Gå til innhold

Utfisking, hvor mye bør vi ta ut?


knutis

Anbefalte innlegg

Vi har et vann her i Hurdal, Vesle Svartungen, hvor vi er satt igang utfisking etter å ha gjennomført prøvefiske. Vannet er ca 0,1kvadratkm, relativt grunt og med bra vannkvalitet. Det var tidligere kjent for fin fisk. Prøvefisket og påfølgende garnfiske har ikke gitt en eneste fisk over 250g. Til nå har vi tatt ut ca 17kg fordelt på ca 170 fisk. Omtrent likt fordelt på ørret og abbor. Men hvor mye er det vanlig å måtte ta ut i et slikt vann? Noen med erfaring på området? Dette bør kunne bli et meget interresant fluevann. Har blant annet den beste vulgataforekomsten jeg har sett i området.

En pussig ting i dette vannet er at vi ikke har fått en eneste litt større abbor. Det pleier alltid å slenge noen slike i skogsvann. Å sette ut en del abbor på 300g+ kunne vært et interresant tiltak i dette vannet for å begrense rekrutteringen. (selvsagt med tillatelse)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

Sette ut abbor ? Rein katastrofe da den beiter de samme insektene etc. som ørreten. Her må all abbor og ørekyte VEKK. (Synd man ikke kan bruke rotenon. Ville gitt raskere resultater det, nesten :) Hjelper ikke det må man tynne ørret i stor stil (men altså abbor og ørekyte etc. først). Edelkreps er ulovlig å sette ut, men hadde den etablert seg så ville vannet garantert fått stor fisk raskt . Man må vurdere og midlertidig sperre for gyting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sette ut abbor ? Rein katastrofe da den beiter de samme insektene etc. som ørreten. Her må all abbor og ørekyte VEKK. (Synd man ikke kan bruke rotenon. Ville gitt raskere resultater det, nesten :) Hjelper ikke det må man tynne ørret i stor stil (men altså abbor og ørekyte etc. først). Edelkreps er ulovlig å sette ut, men hadde den etablert seg så ville vannet garantert fått stor fisk raskt . Man må vurdere og midlertidig sperre for gyting.

Særiøst Pål. Av de vannene  som jeg regner som vann med stor fisk i mitt nærområde så er det kun et som ikke har abbor. Flere av de har fin abbor. Jeg mener abbor og ørret går tålig godt i sammen. I alle fall mange steder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I området her er det abbor i alle vann. De vanna som har stor ørret har som regel også en del pen abbor. En ting som mangler i vesle Svartungen er disse store abborene, rovfisker, som spiser småfisk. Både småabbor og småørret. Jeg vil faktisk tro at en del stor abbor totalt sett kan minke biomassen med abbor i vannet.

Men er det noen som har ide om hvor mye vi bør fiske ut?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

Sette ut abbor ? Rein katastrofe da den beiter de samme insektene etc. som ørreten. Her må all abbor og ørekyte VEKK. (Synd man ikke kan bruke rotenon. Ville gitt raskere resultater det, nesten :) Hjelper ikke det må man tynne ørret i stor stil (men altså abbor og ørekyte etc. først). Edelkreps er ulovlig å sette ut, men hadde den etablert seg så ville vannet garantert fått stor fisk raskt . Man må vurdere og midlertidig sperre for gyting.

Særiøst Pål. Av de vannene  som jeg regner som vann med stor fisk i mitt nærområde så er det kun et som ikke har abbor. Flere av de har fin abbor. Jeg mener abbor og ørret går tålig godt i sammen. I alle fall mange steder.

Da har ikke de vanna de samme problemene som trådstarter skisserer da serru :) Dette har noe med vannas "forutsetninger i utgangspunktet å gjøre. Hvordan tror du vanna dine ville sett ut uten abbor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

.... og tillat årlig utfisking med garn, litt i forhold av gyting. Et godt eks. et annet vann jeg fisker en del i. Der ble det slutt på garnfiske for nå 4 år siden, og snittvekta på ørret har nå sunket med ca. 300 gram på disse årene....- stangfiskere klarer ikke å fiske ut nok på dette vannet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sette ut abbor ? Rein katastrofe da den beiter de samme insektene etc. som ørreten. Her må all abbor og ørekyte VEKK. (Synd man ikke kan bruke rotenon. Ville gitt raskere resultater det, nesten :) Hjelper ikke det må man tynne ørret i stor stil (men altså abbor og ørekyte etc. først). Edelkreps er ulovlig å sette ut, men hadde den etablert seg så ville vannet garantert fått stor fisk raskt . Man må vurdere og midlertidig sperre for gyting.

Særiøst Pål. Av de vannene  som jeg regner som vann med stor fisk i mitt nærområde så er det kun et som ikke har abbor. Flere av de har fin abbor. Jeg mener abbor og ørret går tålig godt i sammen. I alle fall mange steder.

Da har ikke de vanna de samme problemene som trådstarter skisserer da serru :) Dette har noe med vannas "forutsetninger i utgangspunktet å gjøre. Hvordan tror du vanna dine ville sett ut uten abbor?

Vet ikke? Hva tror du? Utrolig interesant spørsmål faktisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

I området her er det abbor i alle vann. De vanna som har stor ørret har som regel også en del pen abbor. En ting som mangler i vesle Svartungen er disse store abborene, rovfisker, som spiser småfisk. Både småabbor og småørret. Jeg vil faktisk tro at en del stor abbor totalt sett kan minke biomassen med abbor i vannet.

Vi har et vann som kultiveres her hjemme. Dette vannet har mye edelkreps. Vi tynnefisker en god del med ruser, og vi setter da den store hannabboren tilbake. Men her er det som sagt kreps. Stor ørret ville også kunne tynne abbor. Så det gjelder å få riktig "balanse"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan legge til at dette vannet i utgangspunktet har en ganske tynn bestand av abbor sammenlignet med mange andre vann i området. Også vann hvor det er pen ørret. Ett vann vi prøvefiska i fjor hadde vel oppimot 90% abbor. Men der er ørreten i adskillig bedre hold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I de vannene jeg fisker som huser stor ørret er det også abbor, itt`no problem dætta. Tidligere har jeg vært med på å kultivere ett ørretvann, hvor det hardt ble utfisket med garn, sågar etter ørret. Dette huser nå grrrrrooom ørret og abboren bryr vi oss lite med  ;)

Men, roy-ole; jeg vil tro at det eventuelt er på tross av abboren, og ikke på grunn av abboren eller?  :)

Mulig jeg tar feil altså, og har gjort det før også  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

Sette ut abbor ? Rein katastrofe da den beiter de samme insektene etc. som ørreten. Her må all abbor og ørekyte VEKK. (Synd man ikke kan bruke rotenon. Ville gitt raskere resultater det, nesten :) Hjelper ikke det må man tynne ørret i stor stil (men altså abbor og ørekyte etc. først). Edelkreps er ulovlig å sette ut, men hadde den etablert seg så ville vannet garantert fått stor fisk raskt . Man må vurdere og midlertidig sperre for gyting.

Særiøst Pål. Av de vannene  som jeg regner som vann med stor fisk i mitt nærområde så er det kun et som ikke har abbor. Flere av de har fin abbor. Jeg mener abbor og ørret går tålig godt i sammen. I alle fall mange steder.

Da har ikke de vanna de samme problemene som trådstarter skisserer da serru :) Dette har noe med vannas "forutsetninger i utgangspunktet å gjøre. Hvordan tror du vanna dine ville sett ut uten abbor?

Vet ikke? Hva tror du? Utrolig interesant spørsmål faktisk.

Et tommelfingerregel feks. er: Altså i dine vann; Hvis du tar et vann som er i god forfatning, selv med abbor i "sameksistens", og tar ut 100 kg abbor, så ville vannet gitt ekstra næring til 100kg ørret istedet, og da med samme kvalitet som ørreten har fra før i vannet. Selvfølgelig finnes eksempler på vann med ørret og abbor sammen som gir gode fangster, men fangstene ville vært vesentlig bedre uten abbor. Ørreten er nå engang en fisk som trives best i sitt eget selskap, og gjerne med krepsdyr i tillegg. Finnes da unntak hvor krøkle/lågåsild har en god effekt på vekst

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

Kan legge til at dette vannet i utgangspunktet har en ganske tynn bestand av abbor sammenlignet med mange andre vann i området. Også vann hvor det er pen ørret. Ett vann vi prøvefiska i fjor hadde vel oppimot 90% abbor. Men der er ørreten i adskillig bedre hold.

Siden det er færre ørret så er det antakelig mindre konkurranse om den næringen disse færre ørretene har spesialisert seg på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde nok aldri satt ut abbor i kultiveringssammenheng nei. Men abbor er god snack for ørret. Det er det ingen tvil om. Kom til å tenke på et vann som huset fin ørret og masse røye. (Røye, ikke bekkerøye)

Så kom abboren og da ble det nesten bare natta. Røya har jeg ikke sett noe til i det siste.

Øvre fiskåvann for de som vil vite. Her var jo rått med stor ørret før. Nå er det et stykke mellom dem..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

.... og tillat årlig utfisking med garn, litt i forhold av gyting. Et godt eks. et annet vann jeg fisker en del i. Der ble det slutt på garnfiske for nå 4 år siden, og snittvekta på ørret har nå sunket med ca. 300 gram på disse årene....- stangfiskere klarer ikke å fiske ut nok på dette vannet

Slett ikke utenkelig at vannet har vært utsatt for garnfiske tidligere. Ikke uvanlig at vann med pen fisk har hatt besøk av tyvfiskere. Må jo være en grunn til at det nå er overbefolka, mens det før var fin fisk der. Men tror vi helst vil ordne med garnfiskinga sjøl slik at det er riktig fisk som blir tatt ut.

Men et mål er jo at vannet skal kunne klare å regulere seg selv med minst mulig inngrep. Derfor tanken om stor abbor som begrenser rekrutteringen av både ørret og abbor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sette ut abbor ? Rein katastrofe da den beiter de samme insektene etc. som ørreten. Her må all abbor og ørekyte VEKK. (Synd man ikke kan bruke rotenon. Ville gitt raskere resultater det, nesten :) Hjelper ikke det må man tynne ørret i stor stil (men altså abbor og ørekyte etc. først). Edelkreps er ulovlig å sette ut, men hadde den etablert seg så ville vannet garantert fått stor fisk raskt . Man må vurdere og midlertidig sperre for gyting.

Særiøst Pål. Av de vannene  som jeg regner som vann med stor fisk i mitt nærområde så er det kun et som ikke har abbor. Flere av de har fin abbor. Jeg mener abbor og ørret går tålig godt i sammen. I alle fall mange steder.

Da har ikke de vanna de samme problemene som trådstarter skisserer da serru :) Dette har noe med vannas "forutsetninger i utgangspunktet å gjøre. Hvordan tror du vanna dine ville sett ut uten abbor?

Vet ikke? Hva tror du? Utrolig interesant spørsmål faktisk.

Et tommelfingerregel feks. er: Altså i dine vann; Hvis du tar et vann som er i god forfatning, selv med abbor i "sameksistens", og tar ut 100 kg abbor, så ville vannet gitt ekstra næring til 100kg ørret istedet, og da med samme kvalitet som ørreten har fra før i vannet. Selvfølgelig finnes eksempler på vann med ørret og abbor sammen som gir gode fangster, men fangstene ville vært vesentlig bedre uten abbor. Ørreten er nå engang en fisk som trives best i sitt eget selskap, og gjerne med krepsdyr i tillegg. Finnes da unntak hvor krøkle/lågåsild har en god effekt på vekst

Ikke helt enig i det regnestykke. Ørreten er ikke så stor før den beiter abbor. Det er noe jeg vet etter å ha åpnet ørret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

.... og tillat årlig utfisking med garn, litt i forhold av gyting. Et godt eks. et annet vann jeg fisker en del i. Der ble det slutt på garnfiske for nå 4 år siden, og snittvekta på ørret har nå sunket med ca. 300 gram på disse årene....- stangfiskere klarer ikke å fiske ut nok på dette vannet

Slett ikke utenkelig at vannet har vært utsatt for garnfiske tidligere. Ikke uvanlig at vann med pen fisk har hatt besøk av tyvfiskere. Må jo være en grunn til at det nå er overbefolka, mens det før var fin fisk der. Men tror vi helst vil ordne med garnfiskinga sjøl slik at det er riktig fisk som blir tatt ut.

Ta noen fisk til analyse. størrelse i forhold til alder, kjønnsmodning etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

Sette ut abbor ? Rein katastrofe da den beiter de samme insektene etc. som ørreten. Her må all abbor og ørekyte VEKK. (Synd man ikke kan bruke rotenon. Ville gitt raskere resultater det, nesten :) Hjelper ikke det må man tynne ørret i stor stil (men altså abbor og ørekyte etc. først). Edelkreps er ulovlig å sette ut, men hadde den etablert seg så ville vannet garantert fått stor fisk raskt . Man må vurdere og midlertidig sperre for gyting.

Særiøst Pål. Av de vannene  som jeg regner som vann med stor fisk i mitt nærområde så er det kun et som ikke har abbor. Flere av de har fin abbor. Jeg mener abbor og ørret går tålig godt i sammen. I alle fall mange steder.

Da har ikke de vanna de samme problemene som trådstarter skisserer da serru :) Dette har noe med vannas "forutsetninger i utgangspunktet å gjøre. Hvordan tror du vanna dine ville sett ut uten abbor?

Vet ikke? Hva tror du? Utrolig interesant spørsmål faktisk.

Et tommelfingerregel feks. er: Altså i dine vann; Hvis du tar et vann som er i god forfatning, selv med abbor i "sameksistens", og tar ut 100 kg abbor, så ville vannet gitt ekstra næring til 100kg ørret istedet, og da med samme kvalitet som ørreten har fra før i vannet. Selvfølgelig finnes eksempler på vann med ørret og abbor sammen som gir gode fangster, men fangstene ville vært vesentlig bedre uten abbor. Ørreten er nå engang en fisk som trives best i sitt eget selskap, og gjerne med krepsdyr i tillegg. Finnes da unntak hvor krøkle/lågåsild har en god effekt på vekst

Ikke helt enig i det regnestykke. Ørreten er ikke så stor før den beiter abbor. Det er noe jeg vet etter å ha åpnet ørret.

Dette er ikke et helt tilfeldig tall da serru :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjønnsmodning på mellom 20 og 25 cm. En fisk på 190g ble aldersbestemt til minst 7 år. En på 170g til minst 5.

Snitt k-faktor 0,9. Snittvekt på prøvefiske 143g. Svært stor andel av kjønnsmoden fisk, altså fisk hvor veksten har stagnert/nærmest stoppet opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I de vannene jeg fisker som huser stor ørret er det også abbor, itt`no problem dætta. Tidligere har jeg vært med på å kultivere ett ørretvann, hvor det hardt ble utfisket med garn, sågar etter ørret. Dette huser nå grrrrrooom ørret og abboren bryr vi oss lite med  ;)

Men, roy-ole; jeg vil tro at det eventuelt er på tross av abboren, og ikke på grunn av abboren eller?  :)

Mulig jeg tar feil altså, og har gjort det før også  :)

Tja og tjo  - om det er på grunn av eller på tross av skal jeg ikke uttale meg om, men jeg vet følgende. Når vi begynte å å fiske ut ørretstammen i vannet (garnfiske), så skjedde det også noe med abborstammen, den ble storvokst. Om det er pga. at abboren fikk mer tilgang til mat, eller om ørreten som ble større tok for seg av abboren - det vet jeg ikke.

Det jeg skal frem til tror jeg er at man fint kan få en grom ørretstamme i et vann med abbor  ;) ....bla bla bla .....selv om rusefisking etter tusenbrødre aldri har skadet noe vann...hehe (ole brum svar)

edit: kjemepeskriveleif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...