Gå til innhold

Er det mange som fisker med bambus her på FFS?


Kim W

Anbefalte innlegg

Det jeg faktisk skikkelig kunne ha tenkt meg, er en Steimler-cane. Ja, nettopp fra Vidar, i og med at jeg kjenner han litt, og vet hvilken ekstremt seriøs person det er når det kommer til det å lage stenger.

Men jeg har, for en gangs skyld, vært litt usikker. På om jeg tør å foreslå en bestemt aksjon.

For den måtte kunne gå an å vannkaste bra med. Det er jeg generelt ikke i tvil om at mange av Vidar sine stenger også egner seg godt til, men den måtte liksom være laget for det  :) Der er jeg usikker på om jeg tør å foreslå noe, for da himler han vel med øya og sier: "Vil du ha en cane eller vil du ha ei grafittstang som ser ut som cane??  :rolleyes: " er jeg redd  :D

Uansett, cane er moro. Jeg har ikke noe greie på det, men jeg skjønner dere gutta som liker det, og hvorfor dere liker det.

Er ikke Loop classicen veldig dyr ?

Jo, den er veldig dyr, Jan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der er jeg usikker på om jeg tør å foreslå noe, for da himler han vel med øya og sier: "Vil du ha en cane eller vil du ha ei grafittstang som ser ut som cane??  :rolleyes: " er jeg redd  :D

Hmm.. Kan se ut som at Harvest Traveler kunne være midt i blinken for deg, André! Har en liggende i #4 du kan få billig. ;D  (Bare tuller, seff... ;))

8032451777_69b367298c_z.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er nok litt som meg Andrè, egentlig vil jeg ha en cane som fungerer som en moderne stang. Har nesten fått det også, men bare nesten. Tror ikke du kommer helt opptil, og det er vel ikke meningen heller. Det å ha en stang som er bygget til en sjøl, og som en selv har vært med på å bestemme litt av, er en god følelse. Det er definitivt artigere å eie en sånn stang, enn en hvilken som helst moderne stang. Det å bruke bare en sånn en derimot, det kommer nok ikke til å være aktuelt for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk her, Kim - http://tinyurl.com/cldcma3 Nesten 200 kr inkl frakt. Veier 155 gram og holder sikkert i massevis til våre lokalvann og elver  ;)

99% av tilfellene der stanga skal brukes er jo snella bare en oppbevaring for line, så hvorfor ikke. Men... Nå har det seg sånn at jeg er litt jålete hva angår fiskeutstyr, så jeg veit ikke jeg..... ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om man først skal bruke ei storspolesnelle på cane-stang så er jo ikke disse Dryfly/Nymph/Midge snellene fra Danielsson noe dumt valg . . . Har sett flere som har benyttet disse på cane, og om snellefestet og korkhåndtak er som på moderne stenger så ser det rett så bra ut  :)

Blir verre om det er reversed halfwells håndtak og downlock snellefeste, som det ofte er på cane-stenger . . .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk her, Kim - http://tinyurl.com/cldcma3 Nesten 200 kr inkl frakt. Veier 155 gram og holder sikkert i massevis til våre lokalvann og elver  ;)

99% av tilfellene der stanga skal brukes er jo snella bare en oppbevaring for line, så hvorfor ikke. Men... Nå har det seg sånn at jeg er litt jålete hva angår fiskeutstyr, så jeg veit ikke jeg..... ;D

Pokker heller - snella ser da vel fin ut - ingen big risk å teste ut denne muliheten... skikkelig klassisk snelle skal vel ikke ha nymotens brems og da er jo mekanikken utrolig enkel - ikke mange kritiske punkter her da, vel? Med litt passende olje går den sikkert greit rundt.. Kanske jeg skal prøve en til bambusen min fra 1962..  Oj - den første fluestanga mi er faktisk 50 år allerede..

Tross alt - verken jeg eller kona kjører Rolls eller Porsche i det daglige så hvorfor skulle det være så nøye da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er hardy marksman på min nå. Passe pen, passe moderne, passe klassisk i utsende, passe storspole og Hardy-navnet hjelper litt til det også selv om den er made in taiwan  ;D

Når det gjelder klassisk og minne på lina. Dit vil jeg ikke igjen. Moderne cane fortjener ikke noe gammeldags drit av noen sneller!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tross alt - verken jeg eller kona kjører Rolls eller Porsche i det daglige så hvorfor skulle det være så nøye da...

Nei, du kan så si.. kjører til og fra jobb i en corolla fra -96, så hvorfor så jålete når jeg skal fiske!? ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Smaken er som baken.. Kan ikke si at øynene mine danser av glede ved synet av Hardy Perfect, liker da heller Cascapedia mk3 pr utseende. Og med tanke på bruken av snella for min del er utseende 90% av grunnen til kjøp.

Som sagt, skal du bruke mange penger på en snelle med klassisk utseende og s-sveiv, ta en titt på Saracione. MKIII er en kjip kopi av den originale Cascapedia (som fort koster fem-sifrede kronebeløp).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Backwinder er en fin snelle, men den blir for techno. På en carbon derimot er den en drøm.

Kunne godt tenkt meg en Abel snelle med skikkelig norskt brunørretmotiv ala gul-brun svartprikkete renaørret eller noe i den duen, det hadde vært kult. Kanskje litt småharry, men likevel kult.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

;D 

Kjøp deg en nymph w så er alt i boks  ;)

Men selv om cane'n er kort - snella bør vel ikke være altfor lett, da..

Når du sier det så trur jeg faktisk du kan ha rett, jeg rota litt med vekt iht nymph w. Vi prøvde den med ei snelle på ca 155-60 gram, og det kjentes greit ut
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest storfemti

Kok og farg lina, så slipper du at lina krøller seg på småspole sneller. Har brukt et par sånne sneller de siste sesongene og har minimalt med problemer etter at lina har fått seg et oppkok. Men før de ble farget, å du dæven døtte...  ;D

Støtter forslaget om en klassisk Zyz snelle med s-sveiv. Har eid en selv og den gjorde jobben og vel så det <<l

http://tinyurl.com/blp5gwf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...