Gå til innhold

Harr som storørretmat???


Gjest Storfeskarn

Anbefalte innlegg

Gjest Storfeskarn

Har begynt å fantasere om et vatn der det er både ørret, røye, harr og lake. Det påstås at harrbestanden i vatnet har tatt seg kraftig opp på bekostning av røyebestanden i de senere år. Det er også en liten ørretbestand.

Er det noen som vet om det er dokumentert at storørret til dels lever på småharr? (Har ikke funnet noen litteratur om dette)

Ser for meg at det er bra fiske etter stor ørret der dersom den spiser harr...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utfordringen er å fiske med imitasjoner av dette og fortsatt kalle det fluefiske.   ;D

En gjennomtenkt steinsmettimitasjon er like mye fluefiske som en døgnflueimitason. For i bunn og grunn er det imitasjonsfiske som er greia, eller? Purist? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utfordringen er å fiske med imitasjoner av dette og fortsatt kalle det fluefiske.   ;D

En gjennomtenkt steinsmettimitasjon er like mye fluefiske som en døgnflueimitason. For i bunn og grunn er det imitasjonsfiske som er greia, eller? Purist? ;)

Akkurat som et egg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så vidt jeg vet er ørret fiskespisende i større grad enn harr. I et vann jeg kjenner, er forholdet ørret/ harr ca 50/50. Hvorfor utvikler ikke dette forholdet seg i ørretens favør, og hvorfor øker ikke snittstørrelsen på ørret (ca 250 g med kondisjonsfaktor i underkant av 1), når det går yngelflak av harr omtrent som det skulle vært ørekyt? Det går noen ørreter på pluss/minus kiloen i vannet, men de er ikke mange (selv på garna bøndene setter er fisk over seks/sju hekto sjelden.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Storfeskarn

Så vidt jeg vet er ørret fiskespisende i større grad enn harr. I et vann jeg kjenner, er forholdet ørret/ harr ca 50/50. Hvorfor utvikler ikke dette forholdet seg i ørretens favør, og hvorfor øker ikke snittstørrelsen på ørret (ca 250 g med kondisjonsfaktor i underkant av 1), når det går yngelflak av harr omtrent som det skulle vært ørekyt? Det går noen ørreter på pluss/minus kiloen i vannet, men de er ikke mange (selv på garna bøndene setter er fisk over seks/sju hekto sjelden.)

Finner de noe harr i ørretmagene der da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så vidt jeg vet er ørret fiskespisende i større grad enn harr. I et vann jeg kjenner, er forholdet ørret/ harr ca 50/50. Hvorfor utvikler ikke dette forholdet seg i ørretens favør, og hvorfor øker ikke snittstørrelsen på ørret (ca 250 g med kondisjonsfaktor i underkant av 1), når det går yngelflak av harr omtrent som det skulle vært ørekyt? Det går noen ørreter på pluss/minus kiloen i vannet, men de er ikke mange (selv på garna bøndene setter er fisk over seks/sju hekto sjelden.)

Harren konkurrerer nok om matfatet til mange av bestandene. Jeg vil nok tro att harren er mer aktuell som mat der vi har de storvokste ørretstammene enn hos de bestandene som vanligvis har insekter som hovedføde.

Og så gjør vi mange steder en stor feil og slippe ut igjen all småharr vi får....drep dem der det er forsvarlig. Ser bare her i ringebu, de dominerer elva,ingen fisker etter dem ,og de som får en småharr på kroken slipper dem ut igjen.

Tror jeg vet hvilke vann du tenker på, jeg tror de har overtaket der, og utkonkurrerer ørreten. Og tipper att hvis det blir tatt opp fisk der, tar de opp den største øretten og slipper ut igjen småharren. Helt feil, og selvfølgelig igjen, ett resultat av en håpløs forvaltning. ;)

Og man sitter igjen med en masse småharr og ørret, og begge bestandene hartydeligvis gode gytemuligheter og de blir bare flere og flere.

Da skulle grunneierne tatt seg en tur om våren ,sett noen småmaska garn og gjort ett skikkelig innhogg i den overbefolka bestanden til man ser snittvekten begynner og stige hos begge bestandene. Helt klart en fordel att det er mere ørret enn harr i ett slikt vann.

Men grunneiere idag tenker ik....og gir vel mer eller mindre faen.

Hadde jeg bare funnet gyteplassen til harren her i sone 3, skulle jeg gjort alt for att de ikke skulle fått gytt på noen år ,tror jeg ikke er noen fare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kakker all harr jeg får der, og har opplevd å få over hundre på et par tre timer i bekkeos på våren. Det er selvsagt en pølse i slaktetida, og du kan tro jeg har mast på grunneierne om vårfiske med garn i osene, men de gjør ingen ting.

Positivt det att du prøver og ta ut så mye du klarer :)

Det er vel så mye att den jobben klarer du ikke alene nei....og de gjør ingenting nei, typisk det :(

Sender deg en pm jeg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...