Gå til innhold

Korkhåndtak


Gjest ppp

Anbefalte innlegg

Denne vinter havner flere stenger i dreibenken for å forme håndtak.

Riktig formet håndtak vil gi bedre fiskedager!

Min letteste stang #2 7`10" har et håndtak med dia 23 mm den lengste #7 10`et håndtak på 27,5 mm.

Med tjukke håndtak blir jeg fort sliten i underarmen. Forskjell på 4,5 mm i dia er 14,1 mm i omkrets.

Med hanske str. 8,5 mener jeg håndtakets dia, smalnet ned til 22 mm i bakkant og 20 mm i forrkant, bør ligge på 23,5 til 25,2 mm alt etter stangens klasse-lengde-bruksområde.

Mange på forumet har testet snelle-stang for å få riktig motvekt. Finnes det noe vitenskap/synsing ang håndtakets utforming og mulig belastning på arm/muskelatur?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lekt meg mye med former og kommet frem til at klassisk sigar passer meg best. Nå har jeg ingen mål i hodet men pusset ned de aller fleste av mine hjemmelagde håndtak en hel del. hadde fått det for meg at tykkere håntak var bedre, men som du sier, jeg ble sliten i underarmen etter noen timers kasting

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det håndtaket jeg har likt best er på en Hardy Demon 7wt. Riktignok er dette et fullwells håndtak men erfaringen har kanskje verdi likevel. På midten og endene tror jeg ikke det er sperielt tynt men "innsvingen" er større enn vanlig slik at det føles temmelig lite i handa. Nå har jeg jo ikke prøvd akkurat den stanga med noe annet håndtak men jeg innbiller meg at handtaket bidrat til at stanga føles "nett" selv om den har en ERN på ca 8,5 og AA på ca 67 (husker ikke nøyaktig men mener det var noe sånt), mao en ganske kraftig syverstang.

Lignende erfaring har jeg med en selvbygd Dan Craft FT 907. Dette er et skikkelig spett av ei stang med veldig stiv bunndel. Først bygde jeg den med et litt tykkere enn normalt håndtak. At stanga føltes "tung" å kaste med var ingen overraskelse så jeg tenkte ikke så mye over akkurat det. Siden jeg ikke var helt fornøyd med håndtaket filet jeg litt på det for prøve å etterligne Loops X-grip eller hva det heter. Det ble ikke spesielt pent men hele følelsen på stanga forandret seg overraskende mye. Det endte med at jeg dreide et nytt og tynnere håndtak.

Kort oppsummert så liker jeg altså litt tynne håndtak også på tyngre stenger.

Vet ikke hvor relevant det er men jeg har hørt om kajakkpadlere som har blitt kvitt problemer med senebetennelse etter å ha byttet til tynnere skaft på åra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke hvor relevant det er men jeg har hørt om kajakkpadlere som har blitt kvitt problemer med senebetennelse etter å ha byttet til tynnere skaft på åra.

Tror de som sliter med "betennelse" og tennisalbue bør vurdere annen form/diameter på håndtaket. Er sikker på det du beskriver er relavant for fluestangsvingere!

Takker både deg og Sigve for bidrag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant tema.

Problemet her er jo at en produsent skal lage handtak som skal passe til alle. Eller et "gjennomsnittshandtak"

Jeg har ikke store problemer med tykke handtak da jeg har lange og klurete hender (Hanskestørrelse 11, eller 10 om de har litt strech ). Men ser helt klart problemet.

Skal bli spennende å se om noen sitter på noen kule data på dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

7 håndtak fikk ny form i helgen. Lagde en "dreibenk" med drill.

Håper på skøyteis på vannene før snø = skiføre.

Gleder meg til gjeddeturen neste mai <<l Er ikke gjeddefisker, men dette er premiære på innlandsfiske etter en vinter med fluebinding!

God vinter!

post-3766-13949893656719_thumb.jpg

post-3766-13949893657195_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke hvor relevant det er men jeg har hørt om kajakkpadlere som har blitt kvitt problemer med senebetennelse etter å ha byttet til tynnere skaft på åra.

Tror de som sliter med "betennelse" og tennisalbue bør vurdere annen form/diameter på håndtaket. Er sikker på det du beskriver er relavant for fluestangsvingere!

Takker både deg og Sigve for bidrag.

Tenkte at jeg ikke på noen måte hadde noe å komme med i denne tråden. For meg er ikke hva slags håndtak et issue. Men så har jeg som en annen også nevnte hender i str. 11, og muligens manglende problem p.g.a. dette.

Og så kom jeg til å tenke på tidligere glansdager med motocross. Noe av det første de fleste av oss gjorde, var å bytte ut holkene til de tynneste vi kunne oppdrive. Dette hadde umiddelbar effekt mot underarmspump.

Nå vil jeg jo påstå at det å kjøre cross er reiser unna fluedenging, men at for de med små labber som også kaster myyye, har det nok mye å si med riktig diameter på korken.

Som i mc-kjøring generelt, vil jeg også råde kastere til å tenke på om de ikke holder med et altfor hardt grep.

Virker kanskje fjernt å dra slike paraleller, men husk, alpingutta danset tilogmed balett for å hente triks derfra... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...