Gå til innhold

Gurgler


Robban

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har lagt en flue i Fluedatabasen.

Om fluen / fisketips:

En flue jeg bruker ofte når jeg er ute etter Asp.

Da helst i gjørmevann. Aspen liker overflatestøy derfor er denne perfekt. Den er også glad i orange/rødt sammen med hvit. Jeg bruker 2mm foam i denne gurgleren fordi jeg synes tykkere gir en annen gange. Jeg er ikke ute etter rykkvis innfisking og store "blupp". Heller rask inntrekk med jevn hastighet. Stanga under armen. Tynn foam "vibrerer" finere da, en å lage en jevn plog som feks 4mm.

Jeg bruker samme taktikk med sort flue etter ørret både i elv og stillevann.

Gurgler fungerer fint i de sene nattetimer på sjø-ørreten også, men glemmer ofte å sette på denne da. Dumt

Til asp bruker jeg gjerne en 5'r eller 6'r.

Viktig: Fortommen er akkurat så lang at når fluelina er utenfor toppringen så kan den festes i keepringen. Lang fortom på fluer med såpass luftmotstand på lett utstyr er ikke bra eller nødvendig.

http://fluefiskesiden.no/index.php?option=com_wrapper&view=wrapper&Itemid=151&flyid=276

Hilsen

Robban

(laget automatisk av Fluedatabasen)

img_6471.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kongeflue og kongebeskrivelse av bruken av den Robban  <<l

Jo takk 8)

Sjelden fått asp på denne med rykkfiskinginntrekk. Aspen er en ganske sky fisk og trur det blir litt for voldsomt.

Når man da har fått 90 % av aspen tatt i farget vann på denne måten så er det vanskelig å gjøre noe annet ppcrazyeyes.

Man unngår åsså gjeddefaen da jeg ikke bruker stålfortom  når jeg er ute etter asp.

Fikk en sånn 4 kilos gjedde engang på stanga under armen inntrekk på denne gurgleren. Det var mildt sagt berusende. Flipper hadde hatt problem med å matche det spranget ;D ;D ;D.

Litt roligere men jevn og litt saktere så tar ørreten åsså denne kuult.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjempeflott flue Robban.

Dette er ei fluetype jeg har hatt suksess med i mørke nattetimer på jakt etter stor ørret i en av de bedre ørretelver på østlandet. Har ofte brukt en gul foam for å ha mulighet til å se den på natta, noe ørreten ser ut til å drite i på den tiden av døgnet.

Hadde den store glede av å treffe han som regnes som opphavet til denne kreasjonen flere ganger, Jack Gartside. Pga diverse tilfeldigheter var han faktisk her i Skien ved flere anledninger. Denne figuren av en amerikansk taxisjåfør var et språkgeni, og da han var ventet hit for å holde fluebinderkurs første gang i 1992, spurte han om vi kunne sende ham ei norsk fluebinderbok og ei ordliste en mnd. tid i forkant. Det fikk han, og kurset holdt han på norsk, slå den.

Gurgler var en av de første fluene vi lagde den gangen, men vi fikk også inføring i mange andre flotte fluer. De var gjerne basert på billige materialer, og gjerne materialer som ingen den gang tenkte på som fluebindermaterialer. Jack brukte  innsektlære som en rettesnor, men var ikke så opptatt av korrekte imitasjoner. For ham var liv i fluene og bevegelse det viktigste, og det bar hans fluer preg av. 

På hylla over fluebinderbenken min står en innrammet og signert flue kreert av Jack Gartside. "Gartside's Glory" nr 1 av 100 som han laget ferdig inrammet.

Litt på sida dette Robban, men Gurgler er ei både tøff og god fiskeflue.

Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjempeflott flue Robban.

Dette er ei fluetype jeg har hatt suksess med i mørke nattetimer på jakt etter stor ørret i en av de bedre ørretelver på østlandet. Har ofte brukt en gul foam for å ha mulighet til å se den på natta, noe ørreten ser ut til å drite i på den tiden av døgnet.

Hadde den store glede av å treffe han som regnes som opphavet til denne kreasjonen flere ganger, Jack Gartside. Pga diverse tilfeldigheter var han faktisk her i Skien ved flere anledninger. Denne figuren av en amerikansk taxisjåfør var et språkgeni, og da han var ventet hit for å holde fluebinderkurs første gang i 1992, spurte han om vi kunne sende ham ei norsk fluebinderbok og ei ordliste en mnd. tid i forkant. Det fikk han, og kurset holdt han på norsk, slå den.

Gurgler var en av de første fluene vi lagde den gangen, men vi fikk også inføring i mange andre flotte fluer. De var gjerne basert på billige materialer, og gjerne materialer som ingen den gang tenkte på som fluebindermaterialer. Jack brukte  innsektlære som en rettesnor, men var ikke så opptatt av korrekte imitasjoner. For ham var liv i fluene og bevegelse det viktigste, og det bar hans fluer preg av.  

På hylla over fluebinderbenken min står en innrammet og signert flue kreert av Jack Gartside. "Gartside's Glory" nr 1 av 100 som han laget ferdig inrammet.

Litt på sida dette Robban, men Gurgler er ei både tøff og god fiskeflue.

Kjell

For all del Kjell, dette er ikke på siden. Takk for info, artig å lese :D.

Det minner meg på andre ting som støtter opp om det du skriver av egne erfaringer og Guru Jack.

At jeg binder de i sort til nattfiske etter ørret og sjø-ørret er bare fordi hjernen min er av og til fastlåst i gamle normer.

Vil tru det er noe forskjell på en flue under vann og en over vann som gir helt andre signaler, men alikavel lissom :D

Takk for at du minner meg på at jeg fisker asp mye på kveldstid, og da som du nevner skulle man tru gamle normer om farger osv.

Jeg bytter ikke farge på denne flua selv om det blir mørkt etter asp.

Noen ganger har jeg bare et parr timer på land før det begynner å lysne og er klar til dyst igjen, med Hvit, orange gurgler.

Er nok ikke bare ørreten som driter i det. Kanskje bare vi som ofte lager det mere komplisert en det er :D :D.

Takk for skryt og litt tanker man ofte glemmer Kjell.

Noen ganger kan man vel kalle seg en håpløs romantiker når det gjelder fluebinding, jeg er der, men bare for gøy <<l <<l ;D ;D

Edit: Robban er romantiker hele tiden, ganske nytt gruajungelord ;Diiinnocent iiinnocent

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk Robert, du er en stor inspirator for meg og helt sikker for veldig mange fluebindere over det ganske land, vet ikke om noen som deler så mye av erfaringer som deg og ikke minst lytter til andres erfaring.  :)

Hyggelig med skryt, så jeg svarer tusen takk jeg Anders, bare hyggelig, meget hyggelig faktisk. Takk <<l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne funker som juling på stor ørret i de sene nattetimer!! I Rena er den en klassiker. De er litt finere på det der oppe og vil liksom ikke kalle det gurgler. Det blir for "gjeddete". De kamuflerer den med å klippe halen litt kortere, kutter ut foamen og kaller den Dyret  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne funker som juling på stor ørret i de sene nattetimer!! I Rena er den en klassiker. De er litt finere på det der oppe og vil liksom ikke kalle det gurgler. Det blir for "gjeddete". De kamuflerer den med å klippe halen litt kortere, kutter ut foamen og kaller den Dyret  ;D

;D

Jeg mistenker at brunørreten tar Gurgeren for å være en stor vårflue.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig bra bundet den der ! :) Funker den også som en gjeddeflue i litt større størrelser ? :)

Yepp, den funker fint til gjedde, men med pauser i inntrekkene.

Bruk gjerne litt tykkere foam og ikke legg ned for mye arbeid i flua.

Gjeddetennene har en lei tendens til å skjære gjennom foamen på disse.

Mange Gurglere som får et kort liv pga det ;D Man for veie det litt opp mot hverandre, for de fisker godt <<l.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 år senere...
×
×
  • Opprett ny...