Gå til innhold

Ukens tema : Fluebinding


Kim W

Anbefalte innlegg

Legger ut denne jeg, så ser vi hvordan det hele begynte. :)

Adams (Historically Correct Pattern):

Hook: #12 or #14 Dry Fly Hook(The manufacture of the hook is not known.

Most fly historians agree on the sizes of the hooks.)

Thread: Gray (Most historians agree on this, although some insist that it was black).

Tail: Two strands from a golden pheasant neck feather.

Wings: Narrow neck feather of Barred Plymouth Rock rooster, tied ‘advanced’ forward and in a semi-spent manner.

Body: Gray Wool Yarn

Hackle: Mixed, from the neck feathers of Barred Plymouth Rock and Rhode Island Red roosters.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skal være hønenakke i vingene på en Adams. Ikke hane. Kan forøvrig anbefale å blande høne og hane (høres ut som noe annet) i hackle. Først hanen så hønen som før sagt. Det gir ei mye bedre flue som ikke spinner fortom så mye. Prøv å binde Mr. Eikres "Vera" med bare hanehackle, så skjønner dere hva jeg mener. Skål :)

Står kun "rooster" i orginalbeskrivelsen etter hva jeg kan se. Men å blande disse for å unngå spinn er nok som du sier lurt, bra innspill. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tipset, Jørn. Ser ut som dette er en bok midt i blinken for meg på nåværende steg i fluefiskekarrieren. Er veldig på splitcane og Izaak Walton om dagen og da en er jo en bok om catskill stil helt perfekt! <<l

Har lest fra perm til perm, veldig bra bok med flotte historiske bilder, bindeoppskrifter med nydelige fluebilder og historien bak det "moderne" tørrfluefisket. Det hele startet med brevutvekslling mellom F.M. Halford og Ted Gordon (Quill Gordon), så her er også forbindelsen mellom den "gamle" og "nye" verden beskrevet. Anbefales på det aller sterkeste, altså.  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

True to the core, da er det mer enn bare musk-rat som mangler her. Haletråder og vingeposisjon må også forandres. Men flua di er fin, JFL, men personlig synes jeg hackelet er litt for langt. Bare min mening. :)

Min feil, skulle presisert bedre. Jeg har prøvd å være "true to the core" mot den Catskill Adams, Dette versjonen, det eneste som ikke er riktig da er kroppen (muskrat), ja også tråden da, har ikke brukt hvit vokset tråd, men grå uten voks. Ellers er den slik the Dette's bandt den med unntak av mer moderne krok.  ;D

Her er for øvrig oppskriften til Adams Dette, beskrevet i kapitel 12 i boken Tying Catskill-style Dry Flies av Mike Valla.

Adams, Dette

Hook: Allcock Model Perfect

Thread: Holland white, waxed

Tail: Brown and grizzly, mixed

Wings: Grizzly hackle tips

Body: Muskrat

Hackle: Brown and grizzly, mixed

Note: The Dettes later used Mustad 94840 and waxed white Uni-Thread

Videre beskriver Mike Valla en Adams, Darbee versjon. Der er oppskriften slik:

Adams, Darbee

Hook: Unknown

Thread: Unknown

Tail: Golden pheasant tippets

Wings: Dark grizzly hackle tips

Body: Blue dun mole's fur dubbing

Hackle: Natural reddish-brown mixed With dark grizzly

Så det er min bakgrunn og hva jeg mente med "true to the core" for den siste Adams flua jeg bandt og la inn bilde av.  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forrige uke utviklet seg til å bli langt mer enn jeg hadde håpet på og det er kjempekult at dere er med å diskuterer ved siden av bildene som postes. Har lært mye om Adams etter denne uka og også fått opp øynene for klassiske fluer. Grunnen til at Adams blei første flue i denne tråden er fordi det var den jeg tok min første ørret på. <<l

Siden det er mandag og de fleste sikkert ligger sprekkferdige på soffan akkurat nå, god jul forresten, så tar jeg meg den frihet å lodde stemninga for ett ønske for denne uka. Fikk ett tips om en klassiker som må bindes med en annen bindeteknikk, er fine å se på og i tillegg fanger fisk. Finner ikke noe SBS på disse fluene men kanskje noen vet hvor man kan finne dette.

Hva mener dere, disse eller noe helt annet? :)

http://www.devauxflies.com/products/dry-flies/classic-montage-avance-patterns/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fine maur, Geir. Skal sette meg ned i kveld å lage noen selv har jeg tenk. Noen etter boka og noen litt mere spenstige varianter. Har ett par oppskrifter surrende rundt oppi toppen, så får vi se om det blir noe greie på det når det er ferdige. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bugbond, cdc og hackel maur.

Baken skal ligge dypt, og cdc fjæra og hackelet skal holdet den i overflaten og imitere at den er i ferd med å drukne. Bundet på en tmc100#14. :)

Irriterende nok har jeg ikke svart hackel, så da må man ta hva man har.. :P

8312212776_9471ce6366_z.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legger ut litt info om maur jeg, så får vi litt teori her også. ;D

Sakset fra bloggen min dette her.

Maur

På lik linje med myggen er mauren et byttedyr som ørreten setter pris på gjennom hele sesongen, og disse små krabatene ender ofte ute på vannet etter sverming eller nedfall fra trær ol. Maurene utgjør en del av familien årevinger og de er nært beslektet med veps. Maueren er ett sosialt insekt som lever i store samfunn, og i Norge finner vi over 50 maurarter. Sverming finner sted fra mai til oktober og vi binder imitasjoner av dette insektet med og uten vinger avhenhgig av hva som er aktuelt i forhold til når på året vi fisker.

Skogsmaur, stokkmaur, sukkermaur og eitermaur er de mest vanlige maurtypene vi imiterer. Noen maur i overnevnte farger og størrelser er obligatorisk i markafiskerens flueboks og kan noen ganger utgjøre forskjellen på bomtur og suksess.

En maur kan enkelt bindes med en tørrfluekrok, dubbing og hackel, og vinger kan for eksempel lages av cdc som flyter godt. Ofte tar fisken mauren når den synker så selv om imitasjonen din går under flata skal du ha is i magen. Sakte handtvisting under flata kan like så gjerne gi resultater som å fiske den tørt. Fortyngede maur kan også fiskes som nymfer i bekker og elver, for det hender jo at mauren er uheldig å ramler uti her også.

Se mer her : http://www.fluefiskesiden.no/index.php?option=com_content&view=article&id=101:maurimitasjoner&catid=41:landinsekter&Itemid=64

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med en type muddler? Noe jeg ikke vanligvis binder, men skal visst være effektivt for mange.

Muddlerhodet er en bindeteknikk jeg er svært dårlig på, så om noen har gode tips her er de velkomne asap! ;)

Ukens Tema :

Muddler

Streamer og tørrfluer, valget er fritt. Eneste flua krever er ett muddlerhode. <<l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt nytt fluebindeår til alle sammen! <<l

Ukens tema er muddler og rent personlig har jeg utsatt det å lære meg denne teknikken med disse muddlerhodene alt for lenge. Før eller siden må det læres og det kan like godt bli denne uka som noen annen. ;D

Nå har jeg brukt litt tid på videoer på youtube og videre bundet denne under her etter bok og må si jeg endelig forstår prinsippet med å binde inn disse buntene. Alle fortidens forsøk på fine streaking caddis og muddler minnow har tidligere gått i dass, men med godt mot prøvde jeg meg på en streamer igjen i dag og er greit fornøyd med resultatet. :)

Krok : Mustad R50 #4

Bindetråd: kevlar (natural)

Kropp: Antron (kremfarget)

Rib: Holographic copper

Undervinge: ekornhale

hale og vinge: Turkey biot quills

hode: hjort

Muddler Minnow variant.

8332721367_5a241b664d_z.jpg

8332720759_cb58ce2877_z.jpg

8333780084_71945e013c_z.jpg

Kevlar bindetråd fungerte greit på denne flua da denne tråden er sykt sterk, men problemet kom etterhvert som jeg surra fast materialene. Så fort jeg slapp opp presset på tråden gled surringene veldig lett opp igjen så jeg la inn en liten dråpe lim innimellom for at ting skulle sitte. Hode gikk forbausende lett i dag og gir en god følelse av å mestre noe nytt. Når det kom til friseringen av hodet fant jeg fort ut at riktig saks eller sylskarpt knivblad er tingen her.

Må skaffe meg en saks som er mer egnet til frisering, noen som kan tipse om fine sakser til formålet?

Noen synes kanskje denne "kragen" bakover av hjortehår er litt tynn men den har jeg laget sånn fordi jeg liker dem sånn. Less is more. :)

En siste ting...jeg ser nå at jeg glemte å børste sotet av hodet før bildene blei tatt..  Pytt pytt, man kan ikke huske alt heller..!  :P;D ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk klemt inn litt fluebinding nå på kvelden også gitt. Unga sover, katten sover og kjærringa leser bok og da sniker gubben seg inn på rommet og surrer litt flue. ;D

Alle materialer er fremlagt for kveldens utfordring.

8335137426_973d1bbb3d_z.jpg

Kveldens Streaking Caddis.

8334039765_77e53377d6_z.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...