Gå til innhold

Din laksesesong, ditt fiske- din elv! 2012-2013-Fluer og teknikk!


marbakken

Anbefalte innlegg

Jeg lærer mer av folk som faktisk skriver seriøse tilbakemeldinger enn de som prøver å disse meg. Fks så skriver du nå at du vet jeg kan en del.....En del er litt sånn....Jeg vet faktisk veldig mye og det må jeg ha lov til å uttrykke.

Men jeg er ikke noen mester, det er det handler om.

Det handler om å kunne skrive engasjert og ufiltrert uten å bli sablet ned.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 224
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

Du svarer ikke på det jeg spør om. Ikke noe sjokk. Jeg tror du bløffer! Du har ikke fått fisk på tørrflue her sør i sommer. Da snakker jeg om tørre fluer ikke rh.

En annen ting. Treffer jeg deg til sommeren blir det en stund til du kan kaste med flue igjen!

Du var skikkelig ufyselig med en av mine beste kompiser. En kar som jeg setter veldig høyt som har hatt det vanskelig.

Du kritiserer samfunnet som du ikke bidrar en dritt til din arbeidsskye dust. Jeg hater slike selvhøytidlige idioter som deg som bare klager og ikke bidrar en dritt. Du har ikke betalt en krone i skatt mens du går å fisker å koser deg. Men frekk som du er klarer du å kritisere oss som holder liv i slike som deg.

Mitt beste tips til deg er å passe seg bitte litte grann.....

hahahaha..... Betale skatt? Er du seriøs eller? Siden du godt veit hvem han er, så kan du ta trusler om vold, lemlestelse og knekte armer over telefon. Det har iallfall ingenting på et offentlig forum å gjøre

edit: Ja, nå blanda jeg meg inn i en tråd som ligger litt utefor mitt interessefelt, men det får da faen meg være måte på...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

[table][tr][td][table][tr][td][/td][/tr][/table]Noen andre som syntes ruffen ble litt vel sint?

Eller skal det være slik: ende i total utskjelling og voldstrusler,....fordi man er uenig om hva som er ekte tørrflue??

Han skriver jo at han skal skade meg om han ser meg....og at jeg må passe meg...Er det vanlig på ffs?

Bør han utestenges eller er det mange som sympatiserer med han?

[/td][/tr][/table]

Nei du trenger ikke bekymre deg for meg. Jeg er like farlig som en markmus. Tror i grunnen ikke du gjør det heller. Jeg får bare beklage den tåpelig oppførselen min i går. Både til marbakken og andre som føler seg støtt.

Irriterer meg at jeg ble så forbanna.

Problemet med deg er at du setter folk i kategorier ettersom det passer deg uten at du vet noe som helst om folkene. Det gjorde jeg med deg i går for å vise deg hvor lite trivelig det er. Men å skrive slikt kan man selvfølgelig ikke gjøre. Du provoserer så godt du kan til tider og trivdes med det.

Tror ikke det er mange som har problemer med at du har egne meninger og tanker om ting men du setter det frem som den abselutte sannhet og fulstendig avfeier alt annet.

Nå er det nok om dette i fra meg og nok en gang beklager for trusler om filleristing.

Skriv heller om laks på tørt her i sør. Det finner folk interesant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

;D Nå forstår jeg hvorfor det ikke er liv laga for ett lakseforum her til lands  ;D

;D ;D ;D Tipper Marbakken ordner den biffen alene . . . Han er utvilsomt guds gave til alt som har med laksefiske og fiske etter sjø-ørret i sjøen å gjøre, så jeg tror de som har interesse av dette gjør best i å bare lytte til kongen, og spørre ydmykt om det skulle være noe de lurer på  <<l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skrev jo om RH og at bruker foamfluer.

Mye fritid mye fiske mye trening, og mye resultat.

Jeg bruker tid på å lære meg strekkene i elvene og teknikk slik at man finner fisk som er på hugget.

Man lærer jo mer man fisker og jeg slet og sliter fremdeles ofte med å få laks.

Store bokstaver eller ej, jeg ville forklare hva jeg mener om RH

Jeg deler massevis, men jeg kan ikke bare skrive alt jeg gjør. Tråden er jo litt mer om resultater, meninger om elvene....

Hvordan man tenker i elva er ikke så lett å skrive rett og slett. De jeg fisker med deler jeg med og de deler med meg.

1: lær elva og da mener jeg hele elva! Alt! Nytter ikke å ikke vite om øverste stopp, utløpstype...., egentlig bør man sette seg inn nedslagsfeltet, hvilke andre arter...Historikk. middelvannføring.....Masse masse som er med på å gjøre en enda flinkere. Og så er det morsomt å vite jævla mye.

2: Forsk på fluer og finn din egen stil....Stjel og gjør det til ditt eget.

3: Ikke tro at laksen ikke tar små fluer

4: fisk med små fluer

5: bruk synk mer enn du egentlig vil

6: Intermediate er et lurt snøre

7: bruk små trebler og monter dem i løkke

8: IKKE sett kroken fast i tuben, det kroker middels

9: Ikke skrem fisken med vading

10: fisk på lavt vann og vent til skumringen og se hva som skjer

11: bli god til å kaste

12: bruk ikke for tynn fortom

13: jeg bruker mye 0,40-0,50 mest 0,50

14: Brune fluer er jevnt over best

15: lite materialer i flua!

16: lær hver stein

17: gå HELE elva på lite vann

18 : er det Tana så vurder en mindre elv

19: lagre det du ser inne i hodet....Det er en fordel å være kreativ og en "samlertype"

20: merk deg små detaljer

21: fisk der ingen andre fisker

22: fisk med mindre fluer enn du er fristet til når du ser i boksen

23: varier inntrekket og flytet

24: mend etter feeling og strømdrag

25: gå først fort over strekket. ta en røyk og gå over en gang til, bytt flue til mindre og gå over en gang til

26: bytt strekk

27: Overraske fisken med fart

28: på flom må du være der

29: Finn hvileplasser som den blir fanget i på plutselig lite vann,,,,du får fisk.....

30: bli glad i elva og stemningen i dalen

31: ikke lek overkul og tilpass det habitus

32: gi bort fluer og lær bort trisk

33: mannen med marken VET hvor laksen er

34: mannen med sluken er der alltid på "rett" tid

35: de hippe fluegutta er IKKE så flinke som de tror

36: oppfør deg som en sær inneslutta galning i kombinasjon med voldsomt skryt

37: Få andre tilreisende til å ikke føle seg velkomne samtidig som du skryter av elva

38: legg vekt på avslappet stil...og få de kule folka til å tro du er sånn en som ikke følger med på alt det nye

39: kast overlegent bra uten å se hipp ut

40: se sur ut med engang noen kommer, eller sær.

Mange gode poenger her - spør du meg.. pluss noen porsjoner av det jeg tar for fleip..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Laksefiskere er et eget folkeslag! Mye visdom godt skjult for nybegynnere er vel passende. Trur laksesuksess handler om mange timer ved elva. Erfaringer dannes ved å være ved elva mye. Se på de garva gutta å ikke minst ha flaks!

Sent from my iPhone using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke være helt på bærtur med 71 laks og om noen tror jeg er ute etter noen "kongestatus" så tar de feil. Jeg er ganske lite frempå som fluefisker. Holder meg mye for meg selv og er en "loner" i elva.

Man lærer om man fisker mye og om noen tror 2 uker i året er mye etter laks bommer de kraftig. Jeg er i elva stort sett 5dager i uka om jeg har tid.

Jeg ser elva på alle vannstander, og bruker masse tid på å forstå hvordan den reagerer på fluene jeg fisker med. Totalt sett er laks det mest utfordrende....Mye mer enn brunørret.

Laks virker tilfeldig flaksete, men det er det overhodet ikke. Litt flaks kan inntreffe som ved alt fiske. Men jevnt over må man vite hva man driver med for å få jevnlig kontakt.

I sommer var det mange bomturer.....Og aner ikke hvor mange timer jeg har stått der uten tro, uten napp....Så løsner det og du får flyt.

Laksen gir ingenting gratis. Ingenting. Du må lage en oppskrift i hodet og du må tenke abstrakt og være kreativt.

Mange pragmatikere får nesten aldri fisk.

Galningene får fisk, de tobakksrøykende særingene med gilimt i øyet. De trenger dette. De MÅ forstå laksen og hvordan og når.

Sånn er det med sjøørret også. Et fiske som gir mest til de som er annerledes og går inn i det.

Om noen syntes jeg er "out" så er det ok, men fluefiske er ubegrenset emosjonelt og situasjonelt...hvorfor lage sperringer.

Har ikke tall på hvor mange laks jeg lurer fordi jeg følger tankerekkene mine. Jeg kan se folk som står bom, de merker ikke at de aldri vil få noe der de står.....Det er som når noen kiler deg som med fiskeplasser.....Det er godt med engang(huggfasen) og så blir det plagsomt.

Laksen vil bli overrasket og det er da den tar. Er du påståelig ender det med spekulasjoner om snøremerker, stenger, fluemønstre, fortomm, vadere....Ja alt som er uvesentlig egentlig.

Det er alltid en laks som vil ta flua om du oppsøker den korrekt.

I sommer var jeg i Mandalselva, det vaket noen og stoe godt med fisk. Disse var fisket hardt på og det var kun en oppe etter riffletuba.

Etter 3 timer dro jeg til en naboelv.....For en syk opplevelse jeg fikk. Tre lakse på RH i et grunt stryk på 20 min....Det regnet og de rullet over RH tuba før de tok....Så de tydelig og klart....lyden av rennende vann, regn og torden....Det var vilt og jeg var alene.

Den halvtimen var jeg suveren og jeg glemmer det aldri.

RH er uten tvil det mest effektive på laks. Og bare vent å se.....flere og flere kommer til å bruke det. Jeg klarer ikke å holde kjeft, men du verden som folk spør og graver om hva jeg bruker. Vel, det er heldigvis noe i utsagnet: "its not the fly its the driver"

Siden har jeg ikke løftet en fisk på plassen og på 10 år har jeg aldri klart å få en der....før denne ettermidagen hvor det regnet og RH tuba fikk de til å gå amok.

Hemmeligheten er å være der når du bør og å fiske med fluer som er langt mer sparsommelige enn du egentlig fristes til å sette på.

De timene fler du bruker i elva enn de andre gjør deg mange hakk bedre....Laksefiske er jævlig vanskelig....Mye værre enn sjøørret og brunørret.

Det er så lite respons hos laksen, du tror det er tilfeldig at den tar, men det er ikke det. Her ligger tiltrekningen.... du vil forstå denne fisken.

De som tror det er flaks tar feil. Det er laksefiske som forteller hvor god du er....Ikke i løpet av en dag eller en uke men over tid.....De gode er alltid best på laks.

På brunørret er det mange dyktige, men det er mange av de som er helt lost i en lakseelv. Og motsatt også så klart.

Jeg er en allrounder og angriper alle fluefiskesituasjoner med den innstillingen at jeg får fisk.

Før gjorde jeg ikke alltid det, men etterhvert avmystifiserer man og det hele blir enkelt.

Det er jo det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Favoritt flue på sørlandet

Hale: knall orange

kropp : orange flash

rib: kobbertråd

Vinge: Mår med to strå flash

Hackle : litt brunt.

Mange bruker stoer fargerike fluer....Det de glemmer er at laksen er glad i insekter og den husker de fra parrtiden.

Brunt er etterhvert blitt en basisfarge og det er vilt hvordan den fargen blir tatt for god fisk!

RH tubene er også latterlig bra, har litt lang vinge og fisker de aggressivt.

Hadde jeg visst hvor bra den teknikken er for noen år siden ville jeg aldri trodd det.

Teknikken er på mange måter våtfluen overlegen. Plutselig var det lett å få laks. Den begynte å oppføre seg som en ørret. Ruller over flua flere kast på rad....Hm.....Hvorfor er ikke dette vanligere?

Nå sier jeg litt for mye ego som noen hevder jeg er.......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har noen gode poenger marbakken og det er helt klart tid brukt ved elven som man lærer mest av MEN det er alt for mange av de som fisker laks som holder korta unødvendig tett til brystet. Greit, man finne ut av detaljene selv men strekker kan man tipse om. Prinsipper kan man dele og fluer har jeg heller ikke noe problemer med å dele! Jeg synes det er givende å kunne bidra til at noen kroker en laks da dette er det ultimate.

Når det er snakk om at fiske etter laks er i stor grad basert på flaks er det typisk ørretfiskere som kommer med dette utsagnet. Det er uvitenhet og manglende forståelse. Det er nok like mye flaks og tilfeldigheter innen tørrflue fiske som etter laks. Men alle har hver sin smak. Personlig synes jeg ørretfiskere er mer kos en morro. Laksefiske er derimot en avhengighet og lidenskap som skaper engasjement hos meg. Forstår helt klart det motsatte også.

Ang RH synes jeg du er bastant igjen. Legg på at det funker i de elvene DU fisker. Samt at du må se på vannstand og forhold når du velger denne strategien. Å si den er overlegen tradisjonelt våtfluefiske uten å ta med elv, forhold og ikke minst krav til strekket du fisker blir for vagt! Men det er som "coastal" en hype! "Tog du han"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

Brunt er bortimot den siste fargen jeg ville brukt i ei lakseflue, uansett mønster..... Men det er meg, og jeg har bare noen få laks å bygge erfaringen på, dessuten fisker jeg på andre kanter av landet......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brunt er bortimot den siste fargen jeg ville brukt i ei lakseflue, uansett mønster..... Men det er meg, og jeg har bare noen få laks å bygge erfaringen på, dessuten fisker jeg på andre kanter av landet......

Litt enig, men mange nyanser i brunt da:) Er en undervurdert farge etter min mening MEN må være i kombinasjon:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser elva på alle vannstander, og bruker masse tid på å forstå hvordan den reagerer på fluene jeg fisker med. Totalt sett er laks det mest utfordrende....Mye mer enn brunørret.

Laks virker tilfeldig flaksete, men det er det overhodet ikke. Litt flaks kan inntreffe som ved alt fiske. Men jevnt over må man vite hva man driver med for å få jevnlig kontakt.

Sikkert mulig å få finne et mønster og noe som fungerer her og der. Du vil ha brunt i nesten alle fluer, men Pål som fisker i Drammenselva (tror jeg) ville overhodet ikke ha brunt i fluene sine.  Spørsmålet jeg alltid sitter igjen med når det gjelder laksefiske er: Hva i huleste er logikken, og er det i det hele tatt logikk vi snakker om når forskjellene varierer stort mellom elver og kanskje også mellom fiskere?

Nei, det finnes ett logisk fiske over alle: Imitasjonsfiske etter brunørret! Selv har jeg en selvironisk distanse til dette også, da allroundfluer kan fiske bra (vi kaller de multihatch for å holde de innenfor en logisk ramme), men er man opptatt av logikk, hvilket jeg også er for da blir det mer gøy, så er det enkleste å holde seg til et fiske der man kan følge klekkingene og fiske med imitasjoner (på filmen, i filmen og under filmen).

PS! Forstår at laksefiske fascinerer, men ikke første og fremst på grunn av logikken, men på grunn av størrelsen på fangsten.  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser elva på alle vannstander, og bruker masse tid på å forstå hvordan den reagerer på fluene jeg fisker med. Totalt sett er laks det mest utfordrende....Mye mer enn brunørret.

Laks virker tilfeldig flaksete, men det er det overhodet ikke. Litt flaks kan inntreffe som ved alt fiske. Men jevnt over må man vite hva man driver med for å få jevnlig kontakt.

Sikkert mulig å få finne et mønster og noe som fungerer her og der. Du vil ha brunt i nesten alle fluer, men Pål som fisker i Drammenselva (tror jeg) ville overhodet ikke ha brunt i fluene sine.  Spørsmålet jeg alltid sitter igjen med når det gjelder laksefiske er: Hva i huleste er logikken, og er det i det hele tatt logikk vi snakker om når forskjellene varierer stort mellom elver og kanskje også mellom fiskere?

Nei, det finnes ett logisk fiske over alle: Imitasjonsfiske etter brunørret! Selv har jeg en selvironisk distanse til dette også, da allroundfluer kan fiske bra (vi kaller de multihatch for å holde de innenfor en logisk ramme), men er man opptatt av logikk, hvilket jeg også er for da blir det mer gøy, så er det enkleste å holde seg til et fiske der man kan følge klekkingene og fiske med imitasjoner (på filmen, i filmen og under filmen).

PS! Forstår at laksefiske fascinerer, men ikke første og fremst på grunn av logikken, men på grunn av størrelsen på fangsten.  ;)

Dette er nok en evig diskusjon JB. Men at forskjelige ting (farger, teknikk osv) fungerer helt ulikt på ulike steder er vel ikke ulogisk!? Er vel samme greia innenfor brunørreten?!

Når det gjelder hva som driver en tror jeg de som kun drives av størrelse ikke blir en laksefisker lenge... Det er helheten som driver meg, kodeknekking, erfaringer og forsøk på å rasjonalisering av Karlsens adferd for igjen kunne starte "planen" bak bindestikken for så teste den og forhåpentligvis få resultater:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

I hovedsak Drammenselva, men endel i Nausta, Jølstra og Gaula®, samt Bjerkereim, Mandalselva, Namsen osv. Samme gjelder der.. UNNTAKET er brunt sibirsk ekorn på Heggelivarianter... Men sant og si så er det vel sølvkroppen som fisker :) Varianter av brunt ja; Den som er mer orange enn brun :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er nok en evig diskusjon JB. Men at forskjelige ting (farger, teknikk osv) fungerer helt ulikt på ulike steder er vel ikke ulogisk!? Er vel samme greia innenfor brunørreten?!

Når det gjelder hva som driver en tror jeg de som kun drives av størrelse ikke blir en laksefisker lenge... Det er helheten som driver meg, kodeknekking, erfaringer og forsøk på å rasjonalisering av Karlsens adferd for igjen kunne starte "planen" bak bindestikken for så teste den og forhåpentligvis få resultater:)

Poenget er at imitasjonsfiske er som sjakk og laksefiske er som frijazz, der alt er lov og ingenting er feil. Setter man på en knalloransj busteflue når det klekker vespertina, så får man muligens en fisk, men man driver ikke med imitasjonsfiske. Reglene er soleklare! Noe lignende finner jeg ikke i laksefiske. See?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

Å jadda, ser den, og du har helt rett. Alikevel vil det over tid ofte være de som gjør ting litt mer "riktig" som har best utteling. Lokalkunnskap er viktig ved laksefiske. Noen ganger tar laksen "alt" andre ganger absolutt ingenting. Det er det i mellom som er utfordrende.

PS. En tokilos ørret som vaker annenhvert minutt er ikke veeeldig vrien som regel den heller.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...