Gå til innhold

Tørrfluer man MÅ ha i boksen


MartinH

Anbefalte innlegg

Jeg har bare fisket SØ hittil, men tenker meg nå å begvege meg inn i tørrflue verdenen.

Elver, skogsvann og vakende ørreter  :)

Jeg skal bruke vinteren til å binde opp tørrfluer. Utruste meg godt før sommeren. Men jeg har som sagt ikke fisket med det enda, og jeg aner jo ikke hvilke fluer jeg burde begynne med. Jeg ser det er masse mønstre og bindevideoer men hvilke fluer bør jeg velge. Hva er et "must" i tørrflueboksen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syne du bør ha:

Mygg. Palmer-cdc mygg-og en klekker forex, type once&away.

Døgnfluer. Oliven-grå og brune. Str 18 til 10. Er den vulgata der du fisker så rigg med det og.

Vårfluer. Renaflua er en fin en som dekker det meste hvis du har den i fra str 14 til 8. Og så hiver du i noen superpupper.

Stankelben er en meget viktig flue....

Bibio kan komme godt med.

Maur MÅ du ha. Str 18 til 10.

Litt biller er kjekt.

Som nevnt før Onse&away eller lignende klekker funker under de fleste mange klekkinger hvis du har riktig str, Så ha en del av dem.

Du kommer et stykke med dette vil jeg si.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Div f-flys, once & away, palmer, noen skogsmaur og mørkebrune duns i 12-16, samt et par biller og ei danseflue eller to. Da skal du være greit skodd i østfolds stillevann fra isløsning og en goood mnd fram i tid  <<l knyt det du syns er moro - lykke til

Fysøren så fort det gikk å skrive med mobil, mye av det jeg nevnte var allerede sagt. Lar det stå  :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du skal forbi Drammen i løpet av vinteren har jeg et tips til deg!

Dra innom Noroco, han har alle fluer og tips du trenger, så kan han sette sammen et sett for deg.

(er ikke meningen å driver reklame, men her får du god hjelp også slipper du å tenke noe mer på det!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du skal forbi Drammen i løpet av vinteren har jeg et tips til deg!

Dra innom Noroco, han har alle fluer og tips du trenger, så kan han sette sammen et sett for deg.

(er ikke meningen å driver reklame, men her får du god hjelp også slipper du å tenke noe mer på det!)

Så du anbefaler han til og kjøpe ett titalls fluer til 25kr per stk. i stedet for og att han knyter sammen noen mygg,døgnfluer, vårfluer,biller og daddyer selv ?

Jada hvis han punger ut med ett par tusen kr slipper han og tenke mere over dette.

Han trenger ett greit utvalg av fluer da.

isåfall vil jeg anbefale att han kjøper fluene på flue.no for en mye billigere penge eller ebay feks.

Men jeg vil anbefale att han binder opp de han klarer sjøl så lenge han slipper og handle inn fluebindematerialer til flere tusen kr for og binde dem opp selv. :)

Det er mitt tips iallfall. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rolig nå Harr-Kungen!

Jeg er for å binde selv. Eier ikke en eneste kjøpeflue! Så det så!

MEN! Noroco selger ikke dyre fluer, og han gir veldig god service (2 av 2 poeng her!).

Jeg oppdaget ikke i første øyekast at Martin H binder fluer selv, fikk nemlig et surt oppstøt når jeg kom til å tenke på streamere.

Nå som skjeden er skadd, skal jeg komplimentere med er nøye gjennomtenkt flue-liste etter lunsj.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vårfluer Streaking caddis, Bruns caddis, grønn klinkhammer

Døgnfluer Brun/Grå/oliven parachute/klekker

Flyvemaur/maur Store flyvemaur/mindre stokkmaur

Bille Ja! Det funker!

Mygg Tørr/klekker

Her er det noen sider som du kan finne gode fluer:

http://www.thetroutbum.com/no/fluefiske/fluebinding.html

http://www.mollanmedia.com/staffan/staffan.html

http://www.youtube.com/user/DavieMcPhail?feature=watch

http://fluenerd.no/

Det er viktig at du blir en insekts-nerd for å kunne "match the hatch".

Lykke til og ikke glem å poste fluene dine i inspirasjonstråden! Her hjelper folk til med fluebindingen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rolig nå Harr-Kungen!

Jeg er for å binde selv. Eier ikke en eneste kjøpeflue! Så det så!

MEN! Noroco selger ikke dyre fluer, og han gir veldig god service (2 av 2 poeng her!).

Jeg oppdaget ikke i første øyekast at Martin H binder fluer selv, fikk nemlig et surt oppstøt når jeg kom til å tenke på streamere.

Nå som skjeden er skadd, skal jeg komplimentere med er nøye gjennomtenkt flue-liste etter lunsj.

;D

Kungen er rolig han, klarte bare ik og dy meg ;) hehe

Tviler ikke på Noroco så det er sagt :)

ikke feil den lista der Victor:)

Kan jo jeg bidra litt selv også,

stillevann: begynner med mygg, så leptodøgnfluer,maur,vulgata, vårfluer og så mygg igjen utover høsten.

elv: steinfluer,mygg, rhodanhi, aurivilli, og jo lenger ut i sesongen jo mere døgniser og landinsekter,vårfluer, utover høsten blir døgnfluene mindre i antall og størrelse,mygg igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...