Gå til innhold

Hvordan skal DU angripe myggfiske i 2013?


Daniel Løvheim

Anbefalte innlegg

Gjest Pål Andersen

Slanke rosa og orange superpupper. Claret shipmans buzzer fisket tørt. 3 stanglengder fortom og .10-.12 fl carbon spiss :)

Kremtips til overflatefiske fra Pål her. <<l (Og,han kan det!) ;)

Ja, Willy, det er bare å hive seg over bindestikka først som sist- du er jo i god gli allerede, kanskje kan tipsene gi oss "halvt bevandrede" enda mer god gli :)

Tusen takk for gode tips pål, jeg skal ikke late som jeg noen gang har tenkt tanken på ihvertfall et av mønstrene der...og fargekombi :)

genialt- på vegne av alle fiskere, både store og små takker jeg audmjukt.

Nå Daniel er det bare å lene seg tilbake å nyte- her kommer gode råd på løpende bånd- mange vil ta til seg disse, ikke bare de som er aktive på sidene.

er ikke dette herlig- vi blir visst aldri fullt utlært..he-he, stilig :)

Sprø farge rosa/orange men noen steder får fjærmyggen denne fargen akkurat idet den klekker... Snodig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sprø farge rosa/orange men noen steder får fjærmyggen denne fargen akkurat idet den klekker... Snodig...

Noen steder som bare i lavlandet, eller kun på fjellet? Ser du noe mønster i dette ift lokasjoner? Interessant er det ihf. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Myggfiske rett etter igang er favoritt fiske mitt i stillevann. Fisker oftest m 2 fluer. Klekkere eller ferdig utviklet i kombi m buzzer/gluebuzzer. Str er seff viktig m farge og materiell ut fra værtype synes jeg er vel så viktig. Feks opplever jeg at discomiget varianter funker best i sol. Mørkere cdc på klekkere m overskyet vær for bedre kontast osv.

Sent from my ST27i using Tapatalk 2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

Her er Shipmans buzzer på  Davie McPhail's måte.Brukbar til mer enn myggklekkinger. <<l

Bare å variere over tema. ;)

MacFeil ? Feil bust, feil krok, feil farge :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er Shipmans buzzer på  Davie McPhail's måte.Brukbar til mer enn myggklekkinger. <<l

Bare å variere over tema. ;)

MacFeil ? Feil bust, feil krok, feil farge :)

Er det så nøye da? Hvilken krok, bust og farge® bruker du da?

Shipmans er en av mine største favoritter. Jeg binder mine på TMC100(BL), bruker hvit polygarn eller antron i busta, rib av tyyynn perl tinsel og selull (sort/oliven/claret/brun) i kroppen. Fisker den både vått og tørt, fantastisk flue ;D

Sendt fra en gammel skrammel av en mobil...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

Tung krok til ei (for meg) tørrflue ? Lette, gjerne litt langskaftede tørrfluekroker (eks. Hends) Rette type poly er også viktig for egenskapene som tørrflue. Beige eller iron blue/grå poly, tynnfibret. Fargen uviktig ? Du får tro det da :) forøvrig kan med fordel denne flua brukes som klekker under døgnflueklekkinger. Da brukes "match the hatch" farger.

Men som vanlig; mine preferanser. Andre har sikkert sine.....

Hadde jeg som MacFeil skulle fisket store båger på resorvoar med glassline hadde jeg sikkert valgt grøvre krok jeg å, men videon det ble linket til var et dårlig eksempel for hva denne tråden handlet om... Syntes jeg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp vi har alle våre preferanser ;)

Jeg liker at Shipmansene flyter litt tungt (i vannfilmen), og da er tmc100 helt glimmrende. Og når jeg vil at de skal synke så er det bare å la være å fette dem inn...

Er uansett av den oppfatningen at "riktig presentasjon" er mye viktigere enn "riktig flue".

Grunde

Sendt fra en gammel skrammel av en mobil...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

Tørrfluefisket mitt foregår med ei flue. Brukes det flere fluer bruker jeg opphengere som ikke er knytt i krokbøy. Sikkert fordi jeg er vant til konkurranser, og der er det ikke tillatt å knyte i krokbøy :)

Eksempel på en tørr variant. Beklager litt rufsete binding (hastejobb i skumring), og ennå mer rufsete bilde...

post-0-13949894272617_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tørrfluefisket mitt foregår med ei flue. Brukes det flere fluer bruker jeg opphengere som ikke er knytt i krokbøy. Sikkert fordi jeg er vant til konkurranser, og der er det ikke tillatt å knyte i krokbøy :)

Eksempel på en tørr variant. Beklager litt rufsete binding (hastejobb i skumring), og ennå mer rufsete bilde...

DER har vi rett type Shipmann's, ja Pål  <<l Samt orange variant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tørrfluefisket mitt foregår med ei flue. Brukes det flere fluer bruker jeg opphengere som ikke er knytt i krokbøy. Sikkert fordi jeg er vant til konkurranser, og der er det ikke tillatt å knyte i krokbøy :)

Eksempel på en tørr variant. Beklager litt rufsete binding (hastejobb i skumring), og ennå mer rufsete bilde...

Bruker du denne om fisken tar de tørre og? Har ikke testet denne tror jeg. Får prøve den til våren.

Jeg har pleid å ha mer hell med fluer som står i filmen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

Tørrfluefisket mitt foregår med ei flue. Brukes det flere fluer bruker jeg opphengere som ikke er knytt i krokbøy. Sikkert fordi jeg er vant til konkurranser, og der er det ikke tillatt å knyte i krokbøy :)

Eksempel på en tørr variant. Beklager litt rufsete binding (hastejobb i skumring), og ennå mer rufsete bilde...

Bruker du denne om fisken tar de tørre og? Har ikke testet denne tror jeg. Får prøve den til våren.

Jeg har pleid å ha mer hell med fluer som står i filmen.

Ren tørrflue for meg denne :) elv og vann. Skal den fiskes i filmen/under, og på tider av året med små arter som klekker, er børstene mindre og flua slankere. Lker litt mer thorax fylde tidlig på sesongen og ved elvefiske. Gir flua bedre flyt, samt at myggen som klekker tidlig ofte er de største...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

Tørrfluefisket mitt foregår med ei flue. Brukes det flere fluer bruker jeg opphengere som ikke er knytt i krokbøy. Sikkert fordi jeg er vant til konkurranser, og der er det ikke tillatt å knyte i krokbøy :)

Eksempel på en tørr variant. Beklager litt rufsete binding (hastejobb i skumring), og ennå mer rufsete bilde...

Bruker du denne om fisken tar de tørre og? Har ikke testet denne tror jeg. Får prøve den til våren.

Jeg har pleid å ha mer hell med fluer som står i filmen.

Noe av det beste som finnes av all-round tørrfluer. Harr, ørret, røye, sik og regnbue. Hele året. Stille og strømmende vann. Tilhører den øverste rekka i boksen med fluer jeg MÅ ha. Rå på døgnflueklekkinger også

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tørrfluefisket mitt foregår med ei flue. Brukes det flere fluer bruker jeg opphengere som ikke er knytt i krokbøy. Sikkert fordi jeg er vant til konkurranser, og der er det ikke tillatt å knyte i krokbøy :)

Eksempel på en tørr variant. Beklager litt rufsete binding (hastejobb i skumring), og ennå mer rufsete bilde...

Bruker du denne om fisken tar de tørre og? Har ikke testet denne tror jeg. Får prøve den til våren.

Jeg har pleid å ha mer hell med fluer som står i filmen.

Noe av det beste som finnes av all-round tørrfluer. Harr, ørret, røye, sik og regnbue. Hele året. Stille og strømmende vann. Tilhører den øverste rekka i boksen med fluer jeg MÅ ha. Rå på døgnflueklekkinger også

Takker for tips :) hvilken during foretrekker du om jeg får spørre? Ser veldig fluffy ut.

Må inn å binde nå. Skal ikke alltid så mye til å bli litt inspirert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

Er alt annet enn fluffy. Bildet ljuger. Børster litt etter ribbing da :) Antron, slf, hends, fly-rite etc. Mikser og blander. Claret/lilla/magenta varianter spesielt til mygg og lepto imitasjoner

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...