Gå til innhold

Tarp/overseil noen med erfaring med div merker etc


Fjellfiskeren Jim

Anbefalte innlegg

Hei har en tarp fra før Dovrefjell Tarp

denne har fungert ganske så greit i en del år,  men den har ikke netting(armert)

så den strekker seg MYE i regn det er irriterende...

Lurte på Helsport sin Tarp er denne armert? noen som har peiling?

Ellers er vel noen jeg vet fungere perfekt men er litt dyre som;

Hilleberg tarp

Holmeslet Tarp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 50
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

heisann.. jeg har Helsport sitt overseil/gapahauk................ har brukt denne ved forskjellige annledninger.. på hardangervidda som et suplement til teltet, da har jeg med disse 2stk stengene og setter den opp som en gapahauk fordi det ikke er så mye trær der oppe..  i skogen derimot så kan man ha endel løsninger og duken kan virke litt rar til å begynne med da den ikke er rektanguler eller firkantet , men etterhvert så ser man mulighetene.. det som er viktig og lurt er at du knyter på barduneringssnorer fra et gammelt telt eller noe, det er mulig det følger med noen snorer altså , mener det gjorde det, men uansett så bør du ha barduneringssnorer til  alle  disse hullene som er i duken slik at du kan feste til trær.. stubber .. røtter i bakken osvosv.. det gir flere muligheter og den vil stå strammere i vind å slikt.. kjekt å sitte under oppbevare ting der og evt. ligge der å sove...  vil kansje anbefale og spørre om du kan få med stengrene som er litt lengre enn de som følger med.. dersom den settes opp som gapahauk med stengrene så er ikke disse lengre enn 1.40m høye og personlig så synes jeg at den blir litt lav.. men jeg vet dem har stengre med et ledd ekstra slik at den blir 1.70m høy trur jeg den blir................. ppuuuuuhh så mye greier a gitt    ;)<<l

Har kun hatt denne erfaring med tarp/overseil/duk så har ike noe å sammenlikne med.. men er førnøyd med helsport sin......... dersom du evt.. ønske en helt "plain" tarp så ville jeg tatt en titt på Hilleberg sine tarper....da typ denne feks,,,

http://www.fjellsport.no/hilleberg-tarp-10-ul-gronn.html

dyr men meget annvenlig etterhvert som man lærer seg å bruke den    <<l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmmmm ser at du lurer på dette,,, men jeg jeg skjønner ikke helt hva du mener med denne nettingduken hehehehehe men det er muligens noe som ligger inni stoffet det da som kansje  gjør at duken ikke blir så "vassen" i fuktig vær.. og det liker vi jo ikke .. jeg ser den......... vet faktisk ikke om der er slik netting i den.......... men uansett så blir de fleste duker som regel litt "hengete" av fuktighet  /regn.......... og jeg har erfaring med dyre telt ala hilleberg  /  exped /  helsport.............. synes helsport sine duker tålte minst fuktighet av disse ................. uansett så trur jeg man må ty til litt etterstramming dersom regn og velger man feks. hilleberg sin dyre tarp så så er vel det noe av det bedre på markedet...

jeg svarte kansje ikke helt på spm ditt men "fabla" litt rundt grøten    ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan vel også si det slik at Hillebergs UL Tarp(ultralight).....  jo lettere duken er jo tynnere er den mest sannsynlig og da lettere for å strekke seg i fukt/regnvær... Hilleberg har en tarp som heter xp10 som er av tykkere duk (litt tyngre) da.. men dersom vekten ikke betyr så veldig mye for deg så vil denne xp10 tarpen tåle mere fukt pga dens tykkelse    :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er et lite rutemønster som ligger inni duken gjerne kalt ripstop

sånn at ikke materialet revner/strekker seg så lett ...dette har litt dyrere duker/telt

billigere stuff som Dovre sin har ikke rute mønster i sitt, så den duken strekker seg herfra til honningsvåg

når den blir vassdrukken i vann

Brukte den i sommer i Gaula det var skitt da det regnet en del :)

Tar gjerne en titt på andre merker som er litt dyrere da dette er litt viktig for meg

hadde jeg klart lyden av en billig plast presenning så hadde jeg gått for den

men klarer ikke lyden da den går på nærvan ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmm vel kunne ikke se det med det blotte øyet.. men mener bestemt det er inn slik netting inni den ja..................... uten at jeg er 100% sikker altså..

her er helsprot sin hjemme side og her står det under"materialer" så er det kun::: Stoff: Vanntett polyester PU

http://www.helsport.no/no/produkter/FJELLUTSTYR/Fjellutstyr_produkter/GapahukOverseil

Så da konkluderer jeg med at det faktisk ikke er slik netting i den heheheheh yeyeyeyeyeyey

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se den ja  <<l veier litt mindre og er sikkert et bedre valg uten at jeg har noe erfaring med Holmeslet  ..... ser fin ut den  ;) selvom jeg personlig ville valgt hillerbergs  UL eller XP heheheheh men det er meg da... uansett lykke til med valget .. du velger garantert rett siden du undersøker slik du gjør i forkant... pleier det selv og da bommer man sjelden eller aldri  <<l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Undersøkte ikke så mye når jeg kjøpte Dovre sin fjellduk "ok nok den"

men ikke til mitt bruk, da jeg gjerne erstatter Telt med Tarp på fisketurer

takker for innspill baggern <<l

Må legge til at Magasinet sin Dovre Tarp må en skifte ut tauene som følger med

da de nesten virker som gummistrikk altså ubrukelige ...bruk skikkelig flettet tau

jeg kjøpte mitt på fletteriet i en sinnsyk gul farge <<l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne her har jeg ingen erfaring med. Dyr ja, men ser litt konge ut http://www.oslosportslager.no/produkt/exped-arc-tarp-fortelttarp-7890.aspx

Hehe, Stian, den der hadde vært kul og hatt på Finnmarksvidda, når vinden virkelig hadde fått tak under seilet der  ;D:D

  ;D Da er den nok ikke best egnet. Men man må ikke bruke eller ha med stengene, da er det bare en vanlig tarp. Men under riktige forhold, på steder det er dårlig med trær, der vil du garantert ha den mest strøkne tarpen av alle  8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne her har jeg ingen erfaring med. Dyr ja, men ser litt konge ut http://www.oslosportslager.no/produkt/exped-arc-tarp-fortelttarp-7890.aspx

Hehe, Stian, den der hadde vært kul og hatt på Finnmarksvidda, når vinden virkelig hadde fått tak under seilet der  ;D:D

  ;D Da er den nok ikke best egnet. Men man må ikke bruke eller ha med stengene, da er det bare en vanlig tarp. Men under riktige forhold, på steder det er dårlig med trær, der vil du garantert ha den mest strøkne tarpen av alle  8)

Absolutely  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er helsport sin med nettingduk sånn at den ikke strekkes så mye i vått vær?

Nylon = PA absorberer vann. Finnes forskjellige kvaliteter. Ofte kan det være bedre å ha duk i polyester.

Har Hilleberg UL, veier kun 600 gram. Lett og bra, men litt liten. Kjøpte Holmeslet i høst. Ikke testet den, men har stor tro på duken. http://www.amfibi.no/display.aspx?menuid=1100551&prodid=43356

www.amfibi.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei hansjr; Nylon = PA absorberer vann. Finnes forskjellige kvaliteter. Ofte kan det være bedre å ha duk i polyester.

Dette medfører ikke riktighet hansjr... en duk som er silikonbelagt på begge sider trekker ikke vann

regnet har lavere temperatur enn luften derfor tror enkelte at duken trekker vann.... du kan også se det samme når

det ikke regner som foreks om natten da  temperaturen blir lavere så blir duken litt slappere nettopp pga temperaturen

noe som er helt normalt!

Skal selv kjøpe Tarpen fra Holmeslet selv hansjr det blir nok en forbedring

Stian den Arc Tarp fortelt/tarp så rå ut, da den også kan brukes uten stenger, men prisen var jo rå også!

men den er nå sikkert verdt kronene

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...