Gå til innhold

Er det mange som fisker med bambus her på FFS?


Kim W

Anbefalte innlegg

Tok ikke lenkene du la ut som dissing Stian, så slapp helt av. :) Setter pris på at du deler dem med meg, for det er mye der jeg ikke har lest. Har tenkt å lese dem i kveld over ei flaske rødvin, og da kommer det sikkert noen tanker her om den saken utpå kvelden. ;);D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fisker relativt mye med cane, men uten at jeg har blitt puristisk i mitt tankesett rundt stangvalg. Jeg har også raske Scott S4 stenger som passer glimrende til enkelte situasjoner der cane for meg ikke er optimalt. Først og fremst gjelder det elver der kantvegetasjonen er svært høy og det kreves høy linehastighet for å holde snøret over.

Jeg har også hatt gleden av å ha relativt mye cane mellom hendene, både fra anerkjente amerikanske, europeiske og japanske byggere. Generellt kan jeg si at graden av kvalitet varierer MYE også blant kjente byggere som tar flere tusen dollar for stengene sine. Noen lager stenger med fin finish, men som suger kastemessig. Jeg hadde blant annet en Sweetgrass som var slik. Andre lager stenger som er 100% fiskeinstrumenter, men der jeg føler det mangler ting på finish. Jeg hadde blant annet en Steimler i denne kategorien. For meg er det ikke noen vits å ha ei canestang som ikke oppfyller begge disse kriteriene. Derfor sitter jeg per nå igjen med 3 stenger, en Mats Öberg, en Nick Taransky og en Kagerow. Alle andre er veid og funnet litt for lette på en eller annen måte.

Jeg tror vi kan være enige om at cane ikke nødvendigvis er for alle, og at mange her inne har forsøkt og ikke funnet seg helt til rette med cane. Muligens fordi de ikke har møtt DEN RETTE  :-*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg er cane rekrasjon i fisket mitt. Det vil si når jeg virkelig skal kose meg. En vellagt cane er utrolig vakker å se på. Føles helt fantastisk å kjøre fisk på og setter prikker over i'en ved bruk av catskills :) Det triste med cane er at det har sine begrensninger. Jeg har oftere stått i elven og tenkt nå skulle jeg hatt carbon enn omvendt. Men har du blitt hekta så vil du ikke se disse "begrensningene" Da blir du sittene å kose med stangen på sofaen i timesvis. Studere surringer og finnish, føle på kork og drømme deg vekk til perfekte situasjoner hvor alt klaffer.

En cane er ikke en cane uansett tapering eller maker/skaper. Har du en kinastang med en whatever taper blir opplevelsen deretter eller lykkelig uvitene :rolleyes: Pris er ofte ensbetydende med dårlig kvalitet når det gjelder cane og skal du kjøpe noe skikkelig kommer du på et sted mellom 10-20000,-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har et par eldre til pynt på veggen, og prøver noen stenger dann og vann av en kompis - som sier at han har fått karboallergi  ;D.

Noen av hans stenger - er bygd av èn Danmark.

Resten må foglarne vite hvor han har fått de fra.

Min "caneopplevelse" så langt - er ihvertfall langt ifra å utvikle karboallergi  :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er man interessert i cane, og ikke skal kjøpe nytt, er det masser av stenger å velge mellom på engelske fiskeutstyrauksjoner. Bare å gå inn å sjekke på Mullocksauctions.co.uk, Bonhams.com, Angling Auctions m.flere. Der kan man få seg en god stang for langt under ti lapper. Selv fikk jeg bygd en til meg selg i Sverige av Ingemar Bengtsson, for langt under ti lapper, og jeg tror ikke den står tilbake for langt dyrere stenger. Den er nodeless, og det ligger mye arbeid bak, selv om den ikke er noen pyntedokke.

Er ellers enig med Sigve, artig med cane innimellom, men tar meg selv i å tenke som han gjør når jeg står der med bambusen altfor ofte dessverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For en som har syslet med bambus i snart 25 år, er det i hvert fall gledelig å konstatere at det er mange flere som fisker med, eller drømmer om å fiske med bambus, enn det var for noen år siden.

Dersom man vurderer bambus, er det viktig å være klar over at bambus (i likhet med glass) må betraktes som et supplement, og ikke et alternatriv til moderne karbonstenger.

Pga materialegenskapene, fungerer bambus best til stenger opp til max 8'6'' (etter min mening, helst ikke over 8').

Dette tilsier at dersom du ønsker å vannkaste, utvadet til armhulene i f eks Rena, vil du sannsynligvis ha svært god bruk for litt ekstra stanglengde, og gjerne også en litt rask aksjon.

Det er i og for seg ikke noe problem å lage en bambusstang med slike egenskaper, men problemet er at en slik stang fort blir litt tung, og derfor et dårlig alternativ til karbon.

Som nevnt tidligere i tråden, finnes det mye bambus til salgs på nettet. I den forbindelse vil jeg minne om at variasjonen i aksjoner og kvalitet innenfor bambus er betydelig større enn det man finner innenfor karbon. I tillegg vil en oppgitt aksjon/modell ofte avvike mye fra "originalen". Mitt råd til bambuskjøpere er derfor å prøvekaste før man kjøper (evt sikre seg returrett).

Fluefiskedagene 2013 er nå under planlegging, og forhåpentligvis vil det bli presentert et rikholdig utvalg av bambusstenger der, med gode muligheter for prøvekasting. Det er bare å merke seg datoen :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Såvidt jeg vet så blir det stadig færre. Kjøp og heng på veggen er det som skjer med de fleste.

Det er jo synd. Ønsker man å bli en dyktig fluefisker med litt dybde så bør man jo dykke litt i historien, ikke bare entomologisk, men også rent historisk.. Mulig jeg er sær her men det får så være..

Kommer litt ann på hvordan du ser det, jeg arvet en cane og en glasstang etter morfar når han døde for 25-26 år siden. Sammen med endel fluer han hadde bundet og fisket med. For meg så gir det god historisk ballast, jeg har testet de og har de hengende på veggen. De er ikke noe for meg, da moderne stenger yter en dårlig håndballskulder mye mer støtte. Så jeg vet ikke hva slags dybde du mener jeg ikke har, men jeg har på en måte ført arven videre, både som fluebinder og fluefisker.

Det jeg ser etter noen år her inne, er at det er er mange som har høylytt konvertert til cane, for så stille og rolig snike seg på plass igjen i  carbongjengen. Enten selger de mesterverket de roste opp i skyene sist vår, eller så henger de den på veggen slik jeg gjør. Så det er mulig jeg er sær, men jeg sier ikke at noen ikke har dybde fordi de ikke gjør som meg ;) Jeg bare liker å fleipe litt med de det gjelder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Juvis, jeg kan med stor sannsynlighet si at de stengene du arvet er noe ganske annet enn de canestengene bl.a. Vidar snakker varmt om. Om ikke din morfar var så heldig å fiske med stenger fra en av de gamle mesterne da, som Payne, Gillum, Garrison, Dickerson etc.

Jeg har en 8'3'' i køasse 5 bygget av Mats Öberg, og selv med håndballskulder skulle du nok ha kost deg med den. Den er forvrig basert på en kombinasjn av en Powell og Payne taper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no
<<l  det er det jeg reagerer på og de fleste som ikke har forsøkt noe skikkelig refererer til den gangen de testa noe "drit" fra Hørgård..... det samme gjelder glassfiber... der refererer til wonderrod fra Tjøstheim.......
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har prøvd både moderne glassfiber og moderne splitcane fra anerkjente stangbyggere i senere tid, jeg . . . Noen av cane stengene har vært veldig gode, men ikke noe jeg ville byttet mot carbonstengene jeg har.

Glassfiber er og blir ubrukelig å kaste med for meg, men det finnes dem som syntes det er top of the pops også  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bambusstanga kommer ikke til å gå som førstevalg for alt tørt fluefiske fremover for meg heller, på ingen måte. Men mange av de plassene jeg bruker mye tid på igjennom sesongen er ypperlige for en skikkelig myk stang av denne sorten. Jeg farter mye rundt i en liten elv på vårparten der gjennomsnitten på ørreten er lav og vårfiske, omgivelsene og fiskegleden etter vakende ørret på tørre insekter etter en lang vinter likevel gjør opplevelsen til en stor glede. Her kommer stanga virkelig til sin rett. At splitcane for meg blir en døgnflue og at denne fort blir lagt på hylla er tvilsomt og det kan jeg si ganske sikkert uten å ha fisket med en sådan stang før.

Juvis:

Jeg nevnte dybde tidligere iht fluefiske og da mente jeg ikke bokstavelig talt at 1600-talls filosofi og bambusraie er den eneste veien å gå for å bli en dyktig fluefisker i seg selv.

Jeg mener mer at det for meg er veldig fassinerende å lære om opphavet til fluefiske og at det på nåværende  "trinn i karrieren" har stor innflytelse på hvor jeg vil videre med fiskinga. Er ekstremt nysgjerrig på opprinnelsen, og hva som var filosofien bak fluefiske slik vi kjenner det, og hvordan det begynte å ta form.

At man må gå i dybden i ting for å bli ordentlig dyktig i noe er vel bare uannsett ett faktum som kan tolkes veldig mange veier. Hvis man ikke engasjerer seg i tingene som omhandler fluefiske blir man heller aldri en dyktig fluefisker. Bestefars gamle bambus var aldri påtenkt i mine tidligere innlegg ift til dyktighet, men heller det at man må gå i dybden i ting for å bli vis.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

La det være helt klart:

Folk som ikke har gått veien via ask, hickory, lancewood, greenhart, calcuttacane, tonkincane, stål, glassfiber, boron, kevlar, gulrotfiber og karbon, samt linsnøre med hestetaglfortom og silkesnøre med wormgut, er totalt uten referanser, har ikke filla peiling!

De bør gå og hjemme seg i den mørkeste kroken, i det mørkeste rommet, i den mørkeste kjelleren!

....nei forresten, la meg heller si som salige Frank Zappa:

"Your mind is like a parachute. It won't work if not open"

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Moderne cane kan ikke sammenlignes med det som var i gamle dager. Lempet ut et helt DT silkesnoere med en av Danny Twang sine kreasjoner for noen aar siden. Det var en stang jeg virkelig hadde lyst paa! Rett og slett et fantastisk fiskeverktoey. Og langt mere "ooomph" enn den S4 804/4 som jeg brukte sist helg. (Selv om den ogsaa er en lekker liten sak...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fullstendig meningsløst å gjøre dette spørsmålet til et "hva er best". Det er noe sykelig over at mange diskusjoner drar i den retning. Her er det ikke det objektive, men det subjektive som teller. Hva man liker og hvilke parametere man vektlegger. Lengdekast har kanskje like lite å si for en fluefisker, som at Kia har bilmodeller som gjør over 200 kilometer i timen for en venteranbilentusiast. Verken fart eller lengde er nødvendigvis relevant for den aktiviteten man bedriver. Men det er noe med tiden. Vi skal trenge alt inn i rangeringer og lister, sette noe over noe annet, gjerne med terningskast, bare for å få bekreftet at vi har gjort noe riktig. Hørt den riktige musikken, sett de riktige filmene. Vi har blitt veiledningstrengende og tør ikke stole på oss selv, vi er uttrygge og famlende. Er det dette som er frihet? Synes Kongen skulle ta det opp i nyttårstalen. Tar det med ham på SMS. Ha en fin dag.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fullstendig meningsløst å gjøre dette spørsmålet til et "hva er best". Det er noe sykelig over at mange diskusjoner drar i den retning. Her er det ikke det objektive, men det subjektive som teller. Hva man liker og hvilke parametere man vektlegger. Lengdekast har kanskje like lite å si for en fluefisker, som at Kia har bilmodeller som gjør over 200 kilometer i timen for en venteranbilentusiast. Verken fart eller lengde er nødvendigvis relevant for den aktiviteten man bedriver. Men det er noe med tiden. Vi skal trenge alt inn i rangeringer og lister, sette noe over noe annet, gjerne med terningskast, bare for å få bekreftet at vi har gjort noe riktig. Hørt den riktige musikken, sett de riktige filmene. Vi har blitt veiledningstrengende og tør ikke stole på oss selv, vi er uttrygge og famlende. Er det dette som er frihet? Synes Kongen skulle ta det opp i nyttårstalen. Tar det med ham på SMS. Ha en fin dag.  

Gidder du å spørre om den fridangen min forresten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fullstendig meningsløst å gjøre dette spørsmålet til et "hva er best". Det er noe sykelig over at mange diskusjoner drar i den retning. Her er det ikke det objektive, men det subjektive som teller. Hva man liker og hvilke parametere man vektlegger. Lengdekast har kanskje like lite å si for en fluefisker, som at Kia har bilmodeller som gjør over 200 kilometer i timen for en venteranbilentusiast. Verken fart eller lengde er nødvendigvis relevant for den aktiviteten man bedriver. Men det er noe med tiden. Vi skal trenge alt inn i rangeringer og lister, sette noe over noe annet, gjerne med terningskast, bare for å få bekreftet at vi har gjort noe riktig. Hørt den riktige musikken, sett de riktige filmene. Vi har blitt veiledningstrengende og tør ikke stole på oss selv, vi er uttrygge og famlende. Er det dette som er frihet? Synes Kongen skulle ta det opp i nyttårstalen. Tar det med ham på SMS. Ha en fin dag.  

Du sier i grunnen akkurat det jeg mener, Jørn.

Hils kongen, forresten. Han har jo noen canestenger han også, men om de brukes eller henger på veggen vet jeg ikke ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Juvis, jeg kan med stor sannsynlighet si at de stengene du arvet er noe ganske annet enn de canestengene bl.a. Vidar snakker varmt om. Om ikke din morfar var så heldig å fiske med stenger fra en av de gamle mesterne da, som Payne, Gillum, Garrison, Dickerson etc.

Jeg har en 8'3'' i køasse 5 bygget av Mats Öberg, og selv med håndballskulder skulle du nok ha kost deg med den. Den er forvrig basert på en kombinasjn av en Powell og Payne taper.

Joda, jeg har testet noen "nye" også, men de oppfører seg ganske forskjellig fra carbo. Tror ikke du kommer til å se meg med bambus langs elven, men jeg tester gjerne og liker å snakke om det vi opplever. Så om vi råkes, jeg er klar for å bli overbevist:-)

Men jeg skjønner nå at jeg har ikke hverken faglig dybde eller den rette subjektiviteten til å rote i denne tråden ;) Så da trekker jeg meg ut med mine gamle fluefiskegener og koser meg med historien jeg selv er endel av. Lover å ikke skrive mer i denne tråden, kos dere <<l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jeg skjønner nå at jeg har ikke hverken faglig dybde eller den rette subjektiviteten til å rote i denne tråden ;) Så da trekker jeg meg ut med mine gamle fluefiskegener og koser meg med historien jeg selv er endel av. Lover å ikke skrive mer i denne tråden, kos dere <<l

Faglig dybde har du nok masse av for du er jo her inne stadig vekk. Ikke vær så prippen nå mister.. ;D ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Juvis, jeg kan med stor sannsynlighet si at de stengene du arvet er noe ganske annet enn de canestengene bl.a. Vidar snakker varmt om. Om ikke din morfar var så heldig å fiske med stenger fra en av de gamle mesterne da, som Payne, Gillum, Garrison, Dickerson etc.

Jeg har en 8'3'' i køasse 5 bygget av Mats Öberg, og selv med håndballskulder skulle du nok ha kost deg med den. Den er forvrig basert på en kombinasjn av en Powell og Payne taper.

Joda, jeg har testet noen "nye" også, men de oppfører seg ganske forskjellig fra carbo. Tror ikke du kommer til å se meg med bambus langs elven, men jeg tester gjerne og liker å snakke om det vi opplever. Så om vi råkes, jeg er klar for å bli overbevist:-)

Men jeg skjønner nå at jeg har ikke hverken faglig dybde eller den rette subjektiviteten til å rote i denne tråden ;) Så da trekker jeg meg ut med mine gamle fluefiskegener og koser meg med historien jeg selv er endel av. Lover å ikke skrive mer i denne tråden, kos dere <<l

Forskjellig fra karbon er det definitivt og cane har sine begrensninger. Derfor har jeg som deg ikke kastet karbon over ripa. Vi trives med ulike ting, er det ikke herlig! Tenk så kjedelig det hadde vært her inne hvis alle var enige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK, hva er det jeg vil med denne posten!?  Jo, egentlig lurer jeg på hvor mange andre her på forumet som fisker med cane, og gjerne hvorfor. Hva er det som gjør cane så fasinerende for dere andre?

Det er helt tydelig at flere her ikke forsto hvor jeg ville med denne tråden så derfor siterer jeg meg sjøl fra første innlegg. Ok? Flott! Da legger vi cane VS carbon diskusjonen død. <<l

Dere som fisker med bambus, hva er det med disse stengene som fasinerer dere? Er det utseende, at stanga er annerledes eller kansje filosofien og eller fasinasjonen fra gammelt av som er greia?

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det beste med å fiske med cane er jo det at man ikke trenger å få fisk. Bare stå der å føle og føle. Man kjenner bare alt sige på og man må ofte tørke en tåre i øyekroken når man tenker på historien bak disse og hvem som har stått ved bredden og følt med kunstverkene tidligere.

Det at man blir en meget dyktig fisker med utrolig dybde er jo bare et pluss. Man tar hva man får.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enkelt og kanskje kjedelig svar: feeling! Det er digg å kaste med og digg å få fisk på  <<l

At den har sin sjarm med at den er håndlaget og pen kommer som en bonus.

Den kommer ikke til kort mot mine karbonstenger i situasjonene jeg anvender den. Det er ofte og den kommer garantert ikke til å henge på noen vegg!!  :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...