Gå til innhold

Din laksesesong, ditt fiske- din elv! 2012-2013-Fluer og teknikk!


marbakken

Anbefalte innlegg

Antakelig vil 2012-sesongen for alltid stå som høydepunktet i mitt fluefiskeliv. Jeg kan nesten ikke skjønne hvordan den sommeren skal toppes. Alt klaffa, og hvor ofte skjer det i løpet av en fluefiskers tid?!?? Det har ihvertfall aldri skjedd med meg før, og jeg har vel virra rundt med fluestang i 14-15 år... :rolleyes:

Var dette etter 15/7 2012?

Vi hadde jo et sinnsykt regnvær i nord fra ca 13/7. Kan tenke meg at i enkelte småelver må dette ha medført en kjempeoppgang av laks, som burde gitt bra fiske deretter?

Ja, jeg var der oppe de to siste ukene i juli. Det var MYE vann i elvene, til tider storflom, og oppgangen var voldsom.

Når det gjelder sjørøya, så tror jeg ryktet om dens "undergang" er betydelig overdrevet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 224
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

Når det gjelder sjørøya, så tror jeg ryktet om dens "undergang" er betydelig overdrevet...

I 2012 dukket Sjørøya opp igjen, etter å vært nesten borte i mange år.....

Merkelig fisk, som selv ikke forskerne blir kloke på.

Etter min mening må det ha noe med temperatur og klima å gjøre. De to tre siste årene har vi her nord hatt nesten normale vintrer med påfølgende vårflom. Og da dukker plutselig sjørøya opp igjen.

En tanke: kan det være at røya ikke smoltifiserer hvis temperatur og forhold ellers ikke er riktig, dvs at den blir stasjonær i ferskvann?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan til del være enig i det med sjørøya.

Fisket mye på den, og var i flere år favorittfisken.

Men det vi etter hvert la merke til, var at sjørøya ble mer som sjøørret.

Den vandret ut mye tidligere og kom på elva mye seinere.

Ofte kom hovedflakene opp rundt elgjakt tiden.

Og da var det jo ingen som fisket med flue, kun garngutta som fisket den.

Uansett den regelen om at sjørøya oppholder seg i sjøen i 45-60 døgn har det jo aldri vært noe særlig hold i.

Men det ser ut som at hele vandringsmønsteret er i endring hos sjørøya og da er det ikke så rart at ingen får noe..

Må legge til at siden dette blir OT i laksetråden og mine uttalelser ikke er basert på noen større studie, kun enkle observasjoner av et meget enkelt sinn :rolleyes:

Så er det vel ikke noen vits å starte en debatt her :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må legge til at siden dette blir OT i laksetråden og mine uttalelser ikke er basert på noen større studie, kun enkle observasjoner av et meget enkelt sinn Roll Eyes

Så er det vel ikke noen vits å starte en debatt her :)

Trådstarter marbakken har bilde av sjørøye tidligere i tråden så vi får håpe det går bra ;)

Veldig interessant det du nevner, har hørt om flere som har observert  masser av SR i småbekker på høsten under elgjakta.

Jeg håper virkelig at sjørøya kommer tilbake i vassdragene slik den var på 80 tallet.

Jeg har fryktet at arten var utradert av lakselus, enkelte forskere har vært inne på at den kunne være ekstra sårbar for lus siden den oppholder seg i fjordsystemene.

I alle fall ser 2012 ut til å ha vært et godt år for Sjørøya <<l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det har vært systematisk underrapportering av sjørøyefangster de siste årene. Når i tillegg sterke restriksjoner ble innført i mange av de beste vassdragene, og arten etterhvert ble totalfredet, så er det ikke rart at mange konkluderer med at sjørøyebestanden har gått drastisk ned (basert på summen av røyer fanget). Skal man kunne konkludere noe i forhold til dette, så er feller og telling det som gjelder. Jeg er ikke noen veteran innenfor sjørøyefisket, men har vært i elver der flak på flere hundre sjørøyer har dekket bunnen på flere oppganger. Jeg har også hørt rykter om enorme oppganger utpå høsten, og har fiskekamerater som bare rister på hodet når jeg lurer på om bestanden er truet. Dette er folk som har fisket sjørøye i 25-30 år. Samtidig er det jo litt interessant at noen sammenlikner sjørøya med sjøørreten. Det kan kanskje ha noe for seg, særlig mtp hva som skjer når laks overtar et vassdrag. Hva gjør sjøørreten da? Tja, de finner seg vel sine spesielle områder i elva + at mange begynner å vandre inn i mindre elver/bekker. De sjørøyevassdragene jeg har fisket i er forholdsvis beskjedne i størrelse/vannføring. Og mengden av fisk har til tider vært enorm. Nå er ikke jeg den skumleste sjørøyejegeren, men t.o.m. undertegnede har lurt opp tosifrede antall røyer pr. døgn på noen av mine turer. Men det er kanskje ikke så vanskelig når stimer på flere hundre fisker svømmer under flua i løpet av noen timer. Det finnes alltids en galning der, som hiver seg over selv mine tvilsomme kreasjoner med dødsforakt... :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen steder er bestandene fremdeles bra, men i mange vassdrag  er bestandene undersøkt og viser tilbakegang. Veldig bra å høre at den er på vei tilbake og flere vassdrag melder om bedre innsig.

Men tilbakegangen er ikke overdrevet i det hele tatt, underrapportering er ikke svaret.....Men det er heller ingen som sier den forsvinner.

Mye tyder på sjøørreten tar mer over, men så ser man plutselig at røya dukker kraftigere opp den og så..

Det er tragisk med den ene elva som jeg har fisket i siden jeg startet med flue omtrent.....Her tok de over 2200 kg sjørøye og elva var landets suverene sjørøyeelv....I sommer tok de 7 stk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sattan :o det er en laks pr 24 minutt i 16 timer i strekk. Uten å spise eller andre ting. Det er det sykeste jeg har hørt!!

I noen perioder head & tail vaka laksen på hvert eneste kast. Hvert eneste jævla kast! Det var helt i overkant av hva som kan kategoriseres som gøy, men jeg prøvde å minne meg selv på at dette bare MÅTTE nytes i fulle drag. Det vil antakelig bli stående som en "en gang i livet"-opplevelse.

Likevel merket jeg at etter 4-5 døgn på jakt etter laksen, så begynte jeg å drømme om de til tider vanskelige og ustabile fjellvannene inne på vidda. Det ble mange mil etter ørret og røye også i løpet av mine to uker der oppe, og sjelden har jeg hatt lykken så til de grader på min side. Antakelig vil 2012-sesongen for alltid stå som høydepunktet i mitt fluefiskeliv. Jeg kan nesten ikke skjønne hvordan den sommeren skal toppes. Alt klaffa, og hvor ofte skjer det i løpet av en fluefiskers tid?!?? Det har ihvertfall aldri skjedd med meg før, og jeg har vel virra rundt med fluestang i 14-15 år... :rolleyes:

Det skal du bare sette pris på. Jeg har fisket lengre en deg men jeg har aldri hatt den sommeren.

Finnmarksturen 2007 er kansje noe av det fineste jeg har opplevd. Ikke at jeg fikk noe så sykt selv om jeg hadde godt fiske. Har fått mer fisk både før og etter men det var så deilig å være alene en uke og fiske og kose meg akkurat da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finnmark svikter sjelden, hatt mange fine stunder der oppe. Naturen i seg selv er enestående, fisk er det nok av og den er svært bitevillig.

Var øverst oppe i et vassdrag og skulle fiske meg nedover en stille høl....Fiska med en gul tørrflua som jeg veksler mellom å stripe og å drifte.

Utrolig gøy å se laksen snøfte rundt flua for så å eksplorer når den tar. Jeg har fisket med all slags fluer etter laksen og sjøørreten i elv.

Elvene på sørlandet er mine hjemmeelver og de kjenner jeg godt.

Fluer til sørlandslaksen:

Juni: Denne perioden er ikke smeltevann på sørlandet, det er over. Forholdene er allerede egnet for normalt fluefiske og det er helt kurant å gå med flyteline.

Erfaringer tilsier at å komme ned til den nygåtte fisken kan være lurt og fluene kan gjerne være litt flashy.

I de mindre elvene er det egentlig bare hvor mye regnvann det er som påvirker og fluene er standard, om litt større og fisket dypere.

Juli: Nå skjer alt, lite vann, flom, lite fisk og plutselige flak som kommer opp elva. Fisk variert og kjappere enn i juni. N bruker jeg små brune tuber og RH.

Flom er orange og rosa bedre.

Kan bli mye folk og det er lurt å finne steder som ikke er pumpet ihjel. Blir det vrient bruker jeg gjerne skikkelig synk og bottle tube.

August: Beste tiden for laks på sørlandet, ikke så blanke nødvendigvis og mye av matfisken bør være sikret.

Nå er det moro og tålmodighet belønnes med til tider drømmefiske.....Variert vannføring tilsier alt fra de små og tørre, via lette tuber og RH. Flom....små orange.

September: Også gøy, da man vet at det er slutt for i år og nyter laksefightene. Blir litt trasig med mye brunt, men det er nå laks i elva også for å skape livskvalitet for oss mennesker så jeg tenker ikke på det på den måten.

Oktober og november: Nå er det bekketid og like fantastisk hver høst å se laksen gyte på grunnene. I år som i fjor ble all gytegrusen i bekken i Holum snudd.

April, mai: Tiden for å se de første blanke....et rituale å dra til Audan i melhusfossen å kikke!

Brunt, sort og orange er fargene jeg får mest på og fluene er utrolig effektive om de bundet sparsommelig kontra mye dressing.

Stenger er helt åpent etter smak og alt fanger fisk på alle forhold. Jeg syntes allikevel en tohånds er utrolig morsomt å både kaste og fiske med. Er jo enhåndsfisker jeg egentlig og klarer meg bra med enhånds i de fleste situasjoner..Når jeg allikevel foretrekker to hånds er det fordi følelsen av å kjøre fisk på disse er overlegen.

Det ER moro når mange for bøyer seg og stor fisk er forferdelig å kjøre på enhånds.

Jeg er ikke av den oppfatning at jo lettere jo bedre....Det er litt som ved gitarister som tror kjappest er best.....

Tohånds er nydelig å kaste med, alle typer vannkast er helt fantastisk og mange turer blir lange fordi det er så trivelig å leke seg med kasteteknikker.

Mitt førstevalg blir omtrent 12 -14 fot og man velger etter forholdene. I små elver er det heller ikke dumt med tohånds da får en fin kontroll på flua. RH er fint med tohånds, men helst ikke klump da det er slitsomt. Man jobber gjerne akkurat på den lengden overgang mellom klump og skyteline er så det blir mye mas med lina. Hel liner som fks en DT kan være fint til RH. Mye presentasjoner og lett å speye ut på kort avstander.

Enhåndsen rigger jeg enten med klumper som er TUNGE, ved å gjøre det får man utrolig fint utstyr å speye med i de trange partiene. WF er også behagelig og bruker det på tørr og RH.

Liner er veldig viktig i elva, og er vesentlig for kasteglede og effektivitet....Mange timer i elva gjør at du må trives med det du bruker..Da holder man ut lenger og det blir fisk av det!

Jeg får mye fisk når jeg bruker I liner, de bremser litt i strømmen og jeg liker måten snøret beveger seg på- og flua kommer en tanke ned. Synk er smart i mange tilfeller og det er spennende å veksle fra det ene til det andre. Spesielt om man lykkes er det en god følelse. Man blir ikke helt klok på dette og noen ganger tar laksen i overflaten så det smeller. Andre ganger har man ikke tro på overflatefiske i det hele tatt.

Jeg liker s4 som et allroun synkesnøre.

Noe som er viktig er å sette seg inn i hvor flua faktisk befinner seg ved de forskjellige riggene. Er den så langt nede som man tror? Når i flytet er den på det dypeste, er det nok fart i flua da? osv.

Min erfaring er at mange ikke fisker dypt nok og ender med en sånn mellomting både i fluevalg og linevalg....Fisket blir deretter.

S6 og s7 er liner som i kombi med bottletube og kort fortom virkelig skraper bunnen....Det er utrolig effektivt på dager hvor alt synes mulig.

Dypt er favoritten på juni/juli og så fisker jeg stadig høyere mot aug/sep. I aug og mot september liker de mindre fluer og topptiden for RH fisket er fra slutten av juli og ut. Mitt inntrykk er at det er best i midten av august, men det er masse som spiller inn. Syntes det er bra på mange vannstander men er mye bedre enn andre metoder på lite og lav mellomvannføring. Mer vann mer farger og litt dypere.

Årets beste fangst i antall kilo på kort tid var RH på flomretur.

Meget eksplosivt fiske, aldri opplevd slikt på sørlandet før.

Hadde nettopp vært i Finnmark hvor det var mest smålaks å få. På sørlandet var det mest mellomlaks..Denne dagen landet vi to på over 6kg på RH metoden. Noe som jeg er svært fornøyd med.

Bare det synet av vann som flytter seg, og hvor spennende det er å følge den lille flua ferd over standplassene.

RH er virkelig noe som passer min stil og jeg følte jeg endelig fikk se laksens adferd i fru utfoldelse.

Med våtfluer er det lett å tenke på laksen som en kjedelig stiv ignorant stokk som står ute i elva og bare tar sånn tilfeldig.

Ja, det føles sånn med våtflua(helt overfladisk forklart) men selvsagt er det mere til det....Men det vet man ikke før man har brukt noen år på å se mønsteret i dette fisket.

Ørretfiske er jo akkurat det samme ved bruk av våtfluer og nymfer, det fiskes på standplass og det fiskes blindt. Og det biter av og til.

Ved planmessig fiske blir det mer effektivt og morsommere.

Alt i alt så får jeg i motsetning til dead-drift følelsen av at alt klaffer ganske ofte.....For meg er full klaff ikke ensbetydende med mange fisk. Full klaff er når du innenfor det som er forventet klarer å innfri litt mer enn man pleier.

Er man på steder der laksen er så lett å lure at det blir latterlig så er det moro så klart! Men hvor lenge er det moro?

I sommer var jeg som sagt i mine favorittelver i Finnmark og det var så lett å lure laksen at man til slutt føler seg dum der man står og bekrefter seg selv ved å lande og å sette ut igjen fisk etter fisk.

Da jeg allikevel endte med et bra resultat totalt i år så skyldes det at jeg har klart å omtrent å unngå bomturer. Det er derfor det er så gøy på sørlandet....Man får ikke det man vil på en dag, man får kanskje en. Det er ikke mange gangene jeg har fått det jeg vil på sørlandet....Noen turer i sommer nærmet seg, men allikevel ikke i nærheten av finnmark i antall reaksjoner på flua.

Derfor blir jeg ikke lei......Det er like utfordrende hver gang jeg drar på tur....Vakre morgentimer med dugg i gresset, rådyrene som gjemmer seg i elvegresset, synet av laksen som vaker på standplass. Flomvannet som er på retur, de kjente ansiktene som står på sine gamle favorittplasser....Det er så mange positive ting ved elvene her i sør at jeg ikke klarer å beskrive det fullt ut.

Jeg tror jeg alt i alt foretrekker laks på sørlandet fordi det er vanskeligere og man kan ikke bare finne en liten elv å plukke fisk etter fisk. De som gjør det bra på sørlandet med flue på laks er faktisk veldig flinke fiskere, du må være flink for å lykkes jevnlig på sørlandet. Sånn sett er Finnmark er intenst skudd de dagene man er der....Man får på en måte så mye igjen for alle timene med fiske hjemme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye interessant å lese her marbakken, jeg har prøvd på laks ett par ganger, men ingen landet enda. Står stort sett i sjøen å banker etter SØ. Har likevel l yst til å prøve. Ser at du bruker litt enhånds etter laks. bruker du SØ riggen til dette eller må du opp noen klasser? Hva er RH?

Jens Martin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan absolutt bruke SØ riggen, regner med du ligger rundt 6-8 i klasse og kan stangen din bære en 8 line så er det helt topp.

Litt avhengig av hvor stor elva er og hva snittet på laksen er. tid på sesong osv. Men alt i alt er enhånds et fint redskap til normalt laksefiske.

RH betyr riffling hitch, og det betyr at man riffler en flue på overflaten. Riffle hitch er navnet på en knute som egentlig bare er et par stk halvstikk rundt guten på kroken eller rundt hodet idag.

På en tube lages det hull bak hodet/vingen og senen trær man gjennom det og ikke gjennom hullet fremst på tuben. Slik vil flua surfe i overflaten.

For meg den frekkeste måten å imitere en voksen vårflue på.

Laksen kicker på disse fluene om man fisker de riktig.

Hører mange som ikke får suksess med disse, men det krever som alt annet fluefiske at man virkelig lærer seg metoden og ikke bare liter på flua.

Hvile elver fiske du i ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har bare prøv ett par ganger i brufoss i numedalslågen, men fikk som sagt ikke noe, gjorde sikkert alt feil også. Fikk litt sånn harryhandelfølelse av å stå i kø å fiske der også  :-X .

Hadde vært kult å prøvd igjen på ett sted med litt mindre fiskepress, gjerne smålaks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skulle tatt deg en tur til det blide sørlandet og så kan du være med meg. Tipper vi skulle fått lurt på en laks eller to!

Spesielt er det koselig i små elvene, du kan ha strekk på kilometervis alene og laksen fiskes som om du skulle fisket ørret.

Laks er langt ifra slik som noen fremstiller det: masse folk, flaks og masse mas og pengesluk.

Laksen er en romantikk og det betinger en viss naturromanse og at man lever seg inn i hele pakka. Omtrent som kystfisket, hvis man ikke liker gårfargene mot havet og ser skjønnheten i  blank ørret mot snø osv....Nei da blir det kjedelig.

Mange som starter med flue blir gira på utstyret og det man kan kjøpe seg en identitet ikke sant? Litt som biler og glf osv....

Elektriske gitarer er jo fittemagneter, men der avsløres man jo rimelig kjapt. Bare legg merke til hor få som begynner med el-gitar etter fylte 20 år.

Fluefiske er også noe man blir jævlig god til om man starter i barne/ungdomstiden. Man er så åpen og blir meget intuitiv av det.

Det er mange som starter i eldre aldre og takk gud for det!!!!! For en hobby.

Men det jeg prøver å si er at man må trene på magien i fisket like mye om ikke veldig mye mer enn bullshitet. Jeg tror mange "nye" fisker brunørret fordi det liksom er det som er fluefiskearten.....Jeg tror det handler aller mest om at de fleste i Norge bor på østlandet og der er det ikke en eneste lakseførende elv som kan sammenlignes med hva vi på sørlandet og andre steder har rett utenfor stuedøra. Det er sikkert derfor jeg ikke blåser opp brunørretfisket....Det er så hverdagslig. Har møtt mange som blir ganske gira av å få ørret i det hele tatt(noe som er fint) Men samtidig er det noe jeg er svært vant til. Ørreten er vanlig overalt her i sør, finnes i hver en bekk og vann og tjern.

Men du skal se når jeg får gjedde og abbor!!!! Tar helt av på abbor om de er litt over 300 gram.

Jeg tror mange ville blitt overrasket over hvordan det er å bo på steder med laksefiske i sentrum, det er annerledes enn å dra til et leid vald. Da blir det intenst.....Men vi kan dra opp en times tid og så dra hjem igjen eller en tur på sjøen etter HA og Sø.

Har en venn som har vokst opp på østlandet som bor på sørlandet nå, jeg spurte han om forskjellen var stor naturmessig.....Han bare lo og sa det ikke kunne sammenlignes.

Men når elvene var "døde" var det ikke så flott. Man må se at elvene her nå tar 10%av totalen i Norge og Mandalselva er stort sett mellom 5-15 plass i landet.

Derfor bør du ta deg en tur til en elv på sørlandet  om du skulle få tid engang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har bare prøv ett par ganger i brufoss i numedalslågen, men fikk som sagt ikke noe, gjorde sikkert alt feil også. Fikk litt sånn harryhandelfølelse av å stå i kø å fiske der også  :-X .

Hadde vært kult å prøvd igjen på ett sted med litt mindre fiskepress, gjerne smålaks.

Har hørt det nesten er umulig og få fisk der ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har bare prøv ett par ganger i brufoss i numedalslågen, men fikk som sagt ikke noe, gjorde sikkert alt feil også. Fikk litt sånn harryhandelfølelse av å stå i kø å fiske der også  :-X .

Hadde vært kult å prøvd igjen på ett sted med litt mindre fiskepress, gjerne smålaks.

Har hørt det nesten er umulig og få fisk der ;D

- Har hørt fra en som fisker mye i dette området at kasteslukutstyr og tubeflue som opphenger en liten meter ovenfor et tungt søkke (som sitter i enden på snøret) er et probat middel der. Avpasset i forhold til strøm /dybde slik at remediene hopper passe sakte langs bunnen nedover. Nokså likt metoden mange bruker /brukte ved fiske med mark eller reke..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

I bunnen av elva enkelte steder ligger det endel 75grams banansøkker med 10/0 treblekroker påmontert. Fisker bra i kjerrafossen etc. har jeg hørt? Lurer på hva laksen tar dette som ?

Har litt lyst til å illustrere en typisk lågenfisker. Skikkelig sport dette her....

post-0-13949893985931_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Første dagen fikk ikke jeg fisket- men jeg var med som lokalreporter på åpningen..

Marbakken:

Du er en av de jeg har misslikt aller mest på fluefiskesiden rent historisk sett. Vi har hatt våre diskusjoner, og jeg har ment at du er helt ekstremt på viddene til tider. Har lurt på om det faktisk er mulig å være så forbanna dum.

Har lest gjennom hele denne tråden nå, og du er en provokatør uten tvil. jeg skjønner egentlig ikke hvorfor du er det? Det gagner deg vel streng tatt ikke i det hele tatt. Skjønner ikke vitsen med å prøve å være upopulær.

Flere av de første innleggene hadde jeg tenkt å sitère for så å slenge med min egen kjeft. :) (Ergo, du hadde oppnådd det du antagelig er ute etter)

Men så kikke på gjennom denne snutten du la ut, og den må jeg si at jeg likte meget godt. Synes du gjør en knall figur, og du passer godt fremfor kamera der, uten tvil. Hadde ikke hatt problemer med å traske langs en elv med deg tror jeg :) Hadde du vært slik på forum som du fremstår i denne snutten, hadde du antagelig vært like populær som JB og Ruffen..... kanskje til og med -Lars- :)

At dere i tillegg fikk med dere å kaste tyggisen (ref en annen tråd her inne der jeg fikk kjeft av selveste Erik Eikre for å bruke tyggis i et klipp) synes jeg var helt kongle :)

Marbakken, kos deg med laksefiske, der er det mye flaks ;)

Henning

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du havner i samme båt selv Henning <<l

Tenkte akkurat det samme om deg, men så virket du jammen hyggelig du også Henning

Jada du dreit deg ut med "tøggisen" men fasiken heller, går greit det du er tilgitt ;)

Har man et stor ego (noe de fleste fluefiskere har) så må man tåle en støyt som min far sa ;D

Fisket mye med rh selv dog ikke med like godt resultat i alle elver

For min del så prøver jeg å ikke kjøre meg fast med samme teknikk hele tiden

Rh kjører jeg ofte på liten elv , min erfaring er at det funker best da

ellers får jeg noe på tørt men for det meste er det med synke snører jeg tar mest fisk med

For min del så husker jeg godt en episode i sommer i en elv i sogn, der det sto 3 stykker (innfødte) å gliste

ikke en eneste fisk å få men for all del du må selvfølgelig prøve......smokk en halv time seinere på synk1 men sving på snøret+liten messing tubeflue satt det en på nærmere 7 kilo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...