Gå til innhold

Hva er de engelske navnene på de mest kjente døgnfluene i Norge.


Stian R

Anbefalte innlegg

Noen som har en oversikt over de engelske navnene på de mest kjente norske døgnfluene?

Om en søker på Aurivilli på engelske bindeforum er det kun poster av "Dryflypurist" Han er vel en kjenning her inne. Altså om en kar i Uniten snakker om en døgnflue som vi omtaler som Aurivilli, Baetis, Marginata osv, hva sier han da? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet i allefall at de bruker Baetis som navn i USA. Ellers går det mye i mayflies og klassiske navn som blue wing olive, march brown, quill gordon, green drake osv. Men de bruker nok stort sett de samme navnene som oss på de døgnfluene vi har til felles.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet i allefall at de bruker Baetis som navn i USA. Ellers går det mye i mayflies og klassiske navn som blue wing olive, march brown, quill gordon, green drake osv. Men de bruker nok stort sett de samme navnene som oss på de døgnfluene vi har til felles.

Så hva er det norske motsvaret til de fluene som du nevner?

Engelsk                          Norsk

Blue wing Olive              ...................

March Brown                ..................

Quill Gordon                  ................

Hendricks                      ...............

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

det er derfor det er så kjekt med latinske ord, de er universelle. det er ogrå viktig å vite at vi i norden deler bare noen arter. veg ville gått for å bruke artsbeskrivelde "a mayfly size 12, dark brown hatch in May" og da har du beskrevet marginatan. det har iallefall jeg klart meg greit på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ca 24 -25 arter som fins både i Norge og England. I forhold til USA så er det vel kun noen få familier som er like. Så du vil ikke finne mange Norske døgnfluer med Engelske navn. I tilegg er de Engelske/ Amerikanske navnene brukt om flere arter inne samme familie, så dette blir man ikke så klok av. Har funnet en liste over såkalte common names over engelske døgnere en gang i tiden, så hvis du googler litt så finner du den sikker. Fant kjapt en amerikansk en, som også inneholder andre insekter en døgnere.

Liste engelske arter: http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_mayflies_of_the_British_Isles

Liste amerikanske arter med navn. http://www.flyfishingentomology.com/Common%20Names%20G.htm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fredrik hoffmann

Jeg vet i allefall at de bruker Baetis som navn i USA. Ellers går det mye i mayflies og klassiske navn som blue wing olive, march brown, quill gordon, green drake osv. Men de bruker nok stort sett de samme navnene som oss på de døgnfluene vi har til felles.

Så hva er det norske motsvaret til de fluene som du nevner?

Engelsk                          Norsk

Blue wing Olive              ...................

March Brown                 ..................

Quill Gordon                  ................

Hendricks                      ...............

Vil ikke late som jeg kan dette, men March brown er vel et klassisk fluemønster som fungerer som en attraktor og ikke imiterer døgnfluer.

Mulig det samme gjelder for Quill Gordon og hendricks.

Poenget er at amerikanerne og engelskmennene har mere folkelige navn på Baetis Rhodani, Heptagenia osv.. March Brown er altså ikke en betegnelse på en døgnflueimitasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Stian R:

Hvis du skaffer deg boka "Fluefiske med imitasjoner" av Malcom Greenhalg så finner du engelske navn på mange av døgnfluene våre i tillegg til de latinske navnene. Det er dog ikke engelske navn på alle, men en god del av dem.

Denne boka liker jeg godt pga flotte tegninger/bilder av både døgnfluer, vårfluer, steinfluer etc. samt mange flotte bindemønstre.

PS. Det er forøvrig Ignita (Seratella Ignita) (Rød elvedøgnflue/rød ryggjeldedøgnflue) som kalles for "Blue winged Olive".

http://www.ephemeroptera.pwp.blueyonder.co.uk/5318/

Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet i allefall at de bruker Baetis som navn i USA. Ellers går det mye i mayflies og klassiske navn som blue wing olive, march brown, quill gordon, green drake osv. Men de bruker nok stort sett de samme navnene som oss på de døgnfluene vi har til felles.

Så hva er det norske motsvaret til de fluene som du nevner?

Engelsk                          Norsk

Blue wing Olive              ...................

March Brown                 ..................

Quill Gordon                  ................

Hendricks                      ...............

Vil ikke late som jeg kan dette, men March brown er vel et klassisk fluemønster som fungerer som en attraktor og ikke imiterer døgnfluer.

Mulig det samme gjelder for Quill Gordon og hendricks.

Poenget er at amerikanerne og engelskmennene har mere folkelige navn på Baetis Rhodani, Heptagenia osv.. March Brown er altså ikke en betegnelse på en døgnflueimitasjon.

March Brown er et folklig navn for døgnflua Rhitronega Germanica, som Andreas har linket til over. er observert i skåne, så ikke usansynlig at den å et tidspunkt har besøkt Norge ;D

De folklige navnene brukes ofte om flere arter inne samme familie, og er derfor ikke presise i forhold til en diskusjon om en aktuell art. Quill Gordon er fort vekk 7-8 arter inne samme familie i USA. Sjekk linken jeg la ut over.

G

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

en helt annen sak er at vi skandinavere legger svært mye i det å navnsette insektene korrekt amerikanerene ga sine lettvindte navn som ofte beskriver hvor de klekker.... når de klekker og om de er store eller små.... mens amrikanerene var opptatt med å drepe indianere og utrydde bøffler hadde vi i europa "unyttige" biologer som gav insekter og planter latinske navn...... dette endret seg....... men den gemene amerikanske fluefisker  lager navn på det han/hun ser "tiny small olives"... ble litt skuffa når jeg hørte det første gang...... her i landet slår vi om oss med latin.... synes beskriving av hva det er er lurest.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...