Gå til innhold

Fisketuren jeg traff Lennart Bergquist.


Gjest Oliver

Anbefalte innlegg

Årets siste skikkelige fisketur lå for døren. Jeg og Andrè skulle ha en helg i Rena på høstfiske etter Harr. Yr.no virket til å være noe mer positive en de har vært den siste tiden og vi hadde skikkelig troa.

Dette skulle bli en fin avslutning på sesongen.

 Torsdags kveld pakket jeg  bilen full av utstyr, som om jeg skulle på tur i to uker, så var det bare å sove litt, gå innom jobben for så å kruse over Hardangervidda til Rena. Planen på fredag var å jobbe til sånn rett rundt et-to tiden………. Jeg kjørte klokken ti.

Lurte på om været kom til å bli like flott i Rena som det var her, og når jeg kryssa Hardangervidda måtte rett og slett stoppe for å ta et bilde. Et helt fantastisk vær, og troa på en flott Rena helg var et faktum.

8020714547_864284d3f5_c.jpg

Den obligatoriske burgeren på kiosken i Rena ble med i bilen denne gang, og skulle fordøyes på broa ved militærleiren. Der ble de første vakene observert og troa på kanonfiske steg enda et hakk.

Andrè kom et kvarter senere en meg til Laila og Paul, og vi bestemte oss for å pakke ut av bilene, se litt over utstyr, og prate om alt mulig rolp som ikke var blitt snakka om i telefon allerede. Dette lå an til å bli en flott helg, som så mange ganger før, og  superfiske etter Harr skulle bli høydepunktet.

Etter at bilene var parkert, utstyret på plass, kaffen kokt så kom noen svenske karer bort for å prate litt. Det ble en prat i den vanlige tralten. Forhold i elva, klekkinger, vind, varmt, kaldt osv. Ja, slik vi fluefiskere liker det.

Jeg begynte å tenke på kveldsmat i det Andrè sier «nemmen, god dag Lennart, det var hyggelig. Henning, du må komme å hilse på Lennart Bergquist». Jeg kunne jo sagt god dag oppfinneren av streaking caddis, oppfinneren av superpuppan, forfatteren av «Flugbinding på mitt sätt» og mye annet, men jeg valgte «Hei hei :) »

Her snakker vi om Lennart Bergquist. Forfatteren av min første fluebindebok som er så mye lest at den er helt utslitt. Mannen som fant opp Streaking caddis. Mannen som fant opp superpuppan. Mannen som holdt på med alle disse brente vingene. Mannen som har holdt alle disse foredragene. Mannen som satte ting i system…… ja, en får automatisk en sånn fin respekt for slike mennesker.

«Ni måste komma över för ett besök i kväll” ble denne samtalen avsluttet med. Vi takka ja og gjorde siste finnish på hytta og utstyret før vi gikk bort.

Det første vi fikk ordre om når vi kom inn, var å spise. Biff alla Bergquist kan vi kalle den. Det var saker det. Jeg fortalte om Andrè`s noe koslige matvane, som er å spise kald trøndersodd rett fra boksen, helst med en pinne slik villmarkinger gjør og at dette her var et måltid litt mer i min gate.

Timene gikk, maten ble spist og en kar som har fisket så mye, vært med på så mye, har naturligvis en hel del ting og fortelle. Fantastiske historier, hvordan Streakin Caddis ble til, Når det første dusinet av bestillinger kom og den dagen det kom bestilling på 100. Blir fort litt mye gris av Streaking Caddis :)

Jeg så an Andrè likte seg svært godt i dette selskapet og hadde mye å spørre sitt gamle forbilde om.

Andrè Brun og Lennart Bergquist i hyggelig prat.

8019379777_c11cba2efe_c.jpg

Når klokka passerte to på natta var det rett og slett bare å legge inn årene og komme seg hjem til sitt eget. Middagsinvitasjon til neste dag ble servert og vi takket selvfølgelig ja til skikkelig mat fremfor hermetikk :) Når vi kom til hytta, måtte jeg bare fortelle unge Hr Brun at dette var et stort høydepunkt å få være med på, og Andrè var helt helt enig. Jeg er overbevist om at dette er noe Andrè også kommer til å huske lenge.

Dagen etter våknet jeg til vind........... vind faktisk, hadde YR meldt feil, dette kunne da ikke stemme.

Jeg kunne fortalt en hel del om hvordan dagene ble, om fisket osv, men her jeg sitter nå, trygt hjemme i stua, så betyr ikke dette en eneste verdens ting. Det desiderte høydepunkt på denne turen var å få sitte å snakke med og høre på Lennart. Sammen med de flotte menneskene som var der.

Da vi igjen kom bort til ”svenskehytta” på kvelden, var det dags for middag. Ikke vet jeg va dette var, men godt var det. Skikkelig godt også. En øl til maten ble det. En cognac til kaffen ble det også. En til cognac til neste kaffe også. Nye historier, noen om fiske, noen om andre ting, men igjen så ble det en utrolig hyggelig kveld. Hadde Lennart tatt en foredrag igjen i dag, så skulle jeg reist på dette uansett hvor det hadde vært. Uten tvil.

Et lite bilde fra godstemningen.

8019388016_2607d0d47e_c.jpg

Det ble sent på natt før vi i det hele tatt vurderte å komme oss på egen hytte, og jeg måtte bare spørre Mr Bergquist om et par fluer. Jeg forklarte at jeg hadde et ønske om et par fluer som er laga av opphavsmannen selv. ”Selvklart, det fixar vi i morgen :) ” ble svaret.

Kult tenkte jeg. Tenk, jeg har fått fluer som Lennart Bergquist har laga. Og DE mønstrene da.. hvem har ikke hørt navnet streaking caddis :) Drittbra :)

Dagen etter fant Lennart frem flueboksene sine og jeg tok meg en titt. Her var det MYE bra saker. Og alle fluene så like ut............ :)

” Du får ta med någon til Andrè också”  og jeg sto der med åpne armer. Vi prata om alt mulig, kikka på fluer, snakka om kasting med et par av de andre, før svenskene måtte komme seg over grensen.

Jeg og Andrè gikk på elven på jakt etter Harr, og vi var samt enige i at denne helgene her hadde vært helt utrolig. Gode kompiser på tur, rusle langs elva, prate med hyggelige mennesker, få middag av Lennart Bergquist. For ikke å snakke om fluene som ligger på siden av meg her på stuebordet.

Årets høyedepunkt for min del.

Må da selvfølgelig legge ut bilde av et par av fluene. Lennart sa at dette var fiskefluer, og han skulle helst ha sendt meg noen skikkelige siden jeg skulle fotografere, men jeg sa det holdt i massevis :)

Streakin Caddis av Lennart Bergquist.

8020607894_9ea0e8d5e7_c.jpg

8020714851_90a61f3870_b.jpg

Superpuppan av Lennart Bergquist.

8020720750_c6a9c61607_c.jpg

Neste års høst-tur er allerede bestemt, da møter vi svenskeklanen igjen. Det ser jeg frem til.

Lennart, om du en gang skulle lese dette, tusen takk for fluene :)

Andrè, som alltid, hjartans takk for NOK en flott tur :)

Til slutt, et bilde av selveste :)

8020721092_3e1db1f49a_c.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig bra Henning, artig å treffe en profil som Lennart Bergquist. Vi har hatt besøk av han i foreningen et par ganger, og i tillegg til å være en dyktig fluefisker og fluebinder, så er han en skikkelig god fotograf, som iallefall den gangen tok bilder med mellomformat Hasselblad. Inntrykket mitt av ham, er at han er en jordnær person, veldig trivelig og ikke minst uhøytidelig.

En litt artig historie om mannen; han hadde etter hva jeg forstår litt påtrykk, bestemt seg for å skrive boken Flugbinding på mitt sätt, som vel må kunne sies å være en klassiker. Jan Sekander, pensjonert svensklærer som er ansvarlig for bokbiten i FiN, og har vært reiseleder for FiN sine turer til Svartà i en årrekke, fikk telefon fra Lennart. Her forteller han at han har bestemt seg for å skrive bok, og Jan S gir uttrykk for at det var på tide. Videre sier han at han alt har skrevet innledningen til boken, og at han der takker Jan Sekander for all hjelp i forbindelse med korrekturlesing, og oversettelse fra Värmlandsk til svensk...  :)

Har boken hans hjemme, med hilsen i, og i og med at han bor like ved grensen var det ikke noe problem for han å signere og sende boken fra Norge. Veldig glad for at jeg fikk tak i den før den forsvant, og ikke minst for at jeg har den i signert utgave med hilsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lennart er en supertrivelig kar. Har hatt gleden av å ha hatt han på besøk her hjemme hos meg et par dager, og det ble noen minnerike dager. Når Superpuppa ble til og var såkalt hemmelig ennå fikk jeg gleden av å lære å binde denne av han Lennart selv. Jeg var ikke gamle karen men minnene om de mange turer på sykkel fra hytta og opp til Lennart og noen ganger Kenneth Bostrøm oppe på Lindstad er gode minner. Der fikk jeg også lære om innsekter og se de gjennom Lennarts macro objektiver.

I hylla her står hans bøker med personlig hilsen og takk for sitt besøk hos meg.

Utfra det du skriver Henning, så var ditt møte med ham like trivelig som de møtene jeg har hatt med ham.

Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble det Harr eller?? Ser forresten at du dro frem gitaren. Nå kan jeg bare gjette hvilke sanger du spilte. Renger med at LOVE ble gjentatt i stort sett alle låtene ;)

Ble Harr ja. Nei, ikke en eneste av de tre sangene inneholder ordet love. Utførte forøvrig mitt livs fluekast, og fisken tok flua. Hadde ikke tro på det selv en gang, men det gikk akkuratt.

Men som sagt, høydepunktet for helga er i første innlegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Artig historie!

Lennart er en kjernekar. Han binder vel ikke så mye fluer lengre, men han har jo foreviget sin kunnskap i noen fantastiske bøker. Noen bekjente har hytte like ved der han holder til om sommeren, men jeg har aldri mannet meg opp til å hilse på han når vi er der.

Uansett: Lennart er en pioner og hedersmann. En av våre aller, aller, beste menn.

:) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for det Bjorni :) Det var hyggelig.

Virker som dere hadde en herlig helg i Rena, Henning og Andre. Gøy når man møter på folk som byr på seg selv og er imøtekommende på denne måten, kjent eller ikke. Ekstra stas er det det jo når man treffer på folk man ser opp til. :)

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kul att läsa om detta , man blir lite avundsjuk på hur trevligt ni hatt på en sådan resa.

Nu har sådan tur att jag bor granne med Lennart. Ibland sitter jag där o han pratar om

hur han vart där och där och fiskat. Hur dom här flugorna kom till, han han talets gåva

så man blir helt inne i hans berättelser.Får kanske ta mig en tur till honom nu....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk en hyggelig mail av Lennart Bergquist i går, og i dag.

Han sendte med et par bilder av noen flotte lakse/SØ fluer han har tatt.

Jeg synes mannen er flink til å binde fluer jeg :)

8025901522_d96ca73e5b_c.jpg

8023650656_c184246008_c.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...