Gå til innhold

Tips til sjøørretstang og -snøre for nybegynner?


aagotnes

Anbefalte innlegg

Hei.

Som fersk fluefisker tenker jeg å sikte juleønskene opp mot å forbedre sjøørretutstyret mitt litt, i første omgang med tanke på ny stang og nytt snøre, med et totalbudsjett på ca. 1500 - 2500 kr.

Er det noen som har budsjettvennlige stenger og snører å anbefale, som vil hjelpe meg å få litt mer lengde på kast og bedre strekk på fortom, med mindre vas og trøbbel enn mitt nåværende superbillige tilbuds-/ebayutstyr gir meg?

Har sett meg ut 9' #6, men er åpen for andre forslag. Jeg blir litt forvirret av snakk om aksjon på stanga, kan noen gi en enkel forklaring på hva en nybegynner bør satse på?

Nordisk fiskeutstyr på Lysaker anbefalte en Redington CPX saltvannsstang med SA GPX Hover, har noen erfaring med denne stanga eller dette snøret? Har ellers lest mange anbefalinger av Guideline Coastal.

På forhånd takk for svar.

Mvh Anders

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan gå god for komboen over, knall stang og snøre.

Jeg har en god rig til salgs under selges tråden, en scott e2 10 fot #6

med en lamson radius snelle og rio outbound snøre, stanga er 6 mnd gammel, snelle og snøre et år i januar, lite brukt.

2000.- pluss frakt. Ny pris ca 8200.

Ellers kan du sjekke i selges tråden. Mye bra til en god pris. Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt tips er å ikke gå for en rask stang som fersk fluefisker.

Jeg tror jeg kjøpte en for bra/rask stang i starten å har slitt med den siden. Startet i august 2011.

Har hatt en litt mykere stang i tillegg å den har blitt brukt mer en "godstanga".

Men den har jeg nå gitt bort å sitter igjen med en dyr stang jeg ikke mestrer.

Har derfor valgt å kjøpe en stang til.

Valget falt på Guideline Exp4. Den har fått mye skyt.

Den har jeg bestillt i 9,6 6# til 999.- riksdaler.

Gleder meg til å prøve. Kan gi rapport etterhvert om hva jeg syns.

Så kanskje med bedre teknikk kan jeg en dag får glede av min Lpxe:)

Jeg bruker forty plus snører fra Airflo å syns de funker knall.

Lykke til med valget:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tipsene du får hos Nordisk er alltid velfunderte og gode, og det er ingen tvil om at Redington CPX er ansett som en knallstang til prisen. Om du liker den er ikke helt (men ganske) sikkert. Jeg ville bedt gutta på Nfisk om å få prøve stangen med et passende snøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

Stenger til sjøfiske bør ikke overstige 9 fot. 7 fot klasse 7 fikser røffe forhold og tunge fluer.

7 fot #7? Er det noe du/dere bruker ofte i sjøen?

9 fot klasse 7. Ikke 7 fot :) dessuten vil jeg favorisere raske lette stenger for nybegynnere. 9 fot er stort sett bedre i vind, og dessuten tåler 9 fot tyngre fluer. Jeg bruker mye 9,6 fot jeg også, men ikke som eneste stanga under alle forhold

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fisket med 9 fot og 9,6 å favoriserer 9,6.

Dette er smak og behag å har ingen fasit.

Fisker 99,6% i sjøen:)

jeg går med en 10 fot #6 i sjøen og har gjort det i et par år, 9,6 fot #6 og #7 i 10 år+ før dette. Startet faktiskt med en #5 i sjøen for 13-14 år siden og har et snitt på 4-5 dager i uken i gjenom årene i saltvann... jeg mener nå at etter en stund når man blir trygg på det driver med, finner sin greie og hva som er mest behagelig for den enkelte så gjør man det. Er helt enig med deg her jiggy! Men den mest solgte stanga i nordeuropa til bruk i saltvann er vel utvilsomt 9 fot #7. Men bare tull Pål, en bør prøve seg frem og finne ut av hva en liker... dette er da en smaksak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

Dere som er proffe må prøve å huske at det her er nybegynner som stiller spørsmål. Da fortjener vedkommende så nyttige tips som mulig. Er ikke første gangen jeg også har vært borti spørsmålsstillingen. Du får bare påstå det er tull. Hvorfor er nesten alle "saltvannsrigga" fluestenger 9 fot ? Når det er vindstille og fluene lette er alt enklere... Det skjer jo ofte ?!

http://www.sageflyfish.com/fly-rods/saltwater/xi3/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som er proffe må prøve å huske at det her er nybegynner som stiller spørsmål. Da fortjener vedkommende så nyttige tips som mulig. Er ikke første gangen jeg også har vært borti spørsmålsstillingen. Du får bare påstå det er tull. Hvorfor er nesten alle "saltvannsrigga" fluestenger 9 fot ? Når det er vindstille og fluene lette er alt enklere... Det skjer jo ofte ?!

http://www.sageflyfish.com/fly-rods/saltwater/xi3/

skjønner den og at jeg vinkla det galt pål, men slik du legger det frem er det bare en stang til saltvann og det er 9 fot #7. dette stemmer jo ikke...

prøver legge det frem på en annen måte jeg da, til valg av første rigg i sjøen ville jeg valgt en stang som har en medium til rask aksjon og en stang som er tilgivende. raske stenger som er stive er fort stenger som ikke tilgir feil i kastene så bra. her ville jo også hørt med en forhandler, de bør ha prøvd det de selger og har erfaring med produktet. litt om dette pål nevner, en stang som er lenger en 9 fot har lenger slaglengde og dermed lenger arbeidsvei så den kan virke tung for armer og skuldre. det går noen kast i løpet av dag etter sjøørreten! jeg fremlegger meg heller ikke som proff pål, det er det vel du som er.... og som jeg sier, ETTER EN STUND vil man finne sin greie... og linken din pål, burde vel heller vært mot tempel fork, det de som selger mest stenger i verden og i usa er ikke en #7 spesielt mye brukt... i saltvann der er det kraftigere saker :)

kort summert: ta en tur til en forhandler, de fleste lar deg prøve stenger og der finner du fort ut av at det er et hav å velge mellom og at 2 stenger som beskrives som f.eks raske føles veldig forskjelig.

et annet tips er å teste litt snører om du har mulighet, en kanon stang er ikke alltid god med feil snøre.

lykke til med valg av stang!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

Var ikke min mening å vinkle til at bare en ting virka. Men vi bør alle bli flinkere til å lese første innlegg i diskusjoner. Ps. Stive og raske stenger er IKKE det samme. Hvis man er nybegynner hjelper det ikke bestandig å teste, da man ikke har sammenlikningsgrunnlag. Enig i det med snører.... Husk også at saltvannsstenger bør ha synt/alu snellefeste og syrefaste ringer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var ikke min mening å vinkle til at bare en ting virka. Men vi bør alle bli flinkere til å lese første innlegg i diskusjoner. Ps. Stive og raske stenger er IKKE det samme. Hvis man er nybegynner hjelper det ikke bestandig å teste, da man ikke har sammenlikningsgrunnlag. Enig i det med snører.... Husk også at saltvannsstenger bør ha synt/alu snellefeste og syrefaste ringer

Det med stive og raske stenger er litt interessant.

Kanskje jeg formulerte meg feil ang dette. Stanga jeg bruker syns jeg bare jobber i tuppen. Er ikke mye hjelp å få i ryggen eller hva det kalles. Nedre del av stanga iallefall. Dette har jo helt klart mye med hvor flink man er. Det jeg mener er at jeg som forholdsvis fersk fluefisker ikke kjenner når stanga jobber best. Har hatt å prøvd stenger med en mere snill aksjon der jeg kjente/hadde mere føling med snøret siden nesten hele stanga jobbet.

Mulig jeg er på villspor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...