Gå til innhold

Hvor får man kjøpt kvalitetsfluer?


Blue Charm

Anbefalte innlegg

Gjest staffan@epost.no

hva er en holdbar flue? skal en flue kunne fange 100 fisker eller 5 fisker... dette har med de materialebe som er brukt, det vil si at en CdC flue aldri kan få en slik slitesyrke som en rackelhane f.eks. det fordi at materialene er henholdsvis skjøre og "slagfastige"... jeg har hørt at amerikanere regner 5 fisk på ei flue som et kvalitetsstempel.

langt de fleste fluer blir ødelagt av fiskeren selv når de skal ha den ut av fiskekjeften og det er mothaker på kroken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ei kvalitetesflue skal i hvertfall ikke gå opp trådsurringene eller rakne ved krokøyet bare du tar på den. Opplevde dette nok ganger før jeg begynte å binde sjøl.

Når kjøpefluene ankommer heimen din bør du ta litt superlim ala zap-a-gap å legge en ørliten dråpe på surringene ved krokøyet. Gjør du dette holder de ofte lenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ei kvalitetesflue skal i hvertfall ikke gå opp trådsurringene eller rakne ved krokøyet bare du tar på den. Opplevde dette nok ganger før jeg begynte å binde sjøl.

Når kjøpefluene ankommer heimen din bør du ta litt superlim ala zap-a-gap å legge en ørliten dråpe på surringene ved krokøyet. Gjør du dette holder de ofte lenger.

Faktisk et gjennomtenk og godt innlegg. Det finnes mange gode kjøpefluer som ser bra ut og som fungerer til tiltenkt oppgave.

Men som ivrig fluebinder selv, og en som ser og håndterer mye kjøpefluer, så er det i mine øyne kun en som er som jeg vil binde dem selv, og det er umpqua. Ikke alt er bra men på en skala, så er 90% både bra bindt og ikke minst de er velproporsjonerte,dvs at de faktisk er det vi leter etter i en immitasjon. Fy f hvor mange fluer som bare fliser seg fra en skuff til en annen og aldri blir brukt.

Før man setter seg inn i hvilken fluer som holder , så bør man settte seg inn i hva som gjelder. Da trur jeg man stort sett slipper å klage over fluer generelt og samtidig oppdager at jeg trur vi begynner å binde selv.

Huff det er ikke vanskelig, og man slipper den den dårlige smavittigheten av å klage over noe man har kjøpt billig.

Uansett så er i mine øyne Umqua sine fluer det beste ever. Veldig bra er det

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes Umpqua fluene har en tendens til aa vaere overdresset?

Naar det gjelder kvalitet saa synes jeg ogsa at det er flere som har tatt dem igjen, og kanskje gaatt forbi. Montanafly er en av disse, som er de jeg bruker av det jeg ikke binder selv.

Det er heller ingenting i veien for aa kjoere paa en liten dert superlim paa kjoepefluer.  ;)

Skal man ha fluer for norske forhold saa er det vel naturlig aa see paa fluene til Eikre. Mannen kan fiske!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...