Gå til innhold

Gode #5 liner. Fabrikanten lover jo alt


MF

Anbefalte innlegg

Gjest Terje Refsahl

Min beste line opplevelse i sesongen som var er Mr. Erik Eikre sin Long belly line.

Den er bare helt suveren. Nydelig å holde i lufta, kjempegod å speye med og presenterer flua

silkemykt :D

Krever at man smører den en del i starten men du verden for en myk og fin coating.

Anbefales!!!!! :D

Skal ha meg Eikre fly Evolo med den litt kortere klumpen til neste sesong :D

Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den har en annen type tapering, er testet av flere norske kastere, og den har "premium" coating....

Har ikke testet denne linen(begge to) annet en under prøvekasting på jobben på gress.

Men av liner jeg har klådd på i år så utmerker coatingen seg som noe av det fineste jeg har "følt" på i år.

Den virker åsså veldig minnefri på kalde dager <<l. Nok en gang på gress og grus , men alikavel.

Vet ikke om jeg har lov å mene noe , men gjør det alikavel.

Robban

Gero Sportsfiske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke testet denne Eikre lina foreløpig. Ei heller lest fabrikantens anbefalinger. Men opplever jo ofte at det reklameres med at lina både skal være god å speye med, samtidig som den skal være god til laaaange overhodekast.

Egentlig en selvmotsigelse  8) eller ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

Men opplever jo ofte at det reklameres med at lina både skal være god å speye med, samtidig som den skal være god til laaaange overhodekast.

Egentlig en selvmotsigelse  8) eller ?

Jepp. Det blir enten bedre til en av delene eller et kompromiss. Best til begge deler finnes ikke og er rimelig umulig. I alle fall i min verden. Så da spørs det hva man vektlegger. Lengde over hodet med presentasjon, underhånds eller all-round. Men jeg har vært borti en del liner hvor kompromisset er svært vellykket og gir meg mer enn gode nok muligheter til begge deler. En halv meter til og ifra spiller liten rolle. Jeg er så ustabil i egen kasting at det er mer å hente teknisk. Altså såpass gode all-roundere at jeg er nesten enig med Pål.  ;)

Har ikke prøvd Micke sine liner enda og gleder meg til det. Vet hva han står for og er helt sikker på at det er svært gode liner til det de er laget for + litt til.  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor får jeg kjøpt linene dine Erik? Har planlagt å bytte liner på alle stenger. Brukte guideline presentation i fjor som jeg egentlig var godt fornøyd m men bytter til noe som er bedre egnet til lange kast

Sent from my ST27i using Tapatalk 2

Jeg heter ikke Erik men: erindrer at du handler og har bekjentskap i Nordisk + gero og villmarksbutikken har EVOLO.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min beste line opplevelse i sesongen som var er Mr. Erik Eikre sin Long belly line.

Den er bare helt suveren. Nydelig å holde i lufta, kjempegod å speye med og presenterer flua

silkemykt :D

Krever at man smører den en del i starten men du verden for en myk og fin coating.

Anbefales!!!!! :D

Skal ha meg Eikre fly Evolo med den litt kortere klumpen til neste sesong :D

Terje

Fikk denne linen i posten på fredagen. Gleder meg veldig til å bruke den på Farioen min når den tid kommer. Men hva smører du den med? Aldri kjent en mykere coating forresten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Min beste line opplevelse i sesongen som var er Mr. Erik Eikre sin Long belly line.

Den er bare helt suveren. Nydelig å holde i lufta, kjempegod å speye med og presenterer flua

silkemykt :D

Krever at man smører den en del i starten men du verden for en myk og fin coating.

Anbefales!!!!! :D

Skal ha meg Eikre fly Evolo med den litt kortere klumpen til neste sesong :D

Terje

Fikk denne linen i posten på fredagen. Gleder meg veldig til å bruke den på Farioen min når den tid kommer. Men hva smører du den med? Aldri kjent en mykere coating forresten.

Jeg foretrekker Scientific Angler sin line dressing som jeg har brukt i mange år:

http://buy.scientificanglers.com/accessories/scientific-anglers-accessories-fly-line-dressing-w-pad-html.html

tmc har også en veldig god line dressing men personlig synes jeg SA sin holder på glattheten noe lenger enn tmc.

Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lenge vært en meget stor tilhenger av Royal Wulff sine snører, både Triangle Taper og ikke minst Long Belly snørene. Disse er silkemyke i utgangspunktet og trenger ikke store behandlingen for å vare lenge.

Men, ønsker du at det skal være lett å kaste så gjør du som mange andre her inne, smører lina di. Ønsker du at det skal være griselett HELE TIDEN, så gjør du som Henning og smører hver kveld!  ;D Neida, Henning kaster rått, åkke som!  <<l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De aller fleste forhandlerne på nettsiden til EF har disse linene.

Sikkert ikke fulgt med i timen, har prøvd å tenke uten at det hjalp, så da må jeg spørre: Hva er EF?

Ååh, lar det stå siden jeg har grublet en stund, men nå tror jeg du mener eikrefluefiske el.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har planlagt å bytte liner på alle stenger. Brukte guideline presentation i fjor som jeg egentlig var godt fornøyd m men bytter til noe som er bedre egnet til lange kast

Høres dramatisk ut. Selv liker jeg å ha forskjellig line på forskjellige stenger. Som deg fisker og kultiverer jeg.

(område 3).

Belly i Daltjuven, det blåser på Katnosa eller lurefiske i Handkleputten... benytter forskjellige stenger og liner!

GL Presentation ville jeg beholdt i #4.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden du spør etter gode 5 liner så hopper jeg over januar kjøpet :) #3 line fra Zpey og Evolo LB. Er ikke prøvd!

Har 2 DT liner og 3 WF liner i #5. Har prøvd andre, men gitt de bort!

Nesten ingen som skriver om SA Trout og Rio Trout LT.

Rio Trout LT kjøpte jeg etter en på forumet skrev at lina er: Helt digg til stanga. (ZXL 590). Jeg er enig!

SA Trout hadde jeg på en Scott SES 8`6". Etter ny stang spurte jeg på forumet om erfaring. En hadde prøvd mange liner og kommet tilbake til SA Trout som det beste til stanga. (ZXL 590)

Dette var før Evolo og GL ex. var på markedet. Til Fluvius 5 er GL ex. ok, SA GPX #6 bedre, for meg. Skal prøve Evolo.

Her er klumplengder i #5

Rio trout LT  : 14,3 m

SA trout      : 12,8 m

Evolo LB      : 14,6 m

90 % av forslag på liner dreier seg om Evolo og GL ex., men det finnes utrolig mye fine liner. På messa i fjor kjøpte jeg Snowbee XS til kr. 100,00 pr stk. Kjekt å ha tenkte jeg, men en utrolig god line.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Eikre linene får god tilbakemelding her og i andre tråder. Er det artig med noe nytt, eller har den noe de andre ikke har   :-\

Og jeg er selv storfornøyd med Eikre Evolo long belly linen.

Kjente på coatingen, den smidigheten og minnefriheten at denne ville jeg trives med.

Er ikke så god på taperinger og slikt jeg...men kjenner jo at noe er rett når kort og langt er lett å oppnå fine resultater (fortomsoverslag) gang på gang.Var sikker på at jeg helt klart ville kaste lengst med en slik god line som er jeg digger fiske med også.

Det er jeg også nå; denne linen lover egentlig ingenting, den er for ny, har knapt lest noe om den.

Men når jeg ba pent om noen prøver, fikk jeg tilsendt fra Mkb liner/ Northern Fly Fishing (Mikael Blomberg).

Og igår kom siste linen som var ønsket (de andre skrev jeg om i MkB tråden)

Dette er en line som visstnok er laget for de som skal kaste de ekstra meterne, i konkurranser o.l.

Mkb XD Flyt

36,5 meter er linen...det har jo ikke jeg brukt for, kappet den på 33 meter jeg, for praktiske hensyn i forhold til plass på snella.

Det er den myke/minnefrie/smidige coatingen, med den samme taperingsprofilen som de "vanlige" flytelinene, mener klumpen her er ca 16.5 meter, lang....så fin på korte kast med #4, #5 og #6 stang :)

10 meter presentasjoner er så nydelig...den tunge delen av linen ligger nå i stangringene.

Deilig kontakt...."kontakt" er det magiske ordet, man føler den så til de grader hele tide, på alle lengdene.

Og når klumpen kommer ut kjenner jeg bare solid, 'fulltkontakt' oppspenn på en rolig måte....

Kan feiltime klumplens overheng uten problemer, er så my kontakt. Er det designet på denne linen, og coatingvalg som medvirker til dette, noe må det jo være.

Nå skal ikke jeg skryte på meg lengder, men når man kaster 27 meter på så enkelt og positivt måte er det gøy.

Når jeg til og med drar på 30 meter med full fortomsstrekk er det j... gøy...flere ganger på rad, uten å føle for mye "lucky Strike".

Og når jeg så kaster opp på taket til nabohuset skrått ned i bakken,( takhøyde litt høyere enn der jeg står på plenen min)så er det fantastisk gøy....og all linen er dradd ut, dvs 33 meter.!!!!

Dette er nok en line for kastenisser ...og fiskenisser, denne skal jeg bruke både på min #4, #5 og #6 stang,lett.

Den lange fine fronttaperingen gir dunlette bukter uten rykninger på korte kast, og slike 15-18 meter kast man ofte bruker i kontroller elvefiske er bare en nytelse.

Får følelsen av at det suser en #4 line og legger seg pent.

Femmerfølelsen kommer gradvis på umerkelig måte, så den litt tunge sugende femmerfølelsen med det vanvittig positive og kontrollerte oppspennet kommer når klump er ute.

JEg ser for meg veldig lekne vannkast...lange og kontrollerte. Ser for meg vading på stille elv, og strøm som river og røsker i løslinen som ligger i strømmen, dette solide jevne oppspennet uten at det føles for tung å begynner dælje nedi vannet både i bak og fremsleng.

Frontaperingsens lengde, samt kontakten i linen forhindrer faktisk mye av den velkjente "brytningen" og uønskede "overslag/pisk" somjeg har for vane å se i min kasting på lange kast.

Dæven nå bare ønsker jeg å kaste så langt hele tiden, at jeg frykter at jeg glemmer å fiske...men skal nok ta meg i skinnet :)

Den ruller slik som #4 flyt i vanlig utgave..rolig og bestemt i den retningen man vil ha den, fine jevne bukter uten rykninger og ujevnheter i :).

Har heldigvis fått tilsendt en "Mkb" blå line, og ikke den oransje....for jeg skal FISKE med min, ikke drive innendørs casting (men frister grusomt det også)

Mistenker likevel at nå alle andre får sine hender på denne linen, så er ikke mine selvforherligende 33 meter såååå imponerende lengre, har en følelse av at mange kommer til å krysse det merket enklere enn de trodde var mulig :-\

Vel prøvde jeg dem på gode stenger som kaster godt, Winston GVX og B3X, men her er det linen/og matchen som gir meg "puddersnøkjørings opplevelsen"....en progressiv følelse, tvers gjennom.

MkB; Du har ikke lovet noe som helst enda, tror jeg.

Det kan du bare begynne med!!!! :) :)

Tusen takk for at jeg, blant andre, får oppleve disse linene Mikael.

Mine tanker går til Staffan, han skulle jeg likt å sitte på skuldrene til når han var i elven og aldri kome ut av den igjen :)

For dette er forenkling (tror jeg)....prinsipper om myk, smidig coating som gjør "enkel" tapering og energioverføring "enkel" :)

Og dermed forenklet kasting :)

Samme prinsipper man ser igjen i den gode Evololinen. Skal være enkel å bruke, kaste og fiske med. :)

Stig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og jeg er selv storfornøyd med Eikre Evolo long belly linen.

Kjente på coatingen, den smidigheten og minnefriheten at denne ville jeg trives med.

Er ikke så god på taperinger og slikt jeg...men kjenner jo at noe er rett når kort og langt er lett å oppnå fine resultater (fortomsoverslag) gang på gang.Var sikker på at jeg helt klart ville kaste lengst med en slik god line som er jeg digger fiske med også.

Det er jeg også nå; denne linen lover egentlig ingenting, den er for ny, har knapt lest noe om den.

Men når jeg ba pent om noen prøver, fikk jeg tilsendt fra Mkb liner/ Northern Fly Fishing (Mikael Blomberg).

Og igår kom siste linen som var ønsket (de andre skrev jeg om i MkB tråden)

Dette er en line som visstnok er laget for de som skal kaste de ekstra meterne, i konkurranser o.l.

Mkb XD Flyt

36,5 meter er linen...det har jo ikke jeg brukt for, kappet den på 33 meter jeg, for praktiske hensyn i forhold til plass på snella.

Det er den myke/minnefrie/smidige coatingen, med den samme taperingsprofilen som de "vanlige" flytelinene, mener klumpen her er ca 16.5 meter, lang....så fin på korte kast med #4, #5 og #6 stang :)

10 meter presentasjoner er så nydelig...den tunge delen av linen ligger nå i stangringene.

Deilig kontakt...."kontakt" er det magiske ordet, man føler den så til de grader hele tide, på alle lengdene.

Og når klumpen kommer ut kjenner jeg bare solid, 'fulltkontakt' oppspenn på en rolig måte....

Kan feiltime klumplens overheng uten problemer, er så my kontakt. Er det designet på denne linen, og coatingvalg som medvirker til dette, noe må det jo være.

Nå skal ikke jeg skryte på meg lengder, men når man kaster 27 meter på så enkelt og positivt måte er det gøy.

Når jeg til og med drar på 30 meter med full fortomsstrekk er det j... gøy...flere ganger på rad, uten å føle for mye "lucky Strike".

Og når jeg så kaster opp på taket til nabohuset skrått ned i bakken,( takhøyde litt høyere enn der jeg står på plenen min)så er det fantastisk gøy....og all linen er dradd ut, dvs 33 meter.!!!!

Dette er nok en line for kastenisser ...og fiskenisser, denne skal jeg bruke både på min #4, #5 og #6 stang,lett.

Den lange fine fronttaperingen gir dunlette bukter uten rykninger på korte kast, og slike 15-18 meter kast man ofte bruker i kontroller elvefiske er bare en nytelse.

Får følelsen av at det suser en #4 line og legger seg pent.

Femmerfølelsen kommer gradvis på umerkelig måte, så den litt tunge sugende femmerfølelsen med det vanvittig positive og kontrollerte oppspennet kommer når klump er ute.

JEg ser for meg veldig lekne vannkast...lange og kontrollerte. Ser for meg vading på stille elv, og strøm som river og røsker i løslinen som ligger i strømmen, dette solide jevne oppspennet uten at det føles for tung å begynner dælje nedi vannet både i bak og fremsleng.

Frontaperingsens lengde, samt kontakten i linen forhindrer faktisk mye av den velkjente "brytningen" og uønskede "overslag/pisk" somjeg har for vane å se i min kasting på lange kast.

Dæven nå bare ønsker jeg å kaste så langt hele tiden, at jeg frykter at jeg glemmer å fiske...men skal nok ta meg i skinnet :)

Den ruller slik som #4 flyt i vanlig utgave..rolig og bestemt i den retningen man vil ha den, fine jevne bukter uten rykninger og ujevnheter i :).

Har heldigvis fått tilsendt en "Mkb" blå line, og ikke den oransje....for jeg skal FISKE med min, ikke drive innendørs casting (men frister grusomt det også)

Mistenker likevel at nå alle andre får sine hender på denne linen, så er ikke mine selvforherligende 33 meter såååå imponerende lengre, har en følelse av at mange kommer til å krysse det merket enklere enn de trodde var mulig :-\

Vel prøvde jeg dem på gode stenger som kaster godt, Winston GVX og B3X, men her er det linen/og matchen som gir meg "puddersnøkjørings opplevelsen"....en progressiv følelse, tvers gjennom.

MkB; Du har ikke lovet noe som helst enda, tror jeg.

Det kan du bare begynne med!!!! :) :)

Tusen takk for at jeg, blant andre, får oppleve disse linene Mikael.

Mine tanker går til Staffan, han skulle jeg likt å sitte på skuldrene til når han var i elven og aldri kome ut av den igjen :)

For dette er forenkling (tror jeg)....prinsipper om myk, smidig coating som gjør "enkel" tapering og energioverføring "enkel" :)

Og dermed forenklet kasting :)

Samme prinsipper man ser igjen i den gode Evololinen. Skal være enkel å bruke, kaste og fiske med. :)

Stig

Är fullständigt enig med förgående inlägg :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...