Gå til innhold

Endelig vinter


Ingar Rognås

Anbefalte innlegg

Hæ? Jeg mente kun at det er deilig å stå på skøyter på fersk blank-is, og det har jeg tenkt til å gjøre. Det var ingen oppfordring til folket om å bevege seg utpå de store sjøer og utrygge forhold.! Jeg gått gjennom isen to ganger før, Tom, seinest for tre år sida

Helt sikkert deilig Olav,men jeg regner med at du ikke planla å gå igjennom isen ikke bare en gang,men atpåtil

to ganger da?

Hva skjer den tredje gangen du går igjennom da?

Tom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 91
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

En digg ettermiddag på isen i dag, silkeføre på mesteparten av isen og vakkert når sola gikk ned. Blir nok støl i morgen.

Isen er trygg på Stillene rundt Lillestrøm.

JA Tom , jeg har målt ! ikke noe synsing her altså

PS : ha med ispigger samme hvor trygg du føler deg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En digg ettermiddag på isen i dag, silkeføre på mesteparten av isen og vakkert når sola gikk ned. Blir nok støl i morgen.

Isen er trygg på Stillene rundt Lillestrøm.

JA Tom , jeg har målt ! ikke noe synsing her altså

PS : ha med ispigger samme hvor trygg du føler deg

Høres digg ut, og godt du ikke fikk bruk for piggene! <<l Det var på Stilla(Pudritten) jeg gikk igjennom for noen år sia. Der kan det være skummelt pga lange strå inn mot sivkanten, noe som gir luftbobler og porøs is. Det er ikke få som har drukna på stillene rundt Lillestrøm
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En digg ettermiddag på isen i dag, silkeføre på mesteparten av isen og vakkert når sola gikk ned. Blir nok støl i morgen.

Isen er trygg på Stillene rundt Lillestrøm.

JA Tom , jeg har målt ! ikke noe synsing her altså

PS : ha med ispigger samme hvor trygg du føler deg

Høres digg ut, og godt du ikke fikk bruk for piggene! <<l Det var på Stilla(Pudritten) jeg gikk igjennom for noen år sia. Der kan det være skummelt pga lange strå inn mot sivkanten, noe som gir luftbobler og porøs is. Det er ikke få som har drukna på stillene rundt Lillestrøm

Siv langs kanten er litt skummelt ja , men har blitt så tykt at hvis du først detter igjennom så synker du knapt. Ellers er jo alltid regelen og holde seg på blank is der kulden får best tak. Skal du på Stilla og går ut fra bueskytebanen så er det en liten råk ved røret under brua.

Gå nord og rundt første svingen , der var det best is. Ikke noen gasslommer og snakke om heller i år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

På en måte er jeg glad for at sesongen er over, dvs fiskesesongen. En ny er jo på vei og jeg kjenner at det kribler skikkelig etter trikkeskinner og feite planker i pudder fra hvite topper. Fokuset går fra fiskefilmer til skifilmer osv.

Flere som har det slik?

Jepp.  Min andre store lidenskap er Telemarkskjøring på klassisk utstyr.  Turer til flotte topper hvor man kan brodere i jomfrusnø i Januar.  Helst med sekk og primus, slik at det blir en tur av det.  Avgårde om morgenen på nattfryst påskeskare, og når man kommer på toppen litt ut på dagen har sola laget smørføre av de øverste 10 centimeterne.  Danse nedover til man kommer så langt ned at skia skjærer i gjennom i stadig dårligere snø og man går på trynet.  Lure på om man skal gå opp igjen, eller tilbake til en pils i solveggen.  Plankene er ikke veldig feite, de jeg brukte sist vinter var 93-62-85.  Fine å gå over Hardangervidda med, samtidig som de er rå i løssnø.

Virker det kjent?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På en måte er jeg glad for at sesongen er over, dvs fiskesesongen. En ny er jo på vei og jeg kjenner at det kribler skikkelig etter trikkeskinner og feite planker i pudder fra hvite topper. Fokuset går fra fiskefilmer til skifilmer osv.

Flere som har det slik?

Jepp.  Min andre store lidenskap er Telemarkskjøring på klassisk utstyr.  Turer til flotte topper hvor man kan brodere i jomfrusnø i Januar.  Helst med sekk og primus, slik at det blir en tur av det.  Avgårde om morgenen på nattfryst påskeskare, og når man kommer på toppen litt ut på dagen har sola laget smørføre av de øverste 10 centimeterne.  Danse nedover til man kommer så langt ned at skia skjærer i gjennom i stadig dårligere snø og man går på trynet.  Lure på om man skal gå opp igjen, eller tilbake til en pils i solveggen.  Plankene er ikke veldig feite, de jeg brukte sist vinter var 93-62-85.  Fine å gå over Hardangervidda med, samtidig som de er rå i løssnø.

Virker det kjent?

Definitivt, bortsett fra at mine telemarkski er en tanke feitere 138-142/128/132-128 er målene....foretrekker forskjellig utstyr etter målet med turen. Tar gjerne fjellskia på tur med plankene i pulken:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heldigvis er det bare minimale minusgrader, lite nedbør og puddingkulde enda - men det er også meldt ganske mildt langt fram i tid...  <<l Herlig for en som trekker til kysten vinterstid - en såkalt fortapt ørretfisker som søker barmark, isfrtie viker, vegetasjon, "trynefritt" svaberg, saltvann og SÆRE forhold... Om få dager bærer det nedover Vestfoldkysten!  <<l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, nei og nei. Detta mildværet holder på kun fordi jeg endelig etter x antall år fikk ut fingern å kjøpte ski...og så blir dem bare stående i boden....typisk! Tror jeg skal kjøpe meg nytt pilkeutstyr også så går vel isen i marka over hælja... ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...