Gå til innhold

Er dette et rent ørretforum?


moby

Anbefalte innlegg

  • Svar 187
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Gjest Pål Andersen

Hvis lakseforaet stilner er det kun fordi laksefiskerne ikke bidrar i trådene som omhandler laksefiske.... ris til egen ræv.... :-\

Selvfølgelig, og det har garantert mye med at sesongen er så kort å gjøre også.

Kort? Noen steder mye lengre enn ørret sesongen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

Hmm... laksefiske. For en døl som meg er det ikke akkurat et stort tema å snakke om. Lærdalselva som eneste alternativ dersom man ikke skal bruke ferie til å fiske etter laks. Og det gjør jo ikke en som elsker å fiske ørret og harr og allerede bruker mesteparten av fritiden på det. Men:

De som fisker i Lærdalselva (jada, åpnet igjen i sommer) kunne selvsagt skrive masse om laksefiske i forumet. Men det KAN jo hende at de fleste som fisker der hverken kan eller vil lære så mye mer. Det KAN jo hende de fisker der fordi de har råd og ikke fordi de elsker laksefiske. Det KAN hende det er bildene fra fangsten som er viktigst og ikke selve fiskinga. Det KAN hende. Dessverre ser jeg tendenser til det samme innen fluefiske etter ørret... Håper det er en innbilning.

Men hvorfor får man laks på tørrflue?? Jeg har selv fått på en Vera Red Tag. Dead drift og knusktørt! WTF?!?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Setter ut det meste jeg får av laks også jeg !?

Uten at det er i tråd med emnet forøvrig, men av ren nysgjerrighet Pål.. Hva er grunnen til at du setter ut igjen fisk om det er i Drammenselva du fisker? Jeg har mye erfaring fra det gyroinfiserte Steinkjervassdraget, og der har forvaltningen forut for hver av behandlingene vært opptatt av at det skal fiskes opp mest mulig laks før gyting. Dette fordi at eventuell smolt kun bidrar til "mat" for gyroen, da den uansett vil dø av parasitten. Altså at den gir eksisterende gyro bedre vilkår.. Så vidt jeg har forstått er det et omfattende "avlsfiske" i Drammenselven hvor det settes ut fisk jevnlig av en slik størrelse at den er trygg for gyron.. Da er det vell mot sin hensikt med Catch and release? Eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

NEI. Fler og fler lakseunger overlever gyro, og/eller unngår for "tung" smitte. Derfor viktig å passe ekstra godt på hufisken....

Den totale oppgangen i elva overstiger MANGE ganger det som blir satt ut...

Dette er vel en HELT annen diskusjon?  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

I ferd med å bli resistent er nok litt tidlig uttalt. Det kan se ut som unger av foreldre som har overlevd gyro har en større mulighet til overlevelse osv. osv. Man kan ikke konkludere. Syntes det er merkelig at støtten kuttes når man begynner å få resultater. !!??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes ikke det et merkelig i det hele tatt,som jeg sier;De er redd for jobbene sine!!!!! Har fisket Vefsna i 15 år,de klarte og ødelegge den også.....akkurat det samme som er i ferd med å skje i Driva.....laksesmolt,yngel,fisk i alle årsklasser i begge elver:( Men drittsekkene vil ikke høre,de er visst de eneste med den ene og fulle sannhet ang hva som skjer i elvene våre.....Er kraftig opptatt av dette,men Norge består av alt for mange godtroende naive nisser som sitter på gjerdet og nikker.......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Passer arrogante forskere"fra DN dårlig at laksen er i ferd med å bli ressistent,fare for at mange av de plutselig blir uten jobb.....alle utdannet fra samme "skylappsystemet :rolleyes:

Selv om en laksestamme skulle klare å bli resistent, vil den være ei smittebombe mot alle nærliggende lakseførende elver. Synes ikke dette er så enkel problemstilling. Greit nok at du er sikker i din sak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Passer arrogante forskere"fra DN dårlig at laksen er i ferd med å bli ressistent,fare for at mange av de plutselig blir uten jobb.....alle utdannet fra samme "skylappsystemet :rolleyes:

Selv om en laksestamme skulle klare å bli resistent, vil den være ei smittebombe mot alle nærliggende lakseførende elver. Synes ikke dette er så enkel problemstilling. Greit nok at du er sikker i din sak.

Her er en av grunnene til at vi ønsker et rent ørretforum  ;D ;D ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fryyyyyktelig glad for at dette er et forholdsvis rent ørret/harr/SØ-forum <<l . Aktivitetsnivået her inne tyder på at vi aldri går tom for ting å diskutere i ørretmiljøet :) I tillegg er det en del kapasiteter her inne som gjør både FSS og forumet til en gullgruve med lav terskel for nybegynnere.

Frekventerte også tidligere et "konkurrerende" forum, men der det ble for mye Loomis, Powertaper og evindelig suttring om rømt oppdrettslaks for min del.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var det mange generaliseringer på enkelterfaringer, men jeg sier som Ole Brum, ja takk, begge deler ;D

I år ble det nesten 3 uker med ørret og 3 uker med laks, og ventingen fordelte seg rimelig likt på alle ukene...på at det skulle slutte å regne,slute å blåse, på at elva skulle gå ned, gå opp og at klekkingene skulle begynne i ørretelva..

Og ja, er laksen på hugget så kan du ta den på en tennplugg, men nå har jeg hatt opplevelser med "ørret på bet" som det heter, og de har heller ikke alltid fremstått som plagsomt kresne...

For min del er det kanskje det som trekker mest: uansett fiske, så vet jeg aldri hva som skjer, og jeg har ikke kontoll på alle variablene...jeg kan tilpasse meg så godt jeg kan, og noen ganger stemmer allt og noen ganger stemmer ingen ting...og underveies så vil jeg tro at jeg lærer..

Tok "alle" mine fire laks på sunray shadow i sommer, men til tross for det så er høstens store prosjekt å fylle en wheatley box (med klips!!) med nybundne enkeltkrokede laksefluer...

Fluefiske er tross allt, og heldigvis, mer enn bare fiske.. 8)

Thight lines!

BC

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var det mange generaliseringer på enkelterfaringer, men jeg sier som Ole Brum, ja takk, begge deler ;D

I år ble det nesten 3 uker med ørret og 3 uker med laks, og ventingen fordelte seg rimelig likt på alle ukene...på at det skulle slutte å regne,slute å blåse, på at elva skulle gå ned, gå opp og at klekkingene skulle begynne i ørretelva..

Og ja, er laksen på hugget så kan du ta den på en tennplugg, men nå har jeg hatt opplevelser med "ørret på bet" som det heter, og de har heller ikke alltid fremstått som plagsomt kresne...

For min del er det kanskje det som trekker mest: uansett fiske, så vet jeg aldri hva som skjer, og jeg har ikke kontoll på alle variablene...jeg kan tilpasse meg så godt jeg kan, og noen ganger stemmer allt og noen ganger stemmer ingen ting...og underveies så vil jeg tro at jeg lærer..

Tok "alle" mine fire laks på sunray shadow i sommer, men til tross for det så er høstens store prosjekt å fylle en wheatley box (med klips!!) med nybundne enkeltkrokede laksefluer...

Fluefiske er tross allt, og heldigvis, mer enn bare fiske.. 8)

Thight lines!

BC

Helt enig med Blue Charm her <<l.

For min del utarter fiskesesongen slik:

Det starter som regel med gjeddefiske i mars en gang,med dårlig resultat så langt...Prøvde også litt SØ-fiske i fjor vår og det vil nok bli en årlig ting.

Så er det myggfiske på diverse skogsvann så fort isen går,så kommer jo Marginata/Vespertina/Vulgata på løpende bånd ;).

Deretter kommer jo det jeg liker aller best,nemlig elvefiske :-*.

For min del er det Renaelva.

Så kommer sesongens høydepunkt som er den årlige Finnmarksturen <<l.

Da den er unnagjort begynner jeg å lukte på SØ/lakse-sesongen.

Det ordentlige SØ/lakse-suget starter ikke før den første turen er unnagjort,men da er det nesten bare det som står i hodet mitt,kun avbrutt av et par turer opp til Rena igjen.

Får liksom ikke det samme kicket av å fiske 400-500 grammere her hjemme etter man har hatt kontakt med litt stor anadrom fisk :rolleyes:.

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...