Gå til innhold

River Itchen


Mathias Østlie

Anbefalte innlegg

Hei.

Har planer om å reise til utlandet i ferien for å fiske. Tenkte da på England, Skottland og land som ikke ligger 12 timer med fly unna Norge. Har siklet litt på River Itchen og synes det så ut som en nydelig plass!

Noen som har vært å fisket der og som kan gi noen tilbakemeldinger på hvor de ''beste'' strekningene er og når jeg burde reise dit?

Alternative reisemål er også ønskelig :)

På forhånd takk  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Hei,

Har fisket der (Itchen) noen ganger, og Mayfly-perioden er som Sigve sier en populær tid. Det slår ut i pris og tilgjengelighet, altså at du bør være raskt ute med å booke kort. Men alle disse strekningene er eksklusive i den forstand at det bare tillates noen veldig få fiskere per dag. Så du får fiske i fred  :) Men vær obs på at noen av strekningene er korte.

Generelt er elvene som regel enda finere senere på sommeren. Vegetasjonen i vannet har kommet seg ordentlig og vannet er gjerne klarere enn i mai. Det klekker fremdeles plenty døgnfluer, mye baetis. Prisene har da gått ned også, så sånn sett gir det absolutt mer valuta for pengene. August er en fin måned der borte. 

Gå for en strekning i hovedelva, ikke noen av sideelvene eller kanalene. De kan være ganske kjipe.

Vil du fiske Itchen er det ikke så mange alternativer som f.eks. i River Test. Men Orvis-strekningen Abbotts Worthy, like utenfor Kings Worthy og Winchester, er fin: www.orvis.co.uk/intro.aspx?subject=96#beats

Rett nedstrøms, forøvrig, er strekningen til Piscatorial Society og deretter legendariske Abbotts Barton.

Her kan du jo forøvrig se hvordan ståa i kalkelvene er akkurat nå:  www.mortenharangen.no

Lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fisket i River Test et par ganger og det kan vel sammenlignes med Itchen. Fisket i September 2010 og 2011, var fremdeles god aktivitet med døgnfluer og aktive fisk. Kan som Morten H anbefale deg å holde deg unna kanaler og sideelver. Fisket selv på et en slik kanal i fjor, det var ikke noe for meg (Kan ha noe med at jeg skremte all fisk pga superdårlige indianer gener). Den kanalen jeg fisket i var typisk 1-1,5m bred, nesten helt stillevann og lett grumset.

Jeg kjøpte kort gjennom http://www.fishingbreaks.co.uk. Greie å a med å gjøre.

Min erfaring er at det lønner seg å gå får de mer "dyrere" strekkene når du først skal gå for noe dyrt noe... Da ~50 pund ekstra gir deg så mye mer kvalitet på både strekket og elva.

- Jens

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...