Gå til innhold

Ørretfiske i Trøndelag 2013


Gjest Raymond

Anbefalte innlegg

Gjest storfemti

Ja, vet det er tidlig, men jeg kjenner fiskesuget rir meg som ei gammel budeie som ikke har sett en mann på 50 år ;D

Hvordan er ståa i dette fantastiske fylket, mye is?

Finnes det overhodet noen steder hvor isen ikke har fått fotfeste og det er en ørliten sjanse for litt myggfiske?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mergus Merganeser

Er du inspirert av Buzzertråden...??

Litt lengre nord for deg er det i dag -4 og litt snø... Mulig du kan finne noen åpne vann enda, men da må du vel helst ut mot kysten og gjerne lete der hvor det renner ut en elv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mergus Merganeser

Nja.. Trenger ikke være det vettu.. I utos kan du enda finne noen åpne råker men da må du være rask ute!! Fortsetter det slik blir det bunnspeik overalt snart! Men du kan vel kanskje finne en og annen SØ i saltvann? Er vel ikke så keen på en buzzer i #16 da  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest storfemti

Nja.. Trenger ikke være det vettu.. I utos kan du enda finne noen åpne råker men da må du være rask ute!! Fortsetter det slik blir det bunnspeik overalt snart! Men du kan vel kanskje finne en og annen SØ i saltvann? Er vel ikke så keen på en buzzer i #16 da  ;D

Tror nok fiskesuget må fortsette å ri meg til langt inni april er jeg redd. Eneste redningen er om det blir litt mildvær sånn at man kan komme seg ut og fiske litt SØ dessverre :-\

Nidelva er fiskbar året rundt.

Fisk i skumringen.

Nidelva er en kunstig oppvarmet møkkaelv, så stygg at man blir deprimert av å bare høre navnet. Byr ikke på samme utfordring som å finne et isråk i et naturlig vann eller elv og lure en 300 grammer på tørt. Like greit å ta med stanga til frysedisken på Kiwi da ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes allikevel at det er for dumt å rakke ned på en elv med en helt ok ørretstamme,et utrolig innsektsliv og med lett tilgang fra byen. Mang en ungdom har startet sitt fluefiskeliv (inkludert meg selv)  i denne elva. At elva er regulert, javel, men det er da også mange andre elver. Namsen, Stjørdalselva, Orkla. At du er lei er i og for seg greit.

Da er det bare å fiske andre steder.

Jeg tror det er mange her som er glad i Nidelva, eller tar jeg feil?

Ikke piss i elva vår,please.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest storfemti

Store deler av Nidelva er mer som en innsjø enn en elv egentlig, regulert til det ugjenkjennelige. Tendensen de siste årene er at Fjæremsfossen blir strupet igjen og da får du null drag i elva, speilbildet blir som en innsjø. Løkaunet er enten stengt eller åpen for fullt, dvs null strøm eller flom.

Og nå med nye Svean er det snakk om å stenge Løkaunet helt, øke vannspeilet og senke tempen om sommeren med å pumpe store mengder iskald bunnvann fra Selbusjøen slik de gjør på Bratsberg. Som om ikke elva er kald nok fra før?

Du kan ha 11 grader en dag på Svean, til å få 5-6 grader dagen etter. Og dette er situasjonen med dagens kraftverk, hvordan vil det bli med nye Svean?

Det er så mye ørekyt i elva at forskerne sier situasjonen er forbi kritisk og det er absolutt ingenting vi kan gjøre med problemet. Det er prøvd å sette ut noen ruser for å rette på problemet, men disse ble fort ødelagt av idioter. Det er flere mil med løssnører rundt om i elva, alt fra store klaser med 0.20 til nummeret før kjetting. Du finner masse engangsgriller og ødelagte campingstoler slengt rundt omkring bare du snur litt på hodet og da nevner jeg ikke alt det andre søppelet som ligger overalt..

Vi har til og med funnet en 120g Svenskpilk uti elva! Hva fisket de etter egentlig? Jeg har sett ender komme svømmende oppover elva med flere meter løssnøre hengende rundt kroppen og halsen. Kan neppe være bra for anda?

Fiskeoppsynet ser du 1-2 ganger pr skuddår, de er opptatt med laksefiske eller andre ting. Derfor er det fritt fram for folk å ta med hva de vil. Har sett folk med både 4 og 5 stenger pr person selv om det står 1 stang pr fiskekort i reglene, dvs at det kan være så mye som 14-15 stenger på en gruppe med 3-4 personer. Siden det er null regler om minstemål/maksmål og bag limit, kan du på en god dag få mye. Dette gjør at snittvekta ligger på rundt 3-400g, men sant skal sies så har den økt ørlite det siste året

Insektlivet er bra, ingen tvil om det. Heldigvis vil jeg si :)

Personlig har jeg kakket 3 fisker de siste 2 sesongene, den største var vel 800 gram som min sønn ville ha til middag. Alt annet har jeg sluppet skånsomt ut igjen, selv de over kiloen. Rester av fortom og tippet tar jeg med hjem, samme med søppelet mitt.

Så da spør jeg; hvem er det som egentlig pisser i elva?

Men ja, det er glimrende at vi har en elv i nærområdet som folk kan bruke og kommende fluefiskere lære den edle kunsten vår. Har selv hjulpet flere på Svean med kasteproblemer og fluevalg, så jeg er ikke så slem tross alt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis/når de bygger det nye svean, så kommer de jævlene til å ødelegge så å si hele ørretstrekket i elva.... Men de fleste bryr seg om laksen, så lenge de går bra vannføring der, så er alt ok... Dette er veldig synd, da Nidelv ørreten er av det beste kvalitet.

Men men, det er penger som styrer og så lenge de jævlene fyller kontoene sine, så bryr de deg ikke om en dritt

Tight lines

Igor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Var ute på myggfiske i starten av januar når vi hadde mange dager med mildvær og regn. Har jeg hatt ferdigheter og riktig ustyr har jeg nok skulle klart å lurt en ørret, men dårlig kasting, kun palmermygg som alternativ til myggfiske og kort fortom ødela mulighetene. Men alt i alt en kjempefin tur, da målet kun var å se et vak (og jeg hadde virkelig ikke trua). Fikk sikkert se 50. Blandt annet 3 head'n'tail på rad. Nydelig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fisket litt i Nidelva i de fem årene jeg bodde i Trondheim. Ble noen turer på våren/forsommeren, og da var det uten unntak skrekkelig kaldt i vannet på tross av varmt, fint vær, og usedvanlig dårlig fiske. På høsten var det noe bedre, og da fikk jeg et par brukbare fisk og opplevde noen fine klekkinger. Men resultatet sto ikke i forhold til innsatsen, og etterhvert ga jeg opp hele elva og dro til Nea istedet. Nea er jo også svært brutalt voldtatt av regulering, men i forhold til Nidelva fremstår den nærmest som en jomfruelig villmarkselv.

Har aldri fisket i Nidelva mellom begynnelsen av juni og 1. september, så jeg kan egentlig ikke uttale meg med noen særlig tyngde, men jeg husker at jeg alltid fikk følelsen av at dette kunne vært en virkelig flott ørretelv. Dessverre tror jeg Raymonds beskrivelse er temmelig presis.

Men Trøndelag har jo så utrolig mye annet ørretfiske å by på at det ikke skulle være noe problem å finne bra fiske hvis man roter litt rundt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fisket litt i Nidelva i de fem årene jeg bodde i Trondheim. Ble noen turer på våren/forsommeren, og da var det uten unntak skrekkelig kaldt i vannet på tross av varmt, fint vær, og usedvanlig dårlig fiske. På høsten var det noe bedre, og da fikk jeg et par brukbare fisk og opplevde noen fine klekkinger. Men resultatet sto ikke i forhold til innsatsen, og etterhvert ga jeg opp hele elva og dro til Nea istedet. Nea er jo også svært brutalt voldtatt av regulering, men i forhold til Nidelva fremstår den nærmest som en jomfruelig villmarkselv.

Har aldri fisket i Nidelva mellom begynnelsen av juni og 1. september, så jeg kan egentlig ikke uttale meg med noen særlig tyngde, men jeg husker at jeg alltid fikk følelsen av at dette kunne vært en virkelig flott ørretelv. Dessverre tror jeg Raymonds beskrivelse er temmelig presis.

Men Trøndelag har jo så utrolig mye annet ørretfiske å by på at det ikke skulle være noe problem å finne bra fiske hvis man roter litt rundt.

Apropos Nea:

Hvordan går det med nevnte elv og Tya egentlig?

Ble ikke disse to elvene kjørt litt vel hardt etter Lenth og co fikk beskjed om å gjøre dem "landskjent"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fisket litt i Nidelva i de fem årene jeg bodde i Trondheim. Ble noen turer på våren/forsommeren, og da var det uten unntak skrekkelig kaldt i vannet på tross av varmt, fint vær, og usedvanlig dårlig fiske. På høsten var det noe bedre, og da fikk jeg et par brukbare fisk og opplevde noen fine klekkinger. Men resultatet sto ikke i forhold til innsatsen, og etterhvert ga jeg opp hele elva og dro til Nea istedet. Nea er jo også svært brutalt voldtatt av regulering, men i forhold til Nidelva fremstår den nærmest som en jomfruelig villmarkselv.

Har aldri fisket i Nidelva mellom begynnelsen av juni og 1. september, så jeg kan egentlig ikke uttale meg med noen særlig tyngde, men jeg husker at jeg alltid fikk følelsen av at dette kunne vært en virkelig flott ørretelv. Dessverre tror jeg Raymonds beskrivelse er temmelig presis.

Men Trøndelag har jo så utrolig mye annet ørretfiske å by på at det ikke skulle være noe problem å finne bra fiske hvis man roter litt rundt.

Apropos Nea:

Hvordan går det med nevnte elv og Tya egentlig?

Ble ikke disse to elvene kjørt litt vel hardt etter Lenth og co fikk beskjed om å gjøre dem "landskjent"?

Har ikke vært der siden 2004, så jeg er ikke den rette til å svare, men ryktene sier vel at særlig Tya fikk litt vel mye juling i form av markfiskere o.l. Men det kan vel ha tatt seg opp igjen, selv om det neppe er like bra som det var.

Nea er jo mye større og innholder flere innsjølignende dammer, så den nok tåler nok mye mere pryl enn Tya. Det kan sikkert fortsatt være veldig bra der når forholdene er gode, men problemet i hardt regulerte elver er jo at fisket blir enda mer uforutsigbart enn i en naturlig elv. Man må nesten bo i nærheten for å ha gode sjanser til å treffe, eller i det minste ha tilgang til fersk kvalitetsetterretning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var de ryktene jeg også hørte :-\.

Vannvittig synd at det gikk som det gikk i en elv som hvertfall utfra ryktene var så bra >:(.

Jeg fikk aldri besøkt elva/elvene under sin storhetstid,men vi får bare håpe de klarer å få det opp mot det det var,så kanskje det blir en tur oppover en gang <<l.

Takk for info Håvard :).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest storfemti

Tya har nok blitt rævkjørt etter TFL 3 er jeg redd, elva er ikke hva den engang var. Men det er nok fortsatt mulighet å finne pen fisk der. Nea er veldig jojopreget, så det er et sjansespill å besøke den. Sjansen for å finne stor fisk er nok større der, om du er heldig med vannføringa that is..

Blir vi enige om den bambusraia Rune, skal jeg gi deg info utover sesongen jeg ;);D<<l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fisket litt i Nidelva i de fem årene jeg bodde i Trondheim. Ble noen turer på våren/forsommeren, og da var det uten unntak skrekkelig kaldt i vannet på tross av varmt, fint vær, og usedvanlig dårlig fiske. På høsten var det noe bedre, og da fikk jeg et par brukbare fisk og opplevde noen fine klekkinger. Men resultatet sto ikke i forhold til innsatsen, og etterhvert ga jeg opp hele elva og dro til Nea istedet. Nea er jo også svært brutalt voldtatt av regulering, men i forhold til Nidelva fremstår den nærmest som en jomfruelig villmarkselv.

Har aldri fisket i Nidelva mellom begynnelsen av juni og 1. september, så jeg kan egentlig ikke uttale meg med noen særlig tyngde, men jeg husker at jeg alltid fikk følelsen av at dette kunne vært en virkelig flott ørretelv. Dessverre tror jeg Raymonds beskrivelse er temmelig presis.

Men Trøndelag har jo så utrolig mye annet ørretfiske å by på at det ikke skulle være noe problem å finne bra fiske hvis man roter litt rundt.

Apropos Nea:

Hvordan går det med nevnte elv og Tya egentlig?

Ble ikke disse to elvene kjørt litt vel hardt etter Lenth og co fikk beskjed om å gjøre dem "landskjent"?

Var en dag i Tya i fjor. Da fikk jeg vel mellom 15 og 20 fisk på en helt magisk klekking. Ingen av de var større enn 500g. Og da føler jeg at jeg ungikk å fiske på all småfisken jeg så vake.

Flytta til Trondheim i høst så har aldri opplevd vårfisket her. Hvis noen vet om noen steder det går an å fiske i april og har lyst til å ha med seg en som er litt over middels gira så si i fra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Har vært mange turer tilbake der jeg så mye vaking i januar. Ikke sett et eneste vak siden. Er det mulig for tidligfiske rundt trondheim eller? Sjeldent at isen går før mai, så må vel isåfall være elv. Er det noen spessielle strekker av nidelva som har myggklekkinger når det blir plussgrader igjen eller?

Kan gjerne svare på PM også. Er ganske kjent i nidelva i form av områder, men ikke fisket nok i de forskjellige områdene til å si hvilke plasser som er gode til hvilke tidspunkt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Var ute i dag og sjekket forhold. Var først i ei mindre elv, men der var det helt dødt. Senere på dagen tok jeg en tur til nidelva. Første plassen vi stoppet så vi 2 fluer på vannet. Tror det var to forskjellige arter av steinfluer. Ingen vak aktivitet. deretter dro vi lengre opp i elva. Der var det masse fluer som kom opp på snøen ved vannkanten. Ihvertfall 3 forskjellige arter av hva jeg går ut ifra var steinfluer. men fant også fjærmygg der i snøen. Så ble det vindstille og vi var bombesikker på å se vak. Var jo masse fluer på land. Kunne lett se 10 stk om gangen.

Ble desverre ingen vak, men veldig morro og se så mange insekter. Tok også noen bilder av disse om det skulle være ønskelig å se :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var ute i dag og sjekket forhold. Var først i ei mindre elv, men der var det helt dødt. Senere på dagen tok jeg en tur til nidelva. Første plassen vi stoppet så vi 2 fluer på vannet. Tror det var to forskjellige arter av steinfluer. Ingen vak aktivitet. deretter dro vi lengre opp i elva. Der var det masse fluer som kom opp på snøen ved vannkanten. Ihvertfall 3 forskjellige arter av hva jeg går ut ifra var steinfluer. men fant også fjærmygg der i snøen. Så ble det vindstille og vi var bombesikker på å se vak. Var jo masse fluer på land. Kunne lett se 10 stk om gangen.

Ble desverre ingen vak, men veldig morro og se så mange insekter. Tok også noen bilder av disse om det skulle være ønskelig å se :)

kan ikke huske å ha sett ørret ta steinfluer i nidelva. opplevde en skikkelig klekking av steinfluer for 4 år siden og ikke en ble tatt. ikke vaket det på noe annet for den saks skyld....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var masse fluer på land og dere var bombesikre på vak. Den liker jeg. Fluene bør være på vannet ;)

hehe, klarte også se noen steinfluer på vannet, men er veldig mye lettere og legge merke til de svarte fluene som kravler opp på snøen i vannkanten.

Hadde større håp når vi også så fjærmygg, men desverre ingen vak. Får smøre meg med tålmodighet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...