Gå til innhold

Hackle til bombere.


Walter

Anbefalte innlegg

Har startet å binde litt bombere.

Noen som har forslag til hvilket hackle man skal/kan bruke til disse?

-Walter

Når vi ørretfiskere skal binde "flytestreamere", som dette, så kjører vi enkelt sett f.eks en (i liten utgave) Streaking Caddis, eller (i stor størrelse) Muddler Minnow-utgaver  :) Hacklet på en flytende laksestreamer gjør vel uansett bare nytten ved at det skaper litt ekstra liv/lyd rundt flua, som et muddlerhode som flytter vann, så sånn sett spiller det kanskje ikke så stor rolle hva du bruker? Jeg vet ikke jeg altså, men bare prøver å tenke klart. Som ørretfisker.

På samme måte: Om vi vil ha øyne på ørretstreamere, så er det en mye billigere måte å bruke kuleøyne eller 3D-øyne, i stedet for Jungle Cock, som jo gjør akkurat samme nytten til en langt billigere penge :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

I de få mønsterne det "trengs" jungle cock, finnes det etter min mening ingen erstatning, selv ikke falsk jungle cock. Heggeli med kuleøyne ? Neppe....

Hackle til bombere skal være spenstig/god kvalitet. Dette for å hjelpe flua til å flyte høyest, og ikke minst lengst mulig, spesielt ved striping

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mergus Merganeser

Tror du kan bruke hva som helst bare det er langt nok hvis du skal binde større bombere for laks. De største hacklene på endel genetiske tørrfluenakker er bra til dette. Pass på så ikke selve stammen på hackelet er for tykt.. Blir litt vanskeligere å "dra" ned i hjortehåra på kroppen slik at det blir pent hvis du bruker tykk hackelstamme (men det tror jeg ikke laksen egentlig bryr seg særlig om). Hebert Miner har bra fjær til dette!

NB! Et par tips til. Bind inn 2 stk hackle så du har 2 sjanser hvis første hackle ryker...!! Du kan også starte foran på fluen isteden for bak og feste hacklet med kryssurringer av monofil bindetråd fremover - da har du flere sjanser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hackel til Bombere er et problem. "vanlige " nakker har for kort stamme med for lange fjær fibre. Da må du evt bruke to hackle med riktig fjærfibre. Sadlle nakker er fine men da må du styre unna de som er beregnet for ørretfluer , for de har altfor korte fjær fibre. Du må rett og slett lete etter saddle nakker med riktig fiberlengde. Da er fjærstammen lang nok i masse vis men kan være vanskelig og finne disse hacklene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mergus Merganeser

Hackel til Bombere er et problem. "vanlige " nakker har for kort stamme med for lange fjær fibre. Da må du evt bruke to hackle med riktig fjærfibre. Sadlle nakker er fine men da må du styre unna de som er beregnet for ørretfluer , for de har altfor korte fjær fibre. Du må rett og slett lete etter saddle nakker med riktig fiberlengde. Da er fjærstammen lang nok i masse vis men kan være vanskelig og finne disse hacklene.

Dette var vel et større problem i "gamle dager", men de siste årene har genetisk hackle blitt så bra at de fjæra har tynne nok fjærstammer og tilstrekkelig lengde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

Mine topp kvalitet Metz nakker fra sent 80 tidlig 90 har bøtter og spann med fjær egnet til formålet i allefall :) Hoffmann saddler til ørret sliter litt med fiberlengden ja :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mergus Merganeser

Mine topp kvalitet Metz nakker fra sent 80 tidlig 90 har bøtter og spann med fjær egnet til formålet i allefall :) Hoffmann saddler til ørret sliter litt med fiberlengden ja :)

Metz kan sikkert også brukes! Det viktigste er at hacklefjæra er lang nok, har en tynn stamme slik at kroppen ikke spriker når den legges rundt, samt at fjærstammen er sterk nok til at du kan tighte denne skikkelig uten at fjæra ryker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

Dette var jo fra den gang Metz var konge og Hoffmann saddler var guds gave til menneskeheten :) Ellers helt enig med deg. Godt jeg har maaange nakker og saddler fra den tia. Riktig behandlet ser de nye ut ennå :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Mergus Merganeser

Denne flua skal jo skyve så mye vann som mulig

Skal den det ? Jeg har fått helt klart mest fisk på den når man fisker den i dead drift jeg da. Dette gjelder da i klare elver

Ditto! Både SØ og laks tar dead drift. Den ABSOLUTT morsomste måten å fiske laks på er i klare elver når du ser laks og SØ komme opp for å inspisere Bomberen!!! Husker jeg fikk en 3kgs SØ på Bomber engang. Fisken fulgte etter flue 15-20m før den bestemte seg.. Da snakker vi om visuelt fiske  <<l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...