Gå til innhold

Din laksesesong, ditt fiske- din elv! 2012-2013-Fluer og teknikk!


marbakken

Anbefalte innlegg

  • Svar 224
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

Fiskesesongen 2012

20-24 juni: Orkla, Hårråøya. Så 2 laks hoppe på disse 4 dagene. Kjente ingen ting. Mye og kaldt vann som følge av mye snø i fjellet. Ble tatt lite laks ovenfor Bjørsetdammen dette året.  1 laks på 7.5 kg, 4 mann.

24-26 juni: 2 dager på hotellvaldet til Vårsøg Hotel i Surna, Springarvaldet. Hverken så eller kjente fisk. 0 laks 4 mann

26-29 juni: 4 dager i Engelskhuset, Eira. Vi så ikke mye fisk. Morgenen 27/6 var jeg så heldig å få 2 laks. 10,8 og 6,1 kg. Begge tatt på The Copper Terrible, 2 tommers tube. GL Powertaper Flyt/synk3. 4 laks på 9 mann. 6.1 , 7.5, 7.8 og 10.8.

29-31 august, Hårråøya, Orkla: Bra fiske før jeg kom, men daua ut. Kjørte på en laks i stormkast. Så vel 4-5 laks som vaket disse dagene. 0 fisk.

Alt i alt en litt skuffende sesong. Var nok mye snø i fjellet som gjorde forholdene litt tråe i alle 3 elvene, men storfornøyd med 2 laks i Eira. Tar den samme turen neste år, og krysser fingrene for enda bedre fiske da! :-)

Her er video fra 10.8 kilos laks:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dårlig sesong for min del også i form av lite fisketid men uttelingen var grei.

18-20 juni orkla: 3 laks, 2 på 9 og en på 10 før flommen fra helvete kom.

3 ymse turer i Lågen og brufoss gav en sjøaure og en liten laks på 3,2 kg

Dog lite fiske koste jeg meg gløgg i hjæl og utfordret flueog snørepreferansene min til stadighet!

nadu7eqa.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Juni startet med fisk første fiskedøgn, 2. juni i Tovdalselva. Fisken veide 4,8 kg og fikk friheten tilbake. Bortsett fra noen få situasjoner hvor jeg mistet fisk, skjedde det svært lite frem til månedskiftet hvor jeg igjen kunne notere fisk på lista. Juni var preget av lite vann, men likevel mye fisk de fleste steder. I månedskiftet kom det et brukbart regnskyll som satte fart på fisket.

Snutt fra årets nr. 3 med høy puls!

Juli ble for min del en sammensatt sesong. Den første uka rakk jeg lande en laks på 5,5 kg før turen gikk til den russiske tundraen på jakt etter svær brunørret, som forøvrig ble en suksess. Da jeg var tilbake var fisket trengt. Lite vann og vanskelig fisk gjorde utfordringen stor, men fikk lurt opp noen fisk. I slutten av juli kom det på ny noen småflommer som bar med seg flak av laks oppover elvene. hadde spesielt et døgn i Mandalselva som jeg husker svært godt. Fisken hadde lenge lusket rundt på 12-16 m3/s og da vannstanden så økte til 40 m3/s ble fisken svært bitevillig. Ikke mindre enn 4 fisk lurte jeg på det lille døgnet før jeg om litt vemodig, måtte snu nesa hjemover.

[attach=1]

August ble en innholdsrik måned med besøk i mange elver. Flesteparten av turene ble tilbrakt i Mandalselva, men også Lygna, Kvina og Tovdalselva ble besøkt. Mange fisk ble landet, men høydepunktet var da persen ble landet i Tovdalselva. Fisken veide 8,3kg:

Tidlig om morgenen hylte tre vekkerklokker i kor. Klokken var ikke mer enn 05.00, og vi hadde knapt lukket øynene før det var på tide rigge stanga.

Omtrent en halvtime senere stod tre unge fiskere klare langs bredden. Flere fisk var oppe å kastet på seg. Jeg siktet meg inn på en fin innløpsstrøm hvor det lå en stor stein midt i strømmen. Tidligere hadde jeg sett flere fiskere dra opp store laks fra den steinen, og gikk derfor i gang med god tro.

Jeg fisket meg bevegelig og raskt mot steinen. På andre kastet over steinen hogger det til. Det lett gjenkjennelige laksedraget, sugde tak i snøret og jeg løftet stanga. Fisken reagerte raskt og kjørte avsted nedstrøms. Hele 70 meter line rullet av snella før den senket farten. Til å begynne med, tenkte jeg det var en mellomlaks, men fikk raskt andre tanker. Kunne det være storlaks?

Joda, så raskt fisken begynte å slites ut nærmet den seg land. Jeg hadde enda ikke sett fisken, den gikk dypt. Med ett så jeg en stor hale bryte vannflaten, rett etter kom ryggfinna. Joda, ut fra avstanden mellom hale- og ryggfinne var dette en storlaks å bedømme. Nå gjaldt det bare å få landet den!

Noen minutter senere nærmet den seg land og jeg gjorde meg klar for landingen. På første forsøk grep jeg tak rundt halerota og løftet fisken opp av vannet, et gledesbrøl lød gjennom dalen. Fisken strakk vekta til hele 8,3kg!

[attach=2]

[attach=3]

I september fisket jeg i Mandalselva og den lokale elva. Den lokale elva skuffet på sjøørreten, men overrasket på laksen. På ny klarte jeg å sette personlig rekord med 9,1 kg som var helt vanvittig på enhåndstanga.

Dette har vært en svært lærerik sesong for min del, og jeg føler jeg har klart å knekke noen koder rundt laksefisket. Alt i alt endte jeg opp med 34 laks - veldig fornøyd! :)

Bitteliten snutt med klipp fra hele sesongen:

https://vimeo.com/50906464

post-2892-13949893856046_thumb.jpg

post-2892-13949893856398_thumb.jpg

post-2892-13949893856667_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

Er jo i hovedsak ikke laksefisker, men en og annen tur blir det:) har hatt ganske likt gjennomsnitt de siste åra. Ca. 2 fisk pr. Fiskedag (noen turer er 1 time andre 10). Ganske greit egentlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For mange inntrykk til jeg klarer helt å få det ned her nå. Bra rapporter og Rosinkongen er å jo være godt fornøyd!

Jeg hadde en jevnt over bra sesong, litt hardt i begynnelsen, kompis dro fisk og jeg fikk lite....De første jeg fikk var tre stk på en time i en elv her ned..Igang....

Fikk laks i Ranaelva og det var fett..Helt blank som ble satt tilbake.

Ble 25 sjøørret og 71 laks. 40 av laksene omtrent ble tatt på tørt og RH.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For mange inntrykk til jeg klarer helt å få det ned her nå. Bra rapporter og Rosinkongen er å jo være godt fornøyd!

Jeg hadde en jevnt over bra sesong, litt hardt i begynnelsen, kompis dro fisk og jeg fikk lite....De første jeg fikk var tre stk på en time i en elv her ned..Igang....

Fikk laks i Ranaelva og det var fett..Helt blank som ble satt tilbake.

Ble 25 sjøørret og 71 laks. 40 av laksene omtrent ble tatt på tørt og RH.

Skriv litt om dette da. Hva er det som skal til for å få den til å stige på tørt her i sør?

Føler man må skille litt mellom tørt og rh. Min mening.

Har du lyst å skrive litt om dine tanker om å ta de på tørt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fisker egentlig ikke laks, og har ikke peiling på det heller..

Men: 3 fiskedøgn på 3-12 timer i Strandaelva på Sunnmøre: 0 fisk..

Alle andre fikk da, og den natta jeg reiste nordover regnet det som f... og alle som hadde kort denne natta fikk kvoten sin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

RH ER TØRT.

AKKURAT SLIK EN TØRRFLUE ER VÅT NÅR DEN SYNKER ER EN TUBE TØRR NÅR DEN FISKER I OVERFLATEN.

HVA SOM FÅR NOE TIL Å FLYTE ER LIKEGYLDIG....EN TØRRFLUE TÅLER IKKE Å LEKES MED FØR DEN SYNKER....FORBILDET SOM ER ET EKTE INSEKT KAN OMTRENT IKKE SYNKE OG DE BEVEGER SEG MASSE I VANNFILME OG DE ER IKKE FORBUNDET MED EN FORTOM

RH ER BARE EN ANNEN MÅTE Å FÅ EN FLUE TIL Å FLYTE PÅ. FORDELEN ER AT DEN TÅLER MYE MER FART

DEAD DRIFT ER BEDRE MED FLUE SOM IKKE SYNKER OG DA ER FOAMFLUER BRA

MED STRIKK OG LITT HACKLE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

RH ER TØRT.

AKKURAT SLIK EN TØRRFLUE ER VÅT NÅR DEN SYNKER ER EN TUBE TØRR NÅR DEN FISKER I OVERFLATEN.

HVA SOM FÅR NOE TIL Å FLYTE ER LIKEGYLDIG....EN TØRRFLUE TÅLER IKKE Å LEKES MED FØR DEN SYNKER....FORBILDET SOM ER ET EKTE INSEKT KAN OMTRENT IKKE SYNKE OG DE BEVEGER SEG MASSE I VANNFILME OG DE ER IKKE FORBUNDET MED EN FORTOM

RH ER BARE EN ANNEN MÅTE Å FÅ EN FLUE TIL Å FLYTE PÅ. FORDELEN ER AT DEN TÅLER MYE MER FART

DEAD DRIFT ER BEDRE MED FLUE SOM IKKE SYNKER OG DA ER FOAMFLUER BRA

MED STRIKK OG LITT HACKLE

Jada, rh er tørt men det er ikke det jeg lurer på.

Hva er dine erfaringer når du fisker med andre tørrfluer en en rh-tube? Du skriver jo at du har gjort det.

Skal flua være lys eller mørk? Stå høyt på vannet eller ligge dypt i filmen? Funker det på dypt eller grunt vann?

Lys eller mørk bunn? Innløp eller utløp av hølen? Eller er det på strekka? Vind eller vindstille?

Stor eller liten flue? Osv.

Lyst å utdype? Tråden handler jo om fisketeknikker og da bør du jo bidra som faktisk har startet den....

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...