Gå til innhold

Fisk i fryser


Hermann

Anbefalte innlegg

Skjønner hva du mener Robban :D

Selvfølgelig som du sier kan det være mange grunner til att en fisk kakkes, historien bak får vi sjelden vite.

Men det er nok sånn her også att det er noen fiskere som ødelegger for de som kakker en trofefisk hvert 10ende år. ;D:D

Det er de som på død og liv skal fylle opp fryseren med trofefisk for hver tur....

Dette skjer sikkert i laksefiske også der regler tilsier att de fint kan gjøre det.

Hva denne mannen her har for vane og gjøre når han er i elva hver tur er jo vanskelig og si....kanskje tar han en og annen og tenker seg om 2 ganger før han kakker fisken, eller om hvis han hadde fått 5 til på 20kg så hadde han tatt dem også.

Mye er nok gjennomtenkt,noe er pga uvitenhet og noe er ren og skjær "idioti".  <<l

Så da blir spm da, skal dette være opp til hvermansen og bedømme og holde kontroll på selv og stole på att alle har måtehold  ? altså slik vi har det i mange elver og vann i norge, eller skal vi slå alle under en kam og forby alt sammen med fornuftige regler som beskytter bestanden i elva ?  :)

Det har jo vært lange tradisjoner om og høste av overskuddet, men når overskuddet ikke er der og det som skaper overskuddet er truet, det er da det blir problemer.  <<l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 68
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Har en fisk liggende i fryser'n nå som ble brutalt kakket i hodet med en colaflaske, minst 20 ganger altså.

Kan ikke akkurat si at det plager meg nevneverdig at jeg for første gang på så lenge jeg kan huske gikk så berserk at jeg gikk til det steget å drepe en fisk.

Jo jeg drepte en fisk på kola i 2001, men den ble mat :D

Denne fisken kommer til å bli fin på veggen i lange mørke vinterkvelder hvor jeg sitter å beundrer meg selv og tenker jeg, jeg er flink jeg. Trur faktisk det blir så fint at jeg kanskje napper litt i løken mens jeg mimrer åsså.Tviler på at jeg får igjen kjøttet til mat, så da er jeg vel ganske nær grensen til utstøtt nå da.

I skrivende stund ble jeg faktisk litt ille berørt faktisk og angrer littegrann.

Mine tanker går til ørreten og dens familie, snufs  :'(

I kaoset og gleden så tenkte jeg dette blir en fin 40 årsgave til meg selv for lang og tro tjeneste med fiskestang, men det skulle jeg ikke ha gjort ser det ut til.

Jeg er og blir en egoistisk faen, men det får jeg vel bare leve med.

Det er med sjokk og vantro jeg leser dette Robert, din ondskapsfulle jævel  :o Skamme seg !

Mine tanker går også til ørreten og dens pårørende . . . Kan du i det minste oppgi åsted, slik at vi kan sette noen blomster og ha et sted å møtes til trøst og ettertanke ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo mer du betaler jo mer skal det til for å få dårlig samvittighet og du tar deg større friheter.

Det gjelder i det fleste sammenhenger. I år tuter rypejegerne over at de ikke kan jakte mange plasser.

De har jo skutt det flatt mange plasser og det gjør de med beste samvittighet når de har betalt blodpris.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo mer du betaler jo mer skal det til for å få dårlig samvittighet og du tar deg større friheter.

Det gjelder i det fleste sammenhenger. I år tuter rypejegerne over at de ikke kan jakte mange plasser.

De har jo skutt det flatt mange plasser og det gjør de med beste samvittighet når de har betalt blodpris.

nettopp.

Den tutinga skjer jo ved elvene også når regler innføres.  :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo mer du betaler jo mer skal det til for å få dårlig samvittighet og du tar deg større friheter.

Det gjelder i det fleste sammenhenger. I år tuter rypejegerne over at de ikke kan jakte mange plasser.

De har jo skutt det flatt mange plasser og det gjør de med beste samvittighet når de har betalt blodpris.

nettopp.

Den tutinga skjer jo ved elvene også når regler innføres.  :P

Hvis teorien deres stemmer: Rart det ikke sutres mer på Kola eller Tierra del Fuego da gitt...... :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo mer du betaler jo mer skal det til for å få dårlig samvittighet og du tar deg større friheter.

Det gjelder i det fleste sammenhenger. I år tuter rypejegerne over at de ikke kan jakte mange plasser.

De har jo skutt det flatt mange plasser og det gjør de med beste samvittighet når de har betalt blodpris.

nettopp.

Den tutinga skjer jo ved elvene også når regler innføres.  :P

Hvis teorien deres stemmer: Rart det ikke sutres mer på Kola eller Tierra del Fuego da gitt...... :rolleyes:

Er det noen grunn til å sutre der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om man ikke stempler noen som idiot, så synes jeg det er greit å si at man synes HANDLINGEN var idiotisk. Trofejakt generelt er noe svineri, særlig fordi det ofte rammer de største og flotteste individene.

Vil ikke akkurat si at trofejakt er noe svineri. I meiteverden så er faktisk trofejakt grunnen til at fisken stadig blir større og større, men der har de en holdning som lang overgår våre spede forsøk på å bevare "trofefisk". Vi er vel som nybegynnere å regne der vil jeg si, men vi hever oss glatt over det, gjør vi ikke? Vi fluefiskere.

I mitt tilfelle så spør jeg deg. Hva er idiotisk med min handling i min spesifike situasjon.

Store og flotte individer som du sier er vi vel alle interisert i at skal viderføre sine gener osv.

Det jeg lurer på i denne situasjonen er følgende.

Har vi tatt alle variabler i hodet før vi spyr ut av oss at den ene og den andre er idiot før vi faktisk setter oss inn i hele situasjonen.

I denne situasjonen og ikke nevte laks så snakker vi om et vann hvor det ikke forekommer gyting eller videreføring av hverken gener eller noe annet. Dette gjelder i veldig, veldig , veldig, veldig,veldig, veldig,veldig  mange vann her på østlandet.

Fisk blir satt av foreninger, og eller spredd av ivrige sjeler i vann hvor gyting ikke forekommer. Hvor idiotisk er da handlingen av å kakke en fisk som på ingen måte ikke er til annet enn for å tilfredstille oss fiskere.

Ja greit den blir enda større neste år.

Er det med litt bakgrunnskunnskap helt  ille å kakke en fisk i et sånt vann? Uavhengig om den er så stor og flott og gild som du nevner. Hva er det idiotiske med en sånn handling?

Hva er følgende?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det hadde vært slik at all fisk skulle settes ut igjen - hadde jeg ikke vært interessert i å betale tusenvis for å stå i lakseelva - samt alle kronene som går med til transport, kost og losji.

Da hadde jeg heller brukt pengene på å fiske et sted i utlandet - hvor jeg kunne more meg meg å få mye fisk.

De få laksene jeg får - har jeg ingen dårlig samvittighet med å ta med meg hjem  ;D.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo mer du betaler jo mer skal det til for å få dårlig samvittighet og du tar deg større friheter.

Det gjelder i det fleste sammenhenger. I år tuter rypejegerne over at de ikke kan jakte mange plasser.

De har jo skutt det flatt mange plasser og det gjør de med beste samvittighet når de har betalt blodpris.

nettopp.

Den tutinga skjer jo ved elvene også når regler innføres.  :P

Hvis teorien deres stemmer: Rart det ikke sutres mer på Kola eller Tierra del Fuego da gitt...... :rolleyes:

Er det noen grunn til å sutre der?

Mulig jeg misforsto deg Frode?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg som har vokst opp med høsting av naturen reagerte negativt på et innlegg i avisene for noen år siden om laksefiskeren som fikk 10 -ti- lakser i løpet av en natt og tok alle ti med seg hjem. I et sånt tilfelle hadde til og med jeg avbrutt fisket etter tre/fire fisk. Det er jo slike personer som i det lange løp dreper elva.

Kanskje sterke ord, men jeg mener det slik som samfunnet er blitt i de siste 30 til 40 årene. Skal/må ha, drit i andre bare jeg får.

Magne Fjellstad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om man ikke stempler noen som idiot, så synes jeg det er greit å si at man synes HANDLINGEN var idiotisk. Trofejakt generelt er noe svineri, særlig fordi det ofte rammer de største og flotteste individene.

Vil ikke akkurat si at trofejakt er noe svineri. I meiteverden så er faktisk trofejakt grunnen til at fisken stadig blir større og større, men der har de en holdning som lang overgår våre spede forsøk på å bevare "trofefisk". Vi er vel som nybegynnere å regne der vil jeg si, men vi hever oss glatt over det, gjør vi ikke? Vi fluefiskere.

I mitt tilfelle så spør jeg deg. Hva er idiotisk med min handling i min spesifike situasjon.

Store og flotte individer som du sier er vi vel alle interisert i at skal viderføre sine gener osv.

Det jeg lurer på i denne situasjonen er følgende.

Har vi tatt alle variabler i hodet før vi spyr ut av oss at den ene og den andre er idiot før vi faktisk setter oss inn i hele situasjonen.

I denne situasjonen og ikke nevte laks så snakker vi om et vann hvor det ikke forekommer gyting eller videreføring av hverken gener eller noe annet. Dette gjelder i veldig, veldig , veldig, veldig,veldig, veldig,veldig  mange vann her på østlandet.

Fisk blir satt av foreninger, og eller spredd av ivrige sjeler i vann hvor gyting ikke forekommer. Hvor idiotisk er da handlingen av å kakke en fisk som på ingen måte ikke er til annet enn for å tilfredstille oss fiskere.

Ja greit den blir enda større neste år.

Er det med litt bakgrunnskunnskap helt  ille å kakke en fisk i et sånt vann? Uavhengig om den er så stor og flott og gild som du nevner. Hva er det idiotiske med en sånn handling?

Hva er følgende?

Nå sier jeg at trofejakt GENERELT er noe svineri. Da snakker jeg om trofejakt ved å drepe.

Hvor idiotisk din trofejakt er, Robban, kan jeg ikke vite. Men jeg kunne vist til mange idiotiske trofejakter, både innen jakt og fiske. Jeg synes uansett det er synd at store, vakre fisker kakkes, fordi da kan de heller ikke fiskes på og oppleves av andre fiskere. Ikke bare pga genetisk videreføring av gode egenskaper. Jeg skjønner at disse holdningene ikke deles av alle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"trofejakt GENERELT er noe svineri"

Eneste grunnen for at min største ènhåndsfangede laks ikke henger på veggen - er at taxidermisten rotet bort

skinnet   >:(

Men det henger bøffel, kudu ++++, og norske dyr-/fugletrofèer på veggen.

Skjemmes ikke for det heller - på lik linje med null skam for at jeg tar med fanget laks hjem.

Den yngste datteren min - har alltid mislikt mine jakt-/fiskeinteresser.

Og særlig at veggene blir dekorert av det jeg har drept.

Hun har aldri villet spist noe av det heller - men kjøtt og fisk - handlet på Rema, har alltid vært greit  :rolleyes:

Men vi omgås allikevel  <<l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At genene til denne sværingen ikke blir videreført spiller nok ingen rolle..All laks i Driva puler vel til ingen nytte :-\.

Tror nok Rotenonbehandlingen nærmer seg med stormskritt,desverre...

Nå er det vel bevilget penger til fiskesperre og den er planlagt oppsatt i 2014.

Nå sitter de bare og ser hvordan det går med behandlingen av Vefsna...,da det skal behandles på samme måte i disse elvene.

Det er synd og si det men jeg håper egentlig de mislykkes der(sorry Vefsna),så kanskje det kan få dem på andre tanker :'(.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det beste er nok å følge de lover og regler som til en hver til gjelder i de forskjellige elvene. Om man i tilleg skal følge de 'hjemmelagde' lover og regler som er klekket ut i lystige lag i furtebua av enkeltmennesker, eller i teltet for den saksskyld. Da tror jeg vi er på ville veier. Har man lov å ta en fisk eller to, blir det helt feil når hylekoret kommer å sier den er for stor. Der skal ikke være lett å kose seg ved elva

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det beste er nok å følge de lover og regler som til en hver til gjelder i de forskjellige elvene. Om man i tilleg skal følge de 'hjemmelagde' lover og regler som er klekket ut i lystige lag i furtebua av enkeltmennesker, eller i teltet for den saksskyld. Da tror jeg vi er på ville veier. Har man lov å ta en fisk eller to, blir det helt feil når hylekoret kommer å sier den er for stor. Der skal ikke være lett å kose seg ved elva

Jeg mener at "de lover og regler som til enhver tid gjelder i de forskjellige elvene" i mange tilfeller er helt avlegs og ikke ivaretar elva og fiskebestanden der. Heldigvis er vi mange som tenker sånn, og ikke dreper fisk selv om reglene tillater det. Dette er selvpålagte regler, klekket ut sammen med andre, aleine i teltet eller et annet sted. Men det skal ikke mange til for å ødelegge, dessverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det beste er nok å følge de lover og regler som til en hver til gjelder i de forskjellige elvene. Om man i tilleg skal følge de 'hjemmelagde' lover og regler som er klekket ut i lystige lag i furtebua av enkeltmennesker, eller i teltet for den saksskyld. Da tror jeg vi er på ville veier. Har man lov å ta en fisk eller to, blir det helt feil når hylekoret kommer å sier den er for stor. Der skal ikke være lett å kose seg ved elva

Jeg mener at "de lover og regler som til enhver tid gjelder i de forskjellige elvene" i mange tilfeller er helt avlegs og ikke ivaretar elva og fiskebestanden der. Heldigvis er vi mange som tenker sånn, og ikke dreper fisk selv om reglene tillater det. Dette er selvpålagte regler, klekket ut sammen med andre, aleine i teltet eller et annet sted. Men det skal ikke mange til for å ødelegge, dessverre.

Det er vel ingen med vettet i behold som mener vi skal drepe all fisk vi kommer over bare fordi vi har lov. Eller vilt for den saks skyld. Poenget er at det blir feil å sette seg til doms over folk som ikke bryter lover og regler bare fordi man selv synes reglene er feil. Skal noen angripes og kritiseres må man rette skytset mot dem som lager reglene, ikke dem som følger dem. Vi må gjøre slik som kanibalene.....drep ikke mer enn du kan spise  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det beste er nok å følge de lover og regler som til en hver til gjelder i de forskjellige elvene. Om man i tilleg skal følge de 'hjemmelagde' lover og regler som er klekket ut i lystige lag i furtebua av enkeltmennesker, eller i teltet for den saksskyld. Da tror jeg vi er på ville veier. Har man lov å ta en fisk eller to, blir det helt feil når hylekoret kommer å sier den er for stor. Der skal ikke være lett å kose seg ved elva

Jeg mener at "de lover og regler som til enhver tid gjelder i de forskjellige elvene" i mange tilfeller er helt avlegs og ikke ivaretar elva og fiskebestanden der. Heldigvis er vi mange som tenker sånn, og ikke dreper fisk selv om reglene tillater det. Dette er selvpålagte regler, klekket ut sammen med andre, aleine i teltet eller et annet sted. Men det skal ikke mange til for å ødelegge, dessverre.

Det er vel ingen med vettet i behold som mener vi skal drepe all fisk vi kommer over bare fordi vi har lov. Eller vilt for den saks skyld. Poenget er at det blir feil å sette seg til doms over folk som ikke bryter lover og regler bare fordi man selv synes reglene er feil. Skal noen angripes og kritiseres må man rette skytset mot dem som lager reglene, ikke dem som følger dem. Vi må gjøre slik som kanibalene.....drep ikke mer enn du kan spise  ;D

Jo desverre så er det mange som mister vettet shadow når de endelig treffer på og vinsjer inn fisk etter fisk, man skulle tro att de mener de lever i gamledager der eneste løsningen for og få mat på bordet var ved hjelp av  jakt og fiske  ;D

Og som geir sier så er reglene gått på dato i mange elver og vann.  :-\

drep ikke mer enn du kan spise

Det er en grei regel dette, og mange lever nok etter disse "reglene".

Men det er også viktig og tenke på att ett par fisker hver dag til middag fordelt på mange fiskere blir en del fisk i løpet av en sesong, år etter år og kanskje har man ett par stk som tar alt de kommer over i tilegg. (tenker da i hardt fiskede elver uten fornuftige regler)Det er jo heller det som gjør att mange elver blir dårligere enn att elva er full av fiskere som tar alt. Vi er for mange rett og slett som henter oss ett par fisker i ei og samme elv.  :)

Men ja det er ikke riktig og bare gå på disse som fisker i elva, da det er som du sier grunneierene som ikke helt skjønner hva som skjer i elva og har ansvaret for og holde elva på stell. Men det skader jo ikke att fiskere selv også tar litt ansvar og tenker litt selv også.  <<l Det er begrenset hvor mye en ei lita elv klarer og produsere, og er de insektsspisere så bruker de en del år på og vokse seg store.

Selv her i lågen er en 4 år gammel ørret 170g, og en 10år gammel insekstspiser 1kg eller 40cm.

Når den smoltifiserer seg og går over på fiskediett så bruker den bare 4år på og bli 10kg hvis jeg ikke husker feil, . Men da snakker vi fisk i mjøsa som er der og vokser seg store, og som kun kommer opp i elva som gytefisk, da gjerne med en snittvekt på 3-4kg. (snittvekt på 6-7 kg i førritia før demningene begynte og gi fisken juling)

Og når det er sagt så når jeg skriver dette så tenker jeg også på andre som leser dette utenom forumets medlemmer , tro meg mange "snoker" her inne på leit etter nye fiskeplasser der de kan fylle fryseren og som kanskje ikke helt skjønner konsekvensene av hva de driver med.  <<l

Men jeg liker og tro att mange sportsfiskere i 2012 klarer og tenke selv og er klar over hva de driver med, de fleste fisker jo for opplevelsens skyld, ikke maten  <<l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

Sånn litt på siden:

Hvor viktig er det for fisken at den blir stor? Altså en storørret eller storlaksestamme. Eller er det viktigst for oss at fisken blir stor?

F.eks. i Hemsil (alle snakker jo best ut fra sitt eget miljø) så er det blitt større og større fisk. Selvsagt til stor glede for fiskeren, men hvor bra er det for selve stammen at de blir større og færre?

Spørsmålet mitt er altså om argumentasjoner for viktigheten av å bevare storfisken egentlig kun er for vår egen skyld. ?

PS. Ikke les mellom linjene og tro at jeg mener det ene eller det andre nå da. Jeg bare spør. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke fisken har særlig opplevelse av å være stor eller liten. Den bare ER.

Jeg fisker kun for MIN egen skyld, fordi jeg synes det er kjekt. Jeg ønsker at det skal være flere store fisker å fiske på, for da er mere spennende å fiske. Derfor dreper jeg ikke de store. Andre synes vel at det ikke skal være store fiske å fiske på, så de dreper dem. De ødelegger litt for oss. Hver sin smak. Egoister er vi vel begge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn litt på siden:

Hvor viktig er det for fisken at den blir stor? Altså en storørret eller storlaksestamme. Eller er det viktigst for oss at fisken blir stor?

F.eks. i Hemsil (alle snakker jo best ut fra sitt eget miljø) så er det blitt større og større fisk. Selvsagt til stor glede for fiskeren, men hvor bra er det for selve stammen at de blir større og færre?

Spørsmålet mitt er altså om argumentasjoner for viktigheten av å bevare storfisken egentlig kun er for vår egen skyld. ?

PS. Ikke les mellom linjene og tro at jeg mener det ene eller det andre nå da. Jeg bare spør. :)

Selvfølgelig er det viktig for fisken og bli stor, der gir den iallefall større sjanser til og velge og vrake standplasser, sikkert ikke dumt på gyteplassen heller når man skal jage vekk andre .

når du blir såpass stor att du bare kan gape til de andre småttisene og de skygger banen , det må jo føles godt for fisken også? den skjønner tydeligvis att det og være stor er en fordel,den utnytter iallefall størrelsen  ;D<<l

Når smolten har nådd sjøen, skifter den navn til postsmolt, som den beholder til august. Da skifter den navn til det vi kaller gjeldfisk. Gjeldfisk er sjøørret som ennå ikke er blitt gytemoden, og denne fasen har svært ulik varighet hos stammer fra forskjellige elver. Sjøørreten fra enkelte vassdrag blir kjønnsmoden allerede etter en til to somre i sjøen, mens andre først blir gytemodne etter tre til fire somre i sjøen. Fisk fra elver med storvokst stamme er gjeldfisk lengre. I Aurlandselva og Strynelva er det ikke uvanlig å få gjeldfisk på 2-3 kilo om høsten. At fisken blir gytemoden i relativ høy alder, er vekstmessig en stor fordel. Dette skyldes at fisken må bruke mye energi på å utvikle rogn eller melk, mens gjeldfisken kan bruke all denne energien på kjøttproduksjon.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Storfeskarn

I dette frie landet kan folk ta de troféfisker de personlig ønsker.

Om man vil kakke eller ikke er en personlig sak. Vi har større problemer som kraftverk og oppdrett i vårt langstrakte fiskeland.

Petter

Støtter denne. Tiltak for bedre liv i regulerte vassdrag og god generell forvaltning av en bestand som helhet (noe som ofte innebærer et visst uttak) er viktig for å bevare fiskebestandene. Det er ingen vits i å lage ramaskrik når en og annen laks blir kakket. Åpningsdagen i Målselvkulpen kakkes flerfoldige storlakser.

Den laksen var EN av mange lakser på den størrelsen som er kakket i diverse elver i sommer. Det må da, med all respekt for C&R, være lov til å kakke en og annen fisk om man vil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dette frie landet kan folk ta de troféfisker de personlig ønsker.

Om man vil kakke eller ikke er en personlig sak. Vi har større problemer som kraftverk og oppdrett i vårt langstrakte fiskeland.

Petter

Støtter denne. Tiltak for bedre liv i regulerte vassdrag og god generell forvaltning av en bestand som helhet (noe som ofte innebærer et visst uttak) er viktig for å bevare fiskebestandene. Det er ingen vits i å lage ramaskrik når en og annen laks blir kakket. Åpningsdagen i Målselvkulpen kakkes flerfoldige storlakser.

Den laksen var EN av mange lakser på den størrelsen som er kakket i diverse elver i sommer. Det må da, med all respekt for C&R, være lov til å kakke en og annen fisk om man vil.

Så du mener att så lenge mange andre gjør det så er det greit og ikke noe og snakke om ?

Ingen som sier att det ikke er lov....men trofekakking er uansett åssen man vender og vrir på det, en uting.

alle vet att det ikke egner seg til mat og att mange av disse fiskene havner i matavfallsdunken.

hva er vitsen ?

det er 70000 laksefiskere i norge....sammen med alt det andre villlaksen sliter med så må vi også ta ett ansvar.

en og annen fisk...det blir så mye når 69999 andre gjør det også.

Men for all del, fisk og spis er ok det, men det og kaste fisken etterpå det synes jeg blir unødvendig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...