Gå til innhold

Buzzerfiske 2013


Anbefalte innlegg

  • Svar 219
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Derfor er tidlig vårfiske oftere enn ikke foretrukket å oppsøke i nordlige...altså sørvendte bukter tidlig.

Solen varmer...og.gir grunnlag for trivelige klekkinger.

Spesielt med nordlig vind vil man i slike bukter stå litt i le av kald vind MEN vinden blåser fjærmygg.ut til ventende fisk.

Så opplever man at samme bukt ikke gir.samme effekt i sørlig vindretning dagen etter, i like pent vær.

Nå hadde det vært trivelig å spurt hvorfor dette skjer:-):-)

Dumme meg ville da fisket dypere om jeg måtte fiske på samme sted. Vinden fra sør gjør da at det varme vannet "slår ned" i bukta og utover langs bunnen. Et vann står nemlig ikke helt stille når det blåser eller siger inn vann fra bekker/elver... Tror jeg da. Gudane veit. Det kan jo være jeg er så langt ut på feil jorde at jeg trenger kompass.  :)

Så gøy da Erik, vi har jo samme kompass, med samme kart over samme jorde-  jeg snakket om overflateaktiv fisk/fiske----jeg også liker fiske dypere slik du nevner her, like greit å tilpasse vår tilnærming istedet for vente på værfenomener :)

Takk for innspill, viktig å få slikt frem også :)

Stig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Derfor er tidlig vårfiske oftere enn ikke foretrukket å oppsøke i nordlige...altså sørvendte bukter tidlig.

Solen varmer...og.gir grunnlag for trivelige klekkinger.

Spesielt med nordlig vind vil man i slike bukter stå litt i le av kald vind MEN vinden blåser fjærmygg.ut til ventende fisk.

Så opplever man at samme bukt ikke gir.samme effekt i sørlig vindretning dagen etter, i like pent vær.

Nå hadde det vært trivelig å spurt hvorfor dette skjer:-):-)

Dumme meg ville da fisket dypere om jeg måtte fiske på samme sted. Vinden fra sør gjør da at det varme vannet "slår ned" i bukta og utover langs bunnen. Et vann står nemlig ikke helt stille når det blåser eller siger inn vann fra bekker/elver... Tror jeg da. Gudane veit. Det kan jo være jeg er så langt ut på feil jorde at jeg trenger kompass.  :)

Ikke dumt. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er i slike sørvendte bukter med langvarig sørlig vind som erfaringsmessig har gitt meg absolutt best fiske også tidlig siste årene- da fisket nettopp dypt. Bør oppsøkes dersom man ønsker regelmessig streife borti fisk- så er det lettere å begynne utforske dybde/

fluevalg.

Isen vi har fått på vannene her nå sprekker oftes rask opp i slik plass i et av mine tidligst oppsøkte vann. En hot spot mao:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I min tilnærming til fjærmyggfiske er det noen veldig viktige faktorer som egentlig går utenpå faktoren fluevalg.

Viktigst av alt er tempo.

Det går saaakte..man twister ikke inn fluene, man 'ruller' dem langsomt. er de dypt kan et og annet langt rolig drag få buzzere/ nymfer til å stige for så å synke rolig igjen.

Sted og tidspunkt er viktig.

Og det jeg sier er noe enhver kan.kopiere å lime inn i sine blogger og lett fremstå som lokale helter:-)

Vinterstid er de buktene/ deler av vannet som raskest varmes opp, de sørvendte...altså de som ligger 'nord' i vannet.

Jeg har lært meg buzzerfiske best i slike bukter, rett og slett grunnet større klekkinger/ tidligere på året, og større fisketetthet og dermed raskere tilbakemeldinger på mitt fiske.

I tillegg er det ofte sørlige vinder her hvor vi.bor og derav en del bølger/utskiftning av vannlagstemp forskjeller ( dette.er.bare noe jeg har hørt...vet igrunnen ikke.mer om det enn så:-))

Men det som er.viktig ved dette er at vinden skyller en del insekter inn og fanger dem der som et trivelig matfat til fisken

Derfor er tidlig vårfiske oftere enn ikke foretrukket å oppsøke i nordlige...altså sørvendte bukter tidlig.

Solen varmer...og.gir grunnlag for trivelige klekkinger.

Spesielt med nordlig vind vil man i slike bukter stå litt i le av kald vind MEN vinden blåser fjærmygg.ut til ventende fisk.

Så opplever man at samme bukt ikke gir.samme effekt i sørlig vindretning dagen etter, i like pent vær.

Nå hadde det vært trivelig å spurt hvorfor dette skjer:-):-)

I solskinn...som står i sør på varmeste del av dagen, vil fisk slite med å.beite mot vinden som kommer.fra.sør.

Fisk har ikke solbriller som oss:-)...og selv jeg med dyre briller liker dårlig å fiske i motlys.

Tenk.hvor kjipt fisken da har det.

I solskinn og nordlig vind kommer det mye insekter drivende ut fra grunnene, OG fisken beiter da mot.vind MED solen i ryggen.

Dette fenomenet finner man igjen når sol står lavt.på himmel...fisken liker ikke beite høyt i vannet MOT solen.

Det betyr egentlig at mine nordvendte.favorittbukter oppsøker jeg med størst optimisme når det er sørlig vind og i OVERSKYET vær:-)

Mange har opplevd bedre elvefiske i overskyet vær...eller når solen endelig forsvinner bak en sky.

Vil tro i de elvene.fisken står med.hodet mot strøm , i retning SYD, gir verre forhold til overflatefiske i solskinn.

Noe å tenke på:-)

og hold dette for.deg selv og brief litt til kompisene dine, de vil kalle deg.KONGE:-):-)

hils fra meg da:-)

prøv.det ut selv...ingen regler uten unntak.

Åpne linken til bilde av sådan suveren "myggbukt" tidlig på året- er du heldig kan du se meg på steinen rett utenfor odden:-). herlig sted å stå i nordlig vind- i le av vinden og solen i fjeset- myggen som bare driver rett ut i snutene på ventende fisk som har solen i ryggen:-)

http://1881.to/jZBdCH

http://1881.to/zOkj6g

Stig

Gratulerer med flott fisk Stig!

Liker det du beskriver med sol, vindretning og strøm.

Vi opplever jo dette i sjøen også, og kanskje mer der?

Men har bare ikke helt tenkt på det slik før..

Og du har nok helt rett, takk for den du ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner jeg gleder meg til å få begynne på buzzerfisket etter "fasitene" som er her. Da blir de å lese her, og gå RETT ut å prøve. Kjenner jeg har troa.

Flott at folk gidder å dele sin erfaring :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner jeg gleder meg til å få begynne på buzzerfisket etter "fasitene" som er her. Da blir de å lese her, og gå RETT ut å prøve. Kjenner jeg har troa.

Flott at folk gidder å dele sin erfaring :)

Det er skrevet så mye fornuftig om div fiskemetoder og mønstre- nesten som vi kan bli handlingslammet av alt vi faktisk får fisk på- alle fisker mest med det de har troen på, uten tvil har mitt myggfiske, både oppå og under vann handlet om å "få troen"- og da aller beste sted å begynne på steder og tidpunkt hvor slikt optimaliseres.

Egentlig veldig likt mye annet fiske- skal man fiske aurivilli, ja da oppsøker man forhold hvor sådan er fornuftig å forvente :)

Ut å fisk på nærmeste milde dag- grøsser over tanken på at ting frøs igjen- skal ikke store råket i isen til før jeg er ute igjen- Fisken må få mat!! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner jeg gleder meg til å få begynne på buzzerfisket etter "fasitene" som er her. Da blir de å lese her, og gå RETT ut å prøve. Kjenner jeg har troa.

Flott at folk gidder å dele sin erfaring :)

Det er skrevet så mye fornuftig om div fiskemetoder og mønstre- nesten som vi kan bli handlingslammet av alt vi faktisk får fisk på- alle fisker mest med det de har troen på, uten tvil har mitt myggfiske, både oppå og under vann handlet om å "få troen"- og da aller beste sted å begynne på steder og tidpunkt hvor slikt optimaliseres.

Egentlig veldig likt mye annet fiske- skal man fiske aurivilli, ja da oppsøker man forhold hvor sådan er fornuftig å forvente :)

Ut å fisk på nærmeste milde dag- grøsser over tanken på at ting frøs igjen- skal ikke store råket i isen til før jeg er ute igjen- Fisken må få mat!! :)

:)

Neste mildvær skal jeg ut å teste. må hjem å se over fortom, liner etc og se at alt er klart til å drasse med seg :)

Kamera er ALLTID klart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kamera er ALLTID klart.

Tross alt det viktigste. Hva skal man med fisk, når man ikke har kamera!  ???;D

Når det et en hobby på høyde med fluefiske, så er det relativt viktig ja.

Har irritert meg mange ganger når det ikke er med.

Kamera er ALLTID klart.

Tross alt det viktigste. Hva skal man med fisk, når man ikke har kamera!  ???;D

Hva skal man med kamera om man ikke har fisk ???

Ta bilde av snella!  <<l

Naken??

Ja, det er jo så inn nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kamera er ALLTID klart.

Tross alt det viktigste. Hva skal man med fisk, når man ikke har kamera!  ???;D

Når det et en hobby på høyde med fluefiske, så er det relativt viktig ja.

Har irritert meg mange ganger når det ikke er med.

Kamera er ALLTID klart.

Tross alt det viktigste. Hva skal man med fisk, når man ikke har kamera!  ???;D

Hva skal man med kamera om man ikke har fisk ???

Ta bilde av snella!  <<l

Naken??

Ja, det er jo så inn nå.

Link Henning :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kamera er ALLTID klart.

Tross alt det viktigste. Hva skal man med fisk, når man ikke har kamera!  ???;D

Når det et en hobby på høyde med fluefiske, så er det relativt viktig ja.

Har irritert meg mange ganger når det ikke er med.

Kamera er ALLTID klart.

Tross alt det viktigste. Hva skal man med fisk, når man ikke har kamera!  ???;D

Hva skal man med kamera om man ikke har fisk ???

Ta bilde av snella!  <<l

Naken??

Ja, det er jo så inn nå.

Link Henning :D

Der i gårn er'e snella som tar bilder av Henning. ;D

(Helst ikke naken,Henning) ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kamera er ALLTID klart.

Tross alt det viktigste. Hva skal man med fisk, når man ikke har kamera!  ???;D

Når det et en hobby på høyde med fluefiske, så er det relativt viktig ja.

Har irritert meg mange ganger når det ikke er med.

Kamera er ALLTID klart.

Tross alt det viktigste. Hva skal man med fisk, når man ikke har kamera!  ???;D

Hva skal man med kamera om man ikke har fisk ???

Ta bilde av snella!  <<l

Naken??

Ja, det er jo så inn nå.

Link Henning :D

Der i gårn er'e snella som tar bilder av Henning. ;D

(Helst ikke naken,Henning) ;)

Link uansett :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unknown User

Vakkert Stig! Gleder meg til vårt lille hemligvann vi fant i sommer. Har stor tru på det som buzzervann.

Og jeg gleder meg til å lese/se fenomenale bilder :)

Takk. Det var hyggelig sagt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...