Gå til innhold

Hvilken vadebukse?


BjørnarSkj.

Anbefalte innlegg

  • Svar 56
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Ok.. kjenner ikke til Pool 12. Blir automatisk litt skeptisk. Men dine gode erfaringer er bra og høre. 400 fisketurer er utrolig mye.

Det er viktig at ei bukse tåler mye fiske over lang tid. At de ikke trenger å bli ordentlig tørre over uker. At man kan krype med de (uten at de stremmer) . At man kan gjennomføre en og annen skikkelig rotbløyte i steinur osv.. HARDBRUK!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt Simms G3 i saltvann nå i nesten 6 sesonger.

En og samme bukse, vasket den to ganger i året kanskje og er ikke nøye på å skylle den.

Så man kan trygt si at den er hardt brukt, det ble noen merkbare pinholes i høst, men de er tettet nå med litt sprit og aquasure. Tørr som bare det og holder nok en eller to sesonger til.

Eller sesonger, jeg fisker jo hele året, hver uke.

Så jeg kan trygt anbefale den en slik, ingen andre bukser har hold tilnærmet så lenge, faktisk ingen har hold mer enn ett år..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har og den buksa. Altså g3. Jeg gidder aldri å vaske og føne og slikt. Flaks hvis den blir hengt opp etter tur...

Den har holdt tett et par sessonger men jeg synes den er litt stiv og den lugger litt når jeg trasker.

Likte faktisk bedre den billigutgaven. Freestone?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ruffen kom med god info her. Liker ikke stive bukser... det er laksebukser!. For eksempel handlet jeg ei GL billigbukse foran hver tidagerstur i to år, kun for å ha ei behagelig bruksbukse.. Freestone er dermed interesant nå..

Kom med flere "brukserfaringer" her karer. Det er det jeg vil høre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Simms Headwaters . . . Den rimeligste buksa til Simms med gore-tex, og tilsvarer vel den "gamle" G3 buksa.

Denne har ikke en drøss med lag, puster veldig godt, og er myk og god fra den er ny.

Har hatt vadebukser fra flere forskjellige produsenter, men havner alltid tilbake til Simms, og heretter blir det ikke noe annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er veldig godt fornøyd både med min Loop multi og mi Vision bukse

Er ikke Vision borte i fra den norske markedet? Har foressten hatt ei. Den holdt tett. Helt tett. Like tett som en søppelsekk og pustet like godt. Helt til den begynte å lekke. I skrittet, veldig mye faktisk.

Den ble retunert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva har vi egentlig som er reelt å kjøpe? Da tenker jeg i butikk i norge.

Simms

Guideline

Loop

Pool 12

Så er det noe nytt med det 2 tall :D

Hvem flere?

Du finner vel vadebukser fra Scierra, Rapala, Vision og ikke minst Patagonia mfl, men er det en ting jeg stiller høye krav til innen fiskeutstyr så er det bekledning/vadebukse . . . Utrolig kjipt å bli drittvåt om man fra før er ute i kaldt vær/vann  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Simms Headwaters . . . Den rimeligste buksa til Simms med gore-tex, og tilsvarer vel den "gamle" G3 buksa.

Denne har ikke en drøss med lag, puster veldig godt, og er myk og god fra den er ny.

Har hatt vadebukser fra flere forskjellige produsenter, men havner alltid tilbake til Simms, og heretter blir det ikke noe annet.

Yes, denna buksa anbefaler jeg også! Tåler virkelig noen harde turer i kratt og krabbing på svaberg. Noen sa at G3 buksa var stiv?? Den er da virkelig mjuk og god
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du nevne noen som er mjukere, mer holdbare og samtidig et mye bedre valg enn g3? Eller Headwaters, som faktisk er _litt_ stivere enn g3 igjen

Tenker du på vision osv?

Hadde en vision ekstreme. Var ikke fornøyd med den. Den var god å ha på men den pustet så dårlig synes jeg.

Når den begynte å lekke så byttet jeg den inn i g3 mot et mellomlegg. Jeg skrev at jeg hadde hatt g3 to sessonger men jeg har vel hatt den tre.  Før det hadde jeg freestone to ganger. Denne synes jeg har vært den mest behagelige å ha på.

Jeg har en på lur i nz til senere bruk. Hva jeg hadde før freestonen kan jeg ærlig talt ikke huske. Det er noen år siden tross alt. Jeg hadde noen hogdsman men husker ikke om det var den siste før freestone.

G3 er grei nok den og jeg kommer til å slite den ut før jeg kjøper ny men jeg synes den er litt stiv og det strammer bak på buksa når jeg går. Det liker jeg ikke. Det går jo litt på kroppsform og dette. Ikke alle er like atletiske som meg.

Den er vel laget for feite amerikanere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du nevne noen som er mjukere, mer holdbare og samtidig et mye bedre valg enn g3? Eller Headwaters, som faktisk er _litt_ stivere enn g3 igjen

Tenker du på vision osv?

Hadde en vision ekstreme. Var ikke fornøyd med den. Den var god å ha på men den pustet så dårlig synes jeg.

Når den begynte å lekke så byttet jeg den inn i g3 mot et mellomlegg. Jeg skrev at jeg hadde hatt g3 to sessonger men jeg har vel hatt den tre.  Før det hadde jeg freestone to ganger. Denne synes jeg har vært den mest behagelige å ha på.

Jeg har en på lur i nz til senere bruk. Hva jeg hadde før freestonen kan jeg ærlig talt ikke huske. Det er noen år siden tross alt. Jeg hadde noen hogdsman men husker ikke om det var den siste før freestone.

G3 er grei nok den og jeg kommer til å slite den ut før jeg kjøper ny men jeg synes den er litt stiv og det strammer bak på buksa når jeg går. Det liker jeg ikke. Det går jo litt på kroppsform og dette. Ikke alle er like atletiske som meg.

Den er vel laget for feite amerikanere.

Helt enig ang visionbuksene - pusteegenskapene der er crap. Men bra er dem! Hvis den strammer og strekker så har du vel bare kjøpt feil størrelse? :) Til og med din atletiske kropp greier nok simms å tilpasse. Har ikke sjøl personlig erfaring med g3, men har både prøvd og "kjent" mye på min bror sin. Han kjøpte forresten en ekstrabukse i sommer, en freestone, men den revna i skrittet og lakk i sokken etter fem dagers bruk. Antagelig bare uflaks, men kanskje også fordi den er sydd sammen i østen?  Eller så har jeg vært igjennom to-tre forskjellige guideline, tre vision, en pool, og kun EN simms som fortsatt holder mer enn mål. Jeg veit hva slags vadebukse-merke jeg skal ha neste gang også  :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har både Freestone (den gamle modellen uten GT) og Headwaters. Begge har vært lekk som f omtrent siden de var nye, uten at butikkene har klart å fikse dem. Av de to har jeg dog vært mest fornøyd med Freestone, Hw er altfor stiv og ukomfortabel. Mulig jeg har hatt "mandagsbukser", men Simms er jeg ferdig med. Neste gang blir det Patagonia.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regner med du vil prøve noe annet enn Guideline :)

Det finnes andre alternativer innen high-end enn Simms. Har hatt det meste fra Simms bortsett fra G4Z og Convertible, men må si at de nye fra Patagonia puster/ventilerer bedre. Det kan like så gjerne ha med at fasongen er romsligere.

Om du skal gå for Simms tror jeg du ville blitt svært fornøyd med G3, eller nye Classic Guide. Sistnevnte er mykere og mer smidig enn G3. Det nevnes at G3 er stiv, det er jeg delvis enig i. Opplever dem som stiv når de er nye, men etter flere års bruk er hvertfall mine siste par like behagelig som ei turbukse. Også enig med Olav i at Headwaters er stivere enn G3. Jeg likte dem ikke på noen måte.

De vaderne fra Simms som har ventilert best er Freestone Travel. En gammel modell med fraværende passform, men faktisk de eneste som jeg ikke får kondens på innsiden av leggen.

Freestone er bra saker produsert i Asia som er mykere og mer behagelig i stoffet enn f.eks G3. Men til ditt bruk ville hvertfall jeg anbefalt en av modellene med GT. Ventilerer bedre og mer robust i stoffet. MEN, det skader ikke å ta en titt på Patagonia :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...