag. Bruk god tid på å vente på å få fisk i bane. Ligg lavt i terrenget. All form for stripefluer ville jeg ikke brukt. Er fisken aktiv kan den tillate seg mer kast enn ellers. Men ikke kast mer enn nødvendig. Toldmodighet er mitt nest beste råd.

hør på Sigve, han snakker av erfaring ;D

Hehe. Hører deg ennå... DIN JÆVLA AMATØR!! ;D

;D ;D ;D ;D ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette ligner på svømmepuppe/superpupan eller myggpuppe/buzzer  føre på meg ihvertfall. :)

bind deg noen svømmepupper og buzzere ....

Det er en av de to av insekter nå.

Jeg hadde ihvertfall ikke turt og dra uten noen slike i boksen :)

som jeg sa tidligere i tråden. dette er utvilsomt det jeg har mest tru på at fisken går og beiter på utpå kveldinga, nære myrkanten. du MÅ prøve en buzzer str 16-18. ikke glem voksen mikromygg også, strs 20. fikk en halvkgs en gang i en myrputt på liknende forhold, hvor den var selektiv på slike mikromygg. da ville den ikke ha puppe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette ligner på svømmepuppe/superpupan eller myggpuppe/buzzer  føre på meg ihvertfall. :)

bind deg noen svømmepupper og buzzere ....

Det er en av de to av insekter nå.

Jeg hadde ihvertfall ikke turt og dra uten noen slike i boksen :)

som jeg sa tidligere i tråden. dette er utvilsomt det jeg har mest tru på at fisken går og beiter på utpå kveldinga, nære myrkanten. du MÅ prøve en buzzer str 16-18. ikke glem voksen mikromygg også, strs 20. fikk en halvkgs en gang i en myrputt på liknende forhold, hvor den var selektiv på slike mikromygg. da ville den ikke ha puppe.

Enig med det der :D

hvordan binder du disse micromyggene forresten?

Er cdcmyggen ett godt alterativ i så små strl?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...