Gå til innhold

UV lykt


Atle L

Anbefalte innlegg

Venter på Deer Creek Lim på vei over pytten. Håper å kunne bruke den laserherderen eg har. Men det er mulig eg bør ordne lykt også. Syns egentlig ikkje laser var så gunstig. Det du vinner på overlegen effekt, taper du vel fort ved at det er eit lite område i slengen du herder... Eller er det eg som bruker den feil? Blir ein smule trøtt i augene også etter litt bruk, så mulig eg bør bruke solbriller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kosta på meg Deer Creek lim og lykt for 14 dager siden.

Ferdig med Bug Bond, for å si det litt forsiktig.

Deer Creek, herder på noen få sekunder, ikke klebrig, og jeg har ikke byttet batterier i lampa ennå...

Blir å holde på dette fremover, for min del.

Prøvd Deer Creek lampa på Bug Bond limen? Ein kompis bruker Bug Bond og han seier at det er stor forskjell etter at han fant ei lampe som gjorde jobben!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, lampa er selvfølgelig testet på bug bonden. Den blir matt, så fort jeg tar på det. Kleber ikke, men beholder ikke glansen.

Deer Creek`n, herder etter mitt skjønn, noe fortere og er blank, selv om jeg tar på det i etterkant.

Jeg har prøvd både fine, og hard utgaven fra D.C, men har ikke fått tak i flex ennå.

Fra Bug Bond, har jeg std. og lite.

Når jeg sitter og lager f.eks. Buzzere, og må lakke over kroppene med blank neglelakk, for at det skal holde finnishen, så blir det for mye fikkel.

Jeg har gjort det frem til nå, men nå slipper jeg det fremover :-)

Hvert sitt valg, dette er mitt :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres bra ut detta, ittehackel. Sikkert verdt et forsøk <<l Pris? Og er det lampa eller limet som er underverket her?

Har sjøl holdt meg til bugbond, men jeg har droppa de fleste vanlige diode-lamper til fordel for laser. Det blir steinhardt og klebefritt, noe jeg som sagt ikke fikk til med orginal bugbondlampe eller en fake versjon som egentlig er like god. Briller anbefales trur jeg(skulle brukt det sjøl, men myser fælt istedenfor) for den laseren virker litt småskummel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke Olav. Det virker, som om Deer Creek limet, absorberer UV lyset annerledes, enn Bug Bond. DC, blir omtrent seende ut, som en hvit genser i black light, men jeg opplever ikke at Bug Bond reagerer slik. Virker som om prosessen er noe annerledes, rent kjemiskt.

Skal ikke legge for mye trolldom i dette, men jeg liker DC best. Prisen husker jeg ikke, men jeg tror jeg betalte nært 500,- for lazer lampe, 1 flaske thin og 1 flaske hard.

Jeg har så absolutt, kunnet bruke Bug Bond`n, med denne lampa, men det blir ikke like bra i mine øyne.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veit ikke hvem du spør jeg, flygefisk, men for min del så holder det med å peke laseren i ca et sekund før det er hardt. Også kjører man på litt ekstra etter det... Man kan egentlig se det på røyken som kommer ved herding... ;D  Har heldigvis en laser som har en oval og ganske stor omkrets  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke helt hva jeg synes om dette jeg, men kan dele mine erfaringer. 

Jeg prøvde DC for en stund siden, og likte denne laseren veldig godt. Vi testet dette godt på fluebindingsrunden på Skogborg på Hurum i fjor og var enige om at dette var topp. 
Jeg trur jeg har testet det meste, Clear cue goo, bug bond, Loon og nå Deer Creek. Hver sin lampe , lampe mot lampe osv osv. Tynn mot tykk, hvert for sitt bruk , tørrfluer eller streamere. Negletørker som bare blir liggende i skapet fordi den er for stor osv(men meget bra)
Første inntrykket nybestilt Dc var ikke bra da laseren var gjort om til et "grid"mønster, og ikke den intense laseren som jeg hadde testet noe tidligere. 
Men Ronny Petterson overbeviste meg etter en frustrert tlf , og ja, når man holder den nærme, så ja best så langt. Og man kan skru av litt på tuppen på den laserlampa og få den "gamle" laser effekten. Ubehagelig for øynene da.

Noe jeg har opplevd på ulike bindetråder er at den herder så fort og bra at den nesten koker, og det blir luftbobler.

Først med "filteret" og så uten ,  helt knall. 

Til historien så hører også med at med Multi led light, og latmansherding med 2 stk lamper, luksus ja, belyst fra begge sider" flua innkapslett" så er Bug Bond på lik linje. Min erfaring. 

Bug Bond lampene trenger hyppigere batteri skifte enn DC laseren for å fungere optimalt som Ronny nevner,  et stort +++ med DC Laseren.

Dette blir jo mikroskopsik pirking men, ja alle limene funker som tiltenkt, raskt og lett å jobbe med. Det er sikkert jeg som er en raring her

Problemene starter ikke på en buzzer, hvor foto er siste innstans etter binding. Men på fluer med feks en bakkropp av Uv, og hvor det kreves flere omganger med litt bretting og kontakt, innbinding av fjær hvor man drar og hele tiden dra fingrene over Uv limet etterpå. 

Det er jo ingen som ser dette flisespikkeriet når man putter flua i boksen , men når man tar et macrofotografi i ganske høy oppløsning så ser man alt. Spesielt på fluer som består av feks en bakropp av Uv som man jobber videre med. 

Med alt dette i bakhånd så er jeg vel enig, og holder en knapp DC. 

Man må alikavel skille mellom hva man skal binde. 


Fort og kort: 

Sjø-ørretfluer , reker ,ryggskjold osv. 
Jeg bruker Loon Thick, og Bug Bond Orginal, mest for penga i Loon i forhold til volum , men må lakkes med neglelelakk for å bestå fototesten, ikke fisketesten begge to  ;)

Buzzere , myggpupper, bakropp myggklekkere , goo ant osv : Bug Bond Lite (to Lamper og/eller en med  helt freshe batterier) på nesten lik linje som Deer Creek. DC  Best så langt med laser, fototesten  ;)Loon Thin når ikke helt opp , men mest volum for penga.


Det beste i mine øyne er å drite i hele greie, forandre tenkemåte , og lag opp mange kropper,og lakk med negle lakk(rock solid, eller extra super duper klar) som et extra .  Hvem vet hva disse kroppene faktisk kan bli etterhvert, mye kuult ihvertfall, og ikke alltid som planlagt men kanskje nye ideer.
 
Jeg får desverre ikke lagt ut bilder mere, men kunne illustrert dette fint.


Skal man lage et "epoxyhodet" på streamere for å erstatte det gamle 2 komponent limet som jeg fortsatt bruker, så husk at det er lettvint, men ikke like holdbart. 
Sett på de selvklebende øyne, og forankre dem med super lim, og så bruk Uv. 
Gjør man ikke dette, detter de av etter en liten stund. Alt håp er ikke ute alikavel, da bare limer man på et nytt med superlim.

For de som overhodet ikke har prøvd dette så kort og godt :

Thin(fine) (tyntflytende) til ørretfluer.

Orginal, thick osv til de litt større fluersjørret,ryggskjold reker,hoder på større fluer osv.


NB Viktig:
Clear cue  Goo prøvde jeg for sikkert 4-5-6 år siden og derfor ikke nevnt nå, og det var bare dritt når det gjaldt det vi diskuterer. 
Dette skriver jeg fordi jeg ikke har testet det siden da, og ting kan ha forandret seg veldig. 

Og nå ble det mye som vanlig med Robban, men igjen kun mine erfaringer og måte å tenke på. Dette tok så lang tid at skrivefeil er gratis  mmmoose 

 

  • Lik 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Då må eg bare seie tusen takk for mange gode svar. Har blitt litt klokare. Nå har eg ein boks med fluer til baking i solveggen. Lina UV-lim frå Ebay. Skal gje laseren ein ny sjanse med Bug Off og Diamond Resin frå Deer Creek før eg evt går til anskaffelse av noko anna. Eg har sånn god gammaldags med ei tynn lysstråle... Ser seriøst ut som at Deer Creek sin er akkurat lik, men med ein ekstra filterfinesse og logo. Kan det stemme? Min er solgt som laserpeker. Men andre har fått den til å fungere så limet ryker...

 

 

Her er linken til den eg har: http://www.ebay.co.uk/itm/Powerful-High-Strong-UV-Purple-Ray-Led-Light-Beam-Lazer-Laser-Pointer-Pen-1mW-/140981922069?ssPageName=ADME:L:OC:US:3160

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt på siden her så har jeg en sviger-bestefar i Beograd i Serbia som eier en kosmetikkfabrikk.. I sommer gav jeg uttrykk for at det hadde vært kult om han kunne satt sammen en blend som herdet hardt og klart med shine. Som ivrig fisker var han med på notene og nå har jeg fått ulike vareprøver, bla UV gel (tykk), tykk bond, medium bond, tynn bond og samtidig bond med stort og smått glitter. Mulig jeg kan få skaffet noe av dette til norge etter hvert til en veldig rimelig pris :) F.eks pink pearl UV gel funket perfekt som rygg på reker.. 

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke peiling enda Flygefisk. Komponentene sendes fra kina og blandes i Serbia, så er ikke voldsomme kostnader. Derimot, skal man selge det over disk i Norge blir det nok litt mer pga toll, kjemikaliedeklarasjon osv. . Jeg tenkte vel å ta over noen flasker til de som måtte være interessert, mer for gøy enn for profittsalg egentlig. Får se hva det blir til neste gang jeg reiser nedover :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som vanlig, oppsummerer Robban på en god og rasjonell måte, hva han har for erfaringer. Perfekt med litt mer innfo i forhold til andre ting, enn buzzere og små tynne kropper på tørrfluer og klekkere.

Jeg skal absolutt, skyte inn, at jeg kun har brukt uv så langt, på små imitasjons fluer, og således, bruker mest tynt lim og ønsker mest mulig glans på det endelige resultatet.

Det er definnitivt, flere bruksområder på lim, og jeg er helt overbevist, om at på bruk på større fluer, som streamere og andre digre ting, så vil nok lim som ikke blir steinhardt være bedre egnet. Personlig, tror jeg for eksempel Bug Bond std, er langt bedre egnet på et streamer hode, enn min favoritt fine, fra Deer Creek. Rett og slett, for at Bug Bonden ikke blir like hard.

Så kanskje det ikke finnes en fasitt likevel, men noe til et hvert bruk.

Men som tidligere nevnt. Til mine imitasjoner, være seg mygg, døgnfluer, eller andre små kreasjoner, så har altså valget falt på DC, grunnet rask herdetid og flott finnish.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Sende mail i dag: Fekk som svar at dei skulle sende på ny med ein gong. Rekner med at det betyr at dei har oppdaga at dei har gløymt å sende i det heile... Men inntil vidare virkar Bug Off som eg fekk nylig greit med laseren min. Litt tyntflytande mtp Jiggy o.l. men det skal vel gå seg til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...