Gå til innhold

Hva tenker fisken om krokbøyen?


Urskæving

Anbefalte innlegg

bare en ting jeg ofte tenker på når jeg sitter ved stikka, eller er ute og fisker. fluene dere binder er helt nydelige. Men noe jeg ofte tenker på er krokbøyen. Feks på en buzzer. bakkroppen stopper, men krokbøyen fortsetter. Fisken må da se den krokbøyen også???  kanskje fisken overser den helt, ikke veit jeg. Kansje den konsentrerer seg om den deilige flua, og glemmer at kroken er der? fisk fanger vi jo, så det har vel ikke no og si:P

Litt rart er det jo! Og vi får jo heller ikke fanget fisk uten en krok;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg var liten og fisket med mark, var det veldig viktig å dekke hele kroken med mark, ellers skjønte ørreten at det var noe muffens der :) Ble jo noen gedigne mark-klyser, men man fikk fisk i hopetall.

Det er sannsynligvis nok at det er et par elementer som forårsaker at spiselysten (angrepslysten?) hos ørreten blir trigget. Hva annet som måtte være der (krok, dårlig hackel, tjukk kropp etc) er kanskje ikke så sinnsykt viktig der og da, men denne gangen var det kanskje høyden på vingen og ribben som trigga ørreten? Man vet kanskje ikke alltid :)

Ellers så kan det jo være så enkelt at ørreten tror kroken er flua som sitter og driter, og dermed antar den at det er et lett bytte. Evt at den lar flua være slik at den kan gjøre seg ferdig i fred og ro (som de fleste ser ut til å gjøre med mine fluer) :)

Eirik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ellers så kan det jo være så enkelt at ørreten tror kroken er flua som sitter og driter, og dermed antar den at det er et lett bytte. Evt at den lar flua være slik at den kan gjøre seg ferdig i fred og ro (som de fleste ser ut til å gjøre med mine fluer) :)

Eirik

Har uthevet det jeg tror er gjeldende for mine fluer.  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

for det første filosoferer ørreten lite....... er det biktigste ved flua på plass har den bare en ting å gjøre for  ta det den tror er mat for å teste det ut........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har jo en teori, men det er selvfølgelig vanskelig å dokumentere slikt...

Ørretten står på elvebunnen og ser 1000-vis av ting drive forbi. Det kommer pinner, løv, blomster, gress og alle mulige innsekter over, ofte i stor fart og med tett mellomrom. Jeg tror derfor ørretten ser etter "positive" kjennetegn - Ikke "negative".

Den ser altså etter "positive kjennetegn" (også kalt "triggerpunkter"), og det kan f.eks under en døgnflueklekking være en oppspendt vinge. Vingen er jo det første som dukker opp i ørrettens vindu, og når fisken oppdager et slikt "positivt" kjennetegn kan den gjøre seg klar for en nærmere inspeksjon. Jo grunnere, og raksere vann den står på, desto kortere tid har den på seg.

"Positive" kjennetegn kan jo være være mye rart, alt ettersom hva som klekker / hvilken art osv, men jo flere positive kjennetegn ørretten går etter, eller jo særere kjennetegn den går etter - desto mer "selektiv" sier vi at den er..

Altså, fisken ser etter "positive kjennetegn" (triggerpunkter), og hvis fisken finner disse på vår imitasjon, så bryr den seg ikke om de "negative" som f.eks. en krokbøy er.. Dette er grunnen til at en del imitasjoner som kanskje ikke er så naturtro i våre øyne, men som har høy fokus på triggerpunkter, ofte fungerer bedre enn en naturtro og superrealistisk kopi av insektet... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...