Gå til innhold
  • 0

Fluekvalitet og fiskeegenskaper


Fripp

Spørsmål

  • Svar 157
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i dette spørsmålet

Mest aktive i dette spørsmålet

Postede bilder

Anbefalte innlegg

  • 0
Gjest staffan@epost.no

Som fluebinder så kan man tilpasse fluene til der de skal brukes.... eks. i Hemsila smekre fine fluer som flyter når man overhåndskaster..... dette er ikke så bra i Rena da det oftest eller ofte fiskes med vannkast og fluene vil synke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Takk for svar :)

Da har jeg forstått at jeg bør starte med fluebinding etterhvert.

I mellomtiden kjøper jeg fluer fra hyggelige fluebindere her på forumet.

I den anledning. Vil dyrere og flottere fluer fra de mest anerkjente fluebinderene på forumet fiske mer effektivt enn de billigere fluene som blir solgt her? Når man ikke har et endeløst budsjett og fortsatt mister fluer på mirakuløst vis, så er det greit å spare litt penger :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Takk for svar :)

Da har jeg forstått at jeg bør starte med fluebinding etterhvert.

I mellomtiden kjøper jeg fluer fra hyggelige fluebindere her på forumet.

I den anledning. Vil dyrere og flottere fluer fra de mest anerkjente fluebinderene på forumet fiske mer effektivt enn de billigere fluene som blir solgt her? Når man ikke har et endeløst budsjett og fortsatt mister fluer på mirakuløst vis, så er det greit å spare litt penger :)

Såså, det betyr ikke att feks sigve sine fluer til 25 kr stk skulle fiske bedre enn fluene til alle andre her som binder sine egne fluer.

Nå er det jo fisken som avgjør dette og hvordan du fisker disse imitasjonene ;)

nå er jo mange som har gitt bort fluer her gratis også,og de fisker jo ikke noe dårligere de heller bare fordi de er gratis :)

Brukte sigve kun til eksempel her nå fordi jeg ser han selger fluer. Håper det er greit sigve. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Nå har jeg ved flærne anledninger gitt bot på 1000 vis av fluer her på forumet og folk jeg har møtt på fisketur. Og det selv om jeg har solgt fluer i noen år. Og tilsynelatene dyrt ;) så mener jeg at det svarer seg å binde selv, ikke grunnet økonomien, men for å få fluer som faktisk har de rette fargene, proposjonene osv. De aller fleste som har fisket lenge har egne vrier på farger og imitasjoner, tanker bak fluevalg enn en som er forholdsvis fersk og binder "etter boka"

Når det er sagt så er det ikke flua som fisker men fiskeren, og treffer du banen til fisken og fisken trigges tar den. Så enkelt er det faktisk. Så er det bare alt det andre som skal klaffe. Kastet, flytet, fargen, imitasjonen/valg av flue, fisken og tilslaget. Og når du endelig har suksess så aner du ikke hvilken av disse faktorene som virkelig traff. Eller hva du gjorde rett. Lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Så er det bare alt det andre som skal klaffe. Kastet, flytet, fargen, imitasjonen/valg av flue, fisken og tilslaget. Og når du endelig har suksess så aner du ikke hvilken av disse faktorene som virkelig traff. Eller hva du gjorde rett. Lykke til :)

Godt poeng ; Akkurat hvilken faktor som er avgjørende for at fisken tar flua di er så godt som umulig å si.

Det kan ha vært en detalj i selve flua, men det kan like gjerne være måten du presenterte flua på akkurat der og da.

Selv har jeg ihvertfall ikke noe grunnlag for å si at bindeteknisk vakre fluer fisker bedre enn ei real rufsetufse, men det er jo hyggeligere å knyte på ei flue man selv syntes er tiltalende.

På urolig overflate/strøm kan man ha godt fiske med fluer som neppe ville gitt uttelling i sakteflytende/stille vann.

Prøver å legge vekt på at (tørr)flua skal gi det avtrykket jeg ønsker der og da, at størrelse stemmer sånn ca med det jeg vil imitere, så får resten stort sett være opp til hvordan jeg fisker den  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Nå har jeg ved flærne anledninger gitt bot på 1000 vis av fluer her på forumet og folk jeg har møtt på fisketur. Og det selv om jeg har solgt fluer i noen år. Og tilsynelatene dyrt ;) så mener jeg at det svarer seg å binde selv, ikke grunnet økonomien, men for å få fluer som faktisk har de rette fargene, proposjonene osv. De aller fleste som har fisket lenge har egne vrier på farger og imitasjoner, tanker bak fluevalg enn en som er forholdsvis fersk og binder "etter boka"

Når det er sagt så er det ikke flua som fisker men fiskeren, og treffer du banen til fisken og fisken trigges tar den. Så enkelt er det faktisk. Så er det bare alt det andre som skal klaffe. Kastet, flytet, fargen, imitasjonen/valg av flue, fisken og tilslaget. Og når du endelig har suksess så aner du ikke hvilken av disse faktorene som virkelig traff. Eller hva du gjorde rett. Lykke til :)

Takk for svarene :)

Du bekrefter det jeg allerede tenkte, Sigve. Da blir det billige fluer på meg en stund til da jeg er storforbruker av fluer, men det sier nok mer om hvor jeg kaster og kastingen min enn fluene. Etterhvert trenger jeg nok spesial tilpassede lakse og ørretfluer for elver og vann i Stavanger og omegn :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
Gjest Erik Eikre

Jeg ser bilder på forumet av fluer som kan karikteriseres som direke vakre. I den forbindelsen lurer jeg på om disse fluene lagd av svært erfarne og dyktig fluebindere fisker bedre enn fluer kjøpt i butikk?

En vesentlig ting i denne sammenheng,og veldig vesentlig er fortommen. ;D

Tom.

Og det er ditt svar på "Fluekvalitet og fiskeegenskaper"?

Han spør om forskjellen på fluer og så svarer du noe svada om fortom... Du forklarte ikke noe om den heller forresten. :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Når jeg leser gamle artikler fra det tidlige sportsfiske i Oslomarka, så var det jaggu ikke rare fluene. Får klart inntrykk av at dette var skikkelig ruskete og ufargede saker av ull og litt dyrehår, men fisk fikk dem. Har ørreten blitt mye klokere de siste hundre åra? Neppe! Men, fisker man steder med hardt fiskepress er det liten tvil om at ørreten blir mer skeptisk og inspiserer fluene mer. Sakteflytende elv/stillevann gjør dessuten at fisken kan ta seg god tid. Gode imitasjoner og fortom er da viktig, men det trenger jo ikke være superfluer akkurat. Tror de fleste med noen vintre bak stikka klarer å binde fiskefluer selv til de vanskeligste forhold. Keep it simple!

Ps! Når det gjelder fortom, så er det en egen diskusjon, men i sollys bruker jeg heller 4X som bryter filmen enn 7x som ligger oppå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Gode betraktninger som jeg støtter, Jørn.

Keep it simple - får man fram primærtriggeren til det fisken for øyeblikket jakter på, samt holder sekundærtriggerne litt duse, slik at ørreten ikke snur under flua, når den på grunn av primærtriggeren først har bestemt jeg for å ta flua, så er mye i boks. Jeg tror at når først ørreten har bestemt seg for å ta, så skal det litt til for å ville refusere - da må det liksom være noe steingæli som vekker mistanke. Derfor liker jeg å holde sekundærtriggerne litt duse.

Det er i hvert fall stort sett min filosofi ved fluebindingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Hei, Erik.

Det varierer stort synes jeg alt etter hva ørreten tar. Men om fisken tydelig tar duns, så er vingene helt klart primærtriggeren, og kroppsfarge/tekstur en av sekundærtriggerne. Som et eksempel. Det første må stemme for at den skal stige, og det andre må stemme sånn nogenlunde det også for at den ikke skal "brekke av" i siste liten  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Litt overrasket over at du vet hva som er primære og sekundære triggere til enhver tid André. Du er dyktig!

Jeg skrev jo ikke det da...  :)

Erik, la nå dette bli en konstruktiv diskusjon, hvor vi kan dele erfaringer. Det er mye triveligere enn at vi skal "ta hverandre" og sette fast hverandre. Vi har alle noe å dele og lære av hverandre. Ikke sant?

Det er da mye morsommere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
Gjest Erik Eikre

Litt overrasket over at du vet hva som er primære og sekundære triggere til enhver tid André. Du er dyktig!

Jeg skrev jo ikke det da...  :)

Erik, la nå dette bli en konstruktiv diskusjon, hvor vi kan dele erfaringer. Det er mye triveligere enn at vi skal "ta hverandre" og sette fast hverandre. Vi har alle noe å dele og lære av hverandre. Ikke sant?

Nå får du jammen gi deg, André. Det er da måte på hvordan man skal lese hva andre skriver. HVOR VAR DET JEG TOK DEG DENNE GANGEN DA??

Men hva ER primære og sekundære og hva utgjør dette i forhold til det tråden handler om? Og siden jeg ikke vet så spør jeg. Halloooo!

Og ja, jeg er overrasket over at noen vet til enhver tid. Da ER man dyktig.

Kan f.eks. ikke avtrykket være primærtrigger og vingen sekundær? Har ikke det noe med hvor fort det renner og hvor dypt fisken står osv.? Jeg aner ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Jeg skal ikke svare for Andre...

Hva mener du da Erik? Du har jo brukt mye tid på farger, eller?

Selv har jag fanget mye fisk på nobody og selvsagt det samme med duns i "rett" farge. Hvorfor det ene skal virke den ene dagen kontra dagen før. Eller at nobody virker bra i en elv for så å ikke fange i en annen. Eller for å toppe alt. Adams!! Hvorfor fisker grå fluer så godt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Litt overrasket over at du vet hva som er primære og sekundære triggere til enhver tid André. Du er dyktig!

Jeg skrev jo ikke det da...  :)

Erik, la nå dette bli en konstruktiv diskusjon, hvor vi kan dele erfaringer. Det er mye triveligere enn at vi skal "ta hverandre" og sette fast hverandre. Vi har alle noe å dele og lære av hverandre. Ikke sant?

Nå får du jammen gi deg, André. Det er da måte på hvordan man skal lese hva andre skriver. HVOR VAR DET JEG TOK DEG DENNE GANGEN DA??

Men hva ER primære og sekundære og hva utgjør dette i forhold til det tråden handler om? Og siden jeg ikke vet så spør jeg. Halloooo!

Og ja, jeg er overrasket over at noen vet til enhver tid. Da ER man dyktig.

Kan f.eks. ikke avtrykket være primærtrigger og vingen sekundær? Har ikke det noe med hvor fort det renner og hvor dypt fisken står osv.? Jeg aner ikke.

Jeg gav da bare et eksempel, og min opplevelse av akkurat det. Terje R gjorde også et forsøk på dette en gang, og fortalte enthusiastisk om samme resultat med duns, hvor de gjorde forsøk med både å knipe av vingene, og å la de drive med vingene over fisken. Det er da bare morsom kunnskap å dele fluefiskere imellom? Litt sånne erfaringer vi får langs elva som er moro å høre om. Jeg synes slik er kjempemoro å høre om.

Jeg kan ikke i min villeste fantasi skjønne hvordan du da kan skrive at "Litt overrasket over at du vet hva som er primære og sekundære triggere til enhver tid André. Du er dyktig!"

Hvorfor skriver du det?  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
Gjest Erik Eikre

Jeg aner ikke hva som er primært eller sekundert. Jeg har bare erfaringene å bygge på og da er jeg nok mer på linje med Staffan om hvilke forhold man fisker under. For hva slags "vindu" har egentlig en fisk i riflestrøm eller skikkelig rufsete vann? Ser fisken egentlig vingen veldig godt under slike forhold? Overdressede fluer (les "billige kjøpefluer" kan jo funke bra da, eller? Det er igjen verre når det renner stille og blankt, eller?

Enkelte ganger så har jeg også erfart at av to rimelig identiske døgnfluer så fisker den ene "skjorta" av den andre. Og da kanskje bare fordi den ene har litt lengre hackle. Ja, kanskje bare fordi den har en runde mindre med hackle. Andre ganger kan det være andre årsaker. Derfor vet jeg aldri helt. Men jeg bygger altså fluene så godt jeg kan på de erfaringene jeg har gjort og bruker fluene der de er bygd for å brukes. Likevel så hender det at ting blir snudd på hodet for å si det slik. Det er kort og godt ingen fasit.

Men jeg får mer fisk på godt bundne fluer der "riktige" materialer, i forhold til de egenskapene jeg er ute etter, er brukt. Og billige fluer har altfor ofte "feil" materialer som erstatning fordi det "ser greit ut". Det funker dårlig. I alle fall for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
Gjest Erik Eikre

Jeg kan ikke i min villeste fantasi skjønne hvordan du da kan skrive at "Litt overrasket over at du vet hva som er primære og sekundære triggere til enhver tid André. Du er dyktig!"

Hvorfor skriver du det?  :)

Fordi du tydeligvis vet ganske mye. Og det må da være lov å skryte av det vel?

For:

Keep it simple - får man fram primærtriggeren til det fisken for øyeblikket jakter på, samt holder sekundærtriggerne litt duse, slik at ørreten ikke snur under flua, når den på grunn av primærtriggeren først har bestemt jseg for å ta flua, så er mye i boks.

hvordan kan man vite hva som er primære og sekundære? Det vet du jo siden du vet hva du skal holde "dust".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
Gjest Erik Eikre

Jeg gav da bare et eksempel, og min opplevelse av akkurat det. Terje R gjorde også et forsøk på dette en gang, og fortalte enthusiastisk om samme resultat med duns, hvor de gjorde forsøk med både å knipe av vingene, og å la de drive med vingene over fisken. Det er da bare morsom kunnskap å dele fluefiskere imellom? Litt sånne erfaringer vi får langs elva som er moro å høre om. Jeg synes slik er kjempemoro å høre om.

I Rena ja. Funker det på samme måten alle andre steder? Hva med "Storfisk-kulpen" i Hemsila? Eller i andre kulper med samme rufsete overflate for den saks skyld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Jeg aner ikke hva som er primært eller sekundert. Jeg har bare erfaringene å bygge på og da er jeg nok mer på linje med Staffan om hvilke forhold man fisker under. For hva slags "vindu" har egentlig en fisk i riflestrøm eller skikkelig rufsete vann? Ser fisken egentlig vingen veldig godt under slike forhold? Overdressede fluer (les "billige kjøpefluer" kan jo funke bra da, eller? Det er igjen verre når det renner stille og blankt, eller?

Enkelte ganger så har jeg også erfart at av to rimelig identiske døgnfluer så fisker den ene "skjorta" av den andre. Og da kanskje bare fordi den ene har litt lengre hackle. Ja, kanskje bare fordi den har en runde mindre med hackle. Andre ganger kan det være andre årsaker. Derfor vet jeg aldri helt. Men jeg bygger altså fluene så godt jeg kan på de erfaringene jeg har gjort og bruker fluene der de er bygd for å brukes. Likevel så hender det at ting blir snudd på hodet for å si det slik. Det er kort og godt ingen fasit.

Men jeg får mer fisk på godt bundne fluer der "riktige" materialer, i forhold til de egenskapene jeg er ute etter, er brukt. Og billige fluer har altfor ofte "feil" materialer som erstatning fordi det "ser greit ut". Det funker dårlig. I alle fall for meg.

Ingen nye teorier altså

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...