Gå til innhold

Ukens tema : Fluebinding


Kim W

Anbefalte innlegg

Flotte bidrag her nå! :D

Har ikke bundet dette mønsteret før så jeg var litt spent på hvordan vingene ville bli. Blei ikke helt fornøyd med fiber foran vingen, for her skjedde det noe tydeligvis på tross av at jeg surra hackel tre runder foran. Tror nok uforsiktig klipping av fjærstammen etter nedbinding tok med seg litt for mye. Godt hele neste uke er viet til dette mønsteret. :)

8276724377_fc289dfeea.jpg

Jeg har litt avvik på denne flua da jeg ikke har de rette fargene på nakke, men er veldig nære. Mangler også moskurottedubbing så jeg har brukt superfine dubbing istedenfor.

Hvilke egenskaper har moskusrotta's underull som gjør den til valgt dubbing i dette mønster?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er en link til artikkel om Adams(egentlig Halladay) flua.

http://hatchesmagazine.com/blogs/Hatches/2010/04/19/the-adams-history-revisited-by-tom-deschaine/

Trygve ;)

Helt konge, takk for at du la ut denne! Anbefaler alle å lese historien bak dette mønsteret og personlig synes jeg det er mye kulere å binde denne nå da jeg har lest litt om opprinnelsen. Spennende! <<l

Liker flua di godt, Trygve, og som det står i artikkelen er denne type måte å binde på, og med dine valgte materialer mest for nostalgikerne, og nettopp derfor er flua kul. Det var sånn den så ut før modifikasjonene gjennom årenes løp forandret på enkelte faktorer. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser at det bindes på forskjellige kroker her og lurer på tankene som ligger bak krokvalget?

Jeg bandt min første på en tmc100 fordi jeg tror det er viktig å ikke ha en for lett tørrfluekrok på dette mønsteret pga hackel og vinge. Har opplevd at flua har lett for å lande feil hvis vinge blir for høy, og mener at en for tynn og lett krok som for eksempel tmc112y også kan bidra til velt. Jeg tror det er viktig å bruke en krok der krokbøyen vil fungere som ett lodd for at flua skal lande riktig.

Noen andre med tanker rundt dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke enig Waffer'n.

Jeg mener krokens tyngde/tykkelse ikke har noe spesielt å si. Merker ingen forskjell med hverken TMC100/102y/112y/103bl for å nevne noen. De gangen flua lander feil hos meg (for det gjør den selvfølgelig fra tid til annen :D ) så er det enten fordi flua er våt, eller jeg har gjort en slurvete jobb bak stikka. Proporsjonene på flua er nøkkelen, og ikke kroken. Min erfaring :)

PS! Dette gjelder i langt større grad eks. fallskjermmønster enn slike med tradisjonelt hackel. Sistnevnte bruker jeg svært sjelden, og skulle jeg benytte slik dropper jeg ofte vingen (sånn som på Adams). Da spiller vel det liten rolle hvordan flua lander. Nesten best om den lander opp ned :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra innspill, Tormod! <<l

Jeg har såpass liten fiskeerfaring med akkurat denne flua at mine meninger er etter hva jeg tror, og hva som kan virke logisk. Hvis du har erfaring med denne flua over tid er din mening gull verdt for min del, for på noen områder trenger man ikke å finne opp kruttet igjen. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne flua her er så fersk at det neste ryker av den og her har jeg bundet på en tmc100 #14. Fortsatt superfine dubbing i kroppen. Sleit litt med å få til fine vinger men fant en teknikk med å føre tråden med dubbingnåla som gjorde jobben veldig mye enklere. :)

8279389048_388cd31f22.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...