Gå til innhold

ZHURODS splitcane stenger


Fripp

Anbefalte innlegg

Gjest staffan@epost.no

bildet forteller intet om hådtverket, det jeg vil tro er at disse stengene er bygget av kinesiske hender.... det er flinke hender, men de hendene som lager disse stengene bruker ikke sluttresultatet..... jeg vil tro at Vidar Steimler vil kunne finne en rekke feil som han finner på mange stenger som er serieprodusert på denne måten... men det var billig for all del billig. mistenkelig billig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi må bare treffes, Bjørn. 

Søkte litt rundt på nettet for å finne info om disse kinesiske stengene. Ser at de skryter her: http://www.fluefiske.net/forum/topic/33976-zhusrod-splitcane/

Fant også denne tråden:

http://www.flyforums.co.uk/fly-fishing-tackle-reviews-member-ratings/89572-zhu-split-cane-fly-rod-7-4-a.html

Hva er det dere liker/misliker med de kinesiske masseproduserte canestengene?

Jeg fikk nettopp et tilbud av en svært hyggelig og raus mann her på fluefiskersiden om å låne en Lew Parks 8' 1/4" #5 2-delt modifisert Dickerson 8013. Om jeg likte den fikk jeg kjøpe den for en billig penge ellers kunne jeg sende tilbake. Snakk om dele av hobbyen sin :)

Hva får man ekstra ved å kjøpe en amerikansk kontra en kinesisk cane stang?

 Nå må det sies at jeg sparer til en Winstonstengene, men slike tilbud frister jo..........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva forventer du å få når du betaler 500,- for en cane? Forskjellen er meget stor på bra håndtverk og dårlig og hvem som kan se forskjell på det. Her gjennspeiler prisen kvaliteten du får. Dvs. Synlige limfuger, ujevne surringer og 100% sikkert dårlig høvlet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får snakke for meg sjøl, men for meg er og blir en cane stang noe jeg forbinder med godt håndtverk og en bygger som legger sjela si i det.

Disse stengene som er masseprodusert er ganske så sannsynlig frest i en maskin, og har nok sett minimalt til høvelstål. Når spilene blir laget slik blir de frest nøyaktig like, men har sannsynlig også fått frest bort viktige spenstfibere som ligger i yttersjiktet. Dette er noe en dyktig canebygger tar hensyn til, og bruker mye tid på å få bra og riktig. Hvordan bladknutene er forskøvet er også veldig viktig som Staffan sier.

Kaste kan en sikkert med disse stengene, men for meg gir det absolutt null glede med et sånt produkt, dette er som hvilket som helst annet masseprodusert produkt. Da er jeg sikker på at det finnes mange andre carbonstenger som ville gitt meg en mye bedre opplevelse.

Cane skal være et fantastisk håndtverk, lidenskap, entusiasme og nesten uoppnåelig. (min personlige mening)

Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

splitcanestangas egenskaper er forskjellig fra stang til stang.... jeg hadde ikke giddet å kjøpe en hjemmelaga kniv uten å vite hvem som har laget den. da heller en morakniv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser jo at det er mange som skryter av stangen på andre forum. Jeg tenkte at dette tilbudet måtte være for godt til å være sant til den lave prisen. Derfor spør jeg her inne, Sigve.

Det som er litt skummelt med forum er at uerfarne fluefiskere kan fremstille seg som meget erfarne. Eller for å snu litt på flisa. Hvilke kvalifikasjoner har disse synserne om stangen de har i hånden. Stangen virker jo... Kaster flott og ser ut som cane. Men hvor mange forskjellige stenger har du kastet med før. Har en blitt vist hva som er bra og hva som er dårlig. Hvis du ikke vet hvordan synlige limfuger ser ut hva skal du da se etter, eller bladknutene? Er de riktig plassert i forhold til hverandre. osv....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for gode poenger og råd Kjell, Sigve, Staffan og dere andre  :) Jeg er rimelig blank når det gjelder cane, men jeg elsker å lære og få erfaringer. Jeg er likevel for gammel til å ta omveien gjennom stenger som ikke har topp kvalitet.

Derfor:

Jeg fikk nettopp et tilbud av en svært hyggelig og raus mann her på fluefiskersiden om å låne en Lew Parks 8' 1/4" #5 2-delt modifisert Dickerson 8013. Om jeg likte den fikk jeg kjøpe den for en billig penge ellers kunne jeg sende tilbake. Snakk om dele av hobbyen sin. Hva tenker dere om denne stangen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk nettopp et tilbud av en svært hyggelig og raus mann her på fluefiskersiden om å låne en Lew Parks 8' 1/4" #5 2-delt modifisert Dickerson 8013.

Noen som har erfaringer med stangbyggeren eller Dickerson 8013?

Du kan jo se hva andre har sagt til Lew Parks himself.

Customer feedback

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å spore tilbake til Zhurods...

Det gjelder nok det samme her som med svært mange andre ting i livet. Når noe er for godt til å være sant, er det nettopp det som er tilfellet.

Har veldig liten erfaring med disse stengene selv, men har sett og testet noen. De er i og for seg OK å kaste med, men jeg er tvilende til at en oppgitt f eks "Payne" tapering er nær nok originalen (men stangen kan jo være god likevel).

Andre har jo tidligere nevnt de håndverksmessige svakhetene (som det er mange av). Selv fikk jeg for litt siden en forespørsel om å bytte holk på en slik stang. Den originale holken var laget av ultratynt materiale, og hadde brukket pga materialtretthet. Å lage en ny holk til en slik stang, innebærer en kostnad omtrent tilsvarende ny stang. Mao ikke lønnsomt.

For de som vil prøve cane uten å tømme lommeboken kan disse stengene være en inngangsport, men vit bare at du får det du betaler for! Dersom du ønsker den virkelig gode canefølelsen, bør du derfor grave litt dypere i lommeboken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for klare tilbakemeldinger. Zhurods stangen er lagt død.

Nå kommer det noen naive og kanskje ikke så intelligentespørsmål om Cane som jeg ville bli svært takknemlig om noen kunne besvart.

Finnes det lettkastet cane stenger for den mindre erfarne bruker? Hvilke stenger evt tapering snakker vi om da?

Hvilke egenskaper er det canestenger har som sitt sterkeste kort?

Lever jeg i en drømmeverden når jeg har tro på at cane har en spesiell magi grunnet en iboende egenskap som man ikke så lett kan sette ord på, men som definitivt er der? Litt som rørforsterkere for de som kjenner til det.

Bruker dere cane like mye som karbonstengene deres? Brukes karbon når det skal fiskes og cane når det skal kosekastes?

Uff, beklager alle spørsmålene, men jeg er bare så utrolig nysgjerrig og klarer ikke å la være.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bor i gamle Stavanger, og har ikke prøvd bambuss, Sigve. Det hadde vært fantastisk og jeg takker ja til å være med til Stokkavannet. Jeg må advare deg, jeg er nybegynner+ og nybegynner- med tilskuere. Med vind og tilskuere snakker vi på katastrofenivå,  men jeg er hyggelig edru og også noen ganger i fylla.

Om noen kan svare på spørsmålene mine ville jeg fortsatt bli meget glad :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den beste egenskapen til ei cane stang er gleden og tilfredstillelsen ved å holde i og kaste med et nydelig utført håndtverk hvor stangbyggerens erfaring og kunnskap ligger mellom spilene.

Kan ikke nok om de ulike taperinger, men en erfaren canebygger kan bygge akkurat den stanga du ønsker deg med henhold til lengde, aksjon osv. Det får du ikke i en masseprodusert stang.

Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...