Gå til innhold

Er det mange som fisker med bambus her på FFS?


Kim W

Anbefalte innlegg

Har nylig skaffa meg en splitcane og har rent visuelt forelsket meg i denne stanga. Prøvekasta den i går kveld med ei snelle og line jeg ikke husker navnet på i farta da det var Olav sitt, men stanga i seg sjøl virker å by på utrolig morsomme opplevelser fiske- og kastemessig.

Denne stanga kjøpte jeg av en kar her på forumet for hva jeg vil kalle en symbolsk sum og angrer ikke ett sekund på kjøpet. Selger syntes surringer og lakkfinish kunne vært bedre, men personlig synes jeg at det han klagde på er sånne ting jeg ikke bryr meg noe om da det ikke har ett dugg å si for selve fiskingen. Greit nok, du kan se ett par antydninger til dråper på lakkfinish, men for meg betyr det bare at stanga er håndlaget, og derfor unik i mine øyne. Har samlebåndsstenger som ikke har disse "menneskeskapte" feilene, men personlig synes jeg de mangler sjel, nettopp fordi de laget på "samlebånd".  Dette er min første splitcane og det er stor stas å ha denne i hus etter å ha lystet denne type stanga i snart to år.

MYK.

Jeg har uthevet myk, og satt strek under ordet myk, og det er fordi stanga er så myk at jeg aldri har vært borti maken! Korken er ganske kort, omtrent som Scott F2, og med to hender bøyer man tilogmed korken lett på denne stanga, og da mener jeg LETT!

I slutten av mai svirrer det mye dansefluer og noen baetis rundt om i en sakteflytende småelv jeg vet om. Snittet er ikke stort her, men innimellom småfisken går det fine fisk på halvkiloen, det gjelder bare å ha kunnskapen for å lokke de større og noe særere gutta opp i skorpa. I år klarte jeg ikke å lure de fineste, men jaggu har jeg trua på neste år!!! Det må man jo ha, trua, forventninger og planlegging ift fluer og tilnærming er jo halv moroa. Neste år ser jeg for meg fiskesituasjonen med en bambusraie, en lokal kjennelse av området og kansje noen nye fluevarinater som driver nedover elvestrekket med mål om å kroke de gutta som har rukket å feite seg opp over ett par år. Ekte glede.

Med andre ord, gleder meg stort til neste sesong, med med nytt utstyr, mer erfaring og enda giftigere fluer enn året før.

OK, hva er det jeg vil med denne posten!?  Jo, egentlig lurer jeg på hvor mange andre her på forumet som fisker med cane, og gjerne hvorfor. Hva er det med som gjør cane så fasinerende for dere andre?

8211184123_a31f532f46_c.jpg

Mvh Kim. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gromt innlegg, Kim  :)

Jeg er ikke på cane selv, men jeg har likevel forståelsen for fascinasjonen.

Diktet jeg skrev i avataren min, var egentlig bare en hyllest til fluestenger generelt, men jeg har oppfattet det slik at dette diktet har blitt tatt til inntekt for cane. Og det er helt greit  :)

Forkl.: "Hvis du varsomt stryk ho titt og ofte" kan du direkte oversette med "hvis du trener på kasting".

"Ho vil kasta for deg vel " <<l Ingen bomber eller overraskelser altså  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fisker mer med cane enn karbon etter brunørret. Har alltid hatt forkjærlighet for ting som ikke er masseprodusert og gjerne da håndlaget kvalitet! Helst av noen jeg vet hvem er og kan historien om. Vidar Steimler har bygget min stang. En 7,6 fots skjønnhet med "true arc tapering" og navnet "stigandr" (nordisk for stig, stian osv).

Den er digg å kaste med og få fisk på. Den funker fullt på høyde med en moderne stang, noe som også var viktig for min del. Jeg ville bruke den mye!! Den er vel rask til cane være, men medium/slow i dagens målestokk.

Den er rett og slett en annerledes å kaste med og få fisk på. Den har sjel, den er smooth og den er digg!! Mer trenger jeg ikke fordype det  :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt, og det har absolutt sin sjarm! På gressplenen fungerer stanga utmerket, men i fiskesituasjon så føler jeg meg litt amputert om det er en litt krevende situasjon. Når man ikke er 100% komfortabel med utstyret, så blir det også noe anstrengt og dårlig over det. Hadde jeg bodd ved en elv og kunne gått ned og tatt en økt når jeg ville, så hadde jeg definitivt fisket mer med cane, for å kjøre fisk på cane er helt rått. Materialet er så flexi, dette er fullkontakt ørretfiske.  <<l

PS! Å eie en canestang anser som jeg obligatorisk for alle fluefiskere.  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ingen fartstid med stenger av typen splitcane (bambus), men likevel sier noe meg at begrepet "SJEL" spiller en vesentlig rolle her. Noen som er enig eller uenig?

Hva er poenget med en bambusraie designet for 1600-tallet når man får kjøpt stenger som er laget av nåtidens supre kvaliteter, og etter produsentenes formeninger skal fiske SÅ MYE bedre!??

Vel, for meg svaret enkelt....    

Etter å ha fisket med flue noen år, og etter å ha hatt meninger i hytt og pine om div (topp)stenger har jeg nå bestemt meg får å prøve en sesong slik de fisket i gamle dager. Ikke bare med stang, men med de gamle mønstrene iht tørrfluer generelt. Jeg Vil gjør dette dette for å få ett inntrykk av hvordan fluefiske startet og videre fordi dette vil gi meg en erfaring som er gull verdt. Tenke seg sånt.... Fiske å gjøre ting utenfor boksen.... nei huffameg.....

Neste år blir det mye prøving og feiling, og da sikkert mestt feiling, men med en bambusraie som like gjerne kunne vært bygget på 1600 tallet i skapet, en bok på nattbordet av Izaak Walton skrevet på 1600 tallet er det denne filosofien jeg vil vie til år 2013.

Hvorfor??

Tja.... Hvorfor ikke!??

Tenker i den retning at det er erfararinger man vokser på og da dette er ett ukjent med likevel utrolig spennende felt tar jeg et dypdykk i området, bare for å se hva som befinner seg der... til syvende å sist er det erfaringa jeg sitter igjen med, og det er denne som er gull verdt til slutt. Mulig åpenbaring i henholdt til fluefiske på veien!? Kansje,kansje ikke, tiden vill vise dette..... Det er ihvertfall her jeg står akkurat nå idag..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har det på samme måten som Jørn, starter gjerne med splitcane, og henter etter litt en annen stang. Skal du dra den helt ut, så var det vel andre materialer det startet med, men har sansen for tilnærmingen til det opprinnelige.

Har flere stenger i bambus selv, og forstår fullt ut fascinasjonen, men synes ofte at de kommer litt til kort i fiskesituasjonen. Antagelig så fisker man litt for lite med det, for det er et godt alternativ i de fleste tilfeller, om ikke alle. Om jeg ikke husker feil, så fisket Lee Wulff stort sett med en seks fot bambus, og det etter alt fra ørret til laks. Lykke til neste sesong !  <<l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner skepsisen til noen av dere, og det fordi en bambus på en måte krever visse forhold for å fungere optimalt. Men for meg som stort sett surrer oppi romeriksåsen eller østmarka, og ja, der ørret som regel vaker innenfor fint kastehold kommer en cane til sin rett. De ørretene som skulle vake utenfor mitt kastehold vil speilreflekskamera ta sg av, og på den måten får jeg delt de øyeblikkene a likevel.. ;);D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Viktig å bite seg merke til at det er stor forskjell på datidens split cane stenger og nå. Min f.eks er bygget med tanke på at den skulle være til meg. Vidar gjør masse tungvin jobb for å ikke ødelegge spensten i bambusen, legger ned tid på finish, finner ut det optimale limet, optimale lakken osv. Bortsett fra evt. krav fra meg på finish er alt gjort med en tanke - sprestasjon!! Ikke til å sammenligne med masseprodusert bambus som ble laget for å holde prisen nede og produksjonsantallet oppe. I riktige gamle dager var det også en utfordring med holdbart og bra lim. Fleksibel nok lakk osv.

Ta deg tid til å lese disse waffer'n  <<l

http://fluefiskesiden.no/index.php?option=com_content&view=article&id=126:splitcanebygging-del-1&catid=44:fiskeredskap&Itemid=70

http://fluefiskesiden.no/index.php?option=com_content&view=article&id=127:splitcanebygging-del-2&catid=44:fiskeredskap&Itemid=70

http://fluefiskesiden.no/index.php?option=com_content&view=article&id=128:splitcanebygging-del-3&catid=44:fiskeredskap&Itemid=70

http://fluefiskesiden.no/index.php?option=com_content&view=article&id=129:splitcanebygging-del-4&catid=44:fiskeredskap&Itemid=70

http://fluefiskesiden.no/index.php?option=com_content&view=article&id=130:splitcanebygging-del-5&catid=44:fiskeredskap&Itemid=70

http://fluefiskesiden.no/index.php?option=com_content&view=article&id=131:splitcanebygging-del-6&catid=44:fiskeredskap&Itemid=70

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må spørre, før jeg tar meg tid til å lese lenkene, Stian.... Spiller det noen rolle?

Hadde de ikke mulighet for tilpasning "back-in-the-days", eller kom begrepet "tilpasning" seinere?

Må jo da videre spørre om det var noen kunder, dokumentert,  som hadde ønsker om tilpassninger etter egne ønsker i forhold til stenger som skulle matche spesifiserte fiskesituasjoner eller ferdigheter. Tenkte de så omfattende på fluefiske på den tiden (16-1700-tallet)??

Mulig en "fiskestang" bare var en "fiskestang" på den tiden, det vet jeg lite om..  Det hadde de sikkert, men "markedet" krevde sikkert ingenting av stangprodusentene på den tiden, så da ble produksjonen som den ble.. Nå er dette bare tanker fra meg, men det virker jo logisk inntil noen kommer med harde fakta som motbeviser denne teorien..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Såvidt jeg vet så blir det stadig færre. Kjøp og heng på veggen er det som skjer med de fleste.

Det er jo synd. Ønsker man å bli en dyktig fluefisker med litt dybde så bør man jo dykke litt i historien, ikke bare entomologisk, men også rent historisk.. Mulig jeg er sær her men det får så være..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spent på hva du mener når du har gått en hel sesong og kastet med en stang som en kan bøye i korken. Personlig hadde det ikke fungert. Dessuten går det jo an å dykke litt i dypet, om en ikke hverken fisker eller går kledd som de gjorde for 350 år siden. Det utstyret kan nemlig ikke sammenlignes med en nett bambus med en mer moderne snelle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

Jeg tør påstå at dersom skal ha en canestang så kjøper man kun fra en som kan håndverket........ Det er utrolig mye dårlig kinakvalitet der ute........ Det er forskjell på å rulle en karbonmatte rundt en mandrill....... Bygging av canestenger må skje med pasjon........ Cane er vidunderlig til noe av fisket....... En splitcane stang kan være. Like langtkastene som en carbonstang i fiskesituasjon dersom det er det man vil gjøre, generelt er det til nærfiske de er gode........ Drittcane er ingen vits........ Men det må man gå i andre tråder for å finne ut av

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Staffan, hva betegner du som en "drittcane"? Ukjent merke?

Etter hva jeg ser på forumet om dagen kjøper du jo "dritt" fra kina i form av sneller og liner... så hva er en "drittcane" etter ditt syn?

Spørsmålet er ment rent objektivt, ikke ta det personlig.. :)

Som nevnt tidligere i tråden er denne stanga bygget i Canada og ikke masseprodusert i Kina.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har egentlig ikke lyst til å lese lenke dine, Stian, for da begynner jeg sikkert å plukke småfeil på min egen stang og det er jo svært lite ønskelig......  La gå.... leser likevel... Blir det for gæli sender jeg regninga for tapt stangvurdering osv til deg.... <<l;D ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det eneste jeg har iht til stangbygger er det som står på stanga. En del av meg er nyskjerrig på hva dette er for noe. En annen del av meg gir faen og sier at følelsen av selve stanga er det som vil være viktig i årene som kommer..

På stanga står det :

Rich's Valley Rod's 6'6 # 4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner ikke til stanga di Waffer'n. Men det viktigste er at du liker den og vil bruke den. Bambus ruler og du kommer til å digge det <<l

Linkene mine var ikke ment for å "disse" stanga di. De er for å vise at det er stor forskjell på de masseproduserte stengene som de fleste av oss forbinder med split cane og de som hele veien er laget for hånd. Årstall har ikke så mye å si. De ble laget for hånd i 1970 også, men kun 1 av 100 000. De restrerende 99 999 ble laget på fabrikk for å tilfredstille etterspørsel og lav pris. Hvis du leser prosessen i byggingen til Vidar og hvorfor han gjør det, vil du fort skjønne at dette er et produkt det er håpløst å produsere maskinellt om resultatet skal bli ypperlig.  :)

Rune som svarte før meg lager også egne splitcane-stenger. Ikke holdt på like lenge som Vidar men ser allerede ut til å virkelig ha fått det til. Utrolig moro!!  <<l

@Juvis - misstenker at de du refererer til ikke har hatt en kvalitetsstang eller stang som har passet dem. Cane er ikke cane, på samme måte som glassfiber ikke er glassfiber eller karbon er karbon. Hvorfor kjøpe rask Sage One når drt finnes mer enn nok utvalg av raske Ron Thompson stenger? Eller hvorfor kjøpe Sage One hvis stanga som passer deg best er DB Classic Trout??

Jeg har flere karbonstenger i kjelleren som jeg ikke bruker enn de jeg bruker. Disse kunne liksågodt hengt på veggen. Kommer garantert ikke til å bli brukt mer heller. Det er jo ikke fordi de er laget av dene ene eller andre materialet  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...