Gå til innhold

Armbevegelse


Gjest ppp

Anbefalte innlegg

Med dypere stenger benytter en da lengre vei i fram og bakslengen?

Eks. kaster en 15 meter med en mer toppet stang og fører den mellom kl. 11 og 13, vil en da føre en dypere stang eks. mellom kl. 1030 og 1330 for å få samme lengde?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Feil JB - enig med hansjr:

Toppaksjon: smal kastesektor

Dyp aksjon: bred kastesektor

Med en dyp stang, kan man med fordel også føre armen mer horisontalt, og gjerne avslutte med litt "knekk" i håndleddet (liten snørebukt).

Se vedlagte snapshot fra salige Mel Kriegers bok (bildet viser kasting delvis "oppover" med myk stang, men det er bare pga foto/boken - stangtupp/snøre skal selvsagt ha en horisontal bane). Synes uansett at bildet illustrerer hva jeg mener.

post-2403-13949893919149_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Feil JB - enig med hansjr:

Feil og feil, jeg gjør det slik.  ;)  Endrer arbeidslengden for å øke lengden, men det gjør jeg uansett aksjon.

Vil det du sier f.eks. implisere at G.Anderson-stilen bare er tilpasset spesielle aksjoner? Der tenker jeg du fikk deg en skikkelig julenøtt.  ;D

Ps! Jeg kaster som jeg kaster og fisker som jeg fisker. Orker ikke mer diskusjon om dette tulleballet nå.  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hansjr.

Nå er ikke 15m veldig langt,eller tungt.

Forskjellen ville bli mer tydlig hvis vi sier 25m. :)

Eller kanskje du mente det å holde 15m utenfor?

I utgangspunktet er jeg også enig i at en dypere stang med fordel får lengre vei.

Det viktigste her etter min mening er akselerasjon.

Og det der med slaglengde er et jalla utrykk etter min mening,det er et annet

mer eller mindre subjektivt utrykk for stivhet.

Og hvis man virkelig vil streve etter å kaste langt så ville jeg for min egen del

ikke ha konsentrert meg om GA stilen.

(OK da,du kan ha en kortere vei hvis du heter Steve Rajeff,men jeg er fullstendig

klar over at ikke alle,eller kanskje de fleste,ikke er enig i at Steve har så kort

arbeidsvei allikevel.Jeg har alltid vært så imponert av de tidlige stoppene til Steve. <<l)

Han har ofte en kortere arbeidsvei enn andre.Og da vil jeg anta at han bruker en stivere stang.

Og hvis han kaster med en mykerer stang så ville det etter min mening være helt

naturlig at han forlenger arbeidsveien?

Tom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med dypere stenger benytter en da lengre vei i fram og bakslengen?

Eks. kaster en 15 meter med en mer toppet stang og fører den mellom kl. 11 og 13, vil en da føre en dypere stang eks. mellom kl. 1030 og 1330 for å få samme lengde?

Hei

Hvis kastestilen/kraften og snørebukten er omtrent lik så er det stanga som bruker litt lengre tid på å få opp farta på snøret. Lengre arbeidsvei kan gi lengre kast! Ikke nødvendigvis.

Geir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tom, slaglengde er det samme som "recovery". Eller "frekvens" som en haandfull kastere kaller det.  ;)

Det er heller ikke et speorsmaal om lengdekasting her. Det er uinteressant for de fleste.

Med GA stilen trenger man ikke forlenge bevegelsen med dypere stenger. Du bare roer det hele ned, som JB sa. Med andre kastestiler er det lettere med lengre og roligere bevegelse.

Uten trekk er man helt noedt til aa forlenge sektoren. Mye av kasteteorien som finnes i boeker og paa video er basert paa kast uten trekk. Det er ingenting som gir mer snoerehastighet enn et godt trekk (har personlig rekord paa 23 meter uten stang, maalt  8)). For meg er det et helt grunnleggende element av kastingen.

MEN, de fleste fluefiskere rundt omkring i verden kan ikke trekke. Og de er middels til daarlige kastere. Saa hvis man skal komme med en generell konklusjone her saa ville jeg sagt at svaret til Vidar passer best.  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andre,

"Kort slaglengde",et svevende begrep i mine øyne,og jeg har aldri likt

utrykket.

Er "slaglengde" avstanden mellom oppspent og rett tilstand?

Sa ikke Kjetil Mathisen i sin bok noe sånt som,"slaglengden er den

avstanden stangtoppen går fra bøyd stilling til utrettet stilling"?

Hvis så,så tenker jeg da på stiv i forhold hva jeg kaster med av snøre.

Tore,

Det du sier nå er nytt for meg.

Recovery for meg,slik jeg oppfatter det er hvor raskt stangtuppen

retter seg ut,og da kan man jo være interessant å se på farten til stangtuppen.

Og den vil jo være avhengig av hvor mye stanga blir spent opp.

Frekvensen derimot er i all hovedsak ikke avhengig av det.

Tom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er heller ikke et speorsmaal om lengdekasting her. Det er uinteressant for de fleste.

Snakker du på alles vegne?

Jan.

Nei, han snakker vel "for de fleste", og det er vel mitt inntrykk også.

Får si som Worldmaster: "Trener man hardt og lenge på å fylle bøtter med kålrabi, så kan man gjøre det fryktelig fort etterhvert, men noen stor bragd er det likevel ikke".  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og vi som gidder å fylle bøttene, vet jeg setter stor pris på å bli respektert for det, like mye som vi forsøker å respektere de som ikke gidder. Ja, også kan jeg jo legge til at når en skal sortere 35 ulike grønnsaker i like mange bøtter samtidig, så blir det kanskje en liten bragd likevel.

Jan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har litt angst for at jeg kanskje ikke har særlig mer å lære når det kommer til kasting med fluestang heller, jeg . . . Finnes det ikke noe fiskerelatert som er skikkelig vanskelig, som man kan bryne seg på ?  :)

Sitter å tenker på det samme Lars. Begynte å presse sammen stangdeler fra ulike stenger, bare for å se om det kan by på utfordringer. Har kjørt en drøy nifoter her nå, med to mellomdeler over fra ulike femmere over en bunndel på en firer og en toppdel fra en toer som jeg satt på med gaffateip. Føyk ut noen og tredve meter da også inkl. syv meter utapert fortom som slo fint over, så jeg må finne på noe annet. :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har litt angst for at jeg kanskje ikke har særlig mer å lære når det kommer til kasting med fluestang heller, jeg . . . Finnes det ikke noe fiskerelatert som er skikkelig vanskelig, som man kan bryne seg på ?  :)

Joa  :) Jeg synes i hvert fall noe av det mest krevende, for min del, er å kaste på fiske som står 10 meter unna på halvblankt vann, med trærne helt bak i ryggen, dypt å vade og et par ulike strømhastigheter mellom fisken og meg. Det er i hvert fall moro, i likhet med egentlig det meste innen fluefiske da, men jeg er litt ukritisk sånn sett, bare jeg får lov til å kaste på en vakende fisk  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har litt angst for at jeg kanskje ikke har særlig mer å lære når det kommer til kasting med fluestang heller, jeg . . . Finnes det ikke noe fiskerelatert som er skikkelig vanskelig, som man kan bryne seg på ?  :)

Sitter å tenker på det samme Lars. Begynte å presse sammen stangdeler fra ulike stenger, bare for å se om det kan by på utfordringer. Har kjørt en drøy nifoter her nå, med to mellomdeler over fra ulike femmere over en bunndel på en firer og en toppdel fra en toer som jeg satt på med gaffateip. Føyk ut noen og tredve meter da også inkl. syv meter utapert fortom som slo fint over, så jeg må finne på noe annet. :rolleyes:

;D Stå på videre Jørn. Jeg er sikker på at du en eller annen gang finner noe du virkelig kan bryne deg på. Gjerne rapport på det du finner ut  <<l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...