Gå til innhold

Mine favoritt sjøørretfluer....


nox

Anbefalte innlegg

Har sitti i hele dag og lekt meg i badekaret med 0,5 cm tubebiter med diverse måter å rigge dette på..

Favoritten så langt er 6 ledd, tungt kulehode foran og en isoporkule mellom de to siste ledda. Detta kommer til å bli en killer når børstemarken begynner igjen  :D

Skikkelig tøft, lenge siden jeg har blitt presentert for noe NYTT  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det med å kutte tuben for å få wobbler effekt har jeg sett en gang før, men du gjør det mye bedre. Har du testet det? Hvis børstemarken får en uregelmessig gange så er det perfekt. Da får man en "apex" effekt på flua. Mange mener jo at sluker eller wobblere som går uregelmessig er best. Spennede var det iallefall.

:) :)

Jeg har ikke testen den utenfor vasken enda, men der så den ut til å oppføre seg ganske ekte og uregelmessig som du sier. Det så ut som små variasjoner i "inntrekk" hadde stor påvirkning. Hvis det ikk er er dommedag i morgen også får jeg løpe ned en tur på kaia og lempe den uti for en ekte test. Bandt meg tre stykker med litt variasjon i skjeretning. Gav den ene en ekstra skje litt lenger bak, men dette så bare ut til å motvirke den kule ålegangen fra skje nummer én.

Testet i sjøen i dag. De så ekstremt bra ut. Gangen var svært varierende i forhold til inntrekk. Veldig sakte, kontinuerlig så mest naturtro ut. Horisontal ålegange oppnådd på ekstremt enkle fluer. Det var en stiv innertube jeg brukte, som vist på bildene. Ved raskere inntrekk begynte børstemarken å spinne, som også gav en interessant effekt. Veldig "børstete".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra jobba til både Guttemann og Øystein H.

Det er morro å teste ut nye ting. Legg gjerne ut bindebeskrivelser i Fluedatabasen. Når det gjelder praktisk fiske, så går alle børstemarkene nede på bunnen i desember, januar og februar (iallefall de artene jeg kjenner til). Så da kan det være lurt å få imitasjoner noen meter ned og gjerne utenfor tangbeltet. Det går mange fine sjøørreter å beiter på børstemark nå om dagen.

:) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg fått testet min børstemark litt mer inngående. Det er viktig at "skjeen" vender nedover. Ellers ser det ut som om kroken må henge løst. En liten enkelkrok gjennom innertuben som utgjør skjeen. Når jeg festet kroken med vanlig tube, endret svømmemønsteret seg. Det var vanskeligere å oppnå den perfekte gangen som jeg ellers fikk.

Som dere forstår byr dette på at flua henger seg opp noe, men det var definitivt verdt det. Den henger seg opp mye mer med en sideveis skje, som også gir dårligere gange.

Jeg skal binde en versjon på krok og se om det funker i det hele tatt. (Jeg fisker som regel med fluesnapper, og har derfor aversjon mot tuber.) Jeg er ellers litt bekymret for krokingsegenskaper, men det gjenstår vel å testes når det våres litt mer. Denne børstemarken går som sagt høyt, fullstendig styrt av snøret o.l..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra! Det er vanskelig å få til. Ingen (såvidt jeg vet) har klart å finne opp en god fluewobler, så om du klarer det har du gjort noe nytt. Og det er jo godt gjort.

I forlengelsen av din tanke om å bruke fronten av tuben som skei, så begynte jeg å tenke på muligheten til å bruke tuben som skei på en annen måte. Dvs ikke en skei helt i front, men en skei feks 1/4 nede på tubekroppen. Det kan gjøres ved å lage en kum på tuben, ved å varme den opp. Sena trenger ikke gå igjennom krummen. Dette er bare en løs tanke, som ikke er testet.

Fortsatt god fluebindingen og skitt fiske. Det er kanonforhold på østlandet om dagen!

:) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er 5 minutter med svømming i badekaret i grusom kvalitet. Gidder ikke ordne videoen, så hopp gjerne litt.

Uten mer enn 1 meter svømmestrekning, er det, som dere vet, vanskelig å gjenskape det man oppnår i sjøen, fra inntrekk osv. Likevel ser dere kanskje noe av potensialet til flua. Et jevnt inntrekk (sakte underarms, åttetalls) gir bedre gange enn det som vises i videoen. Badekaret tillot det ikke.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott gange! Synd kroken er framme, går det ikke ann å feste kroken i en loop  så den kommer bak? Eller blir det bare surr da?

Ja, det er dumt. Du kan rigge den til å henge lenger bak, men siden flua er så lang vil kroken henge ganske langt under flua, med mindre du trekker inn så fort at du mister den fine gangen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
  • 2 måneder senere...

Den var skikkelig fin! Jeg har stor sans for slike transparente fluer. Kan du si litt om størrelse samt teknikken du benyttet for å binde inn mallard? Binder du inn mallardfjær som seksjoner eller fester fjæra i tuppen og lager et tradisjonelt kragehackle - som du tvinger bakover med UV limet kanskje? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Krok, Gamakatsu f 314 nr.6, Ice dub uv den som blir grønnaktig i vannet, Ice dub uv lys rosa som gjeller, fester inn Mallard med spissen og hackler, tar noen surringer over hackle, ca. 5 mm 3d øyner og uv. Flua fisker meget bra ved bruk av bare et øye, slår da ut til siden. Fikk prøvd det ut i helgen. Hadde mye følgefisk, skar av et øye og ved et kjappt inntrekk la flua seg over og dro ut til siden og fisken tok !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...

Børstemark ja... I "hårde hine tider", brukte vi mye tid, på å lage imitasjoner av dette. Jeg hadde en imitasjon, som det ble en del blest rundt, og som ble presentert av Runar Warhus i (jeg tror det var) Villmarksliv.

Jeg kan ikke legge ut bilder, så det får jeg ikke gjort dessverre. Jeg skal prøve å lage en bindebeskrivelse så godt jeg kan. Kanskje noen(Robban f.eks) kan prøve å binde den. Jeg mener å huske at han så denne.

Materialeliste:

- Kortskaftet tykk enkelt krok. (til front)

- Kortskaftet barbless wide gap krok.

- Zonker strips oliven.

- Zonker strips rust.

- Multifilament i passende tykkelse. (mener jeg brukte 0.12) En lengde på ca. 30cm.

- Tungt kulehode.

- Bindetråd i passende farge.

- Dubbingspinner.

- Lynlim.

Hvordan:

- Tre kulehodet på den tykke kroken til fronten, og sett denne i bindestikka.

- Legg multifilamenten dobbelt, og fest de to løse endene på kroken i stikka. Fest dette godt med bindetråden og legg en liten dråpe lynlim som forankring.

Du vil da ha en løkke festet til den fremre kroken, på ca. 15 cm.

- Ta den mothakerløse kroken og tre inn på løkka. Plasser kroken midt inne på multifilamenten.

- Fest dubbingspinnere i løkka.

- Kapp en zonker strip av hver farge på ca. 6,5 cm.

- Legg en zonker mellom kroken i bindestikka og kroken på midten og en mellom midtre kroken og dubbing spinneren.

- stram løkka, og klipp bort skinnet på begge zonker stripsene.

- Spinn multifilamenten så stramt du kan, uten at denne ryker.

- Ta tak i den kroken som nå henger mellom de spunnede zonker stripsene, og hold denne stramt bakover, samtidig, som du fører dubbing spinneren frem til kroken i stikka.

- Slipp deretter kroken, og la sonkerene spinne seg rundt hverandre.

- Fest den enden med multifilament, som dubbingspinneren henger i, på den kroken, som sitter i stikka.

- Ha på en liten dråpe lynlim, og bind denne enden godt inn.

- Lag en liten løkke på bindetråden. Legg inn en passende lengde zonker i Oliven i løkka og klipp bort skinnbiten.

- Spinn dette og surr det rundt kroken opp mot kulehodet og avslutt. Lakker eller legg en liten dråpe lyn lim på avsluttningen. Klipp av "frontkroken" med en avbiter, helt opp i bøyen.

Voila, en farlig god børstis, som med litt trening, er rask og binde, tåler juling og fisker godt.

Fargevalgene, kan man selvfølgelig tilpasse egne behov, det samme med lengden...

Håpløst kanskje, uten bilder dette her, men......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pleier å bruke cdc reker i ulike farger samt juletre, sølv og gull.  Men uten hell hittil i høst.

Ser at mange skryter av stor fangst med glassreken..  Har forsøkt å google denne, men uten å finne noen god beskrivelse.

Kan noen hjelpe med en god beskrivelse på glassreken?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pleier å bruke cdc reker i ulike farger samt juletre, sølv og gull.  Men uten hell hittil i høst.

Ser at mange skryter av stor fangst med glassreken..  Har forsøkt å google denne, men uten å finne noen god beskrivelse.

Kan noen hjelpe med en god beskrivelse på glassreken?

¨

Satt å lurte på det samme. Googlet litt selv, men fant mye forskjellig uten noen konkrete fasiter (ikke at det noen gang er ;) ).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...