Gå til innhold

Buzzerfiske 2013


Anbefalte innlegg

så var vi endelig igang...vår i luften og isfrie vann :)

Vi begynte som ifjor, flyteline og fluorcarbon fortom og 2 buzzere på.

Fisket var mer enn rolig, det var ultrarolig.

Ha tro på hvert kast...og vente til fluer setter seg på ønsket dybde.

Muddet inn første meter av flytelinen slik at den dupper under overflaten.

Føler spenning - ser line stramme seg rolig opp og festen er igang.

Christian fikk seg 3 nydelige ørrer, jeg 2 fin- fine saker samt en mistet.

Vi er igang- oppfordrer alle på vestland til å nyte vårstemningen vi har ute nå- og dele sine opplevelser enten her eller på sine blogger.

Det er ikke str på fisk som her er viktigst å formidle, men fiskemetode. Og bare bonus at vi drar på skikkelige fisk.

post-1338-13949894215595_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 219
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Som moderator forbeholder jeg meg retten til å slette slike upassende tråder. Spesielt med tanke på at vi fortsatt skriver tidlig januar  :'(

Og det verste var igår var jeg "såååå" (det er snakk om bittelittegranne :)) unna skikkelig svær fisk på tørr mygg :)

dritfett å ha et vann her ute på øyen som KUN er stor fisk i tydeligvis- dvs vi har fått dem på 3 hekto- men bellybåtvann som er vanskelig å fiske av på allsidig vis fra land- men utrolig gøy når vi kan stå "på vent", og stort sett må konsentrere oss om å kaste i en retning- heller fokusere på innfisking enn løpe til neste plass.

Der er nemlig ingen flere plasser enn til to stykk max- og allerede begrenset utbytte.

Lurer på om jeg ikke blir tidlig i bellyen iår :)

Meldt fint og kaldt neste uke- klekker det fjærmygg da? Hmmm, vi får vente å sjå :)

Så please, ikke slett tråden, kan bli mye moro for oss som ikke har snø å kose oss med :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

<<l

I tillegg til inntrekk og dybde så må du gjerne nevne farge og størrelse på buzzerne som tar fisk  ;)

he-he...sant nok, men er ikke det bare unødig flisespikkeri å henge seg opp i da? :)

sorte med lys og kobberrib, oransje cheeks virker ok...vi fikk ihvertfall idag på de større utgavene, krok 12.

Så en stor sort fjærmygg.....ifjor begynte jeg i storavatnet i Florvåg med relativt store buzzere også- tror det var på samme tiden :)

Stig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legger merke til at du strekker armene mot kameraet :) Fisken blir ikke større du får bare mindre kropp :) Gleder meg til jeg er i gang om noen uker <<l

Får strekk i fortom, det er gøy, ja :)

Takk for at du tok deg tid til å bli gledet :)

Ja , turbo..jeg finner det smakløst men nødvendig :)

Og dette er jo bare fluefiskerens form for maggotfiske Rune...ikke vår skyld at vi ikke har is å kose oss på :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, huff Stig, dette var noe å rapportere om i begynnelsen av januar!!  :o

Snart er vel den første fisken postet i kilostråden også, så da føler man seg rimelig bakpå ved sesongstart i slutten av april. Vel, vel, med klimaendringene er vi vel snart i gang i mars her på Østlandet, men jeg vet ikke om jeg egentlig ønsker det. Litt skummelt om ting endrer seg for raskt.  :-\

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

Lurte på hva jeg skulle gjøre i helga, men nå vet jeg det. Jeg skal kjøre over fjellet, gjennom tunnelen, en til, en til, en til.... voss... ny tunnel, en til, en til.................. og så kakke en Vivelid-Nilssen, hardt! I alle fall så han ikke kommer seg igjen før i april. Deretter skal jeg ta en skikkelig hamburger med dobbel bacon og ost bare for å markere at jeg er en MANN. Så blir det hjem igjen samme veien gjennom tunnel, ...... Voss, tunnel.... fjellet og til pc'n. Så kan jeg igjen lese i fred om at andre har det like ille som meg. Buzzerfisket starter i april og vi hutrer sammen og "krangler" i affekt og fortvilelse mens isen ligger tjukt frem til da.

"Fordömrade unge!" fffighting

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

På den annen side:

Knallbra Stig (og Christian)! Gleder meg til å få tatt en tur og hilset på. Fortsett å legge ut flere slike rapporter. Nydelig fisk også! <<l

Vi andre er heldigvis ikke misunnelige.... ehh.... JO!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kom du Erik, du vet vi kunne hatt spenning i bekken også vi :)

Vi har jo hatt moro der før vi :) :)

Men artig å tenke på hvor hjelpeløse vi var der den 17 mai dagen for snart 15 år siden...men så begynte ting å flakse/flaske seg :)

Samme føler jeg har skjedd med buzzerfisket- det har flakset/flasket seg det også....men idag er sakene fryst igjen :( :(

Pokker, nå som det skulle tørrrfluefisker på film >:(

Ja, ja, heldigvis litt igjen av våren enda :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra jobba, Stig  <<l

Akkurat nå skulle jeg ønske jeg bodde på Vestlandet  :)

Jeg og :)

Da hadde vi vært på tur sammen...hvis jeg hadde fått lov å ikke sitte for lenge rolig i gresset å vente :)

Har sluttet å røyke nå...må holde en viss form for aktivitet..rastløs :)

<<l Ja, da hadde jeg gjerne slengt meg med en tur.

Jeg tror ingen av oss hadde hatt tid til å sitte i gresset å vente nå på denne tiden  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I min tilnærming til fjærmyggfiske er det noen veldig viktige faktorer som egentlig går utenpå faktoren fluevalg.

Viktigst av alt er tempo.

Det går saaakte..man twister ikke inn fluene, man 'ruller' dem langsomt. er de dypt kan et og annet langt rolig drag få buzzere/ nymfer til å stige for så å synke rolig igjen.

Sted og tidspunkt er viktig.

Og det jeg sier er noe enhver kan.kopiere å lime inn i sine blogger og lett fremstå som lokale helter:-)

Vinterstid er de buktene/ deler av vannet som raskest varmes opp, de sørvendte...altså de som ligger 'nord' i vannet.

Jeg har lært meg buzzerfiske best i slike bukter, rett og slett grunnet større klekkinger/ tidligere på året, og større fisketetthet og dermed raskere tilbakemeldinger på mitt fiske.

I tillegg er det ofte sørlige vinder her hvor vi.bor og derav en del bølger/utskiftning av vannlagstemp forskjeller ( dette.er.bare noe jeg har hørt...vet igrunnen ikke.mer om det enn så:-))

Men det som er.viktig ved dette er at vinden skyller en del insekter inn og fanger dem der som et trivelig matfat til fisken

Derfor er tidlig vårfiske oftere enn ikke foretrukket å oppsøke i nordlige...altså sørvendte bukter tidlig.

Solen varmer...og.gir grunnlag for trivelige klekkinger.

Spesielt med nordlig vind vil man i slike bukter stå litt i le av kald vind MEN vinden blåser fjærmygg.ut til ventende fisk.

Så opplever man at samme bukt ikke gir.samme effekt i sørlig vindretning dagen etter, i like pent vær.

Nå hadde det vært trivelig å spurt hvorfor dette skjer:-):-)

I solskinn...som står i sør på varmeste del av dagen, vil fisk slite med å.beite mot vinden som kommer.fra.sør.

Fisk har ikke solbriller som oss:-)...og selv jeg med dyre briller liker dårlig å fiske i motlys.

Tenk.hvor kjipt fisken da har det.

I solskinn og nordlig vind kommer det mye insekter drivende ut fra grunnene, OG fisken beiter da mot.vind MED solen i ryggen.

Dette fenomenet finner man igjen når sol står lavt.på himmel...fisken liker ikke beite høyt i vannet MOT solen.

Det betyr egentlig at mine nordvendte.favorittbukter oppsøker jeg med størst optimisme når det er sørlig vind og i OVERSKYET vær:-)

Mange har opplevd bedre elvefiske i overskyet vær...eller når solen endelig forsvinner bak en sky.

Vil tro i de elvene.fisken står med.hodet mot strøm , i retning SYD, gir verre forhold til overflatefiske i solskinn.

Noe å tenke på:-)

og hold dette for.deg selv og brief litt til kompisene dine, de vil kalle deg.KONGE:-):-)

hils fra meg da:-)

prøv.det ut selv...ingen regler uten unntak.

Åpne linken til bilde av sådan suveren "myggbukt" tidlig på året- er du heldig kan du se meg på steinen rett utenfor odden:-). herlig sted å stå i nordlig vind- i le av vinden og solen i fjeset- myggen som bare driver rett ut i snutene på ventende fisk som har solen i ryggen:-)

http://1881.to/jZBdCH

http://1881.to/zOkj6g

Stig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er tingene som fikk meg på rett spor ifjor vår :) Plassene ble valgt ut ifra været :) spesielt disse sørvendte buktene.. Lærte at en må ha troen, kunne gå lang tid før jeg hadde ett lugg men da var alt verdt det. Da hadde jeg funnet fisken.. Teorier som ble satt ut i praksis med tolmodighet og stor tro , virket gjorde det :) Videre ut i sesongen vil jeg ha mye av dette i bakhodet når jeg fisker :)                                                                                                                            Christian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

Derfor er tidlig vårfiske oftere enn ikke foretrukket å oppsøke i nordlige...altså sørvendte bukter tidlig.

Solen varmer...og.gir grunnlag for trivelige klekkinger.

Spesielt med nordlig vind vil man i slike bukter stå litt i le av kald vind MEN vinden blåser fjærmygg.ut til ventende fisk.

Så opplever man at samme bukt ikke gir.samme effekt i sørlig vindretning dagen etter, i like pent vær.

Nå hadde det vært trivelig å spurt hvorfor dette skjer:-):-)

Dumme meg ville da fisket dypere om jeg måtte fiske på samme sted. Vinden fra sør gjør da at det varme vannet "slår ned" i bukta og utover langs bunnen. Et vann står nemlig ikke helt stille når det blåser eller siger inn vann fra bekker/elver... Tror jeg da. Gudane veit. Det kan jo være jeg er så langt ut på feil jorde at jeg trenger kompass.  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...