Gå til innhold

Hva er du ekspert på?


.JB

Anbefalte innlegg

De fleste av oss som ikke driver konkurransefiske kan vel vanskelig vite hvor vi står rent kunnskapsmessig i forhold til andre fluefiskere, og forhåpentligvis er det av minimal interesse, også.

Det hele er et spørsmål om hvilken tilnærming man har til fluefiske . . . Er målet å være ute på tur og kose seg (som kanskje er gjeldende for de fleste av oss) ?, er det å få mest mulig fisk på kortest mulig tid ?, er det å være så effektiv som overhodet mulig når man er på fisketur ?, osv.

Det å få en ørret på flue i ny og ne er fullt overkommelig for de aller fleste, nesten uansett ferdighetsnivå, og det er jo godt å vite.

Er man derimot lysten på å ta det et steg videre, å virkelig gjøre vei i vellinga der man fisker, da kan nok tips ifra noen såkalte eksperter komme godt med.

Man kunne jo innføre en "Fluefiskeskolen"- seksjon på forumet her, totalt fritt for OT, hvor de som lurer på hvilken snelle de skal ha, hvilken stang de skal ha, hvordan de skal kaste langt, hvordan de skal fiske mest mulig effektivt under alle tenkelige forhold, osv kan stille spørsmål til et utvalgt panel av eksperter ?  :)

Sikkert en fordel om de som evt skal svare på utstyrsspørsmål ikke er tilknyttet bransjen selv, men utover det så tror jeg dette vil være beste måten å få bukt med innlegg/svar som ikke er matnyttige, for de som irriterer seg over sånt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 82
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Erik da, jeg sier jo at en ikke trenger å være verdens beste, for å være ekspert.... Og Stig, jeg sier gutta i toppen, der er det flere enn Pål og Erik, men siden det er de to som er inne på tråden her, så er det jo ikke noen vits å ramse. Dessuten, den eksperten som ikke kan lære noe nytt, han er ikke ekspert, han var...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fin tråd, det kræver sin mand at stå frem,

Sandemose har ikke levet forgæves, hvor ligger byen "Jante"  ;)

vi er i norden ikke så gode, til at hylde os selv og andre når vi er gode og gør noget fint.

måske skulle vi alle være bedre til at stå frem og sige DET KAN JEG..........

man siger jo at tryk avler modtryk, måske avler succes, succes  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hiver meg på tråden , mye bra her inne :)

kan si selv jeg er ekspert på å fiske i januar, februar, føler selv jeg strekker til da og fanger fisk :) Føler jeg at jeg er god på nettopp dette.. Men at jeg kan bli bedre og andre kan si til meg hva jeg kan gjøre bedre, er jeg veldig sikker på :) Alltid noe nytt å lære :) lest ett sted her inne at en aldri blir utlært fluefisker, alltid noe nytt en lærer på hver tur med stangen, litt avsporing..

Det er ingen som går rundt med ett stort skilt hvor det står Ekspert på ditt og datt, eller roper ut jeg er dritgod på dette.. Kjekt å få høre av andre dette var du flink til :) å få ros er vel noe alle liker samme hva en får ros for :)

Folk har forskjellig mening og tilnærminger på alt, vi alle har vel noe å lære av hverandre. En ser noe som den andre ikke ser, osv.. 

Folk må ikke være redd for å si de er god på noe uten at andre må fortelle det først på ett forum eller noe annet sted, dette høres nok litt pompøst og brautende ut  :-X men det er ikke meningen..

Respekt og ydmykhet er jo viktig :)

litt rotete innlegg skrevet i en feil , skal på bindekveld å være ekspert på å ryke den jævla bindetråden  ;D

Christian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg tenker meg om så er jeg litt ekspert på å komme meg ut på fisketur, jeg er også litt ekspert på å rusle en beta for å komme meg til det fiskevannet eller elva jeg vil besøke. Også er jeg bittelitt ekspert på favorittplassen som jeg har fiska i 30 år. Jeg føler iallfall at det nærmer seg en doktorgrad i bunnforhold ihht vading i kombinasjon med vannføring, da jeg har vært borti en del brølere som har gjort meg klokere  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

Erik da, jeg sier jo at en ikke trenger å være verdens beste, for å være ekspert.... Og Stig, jeg sier gutta i toppen, der er det flere enn Pål og Erik, men siden det er de to som er inne på tråden her, så er det jo ikke noen vits å ramse. Dessuten, den eksperten som ikke kan lære noe nytt, han er ikke ekspert, han var...

For noen år siden kom en kar til Hemsedal for å møte meg og fiske. Jeg hadde chattet med ham mange ganger på nettet gjennom et onlinespill. Jada jeg vet, er så barnslig atte. Saken er at han visste hverken navnet mitt eller hvor mye jeg hadde fisket, bare at jeg fisket i Hemsil og kjente elva relativt godt. Jeg visste lite om ham også. Kun at han kunne en del om døgnfluer og virket veldig hyggelig. Vi møttes og stakk til elva. Fyren var mer enn bare litt hyggelig og det ble veldig så trivelig. Elva viste seg fra en passe vanskelig side og det ble mest leiting etter vak. Etter hvert så fikk han da et par fine og ble overlykkelig over hvor stor og sterk fisken var. Selv bommet jeg som vanlig på et par og endte opp med én fisk.

Så tuslet vi videre oppover elva og plutselig stoppet han bak meg og sa: "Fy f**n! Hvorfor sa du ikke hvem du var?" Vi hadde bare sagt hei og navnet vårt uten at noen reagerte så veldig hverken den ene eller andre veien. Hvilket jo beviser at navnet mitt ikke akkurat er verdenskjent, hehe. Det var da heller ikke navnet mitt han reagerte på. Ettersom jeg fisker konkurranse så har jeg ofte noen sponsorplagg på meg og denne gangen var det fluevesten. Bakpå sto det: "Erik Eikre, Team Norway - Captain". Det var det siste han reagerte på. Jeg fortalte ham at det som sto der bikke etydde annet enn at jeg ledet noen gærninger under konkurranse og at det ikke måtte forstås som at jeg var Gud eller noe sånt. Ja, han hadde jo allerede sett at han var minst like dyktig, og etter dagens fangst, antagelig bedre til å fiske. Han repliserte med at det var godt jeg ikke hadde sagt noe for da hadde han ikke turt å komme. Nå hadde han det helt konge og var så glad atte. Likevel fisket han dårligere og mye mer nervøst etterpå. Det ble bedre neste dag etter at vi hadde havnet på ei skikkelig rotbløyte med masse fjas om fluefiske, kvinnfolk og alt mulig annet viktig.

Saken er at jeg lærte mer enn han og at han var småskremt. Hva pokker? Heldigvis skjønte han etter hvert at jeg ikke var noe særlig mer enn fluefiskets svar på Eddie The Eagle og at alt var som normalt. Ekspertstempelet på vesten ble heldigvis ikke til noe mer enn noen bokstaver om at jeg fisket konkurranser en gang iblant. Og godt var det! Han fortsatte å få en del fisk og vi lærte masse av hverandres tilnærming til de forskjellige situasjonene.

Noen som skjønner hvorfor jeg skriver dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skremming ! :-\

Helt sikkert.

Er så ekspert at jeg tenkte å bytte ut "Lystfisker" med "Skremmer'n". :-X

Men,jeg har mer lyst til å fiske enn å skremme så da får det bli som det er.....inntil videre.

Får se etter denne sessongen. ;D

Har jo tatt på meg ekspertise jeg,The Stig. <<l

Ellers er jeg nok bare en glad amatør som lykkes noen ganger når ekspertisen svikter. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser her at det er veldig vanskelig og forholde seg til ordet ekspert.Hvor bra må man være for og bli ekspert?

Jeg mener at det finnes så mange profiler på dette forumet som er eksperter i mine øyne.Erik,Robban ,Rune,pål,Bjørnar,staffan,Willy,brun,Tony,Runar og mange flere.Åraken til at jeg tok det første steget ang.stangbygg/montering/rep er at jeg var nysgjerrig  på hvor mange

som ville følge ekspert tråden.For min del valgte jeg og bruke tittelen ekspert fordi JEG mener at jeg har noe og tilføye

de som måtte ønske og begynne eller få tips råd ang dette emne.

Kan legge til at jeg startet hos aktiv fritid 96,97,98 husker ikke helt,men måtte gjøre en svenne prøve for og bli godkjent som autorisert service mann av G.Loomis for og dekke hele skandinavia.Rå blanks ble sendt til Norge og skulle utb.etter Loomis sitt ønske.Jeg besto...hipp,hipp.

Siden så har det blitt GL, GERO og NF.Har hatt noen stenger innenfor dørene ja.

Hvis noen mener at dette ikke kvalifiserer i en ekspert tråd så aksepterer jeg det.Synd at våre ressurs personer som nevnt ikke vil ta del i JB`s tråd.

Ergo så er det bare JEG som er ekspert,alle dere andre er amatører.......... ;D ;D ;D

Kom ut av skapet karer.. <<l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Erik da, jeg sier jo at en ikke trenger å være verdens beste, for å være ekspert.... Og Stig, jeg sier gutta i toppen, der er det flere enn Pål og Erik, men siden det er de to som er inne på tråden her, så er det jo ikke noen vits å ramse. Dessuten, den eksperten som ikke kan lære noe nytt, han er ikke ekspert, han var...

For noen år siden kom en kar til Hemsedal for å møte meg og fiske. Jeg hadde chattet med ham mange ganger på nettet gjennom et onlinespill. Jada jeg vet, er så barnslig atte. Saken er at han visste hverken navnet mitt eller hvor mye jeg hadde fisket, bare at jeg fisket i Hemsil og kjente elva relativt godt. Jeg visste lite om ham også. Kun at han kunne en del om døgnfluer og virket veldig hyggelig. Vi møttes og stakk til elva. Fyren var mer enn bare litt hyggelig og det ble veldig så trivelig. Elva viste seg fra en passe vanskelig side og det ble mest leiting etter vak. Etter hvert så fikk han da et par fine og ble overlykkelig over hvor stor og sterk fisken var. Selv bommet jeg som vanlig på et par og endte opp med én fisk.

Så tuslet vi videre oppover elva og plutselig stoppet han bak meg og sa: "Fy f**n! Hvorfor sa du ikke hvem du var?" Vi hadde bare sagt hei og navnet vårt uten at noen reagerte så veldig hverken den ene eller andre veien. Hvilket jo beviser at navnet mitt ikke akkurat er verdenskjent, hehe. Det var da heller ikke navnet mitt han reagerte på. Ettersom jeg fisker konkurranse så har jeg ofte noen sponsorplagg på meg og denne gangen var det fluevesten. Bakpå sto det: "Erik Eikre, Team Norway - Captain". Det var det siste han reagerte på. Jeg fortalte ham at det som sto der bikke etydde annet enn at jeg ledet noen gærninger under konkurranse og at det ikke måtte forstås som at jeg var Gud eller noe sånt. Ja, han hadde jo allerede sett at han var minst like dyktig, og etter dagens fangst, antagelig bedre til å fiske. Han repliserte med at det var godt jeg ikke hadde sagt noe for da hadde han ikke turt å komme. Nå hadde han det helt konge og var så glad atte. Likevel fisket han dårligere og mye mer nervøst etterpå. Det ble bedre neste dag etter at vi hadde havnet på ei skikkelig rotbløyte med masse fjas om fluefiske, kvinnfolk og alt mulig annet viktig.

Saken er at jeg lærte mer enn han og at han var småskremt. Hva pokker? Heldigvis skjønte han etter hvert at jeg ikke var noe særlig mer enn fluefiskets svar på Eddie The Eagle og at alt var som normalt. Ekspertstempelet på vesten ble heldigvis ikke til noe mer enn noen bokstaver om at jeg fisket konkurranser en gang iblant. Og godt var det! Han fortsatte å få en del fisk og vi lærte masse av hverandres tilnærming til de forskjellige situasjonene.

Noen som skjønner hvorfor jeg skriver dette?

Fordi du liker å skrive lange innlegg??  ;D

Edit: obs, kom nær legg inn litt tidlig...

Hadde jeg fisket med deg Erik, ville jeg vært redd for å gjøre noe dumt/galt, ville ikke trudd jeg hadde noe å lære bort til deg osv. Derfor du skrev det? At folk ikke skal være forutinntatte...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finne gode standplasser for harr, fiske superpuppe med våtfluesving over stedet og få harr på nesten hvert eneste kast. Det er mitt ekspertområde  <<l Hadde ikke sultet ihjel jeg nei  ;)

Spørs hvor mange som er nyssgjerrige på dette da  ;D

Du er sikkert god,men ikke bedre enn sjølvaste, men trodde kanskje du hadde nevnt meg som  ditt forbilde og mentor?

Hadde nesten forventet dette...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finne gode standplasser for harr, fiske superpuppe med våtfluesving over stedet og få harr på nesten hvert eneste kast. Det er mitt ekspertområde  <<l Hadde ikke sultet ihjel jeg nei  ;)

Spørs hvor mange som er nyssgjerrige på dette da  ;D

Du er sikkert god,men ikke bedre enn sjølvaste, men trodde kanskje du hadde nevnt meg som  ditt forbilde og mentor?

Hadde nesten forventet dette...

Selv om du er bedre på meg enn dette, vil jeg påstå at dette er selvlært! Fra elvemeite til fluefiske ble dette min greie og måte å få fisk på. INGEN slo meg i antall fisk og jeg tronet øverst på harr-tronen  <<l

Etterhvert gikk jeg over til imitasjonsfiske og sluttet å få fisk....  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

Hadde jeg fisket med deg Erik, ville jeg vært redd for å gjøre noe dumt/galt, ville ikke trudd jeg hadde noe å lære bort til deg osv. Derfor du skrev det? At folk ikke skal være forutinntatte...

Nettopp! Vi har alle noe å lære av hverandre. Den eneste sanne eksperten svømmer rundt og har finner.

Selvsagt har jeg noe mer erfaring enn ferske fluefiskere, men jaggu vikler jeg meg inn i mange teorier og gamle lærdommer også. Og da er det så forfriskende når en fersking gjør noe uventet eller så fantastisk enkelt at man blir flau. Med andre ord er det større sjanse for at jeg blir flau enn at en ferskere fluefisker blir det. Jeg burde jo liksom vite det, men nei da! Jeg VET svært lite og trives så inderlig godt med det. Jeg vet bare at harren spiser grus og andre uviktige ting. Resten er teorier og mulige treff med disse.

Hmm... når jeg tenker meg om så er jeg ekspert på finurlige og bortrotende teorier. Og så har jeg blitt ekspert på å blåse i om andre ser på meg når jeg fisker eller kaster. Da er det jo jeg som får gjort det og ikke de, hehe.

Jeg skrive lange innlegg?? Pøh!  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finne gode standplasser for harr, fiske superpuppe med våtfluesving over stedet og få harr på nesten hvert eneste kast. Det er mitt ekspertområde  <<l Hadde ikke sultet ihjel jeg nei  ;)

Spørs hvor mange som er nyssgjerrige på dette da  ;D

Du er sikkert god,men ikke bedre enn sjølvaste, men trodde kanskje du hadde nevnt meg som  ditt forbilde og mentor?

Hadde nesten forventet dette...

Selv om du er bedre på meg enn dette, vil jeg påstå at dette er selvlært! Fra elvemeite til fluefiske ble dette min greie og måte å få fisk på. INGEN slo meg i antall fisk og jeg tronet øverst på harr-tronen  <<l

Etterhvert gikk jeg over til imitasjonsfiske og sluttet å få fisk....  ;D

;D

Uansett om ingen her vil kalle seg en ekspert så er det mange folk her inne som er over gjennomsnittet gode på mye innen fluefiske. :)

Selv er jeg ikke god på en dritt,kan bare litt om alt:)

når jeg får en fisk på kroken og inn i hoven kaller jeg det bare flaks, neste gang kan jeg gjøre akkurat det samme som jeg troddeatt  gjorde alt riktig på forhånd og derfor fikk fisk, men skremme brokk på fisken....:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Erik - Det er i 99,9 % av tilfellene en god ting at innleggene dine er lange  <<l

Og så har du en egenskap med din måte å skrive på å få oss andre til å tenke! Du lufter teorier, spør, synser, mener osv...En GOD egenskap mener nå jeg da  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

- lærer kanskje enda mer jo flinkere vi blir- noen som har tenkt på det?

Stig

Ja.

Livslangt.

Kunnskap - Erfaring - Refleksjon - Ny kunnskap - Erfaring - Refleksjon (iterativt).

Fra pedagogikken er det også sentralt for optimal læring at en lærer seg å lære. Da får vi læringskompetanse. Det er noe hver enkelt av oss må gjøre i forhold til behov. Læring er subjektivt, noe som foregår i våre egne hoder. En pedagog, veileder, instruktør kan tilrettelegge og motivere for at læring skal skje, men hovedtyngden av læringen må vi alle sammen ta ansvar for selv. Veiledning er hjelp til selvhjelp.

Jan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lest igjennom denne tråden, og den minner meg mer og mer om et møte i AA:

Hei, jeg heter Vidar, og jeg er ekspert.

Har forsøkt å trappe ned, men innser at jeg ikke greier det uten hjelp.

Er i ferd med å miste familien, jobben, og livet raser snart sammen!

Puuhh, der var det sagt....

I min verden er en ekspert en person som kan vesentlig mer om et emne enn gjennomsnittet. Grensen mellom ekspert og nerd er hårfin. Selv er jeg ekspert på et ganske smalt område, og anser meg selv i kategorien "nerd, og stolt over det". Bortsett fra kunnskap om splitcane og stangbygging, er jeg en ganske gjennomsnittlig fluefisker.

Her på FFS finnes det en drøss eksperter/nerder. Det finnes også en haug med folk som kan mye, men som dessverre også tror at de forvalter den hele og fulle sannhet. Disse må ikke forveksles med eksperter!

Synes salige GEM Skues konkluderer på en fin måte:

"En autoritet som lager dogmer og slår fast at "slik er det", er som en søvngjenger som sløver og fordummer. Den sanne funksjon til en autoritet burde være å fremme nytenking, ikke å lamme den. Men, da ville vel ikke autoriteten lenger være en autoritet?"

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...