Gå til innhold

Bildetråden 2013


Rodswinger

Anbefalte innlegg

Gjest Mergus Merganeser

Mange flotte knips her nå  <<l

Nytt kamera i hus og det må jo testes! D7000 med Sigma 105mm F2.8 EX DG OS HSM Macro

Jonas stilte velvillig opp for fotografen og dette er ett av resultatene

8876771969_8d8108604f_c.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mergus Merganeser

Ingen dårlig test det nei... flott bilde! Likte godt etterbehandlingen for motivet også!  <<l

Fort å glemme hvor egnet macro objektiver er for portrett foto!

Takker  :D

Pjokken hadde lilla skjorte med gule striper, orange caps, blå sko og brun shorts så jeg bare måtte tone ned litt...

Fikk ett 10-20mm i posten i dag, så nå er det rett ut å knipse igjen!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Utrolig mye flotte bilder her. Alle nevnt ingen glemt :D

Fikk tatt mitt første macro bilde med D800 i dag.

Dette er kun en hyper rask test uten mål og mening og gjort på få sekunder.

Målet var egentlig bare å se på oppløsning og ikke minst fargegjengivelse.

Motivet var en blomst av noe slag som vaiet i vinden og var vanskelig å fokusere mot, samt at regnet nærmet seg med stormskritt så jeg måtte kjappe meg

Potensiale til D800 er stort på macro så vidt jeg kan bedømme, bare han bak kamera kan lære seg litt mer om macro verdenen først :D

TEST SHOT:

8901371912_57be73ec55_c.jpg

Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Ikke mye å si på klarhet og detaljer der nei Terje!  :) Hadde vært gøy å sett en 100% cropp in mot senter der bare for morroskyld  :)

Det er iallefall lovende, Frode :D

Det skal bli spennene å teste litt mer nøyaktig etterhvert :-)

Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

En liten tur ut i hagen etter et vanvittig skybrudd i dag.

Målet var å finne noen bugs slik at jeg kunne få se hvor mye jeg har å croppe med på små små fluer av diverse slag.

Jeg fant en pitteliten flue på et blad som jeg tok et testbilde av. Jeg brukte SB800 flash i påvente av å få softbox i hus. Det vil bidra til å myke opp lyset noe jeg tror kan være veldig alright på macrobilder av innsekter og annet.

Dette er en spennende verden som jeg har veldig sans for, så forhåpentligvis så blir det mange macrobilder i sommer :D

Jeg føler forøvrig at stativ er et must med 60mm for å klare å holde kamera rolig når jeg går helt close up.

PS. Denne flua er knøttlita og den sitter ikke på store blader heller, de er forholsvis små de også.

ORGINALEN:

8927662949_9723ea1cc2_c.jpg

CROPPA 100% (tror jeg det var)

8927660993_62702f759b_c.jpg

Det ser lovende ut både når det gjelder skarphet og detaljer. Bare han bak kamera kan lære seg litt mer og få tak på en softbox så får vi tro det blir bedre på sikt.

Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Virkelig mye detaljer i de bildene der Terje! Skal ha meg et slik kamera iløpet av ett års tid håper eg :). Knall bra bilder <<l

Takker og bukker :D

Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Kule bilder, Tor Arne :D

Selv driver jeg fortsatt å eksperimenterer litt.

I påvente av softbox konstruerte jeg min egen lille softboks ved hjelp av en tupperware boks jeg hadde i skapet. Denne teipet jeg utenpå SB 800 difuseren.

Bare dette lille trikset fungerte mye bedre enn å bruke bare blitzen. Lyset ble merkbart mykere, så softbox er helt klart et godt alternativ i macro verdenen :D..... gleder meg til å få en litt større utgave som er laget for foto :D

Legger ved et par rellativt kjedelige bilder bare for å vise at lyset blir langt mykere med softbox laget av tupperware :D :D

8938523993_edc12e07e7_c.jpg

8938526023_dd646c1d1d_c.jpg

Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wow, flotte bilder der Kjell!  <<l

Skulle eg innom Fotovideo for å kjøpe et nytt macro objektiv - endte opp med nytt 70-200 F2.8 IS  :rolleyes:

Gøy med IS på 200mm, har savnet det på mitt forige objektiv...  <<l

Første testbildet tatt på pulten etter utpakking, 200mm F2.8 håndholdt.

8951939898_b1bcf9a9a1_c.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...