Gå til innhold

Ukens tema : Fluebinding


Kim W

Anbefalte innlegg

Du spurte hva man skal tenke på.

Litt særiøst så kan jeg ikke skjønne at det binde-tekniske skulle ha så veldig mye å bety. Tyngdekraften vil vel helst ha det til at krokenbøyen under flua veier mer en vingene over. Den bør i alle fall gjøre det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt særiøst så kan jeg ikke skjønne at det binde-tekniske skulle ha så veldig mye å bety. Tyngdekraften vil vel helst ha det til at krokenbøyen under flua veier mer en vingene over. Den bør i alle fall gjøre det.

Dette er også min teori, men Tormod Wie mener noe annet. :)

Jeg mener krokens tyngde/tykkelse ikke har noe spesielt å si. Merker ingen forskjell med hverken TMC100/102y/112y/103bl for å nevne noen. De gangen flua lander feil hos meg (for det gjør den selvfølgelig fra tid til annen :D ) så er det enten fordi flua er våt, eller jeg har gjort en slurvete jobb bak stikka. Proporsjonene på flua er nøkkelen, og ikke kroken. Min erfaring :)

Han har erfaring med flua, det har ikke jeg i noen særlig grad, Har hatt noen få stykker av disse og har dannet meg ett bilde om at de velter lett. Tormod nevner at slurvete jobb kan ha skylda og de jeg har fisket med har vært billige kjøpefluer, altså logisk at slurv kan være årsak. Nå som jeg binder dem selv denne uka vil jeg gjerne finne ut av hva og hvorfor rundt dette mønsteret. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen til at de velter lett kan og skal vel være grunnet hvordan fluen er bundet. Disse Catskill fluene er laget slik at tyngdepunktet skal sitte noe lenger bak enn på en vanlig parachute, det er også en av grunnene til at du skal ha ett lite blankt parti bak krokøye. Dette var fordi fluene skulle stå svært høyt i vannfilmen i de raske strømmene i Catskill fjellene i New York hvor de har sin opprinnelse fra. Theodore Gordon forklarte dette med at de skulle "danse nedover" bølgetoppene.

Så det skal egentlig ikke så mye til før de velter, spesielt på stillere partier hvor de lettere blir berørt av vind.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen til at de velter lett kan og skal vel være grunnet hvordan fluen er bundet. Disse Catskill fluene er laget slik at tyngdepunktet skal sitte noe lenger bak enn på en vanlig parachute, det er også en av grunnene til at du skal ha ett lite blankt parti bak krokøye. Dette var fordi fluene skulle stå svært høyt i vannfilmen i de raske strømmene i Catskill fjellene i New York hvor de har sin opprinnelse fra. Theodore Gordon forklarte dette med at de skulle "danse nedover" bølgetoppene.

Så det skal egentlig ikke så mye til før de velter, spesielt på stillere partier hvor de lettere blir berørt av vind.

Men hva gjør at de velter da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen til at de velter lett kan og skal vel være grunnet hvordan fluen er bundet. Disse Catskill fluene er laget slik at tyngdepunktet skal sitte noe lenger bak enn på en vanlig parachute, det er også en av grunnene til at du skal ha ett lite blankt parti bak krokøye. Dette var fordi fluene skulle stå svært høyt i vannfilmen i de raske strømmene i Catskill fjellene i New York hvor de har sin opprinnelse fra. Theodore Gordon forklarte dette med at de skulle "danse nedover" bølgetoppene.

Så det skal egentlig ikke så mye til før de velter, spesielt på stillere partier hvor de lettere blir berørt av vind.

Men hva gjør at de velter da?

Godt spørsmål, svaret må vel være små vinddrag eller endringer i strøm. Eller best av alt, en ørret som inspiserer undenifra!  :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kult at du kommer med info fra opprinnelsen, JFL, det er jo der svaret ligger. Men det er en ting jeg ikke forstår, flua er laget for raske strømmer i elv og den skal derfor stå høyt. Hva er da vitsen med vingene? De blir jo strengt tatt overflødig hvis flua har skikkelig fart i mine øyne, og i en elv med god strøm er det alltid mye bevegelse i lufta over vannflata. Men på en annen side ble jo denne skapt for nesten hundre år siden, og da var vel kanskje målet å skape ei flue som ligner ett insekt, og døgnfluer mm har jo vinger, så logisk nok burde man ha med dette på imitasjonene sine, strøm eller ei. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte på å få noe ut av dagen, så setter meg ved stikka og bitter noen døgnfluer, noen som har noen gode tips til en nybegynner fluebinner?:)

Tenkte spesielt å prøve meg på en Baetis Rhodani !

Tema for denne uka er : Adams. ;)

Sleng deg med, Thomas, og prøv deg på dette mønsteret. Lag noen i rosa og gul også, så har du noen harr-killere til Glomma neste år. <<l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva bør man tenke på under bindingen for å unngå at Adams skal velte? :)

Jeg prøver meg med et annet svar jeg Waffer'n.

Jeg ser at vingene dine er puslete på flua du la ut. Hvor er vingespissene?.

Litt av problemet idag er at nakker er dyre og man kjøper tørrfluegrad. Og har kun disse nakkene.  

Disse dyre nakkene inneholder ikke typen fjær som er intersante til denne typen fluer (vinger), eller daddy's eller mange andre klassiske mønstre.

De gamle nakkene som er tomme for hackle jeg har fortsetter å gi de, til sånne ting.

En nakke type jeg ofte bruker er American Rooster type grizzly til sånne"naturelle" vinger.

De koster i snitt sånn ca 300 og er ideele vingespisser til daddy,bibio, store hårmygg osv  og streamere.

En fallskjermflue lander som regel alltid rett.

Riktig vinge(form, volum,lengde) kanskje gir disse kriteriene fluene en bedre evne til å lande riktig på vannet.

Vet ikke, har ikke bundet slike på lenge , bare en tanke fra meg <<l

Ikke glem den lille splitten et v-hackle gir. Jeg snakker ikke mye klipp, men nok til at den fortsatt flyter høyt.

Husk. v-hackle må ikke klippes ved roten og gjøres så stort som noen trur.;).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vingene er så korte fordi jeg er redd flua vil få overvekt hvis dem blir for dominerende, og av erfaring vet jeg at denne fisker bra uten vinger også så da blei det midt på treet. ;D

Nytt for meg er hva som kalles "kinanakker". Trodde første at dette dreide seg om type b-vare nakker, men de er vist egnet til egne formål ettersom jeg skjønner!? Kjenner du disse, Robban?

Som ett artig eksperiment satte jeg på en Black Gnat med ca. rett størrelse under vespertinaklekking i våres og la ut denne i ett vakmønster jeg fulgte med på for å se om fisken ville ta. Hadde tatt ett par allerede på parachute med "riktig farge" etter min mening og ville prøve noe annet. Flua blei stadig ignorert da fisken tok like ved men min ville den ikke ha. Observerte at den stadig lå skeivt eller sidelengs i vannet og klipte den derfor rett under i supperpuppan-stil. La ut flua igjen og det smalt på en ørret etter få sekunder. Mulig denne da blei liggende såpass dypt at den blei tatt for å være en klekker på siluetten, det er ihf hva jeg tror. Black Gnat er jo bundet rimelig likt som adams, så jeg måtte bare dele dette da du nevner trimming av hackel. :)

http://www.bluedotmediashop.dk/group.asp?group=58

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er musk-rat enkelt å få tak i? Lurte på å bruke kapok istedenfor pga flyteevne, men da er det jo strengt tatt ikke en adams lenger om man skal være helt nazi. Har brukt superfine pga farge.

Jeg synes det varierer mye når det kommer til antall surringer med hackel før og etter vingen. Sigve sin flue som han la ut her tidligere i tråden er lekker og sparsommelig med hackelet. Dette ser jeg går igjen ofte på catskill fluer, men flere SBS jeg har sett har grovere bust foran, nesten som den første varianten av Grey Wulff.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vingene er så korte fordi jeg er redd flua vil få overvekt hvis dem blir for dominerende, og av erfaring vet jeg at denne fisker bra uten vinger også så da blei det midt på treet. ;D

Nytt for meg er hva som kalles "kinanakker". Trodde første at dette dreide seg om type b-vare nakker, men de er vist egnet til egne formål ettersom jeg skjønner!? Kjenner du disse, Robban?

http://www.bluedotmediashop.dk/group.asp?group=58

Et lite synsende svar på det første. Jeg skriver det fordi jeg vet du tåler det.

Hvis den fisker like bra uten vinger så er det ikke samme flue ;)

Og litt satt på spissen på et 20 meters kast , kanskje denne flua fisker bedre hvis den ligger litt på siden eller er vælva.

Ikke lett å se ;)

Kina nakker er ikke b-varer, bare helt scratch.

Det er den type nakker noen av oss startet med for lenge siden. Det var da mutter'n ikke helt skjønte min påstand at Metz( den gang Metz var Rolls Royce) var bedre en narkotika.

Vi sier kina nakker, men jeg mener  Indiske. Disse nakkene er fortsatt i omløp og selger bra da de er egnet for akkurat det jeg skrev over.

Vingespisser osv osv og de duger fortsatt til hackle til de som er i startgropa som skal begynne å binde fluer.

Etter å ha tittet over en mengde kinanakker i tilknyttning min jobb, så holder de ikke den standarden som jeg er ute etter.

La oss korrigere å kalle det nå det det het den gang. Indiske nakker.

50- 100 spenn.

Noen tørrfluefjær, masse vingespisser og masse wollybugger og streamer <<l

http://www.guideline.no/INDIAN+DRY+FLY+CAPES.b7zFA-xfZ0B-hTN9OCT-tRJ6lVBt6705hRfKZF.ips?template=norWebshop

Det er fortsatt den gamle "indiske" jeg mener

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Body: Gray Wool Yarn

Sakset fra linken du la ut, Trygve. Du har helt rett. Nå måtte jeg inn der å lese hele artikkelen en gang til. ;D<<l

Trygve, hvor stive blir haletrådene med "Two strands from a golden pheasant neck feather"? Ser for meg at de er forholdsvis myke. Haletrådene, vingene og dubbing på kropp har jo blitt forandret på med tiden. Ser man på en SBS Adams i dag så er disse elementene fra gammelt av borte. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er hardfør veit du, Robert, bare å gulpe opp det du måtte ønske! ;D ;D ;D

Du har nevnt disse nakkene som vinger før når jeg tenker meg om, og nå skal jeg jaggu kjøpe meg et par sånne. Er ikke så ille pris da, underkant av en hundrings for en nakke. Jeg kommer til å binde en del fluer fremover som tipulidae, libelle og dansefluer så jeg skal følge rådet ditt angående fjærmateriale til vinger. Takk for tipset forresten! <<l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det varierer mye når det kommer til antall surringer med hackel før og etter vingen. Sigve sin flue som han la ut her tidligere i tråden er lekker og sparsommelig med hackelet. Dette ser jeg går igjen ofte på catskill fluer, men flere SBS jeg har sett har grovere bust foran, nesten som den første varianten av Grey Wulff.

Jeg har en original Green Drake bundet av Mary Dette, tro meg, den er ikke sparsommelig med hackelet! Fetere dame skal du lete lenge etter!  ;D

Vet for øvrig at March Brown opprinnelig (i følge the Dettes) skal ha 3 surringer bak og to foran, dette er da med grizzly og brun. Selv føler jeg at det kan bli en for mye på hver side, men de er de som har lært fra opphavet, ikke jeg. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Body: Gray Wool Yarn

Sakset fra linken du la ut, Trygve. Du har helt rett. Nå måtte jeg inn der å lese hele artikkelen en gang til. ;D<<l

Anbefaler Tyinge Catskill-Style Dry Flies av Mike Valla. Nettet kan du ikke stole på.

Bedre Catskill bok finner du ikke! (joda, det kan godt hende), men Mike Valla lærte å binde av the Dettes, som igjen lærte fra opphavet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppdatert Version av en Catskill Adams. Fremdeles i størrelse 12. Prøver som Sigve å være "true to the core", men så var den forbanna muskrat'n da!  ;D

[attachimg=1]

[attachimg=2]

post-0-13949894036662_thumb.jpg

post-0-13949894037263_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

True to the core, da er det mer enn bare musk-rat som mangler her. Haletråder og vingeposisjon må også forandres. Men flua di er fin, JFL, men personlig synes jeg hackelet er litt for langt. Bare min mening. :)

Når det gjelder antall surringer så vil jeg tro at en fyldig manke ikke er dumt for å holde flua oppe i turbulent strøm, men dette er bare ren teori fra meg. :)

Kult at dere gidder å diskutere litt rundt flua Adams. Dette er lærerikt for mange inklusive meg selv, og det gjør tråden så utrolig mye mer spennende! <<l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skal være hønenakke i vingene på en Adams. Ikke hane. Kan forøvrig anbefale å blande høne og hane (høres ut som noe annet) i hackle. Først hanen så hønen som før sagt. Det gir ei mye bedre flue som ikke spinner fortom så mye. Prøv å binde Mr. Eikres "Vera" med bare hanehackle, så skjønner dere hva jeg mener. Skål :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...