Gå til innhold

Buzzerfiske 2013


Anbefalte innlegg

Dette var flotte fluer :)

jeg ville fisket med alle disse fluene. Vanskelig å si hva fisken liker den dagen du fisker.  Bruk 3 stk omgangen evt 2 stk, så finner du nok ut hvilken som skiller seg ut , altså den som fanger mest fisk.. Kan du tilpasse med lignende fluer utover i økten..

Kult med herl, om du skremmer eller lokker til deg fisk med de er det bare en måte å finne ut på, jeg vet ikke :) 

Men å ha troen på de fluene en fisker med er veldig viktig da fisker en de "rett" slik føler jeg det :)

Christian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 219
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Dette var flotte fluer :)

jeg ville fisket med alle disse fluene. Vanskelig å si hva fisken liker den dagen du fisker.  Bruk 3 stk omgangen evt 2 stk, så finner du nok ut hvilken som skiller seg ut , altså den som fanger mest fisk.. Kan du tilpasse med lignende fluer utover i økten..

Kult med herl, om du skremmer eller lokker til deg fisk med de er det bare en måte å finne ut på, jeg vet ikke :)  

Men å ha troen på de fluene en fisker med er veldig viktig da fisker en de "rett" slik føler jeg det :)

Christian

Godt svar Christian. ;)

Ser ingen feil på disse,og som C.R nevnte,blir det ofte endel prøving før man finner rette buzzeren.

Man kan ikke alltid se på hva som sitter i lyngen av voksne eksemplarer,de kan være fra kvelden før,og en annen art er i ferd med å begynne å klekke,så man må på noe annet.Men,det kan være en pekepinn,og hvis jeg ser voksne mygg,begynner jeg gjerne med ca. tilsvarende størrelse.

Klassifiserer oftest triggerutløsende faktor på buzzere sånn : Profil,størrelse,farge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

wow Petter :) :) :)

dette var gode saker gitt...et par av dem hadde jeg satt på med en gang hvis fisken gikk høyt...f.eks den "speeste Eikrepuppen" der er en traver av dimensjoner ;)

Og strutsen din er så lite dominerende at det nok ikke skremmer livet av fisken..men vil det virke bedre...Hakke peiling..da må du ialle fall under gode forhold fiske en med  og en uten herl i samme str og farger på samme opphengsplass..ihvertfall samme dybde for se forskjell.

Men et par av de i den tredje raden fra venstre er "sette på og prøve okke som forhold" :)

Gleder meg til å låne et par på buzzer kurset..nå skal vi kose oss skjønner jeg :)

Takk for kjempefine fluer Petter...altså på vegne av alle oss forumhamstre:-)

Stig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

Siden dere er i gang med diskusjon av buzzere så håper jeg det er greit å legge ut et knippe buzzere... Jeg kan svært lite om dette fiske, så jeg lurer på hvilke buzzere dere har trua på og hvilke som hadde havnet sist på fortomen og ikke minst hvorfor? Riktig form og farge, for mye/lite bling/stasj osv..

Ønsker å forstå hvordan dere tenker når dere lager deres buzzere.

Jeg har f.eks benyttet strutseherl i buzzerne til høyre for å gi dem mer liv.. Er dette noe som som kan fungere, eller kan det gi motsatt effekt - skremme fisk  ???

[attachimg=1]

Hvis jeg sender deg en boks, fyller du den opp for meg?  ;D

Dette var pokker så bra!  <<l Fortsett slik.  ;)

Likte spesielt at du har et par fluer med ei farge som sjelden blir brukt i nymfer og larver - blå. Eller er det svart som lyset gir et inntrykk av blått? Uansett, et tips fra meg om det er det siste som er riktig. Jeg har brukt en del mørkeblå/gråblå/blålilla som har gitt utrolige resultater. Skikkelig overraskende effektivt faktisk. Det startet for moro skyld med en tørr Vera i blåfarge på en fisketur ved Vivelid for et par år siden. Da lo vi av det, men nå ler i alle fall ikke jeg lenger. ;)

Det samme gjelder for øvrig blass lilla.  :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tilbakemeldingene  :)

slik jeg forstår dere er sammensetningene av buzzerne ok. Videre er det slik at man velger ut fra størrelse og farge, samt hvor i oppsettet buzzerne skal være.

Da har jeg kanskje blitt litt klokere. Jeg skal prøve å teste ut buzzerne slik dere nevner for å se om det er noe effekt av strutseherlen.

Stig, om du vil teste buzzerne så hadde det vært topp. Får da bedre svar på om de fungerer eller ikke. Kan da eliminere en stor feilkilde dersom jeg tester dem ut selv.. dvs fjerner meg fra ligningen  :P

De blå buzzerne er blå flash tredd inni svart eller grå ST. Har gitt meg et par fisk tidligere.

Jeg har også fått tips fra en eldre herre at det burde være litt lyst blått i fluene på Hardangervidda. Dette fordi vannene/bunnforholdene ofte har et lite blåskjær.

Takk for tips ang. lilla.  <<l

Igjen, takk for informative svar!  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ler enda Eikre...fordi det er banalt gøyalt, Vera er jo ei jente for pokker- lilla kler henne godt :)

Petter; du kan klare det fin selv..jeg skal bare bekrefte at du gjør det slik jeg tror det er fornuftig :)

Var en bitte liten tur ute i horisontalt drittvær- og fisken vaket for f.... mye faktisk i en veldig kort periode.

Prøvde litt store buzzere--men det ga jo nada- "match the hatch"- javel, på med mindre buzzere.

Hang rett under filmen- et par fisk tok "tørt" idet de landet i nærheten av vak.

Orket ikke mer enn en snau time- mye fortom som på merkelig vis bare står stille i luften og lager vaser fra h.... grunnet plutselig og uforutsigbar virvelvind.

helt meningsløst å fiske i slikeforhold, men gøy lell når fisken tar.

Fikk 6 stk...og mye banning når vaser var faktum

post-1338-13949895746133_thumb.jpg

post-1338-13949895746497_thumb.jpg

post-1338-13949895746868_thumb.jpg

post-1338-1394989574733_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er tiden kommet for å varsle om at "Buzzerline kurs/treff" med flueline fra Northern Flyfishing (Mkb Design) nærmer seg fullt.

Har noen få plasser tilgjengelig

Jo raskere man er ute nå, dess større sjanse for å få tilsendt/hentet liner for påmontering før selve fisketur.

Vi drar på fellestur 5 mai...har du lyst å være med, send en PM for detaljer :)

Stig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ahhh...endelig, og det måtte en jobbuke til for at jeg skulle få kjenne "buzzersuget" igjen.

I løpet av en 13 timers vakt har vi en times tid pause..akkurat nok til å hive på noen fluer, kaste ut litt line og håpe :)

Måtte bare komme meg til et vann raskest mulig, og det var ikke så langt bort fra jobb jeg måtte..Møtte CR som avtalt, han pause fra skolen idag...hadde håpet på tørre mygg som skulle testes, men regnskur og ingen synlig aktivitet fra 1405-1500 da jeg skulle få fiske inn ny sending som kome igår..valgte meg Winston GVX Select #5 9' for seansen.

På første kastet til Christian...rullende buzzere langs en torvkant, fikk han fisk.

Så snek jeg meg bort til ham, fisket også langs med en torvkant...her fikk jeg 4 fisk på 4 kast...5 kastet klarte jeg ikke kroke skikkelig.

CR fikk seg to stk og det synest vi var vel fortjent siden han fant fiskeplassen :)

Gøy?

Ja, helt grei pause :)

Og heldigvis hadde jeg buzzere med kurvet krok, de hoppet ikke av og god krokingsprosent synest jeg...stod nemlig å pakket meg en pris når siste mann strammet opp og jeg stod med stang under armen med tupp høyt tilværs..den teller ikke

Som man kan se utifra bildene (delvis) fisket jeg relativt store buzzere...og følte at litt "twist-twist" med lang rolig pause var tingen. Litt fart idag altså..liksom trigge en fisk i skjul til hugg.

Ikke statisk fiske mao..bare i synkeperiodene mellom de små kjappe "twist-twist" bevegelsene.

Flere enn bare fjærmygglarvert som beveger seg i vannlaget for tiden, ihvretfall nærmer det seg så raskt nå, at litt str på fluene som kan oppfattes som annet rask, bare faller naturlig med kun 1 times fiske til rådighet.

Og når jeg nå ser på bildene i ettertid, noen jeg ikke tenkte på når jeg fisket..de to fiske/flue i kjeften bildene er fisk som ble fanget i hver sin retning langs med torvkanten jeg fisket...altså en på høyre og en på venstre side av meg.jeg husker hvilken som tok hvor, og ser man på hvilken side i kjeften fluen er huket betyr det èn ting...som sikkert ikke er vesentlig, men kjekt å få bekreftet:

Fisken kan ha kommet ut fra torv/overhengende vegetasjon(ihvertfall stått på "innsiden" av mine fluers bane, og tatt dem for så å snu hodet for å stikke tilbake til standplassen . (til og med i vann står fisk tidvis veldig nære en skjuleplass) de surrer ikke bare rundt å leiter etter buzzere mao :)

post-1338-13949895815671_thumb.jpg

post-1338-1394989581616_thumb.jpg

post-1338-13949895816589_thumb.jpg

post-1338-13949895816847_thumb.jpg

post-1338-13949895817328_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I går,etter jobb,var været bra.

Noe vind,men ikke mer enn at........... :rolleyes:

Ville inn å sjekke et av favorittvannene.

8687644087_bd4a4ec1ef_c.jpg

Vel....... :-\

Ny snø,gammal is.

Så mer lovende ut i sørenden.

8687644987_3c25292555_c.jpg

Like vakkert som alltid,men ett vak på halvannen time,og vinden kom tilbake.Kaldt ble det au.

Knekte i sammen og tenkte på lun hjemmekveld med god mat og rød vin....... <<l

Da jeg kom ut av dalen svingte jeg til høyre(bort) i stedet for til venstre(hjem),fordi : I morgen blir det regn og vind,nå er det fint..... ;)

Langsmed det store vannet så jeg noen vak på blankene,det minste sjekket jeg ikke,og der sto det i tillegg en Dysker med slukstang,så jeg trillet litt til,til det neste vannet......

Og,her så det mer lovende ut :

8687645435_3a7ca7fa1b_c.jpg

8688762694_fc815ba874_c.jpg

Her gikk det fisk å slubret(vakte/buzzet) rett utenfor meg,og jeg var ikke sein om å rigge pånytt.

To i # 16 kurvet,svarte med litt rødt i thorax.

Andre kastet resulterte i et napp,men satt ikke.(Trodde kurvede kroket nesten av seg selv. :P;D )

Så ble det vanskelig,og fisken virket lite interessert i mine lekre små.

Flyttet meg mot utløpet,og her sto jo fisken nesten på land,og det var noen óg. <<l

Krabbing,lav profil,vipping av kort line ga umiddelbart resultat,først en som slapp igjen,men så kom de som trillende på ei snor. :D

Nå kastet jeg på vak,litt forbi,dro til meg buzzerne til jeg var ved vaket og stoppet.Dette likte fisken godt idag,og jeg tenker at jammen kan man variere inntrekk/presentasjon ganske mye i forhold til situasjon.

Fikk seff fisk på vanlig inntrekk og i synkefasen,men det funket best når jeg kunne dra buzzerne inn ved vaket.

Fikk ganske mange på kort tid,ingen såpass at jeg gadd knote frem kameraet igjen(ganske mørkt etterhvert også),men såpass til fiske at jeg fikk igjen selvtilliten. ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var vakkert, Willy! Det første vannet er koselig som få, bortsett fra storfisken som svømmer rundt der... Det grøsser på ryggen min når jeg tenker på de! Ikke bare er det nydelige bilder, og en fin fortelling, men du forteller om vannene i nærheten også. Takk for at du gir oss rapporten om vann på den siden av byn..!

Igjen: Vakkert, Willy!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nydelig Willy..og i tillegg ti fine bilder likte jeghelt klart den helt edruelige og riktige sannheten om at ; "..slik funket godt IDAG...- nemlig <<l

Og dette er hele essensen i dette fisket som alt annet; ulike ting funker til sin tid, og noen ganger sammen :)

Dritgøy at du også sier noe om å "finne plassen"...det er viktig for andre som søker samme opplevelser som oss, å variere steder, metoder...og gjerne fluer.

Men selve fluevariasjonene er nesten det siste jeg tenker på...men da helt klart etter å ha fått meg noen pekepinner opp gjennom på hva som er "greit å begynne med" :)

Og gleder meg til vi skal fiske "Schwææææær" røe sammen i den ene vannet der Willy.

Og skulle ikke forundre meg om vi tar en av de svære ørretene Gonefishing har sett :)

Stig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok en litt mer nebbete "ørret" han har sett i det vannet der er jeg redd.. :P

Vel,de nebbete "ørretene" har en misjon,serru. ;) (Ikke mye å være redd for.)

Får vel legge ut denne enda en gang.Håper det ikke blir for påtrengende. :-X:-*

5640012824_d00cefeb59_z.jpg

Denne,Arne,er over 50 centi,ikke så veldi' "nebbete",og jaggu har'n tatt en buzzer. :D

Og,den svømte/svømmer i avbildet vann. <<l

Og,den er ikke aleine. <<l

Må få takke for gode tilbakemeldinger,gutter. :D

Da kommer det kanskje mer.........etterhvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med DL , flotte rapporter  <<l

:) kjekt!

idag var det på'an igjen med litt fiske etter arbeidshelg...strevde litt..i børjan, fordi vi rett og slett kjørte feil og surret i streben etter "nytt vann og nye muligheter".

Men når vi så var fremme....og vannspeilet var alt annet enn brutt..det var litt vindkuler over det meste, hist og pist et "magisk" øyeblikk man bare må ta vare på.

Heldigvis var buzzere i vannet i disse magiske øyeblikkene...satset mest på en halvåpen bukt/innsving rundt et nes..tenkte matplass i grunnområdet/marbakken.

Og det var det :)

Dillet, rullet rolig, par kjappe rykk- men fisken tok KUN når sakene bare sèg gjennom vannet.

Kjente de suge seg på nærmest.

Var veldig gøy fordi utenom de 6 jeg fikk opp på de to timene, så var det noen flere bortpå...tror de tullet litt med den rettkrokede endefluen, på opphenget var det en kurvet sort/hvitribbet kork 16 buzzer med røde cheeks og sort glasskulehode. Føler fluene satt fint i "saksen" på de alle.

Bortsett fra den ene som hadde klart å kroke seg på endefluen samtidig som en valgte opphenget.

"Dobbel" buzzerfisk er gøy.... :)

CR fikk seg noen også, og fin fasong på hans største ryndt 6 hekto sier ryktene.

Og han var visstnok også borti en hardthuggende sak i tillegg.

prøvde dypet også, etter å ha sett vak "midtfjords", men taktikk langs marbakke var smartere føltes det som med sinktip line. Den ble først dradd frem mot slutten da "bukten" virket tom/skremt bort/bett av.

5 av 6 på flyteline og lang fortom med "sorte glassbeads" idag.

Innviet nye femmeren min med stor glede :)

post-1338-13949895860225_thumb.jpg

post-1338-13949895860709_thumb.jpg

post-1338-13949895861191_thumb.jpg

post-1338-13949895861681_thumb.jpg

post-1338-13949895862062_thumb.jpg

post-1338-13949895862451_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har snakket litt om buzzeres "karakteristika"- og hva som fanger meg.

Her er en slags "favoritt" sak i forskjellige tider.. den som fanget flest fisk i går.

Den har "glassbead" og fremfor til og med liten 1.5 mm tungsten bead.

Denne bidrar til det lille "attraktor" blinket...samtidig litt tyngde for å fiske dypere og samtidig strekke fortom ut bedre i vannlaget/kjenne fisk.

Den faller gjennom vannet på en litt leken måte.

Gjeller også bundet inn...mellom glassbead og tungsten hodet.

Har brukt en sort hacklestamme som kropp over beige hends quill under (segmentering)

bruker bruker nesten alltid et par (kun det) surringer påfugl..helt frem mot glassbeaden.

Giftig glans i påfugl.

røde cheeks...hends Quill som først festes bak glassbead..brettes fremover på hver side av glassbeaden, surres fast, henger der å venter til resten av kropp er ferdig, brettes så tilbake og klippes i påfulg"thorax"" bakkant.

Denne liker jeg fiske med, og fisken ser ut til å trives med den i vannlaget.

Annen kropp kan selvsagt brukes, gjerne stretch body/tube..men hadde ikke det for hånden når jeg surret disse første gang..never change a winning team sies det :), funker fremdeles :)

Kobber Cheeks er også meget anvendelige..obs-obs :)

Fikk to stk i dag også..satt langt inne de 45 min jeg strevde i stormen inni skogen..håpløst, men to småtasser likte en i krok 14.

(de likes best på kurvet krok, i hvert fall fra meg..hadde det ikke i dag når jeg bandt opp flere..den i krok 14 er bøyd litt av meg)

post-1338-1394989586318_thumb.jpg

post-1338-13949895863591_thumb.jpg

post-1338-13949895863933_thumb.jpg

post-1338-13949895864321_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser fine ut Stig. <<l

Og,at de fisker vet vi jo. :)

Selv binder jeg de fleste mine allá "Poxy buzzers",dvs med uv-lim,noen av de gamle er lakket med neglelakk.Sistnevnte blir noe fortere slitt,fiskemessig er det ingen forskjell,men bindemessig er neglelakken lettere å "porsjonere" siden første laget alltid trekker inn,altså flere lag og tørkinger,men letter å få "fine".

Bruker Body quills på noen få,særlig grønne og røde,noe jeg også gjør på F-fly.Jammen ser det ut som fisken liker det og. ;)

Glassbeadbuzzere har jeg noen av,og bruker,som du nevner,dem ofte for å komme fortere ned.Som oftest bruker jeg rød eller nesten helt klart glass,med ønsket farge under.

De røde fisker i det store godt,de klare...bob-bob,det samme gjelder de med gjeller....bob-bob. ;D

I dag tok jeg en tur i vannet ovenfor Kortlinebekken(vannet over der igjen hadde endel is fremdeles).

Spanderte et par timer i blåsten,surt,men givende.

Fant en blanke i lésiden,og flørtet i vei.

Treg og forsiktig fisk som var vanskelig å kjenne.

Fisk som vaket i vindkanten ville ikke ha fluene mine,først når de hadde sunket godt og lenge og var inne ved marbakken/grunnkanten ble det respons. :D

Og,sånn kan det være noen ganger.Ikke alltid buzzerne fisker hele tiden,kanskje må man ned på 2-3 meter,i hvertfall nærme bunnen før fisken tar dem.Så,det er ikke sikkert buzzere/inntrekk er feil,det kan være dybden.

I dag brukte jeg stort sett svarte #16 med røde cheeks(Kurvet,Stig!  <<l ),da jeg var på rett sted/dybde fikk jeg både på fridriv,sakte trekk,fortere trekk og i oppløftet(løfter sakte da).

En annen sak jeg synes jeg merker ang. dybde,er at dette litt "dype" fisket er et dag/formiddagsfiske,og at fisken ofte tar fluene noe høyere i vannet ved klekketid om kvelden.

Derfor kan det være lurt å være litt mer tålmodig på dagtid,og la buzzerne synke "litt til".Noe annerledes kan det være tidlig på våren,da jeg har et inntrykk av at de tidlige myggene klekker på dagtid og i nesten allslags vær. 8)

Mulig at fisken som vaket idag og refuserte buzzerne tok tørre,og de som tok buzzerne sto dypere ?

Dessverre ingen bilder idag. :-\

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hørs fornuftig ut Willy...også den kurvede kroken <<l

Var på buzzertur i formiddag...mye variabelt vær, og fisket begynte riktig lovende...i en sørvendt bukt :).

Fisken stod/patruljerte tydelig utenfor med det som var av sol i ryggen...håpte på tørt, noe vak.

men måtte ty til buzzere..og fisken tok så til de grader ultrarolig at jeg trodde jeg var i lange tynne gressstrå hver gang....men hver gang ble vi overrasket av at det var fisk på...og særdeles èn av fluene likte de godt..en glassbead buzzer med noe "snadder" i :)

Egentlig litt kjedelig buzzer look a like, og halvt oppspist/dubbing over alle bredder gjorde ingen verdens ting.

Krok 16.

Gode kontraster på fluen ga meg igjen troen da jeg kikket oppi boksen før rigging av stang.

Fisket mest flyt, fikk  fisk på det..så virket det som om fisken forsvant dypere/gikk litt av det vi kan kalle et slags bett. Ble veldig vrien..og god kontakt med linen et must.

Fikk 5 fisk første del..relativt "påslått" fisken da...så ble det litt surring rundt for å sjekke bett andre plasser..fikk bare èn på annen plass før vi vendte tilbake til første plass.

Hadde tre stk buzzere på den relativt lange fortommen..måtta kappe og mekke litt, fikk bedre kontakt da.

3  stk fikk jeg siste timen..og da mener jeg selv at jeg fisket hvert kast i maaaange minutter tilbake. Det gikk rolig, og på et par-tre meters dyp tror jeg.

CR opplevde akkurat det samme..mystisk rolige sutt på fluene.

Så også fin fisk sige rolig opp etter opphengsflue da vi fisket litt dypere vann og løftet fluer ut av vannet...jeg var ikke rolig nok, fisken hadde svært god tid når den bare vendte nesen rolig mot dypet og forsvant like rolig som den kom..

Men enda noen formiddagstimer med deilige bekreftelser :)

(orker ikke tenke på alle som har sett fluer og refusert.. :-\ :))

Dessverre fikk jeg aldri brukt tørrfluestangen som var rigget..ble med flyt/Buzz og sinktip/Buzz i dag.

post-1338-13949895866242_thumb.jpg

post-1338-1394989586673_thumb.jpg

post-1338-13949895867101_thumb.jpg

post-1338-139498958676_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...