Gå til innhold

Er det mange som fisker med bambus her på FFS?


Kim W

Anbefalte innlegg

Gjest staffan@epost.no

de egenskapene en godt bygget canestang har ved fiske i mindre vassdrag... dvs. korte kast, tilskag på kort avstand, drilling av fisk med lite snøre på utsiden av toppøye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis dere snakker om egenskapene alene,så handler det om hvordan

vekta fordeles,og egentlig totalt sett også.

Utseende og nostalgi er noe annet etter min mening. :)

Ingen tvil om at det er vakkert å se på,akkurat som en velbygd kniv.

Man får vel et eller annet personlig forhold til selve stanga og kunstverket?

Jeg lurer litt på,om ikke det er det viktigste for mange av de som

foretrekker Cane?Eller?

Tom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tviler på at fassinasjonen til folk flest ligger i stangas vektfordeling. Har vanskelig å se for meg at noen kjøper en stang utenom det vanlige fordi den innehar en spesiell vektfordeling. Og her bruker vi altså begrepet "vektfordeling" og ikke "kasteegenskaper". Veit at du er forkjemper for argumenter som dette, men likevel tror jeg ikke dette er greia den folk flest. Hva mener du om dette jeg sier her, Tom?

Edit.

Ordla meg litt dårlig over her, det jeg mener er at jeg aldri har hørt noen andre enn deg snakke om vektfordeling i en stang. Vektfordeling har aldri vært ett tema blant noen jeg noen gang har møtt under fiske heller, mens kasteegenskaper derimot er en annen sak. :)

Utseende og nostalgi derimot er nok faktorer med stor overvekt vil jeg tro. For min del er dette hovedgrunnene til at jeg lenge har hatt lyst på en splitcane. Hadde canestengene vært typisk kjedelig svart/brun som mange stenger er i dag, men fortsatt vært laget av bambus og innehatt samme historie hadde jeg trolig ikke fattet interesse for dem i samme grad i utgangspunktet.

Er enig med flere her ja, feeling og utseende er det som trekker. Når stanga endelig var i hus her hos meg kom nysgjerrigheten etter opphav og videre generell historie rundt emnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei waffer`n.

Egentlig en forbasket kul tråd du har startet. <<l

For å starte med det du kaller kaste egenskaper.

Det er etter min mening ikke noe som heter kaste egenskaper

for en stang.Det er du som kaster og ikke stanga.

Ikke misforstå meg nå,men hvis du må dra på ekstra vekt,så må du også

kompensere for det.Jeg liker å kaste snøret jeg,og ikke stanga. ;D

Hva jeg liker å se på vil så klart ha betydning.

Tenk deg denne enkle tanken her,la oss si at jeg var ute etter

å blindfoldteste en sann Cane tilhenger.

Jeg får tilgang til å ta noen målinger på Cane stanga som han liker

og fordeler vekt på en "carbon" stang på samme måte.

Hvis jeg da blindfolder vedkommende ville du veddet på at han viste

hva han kastet med?

Utseende er viktig,og det virker på meg som det i mange tilfeller får

større betydning?

Tom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha lest innelegget ditt sitter jeg igjen med ett spørsmål her. Når begynte man med målinger egentlig, og hvorfor?  Spør av ren nysgjerrighet. :)

For de fleste vil jeg tro at bakgrunn som opphavssted, stangbygger ol. er langt viktigere en tekniske målinger. Personlig synes jeg snakken om målinger, kurver og vektfordeling på en splitcane blir litt usjarmerende. Og det er fordi stengene er laget for hånd og to stenger aldri vil være helt like.

De håndlagde bambusstengene har sjel, og sjel kan ikke måles av noe annet verktøy enn brukeren selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting kan jeg love waffer'n. De som bygger cane kan i hvertfall sin matte. Vidar prøvde å forklare meg målinger og teorier bak aksjonen på min stang. Skjønte ikke en dritt jeg  ;D

Her snakker vi hundredels millimeter på de eksakt riktige stedene for å få frem aksjonen de har sett for seg. I tillegg påvirker limet, lakken, surringene, ringene osv..osv.. Det er derfor jeg bestiller og ikke bygger  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Waffer`n

Enig med deg i at sjel ikke kan måles,og det fordi det er noe du skaper

og opplever selv.

Og som Stian sier,ville ikke da sjelen forsvinne for Cane også?

Og var det ikke Ole Paus som sa at Jaguar har sjel? ;D

Sjel og fluestenger blir etter min mening bare helt tullete,og

gir liten mening etter mitt skjønn å diskutere.

Det blir som å diskutere hvem du forelsker deg i? ;D ;D ;D

Tom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er det som får meg til å fiske med cane?

Min regel nr 1 er at en fluestang er et verktøy!

Dersom verktøyet ikke "gjør jobben", eller dersom jeg av en eller annen grunn ikke trives med det aktuelle verktøyet, gidder jeg ikke å bruke det (f eks gamle "slaskeraier" som jeg i stedet henger på veggen, eller karbonstenger på EPO som jeg styrer unna).

Dersom verktøyet gjør jobben trives jeg (F eks Scott G2, jfr min personlige smak).

Dersom verktøyet gjør jobben, og i tillegg er et resultat av naturmateriale og godt håndverk, trives jeg, og lar jeg meg i tillegg fascinere.

Poenget er at mitt valg av stenger er styrt av funksjonalitet, og deretter materiale/estetikk.

Jeg liker verktøy og produkter av naturlige materialer (nå vil sikkert noe hevde at karbon er et naturlig materiale, men ikke etter min definisjon).

I tillegg har vi i Norge (og andre steder) en tradisjon for godt håndverk. Dette tror jeg sitter dypt hos svært mange av oss. Hvorfor i all verden skulle vi ellers fortsatt drive med lafting, produksjon av "tradisjonskniver" etc etc?

På toppen av dette er jeg historieinteressert, ganske nyskjerring, åpen for å teste og sammenlikne nytt/gammelt, og ulike materialvalg + uhelbredelig nostalgisk.

Summen av dette gjør at jeg fisker med cane, i hvert fall 95% av tiden (unntakene henger sammen med "verktøysfilosofien"+ tidligere innlegg i tråden).

Er for øvrig fullstendig uenig i et tidligere utsagn i tråden:

"Det er etter min mening ikke noe som heter kaste egenskaper

for en stang.Det er du som kaster og ikke stanga."

Etter min mening tilfører jeg bare stangen energi og bevegelse. Stangen gjør resten!

Dersom dette ikke var tilfelle, kunne vi jo fiske med helt like stenger alle sammen, og da ville svært mange diskusjoner på FFS lide en stille død :'(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjel og fluestenger blir etter min mening bare helt tullete,og

gir liten mening etter mitt skjønn å diskutere.

Da er ikke denne tråden for deg, men det var hyggelig at du stakk innom. ;)

OK,da noterer jeg meg det,og skal ikke si mer,men leser gjerne mer. :)

Tom.

Alle har rett til å mene hva de vil, så bare si hva du vil du mister. Bare ikke la tråden spore av med målinger og kurver da tråden omhandler hva det er som gjør at folk fisker med cane. :)

Poenget er at mitt valg av stenger er styrt av funksjonalitet, og deretter materiale/estetikk

Sånn tenker jeg med carbonstenger, først funksjonalitet, så det estetiske. Men med cane i nåværende øyeblikk er det motsatt og det er fordi jeg foreløpig har null fiskeerfaring med denne type stang. Den jeg har nå kjøpte jeg kun fordi det var en splitcane, så ikke bilde en gang, men veit at de er fine å se på. Folk prater om diverse stenger og noen ting må man jo bare finne ut av på egenhånd. Jeg tok en sjanse og angrer ikke ett sekund. Stanga er supersmooth både å se på, og å kaste med på plenen. Gleder meg til fiskesituasjoner neste år. Videre blir artig å se om ett par år hvor jeg står. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget er at mitt valg av stenger er styrt av funksjonalitet, og deretter materiale/estetikk

Sånn tenker jeg med carbonstenger, først funksjonalitet, så det estetiske. Men med cane i nåværende øyeblikk er det motsatt og det er fordi jeg foreløpig har null fiskeerfaring med denne type stang. Den jeg har nå kjøpte jeg kun fordi det var en splitcane, så ikke bilde en gang, men veit at de er fine å se på. Folk prater om diverse stenger og noen ting må man jo bare finne ut av på egenhånd. Jeg tok en sjanse og angrer ikke ett sekund. Stanga er supersmooth både å se på, og å kaste med på plenen. Gleder meg til fiskesituasjoner neste år. Videre blir artig å se om ett par år hvor jeg står. :)

Du starter mao der de fleste av oss som hygger seg med cane har startet.

Først en fascinasjon for selve stangmaterialet, før man sakte men sikkert opparbeider seg en gradvis forståelse for hva dette egentlig handler om; "modeller", aksjonstyper etc.

Som nevnt før, handler det om å teste, og deretter finne ut av sin egen smak.

Velkommen til en verden av forundring, nytelse, frustrasjon og lykke ;)

Omtrent som en forelskelse....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva legger dere vekt på når en snelle skal kjøpes inn til en splitcane? Design eller funksjonalitet?

Hvorfor ikke begge deler? Det blir vel ikke store forskjellen fra ei vanlig karbonstang det vel? Man vil ha noe som faller i smak, noe som står i stil, noe som er solid og ikke minst, noe som balanserer vektfordeling stanga/snelle godt. Men jeg veit jo egentlig ikke, for jeg fisker ikke med bambus  :) Bare synsing som vanlig her altså
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor ikke begge deler? Det blir vel ikke store forskjellen fra ei vanlig karbonstang det vel?

Jo, med en bambus så mener jeg det er en forskjell. Ligger hardt i tenkeboksen for hvordan snelle jeg vil bruke på bambusen neste år men blir ikke enig med meg sjøl. Tenker litt som deg, men samtidig mener jeg at en klassisk snelle blir mer riktig for totalopplevelsen av stanga. Kunne bare slengt på dryfly snella og spart en masse penger, men føler liksom at denne ikke vil passe stanga etter hvordan mitt syn er på nettopp totalopplevelsen. Snodige greier. Har aldri likt klassiske sneller og alltid favorisert techno storspolesneller. Plutselig sitter jeg på nettet og tenker hvor fin Hardy Cascapedia Mk III er og hvor godt denne hadde passa den nye stanga mi. ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er jo selvfølgelig enig i at en snelle med litt retro-look vil se bedre ut på en splitcane. Like barn leker best? Men retro utseendet trenger ikke bety at det skal gå utover kvalitet eller funksjonalitet av den grunn  :) Mk3 er ei fin snelle syns jeg. Og garantert holdbar også. Skjønner at du sliter, for i den jungelen der er det mye rart, mye kult og noe som ikke finnes kult i det hele tatt...  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor ikke begge deler? Det blir vel ikke store forskjellen fra ei vanlig karbonstang det vel?

Jo, med en bambus så mener jeg det er en forskjell. Ligger hardt i tenkeboksen for hvordan snelle jeg vil bruke på bambusen neste år men blir ikke enig med meg sjøl. Tenker litt som deg, men samtidig mener jeg at en klassisk snelle blir mer riktig for totalopplevelsen av stanga. Kunne bare slengt på dryfly snella og spart en masse penger, men føler liksom at denne ikke vil passe stanga etter hvordan mitt syn er på nettopp totalopplevelsen. Snodige greier. Har aldri likt klassiske sneller og alltid favorisert techno storspolesneller. Plutselig sitter jeg på nettet og tenker hvor fin Hardy Cascapedia Mk III er og hvor godt denne hadde passa den nye stanga mi. ;D

Da klarer jeg ikke å dy meg annet enn at jeg foreslår at du tar en titt på denne  ;D

Er ikke meningen å reklamere her altså, men. Jeg har uansett ikke noe økonomisk å tjene på det, så da er det vel kanskje greit  :) Men denne snella ville jeg ha hatt på en cane (om jeg hadde hatt en cane da).

http://www.looptackle.se/website1/1.0.1.0/794/1/

9525_41dfd207223bf6d2f31294aaba5da903100.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tolker ikke innlegget ditt som reklame, André, bare hyggelig at du kommer med alternativer. Når det er sagt, hva skiller denne Loop Classic serien fra Hardy Cascapedia MKIII? Har den større diameter på spolen? I såfall er den mer interessant i mine øyne. Ingen liker minne på lina så jo større spolen er jo bedre. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor ikke begge deler? Det blir vel ikke store forskjellen fra ei vanlig karbonstang det vel?

Jo, med en bambus så mener jeg det er en forskjell. Ligger hardt i tenkeboksen for hvordan snelle jeg vil bruke på bambusen neste år men blir ikke enig med meg sjøl. Tenker litt som deg, men samtidig mener jeg at en klassisk snelle blir mer riktig for totalopplevelsen av stanga. Kunne bare slengt på dryfly snella og spart en masse penger, men føler liksom at denne ikke vil passe stanga etter hvordan mitt syn er på nettopp totalopplevelsen. Snodige greier. Har aldri likt klassiske sneller og alltid favorisert techno storspolesneller. Plutselig sitter jeg på nettet og tenker hvor fin Hardy Cascapedia Mk III er og hvor godt denne hadde passa den nye stanga mi. ;D

Da klarer jeg ikke å dy meg annet enn at jeg foreslår at du tar en titt på denne  ;D

Er ikke meningen å reklamere her altså, men. Jeg har uansett ikke noe økonomisk å tjene på det, så da er det vel kanskje greit  :) Men denne snella ville jeg ha hatt på en cane (om jeg hadde hatt en cane da).

http://www.looptackle.se/website1/1.0.1.0/794/1/

9525_41dfd207223bf6d2f31294aaba5da903100.jpg

Litt heftig vekt på den letteste utgaven her(4-6 192gram), og forhold til hvor lett den seks fots cane stanga di egentlig var, sjøl om cascapedia i 2-3-4 også veier 190 gram. edit: Trur det blir litt drøyt, men det er bare mine tanker  :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal man først gå bakover i tid så må man selvfølgelig ha klassisk snelle, selv om de forvandler fluelina di til en gammel telefonledning hva minne angår. For det gjør de, alle som en . . . Det er derfor mange foretrekker storspole-snelle i dag  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utseende på snella jeg setter på en splitcane er definitivt av betydning. Har en Cascapedia, og den gjør seg bedre enn de nyere utseende snellene jeg har. Enig i at silkeline er å dra den langt, selv om jeg har en sånn en liggende også. Om en skal holde litt på stilen, så er vel sylk liner ganske retro. Har en Kalle-snelle også, og den også får av og til være med på bambusen. Er ikke Loop classicen veldig dyr ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...