Gå til innhold

Er dette et rent ørretforum?


moby

Anbefalte innlegg

  • Svar 187
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

En som fisker Laks ei uke i året da? Kan han kalles en laksefisker?

Hva vil du kalle ham?

Jan.

Jeg kaller han bare for naboen  ;)

Ja han fisker med 2hånds  :D

nei jeg bare spør jeg hva man skal kalle en som ER på laksefiske 1 uke i året, hvor mye han fisker i løpet av den uka vet jeg ikke. <<l

Jeg var ved ei lakseelv i sommer jeg også og speida etter fisk....vil ikke kalle meg for en laksefisker fordi  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mistenker at laksefiskere generelt er flinkere enn oss til å drekke når de er på tur, men håper jeg tar feil her . . .

De årene jeg fisket laks drakk vi med begge henda så fort vi la fra oss fiskestanga, og var i veldig godt selskap  <<l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv tror jeg att jeg måtte vært sånn småfull langs elva for og holde ut og ikke miste motet langs ei lakseelv hvis fisken ik hadde vært i bettet :)

Og ikke minst for og hatt det gøy ,gjerne også hatt litt narkotiske stoffer og spedd på med for og fiske optimalt.

lyst til og prøve laksefiske , men da i ei lita klar elv som feks Rauma.

Der jeg ser hva jeg driver med. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For mye aa lese igjennom, men saann rent logisk: Forumet har et eget laks- oog sjoeerretforum, saa nei, det er tydeligvis ikke et rent oerretforum. MEN, det ser ut som om laksefiskerne er omtrent like aktive her som de er paa ff.net.  :rolleyes:

Det virker som om oerretfiskere har mer aa snakke om. Det er kanskje begrenset hvor lenge det er interessant aa diskutere lommelerker og Silver Doctor.  ;D

Merker meg at ogsaa beryktede "kastenisser" har flyttet over fra ff.net til dette forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så på 2 fine filmer i går, "Raising the Ghost" og steelhead-delen av "The Drift". Ble bare påmint om hvor deilig selve draget i lina og tyngden av en fisk tatt down-and-across er.

Samme om det er ørret, sjøørret eller laks, men det er noe eget. Det er det som får meg til å fiske med store fluer og tungt utstyr i elv........Ahhhhhhhh ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tommy...

For mye aa lese igjennom, men saann rent logisk: Forumet har et eget laks- oog sjoeerretforum, saa nei, det er tydeligvis ikke et rent oerretforum. MEN, det ser ut som om laksefiskerne er omtrent like aktive her som de er paa ff.net.  :rolleyes:

Det virker som om oerretfiskere har mer aa snakke om. Det er kanskje begrenset hvor lenge det er interessant aa diskutere lommelerker og Silver Doctor.  ;D

Merker meg at ogsaa beryktede "kastenisser" har flyttet over fra ff.net til dette forumet.

Ja her er fasiten....

 

Spesielt likte jeg delen om silver Doctor og lommelerker

Mitt spm til deg Tore, er jeg en av de beryktede "kastenissene" ?

Tommy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tommy...

Du kan ikke være ørretfisker du, Tommy. Helt umulig. Du er jo en kastenisse. En kaster ikke flueline etter ørret.

Jan.

Det er ikke helt det jeg ville fram til... Jeg er jo en kastenisse, liten tvil om det...

Det jeg ville frem til er at jeg har jo fulgt med noen år og Tore har vel deltatt i en og annen diskusjon/kranglet om kasting... ref slaglengde og Gøran Andersson...

Jeg fisker så mye jeg bare kan, både laks, sjøørret og brunørret... (uten at jeg må skifte ut senga m sofa'n 8))

Tommy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fisket laks en 5-6 ganger. Er nok av den tålmodige typen. Kan kaste fra morran til kveld uten å se eller få noe, men har allikevel trua til the bitter end. Laksefiske er i hvertfall mer aktivt fiskemessig, hvis det betyr å ha flue i eller på vannet. Hadde fisket oftere laks hvis det ikke hadde vært så hel.... langt til elvene. Ingentin er som ei flue over ett brekk der 20-kilos fisk kan stå og lure.... Ørretfiske har allikevel en sjarm som tiltaler meg i lengden. Tror det har noe med trua på at man gjør noe riktig de gangene det klaffer. Mulig man får noe slikt hvis man har fisket laks i lang tid også. Det handler jo om å finne standplasser, fiske på riktig dybde, farge på elv, vannstand , lyset og hva vet jeg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drekking og fiske er dårlig kombi, uansett

Langt i fra. Det er slett ikke værst i det hele tatt.

Støtter den, Ruffen. Har jeg en frihelg fra kjærring og unger kan du banne på at begge de nevnte aktiviteter blir utført til gullmedalje. Men ikke samtidig dah, det ene overlapper som regel det andre...avhengig av bettet..... ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alkohol er djevelens munnvann. Fysj!

Så ikke sånn ut på det klippet fra Hardangervidda der du lå og vælva deg rundt i teltet med ei halvflaske brunt!? ;);D

Jørn virker å være typen som innerst inne misliker alkohol, men kan finne på å drikke under press.

Virker som en kar som trives best når han kan slappe av med en kald is-te under parasollen, og Thomas Dybdal på iPhone'n.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For mye aa lese igjennom, men saann rent logisk: Forumet har et eget laks- oog sjoeerretforum, saa nei, det er tydeligvis ikke et rent oerretforum. MEN, det ser ut som om laksefiskerne er omtrent like aktive her som de er paa ff.net.  :rolleyes:

Det virker som om oerretfiskere har mer aa snakke om. Det er kanskje begrenset hvor lenge det er interessant aa diskutere lommelerker og Silver Doctor.  ;D

Merker meg at ogsaa beryktede "kastenisser" har flyttet over fra ff.net til dette forumet.

Ja her er fasiten....

 

Spesielt likte jeg delen om silver Doctor og lommelerker

Mitt spm til deg Tore, er jeg en av de beryktede "kastenissene" ?

Tommy

Jeg vet ikke, Tommy. Jeg kjenner flere Tommy'er. Jeg tenkte vel mest paa Tom Syversen, hehe. Vi elsker aa terge hverandre. Helt til en av oss gaar for langt, faar daarlig samvittighet og ber om unnskyldning. Det er som regel jeg...  :-\

Jeg krangler imidlertid aldri paa forumet. Diskuterer, ja men krangler aldri. Det overlater jeg til folk med kortere lunte enn meg selv.

Alt tullet jeg sier om laksefiskere er selvfoelgelig sagt med en humoristisk undertone, hvis det mot formodning ikke var opplagt for alle. Jeg var til med laksefisker selv en gang. Ja, EN gang, paa begynnelsen av 90-tallet. Det varte en ukes tid, hvor jeg landet 25 laks.

Som en troest (siden det virker som det er behov for det) skal jeg legge til at det er vanskeligere aa bli en god laksefisker enn en god oerretfisker. Det er ihvertfall mitt inntrykk.

Jeg tror ogsaa at laksefiskere og oerretfiskere er ganske forskjellige. Ihvertfall de som faar mye fisk. De dyktigste laksefiskerne jeg kjenner er taalmodige, mens de dyktigste oerretfiskerne jeg kjenner har nesten null taalmodighet. Oerreten spiser, og vi imiterer byttet. Hvis du ikke faar fisk mens fisken spiser saa gjoer du noe riv ruskende galt. Taalmodighet er derfor din verste fiende hvis du oensker aa faa fisk.

Laksefiske derimot, slik jeg har forstaatt det, saa skal alt stemme. Alle momenter skal matche og komme sammen akkurat i det perfekte oeyeblikk. For aa oppnaa det saa kreves nettopp taalmodighet.

Og det forklarer kanskje hvorfor oerretfiskerne er mye mer aktive paa diverse fora. Laksefiskerne er mer trauste og kanskje ogsaa selektive naar det gjelder kommunikasjon enn vi oerretfiskere er.

Og, hvis oerretfiskere er diskriminerende overfor andre "arter" paa forumet saa maa jeg si laksefiskerne tar igjen med renter langs elva...  :-\

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jævla uting at man ikke kan nyte fluefiske uten alkohol.

Kommer vel litt an på håper jeg? Jeg er glad i øl. På en fiskekveld kan jeg drikke 2-3 bokser. Nyter øl og nyter fluefiske. Har aldri trodd at jeg kunne være til sjenanse for noe av den grunn... Men du mener kanskje å drikke seg full Pål?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

......

Alt tullet jeg sier om laksefiskere er selvfoelgelig sagt med en humoristisk undertone, hvis det mot formodning ikke var opplagt for alle. Jeg var til med laksefisker selv en gang. Ja, EN gang, paa begynnelsen av 90-tallet. Det varte en ukes tid, hvor jeg landet 25 laks.

Som en troest (siden det virker som det er behov for det) skal jeg legge til at det er vanskeligere aa bli en god laksefisker enn en god oerretfisker. Det er ihvertfall mitt inntrykk.

Jeg tror ogsaa at laksefiskere og oerretfiskere er ganske forskjellige. Ihvertfall de som faar mye fisk. De dyktigste laksefiskerne jeg kjenner er taalmodige, mens de dyktigste oerretfiskerne jeg kjenner har nesten null taalmodighet. Oerreten spiser, og vi imiterer byttet. Hvis du ikke faar fisk mens fisken spiser saa gjoer du noe riv ruskende galt. Taalmodighet er derfor din verste fiende hvis du oensker aa faa fisk.

Laksefiske derimot, slik jeg har forstaatt det, saa skal alt stemme. Alle momenter skal matche og komme sammen akkurat i det perfekte oeyeblikk. For aa oppnaa det saa kreves nettopp taalmodighet.

Og det forklarer kanskje hvorfor oerretfiskerne er mye mer aktive paa diverse fora. Laksefiskerne er mer trauste og kanskje ogsaa selektive naar det gjelder kommunikasjon enn vi oerretfiskere er.

Og, hvis oerretfiskere er diskriminerende overfor andre "arter" paa forumet saa maa jeg si laksefiskerne tar igjen med renter langs elva...  :-\

- Etter min mening en utmerket og utfyllende konklusjon på temaet. Hele saken i et nøtteskall - bedre kan det ikke sies!  Dette tok du på kornet, Tore!  <<l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår meg ikke på laksefiskere , men jeg tror att de gutta med tohånds i hunderfossen som står og blindfisker og denger etter 10 kg gyteørreter ,att det nesten blir det samme som laksefiske?

kan man bli en god laksefisker om man øver seg på dem? eller en god laksefisker bli en god storørretfisker ved og denge etter laksen ?

Jeg tror att mange av de virkelige gode laksefiskerne som har fiska MYE kan fiske veldig bra etter storøretten ?

jeg tror også att mange av de flinke tohåndsfluefiskerne som står i hunderfossen også fisker mye laks.:)

jeg tror også naboen kunne blitt en bedre laksefisker om han hadde hatt noen turer nedi hunderfossen :)

nå er jeg ikke akkuratt begeistret for holdningene til de gode fluefiskerne i hunderfossen der de kakker alt av stor fisk , men der velger jeg og tro att denne holdningen kommer av att de har fiska mye laks :);D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

Jævla uting at man ikke kan nyte fluefiske uten alkohol.

Kommer vel litt an på håper jeg? Jeg er glad i øl. På en fiskekveld kan jeg drikke 2-3 bokser. Nyter øl og nyter fluefiske. Har aldri trodd at jeg kunne være til sjenanse for noe av den grunn... Men du mener kanskje å drikke seg full Pål?

Ække avholdsmann jeg heller serru. Jeg snakker om type for full til å vade, og for full til å nyte en hel fiskedag dagen etter :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...