Gå til innhold

Negativ drift.


Tom Syversen

Anbefalte innlegg

Hva er negativ drift?

NB.Dette er en kastetråd,så se bort fra fiske,så slipper vi noe sutring i den forbindelse

i denne tråden. ;D

Drifter jeg negativt i forhold til kastehånden min,eller stangtuppen min,eller begge deler?

Og har det noen som helst betydning for lengden på kastet mitt om jeg drifter negativt?

La oss bruke et utrykk som positiv drift,vil det medføre lengre kast?

Jeg lurer på hvor mange som kommer til å svare i denne tråden? ;D

Tom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 90
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Jeg er EKSPERT på negativ drift :)

Spesielt fra full strekk i baksleng. Da drifter jeg en del før jeg "begynner" fremslengen.

Kult Henning. <<l

Ja,ja,jeg har sett ekspert tråden,ikke min greie i det hele tatt. :P

Det fører bare til begrensninger for ytringer og meninger,og det største problemet er

å definere ekspert,og det blir bare "negative waves" av det. ;D ;D ;D

Har du ikke sett Kellys helter? ;D

Anyway,jeg blir litt usikker på hva du mener med negativ drift da Henning?

Negativ drift er at trekkhånda beveger seg i motsatt retning av kastehånda

når vi starter kastet.

Taper vi på det i kastelengde?

Eller er det bare en helt naturlig ting som de aller,aller fleste av oss hele tiden gjør

uten at det betyr så mye i det hele tatt egentlig?

Tom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er dette enda et nytt uttrykk som har dukket opp paa saksyloopsforumet, Tom?

Da jeg saa overskriften saa trodde jeg umiddelbart at du snakket om "creep". Siden "drift" lett er det motsatte, og selve kuren for creep.

Negativ drift er at trekkhånda beveger seg i motsatt retning av kastehånda

når vi starter kastet.

Sliter LITT med den der...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har jeg forstått deg rett hvis du mener at negativ drift fører til kortere arbeidsvei..  ???

(NB! Jeg er ingen ekspert...)!

Jeg er heller ikke ekspert. ;D

Og det er jeg glad for. ;D

Nei,negativ drift fører ikke til kortere arbeidsvei for stanga.

Men hvis vi ikke drifter negativt,men utelukkende tvinger oss selv til å tenke positiv drift,

hva skjer da?

Prøv.Antageligvis så senker du stangtuppen og øker arbeidveien ytterligere.

Fordi du venter?

Tom

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mergus Merganeser

Har jeg forstått deg rett hvis du mener at negativ drift fører til kortere arbeidsvei..  ???

(NB! Jeg er ingen ekspert...)!

Jeg er heller ikke ekspert. ;D

Og det er jeg glad for. ;D

Nei,negativ drift fører ikke til kortere arbeidsvei for stanga.

Men hvis vi ikke drifter negativt,men utelukkende tvinger oss selv til å tenke positiv drift,

hva skjer da?

Prøv.Antageligvis så senker du stangtuppen og øker arbeidveien ytterligere.

Fordi du venter?

Tom

Hmm.... Da skjønner jeg ikke helt hvorfor du kaller det negativ da jeg oppfatter lengre arbeidsvei som positiv.. Å drifte mente jeg var å bevege stanga videre etter stoppen for å "hente" snøret lengre bak eller frem for dermed å oppnå lengre arbeidsvei? Negativ står for minus i mitt hode og da vil det uttrykket (negativ drift) være kortere arbeidsvei. Men jeg er trønder da og snakker vel ikke helt norsk... hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er dette enda et nytt uttrykk som har dukket opp paa saksyloopsforumet, Tom?

Da jeg saa overskriften saa trodde jeg umiddelbart at du snakket om "creep". Siden "drift" lett er det motsatte, og selve kuren for creep.

Negativ drift er at trekkhånda beveger seg i motsatt retning av kastehånda

når vi starter kastet.

Sliter LITT med den der...

Tore hvis driften er negativ så ligger det vel i kortene at den blir kortere?

Vi bruker ikke ordet Creep her.

Å det mulig for deg å krype med trekkhånda????;D

Tom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har jeg forstått deg rett hvis du mener at negativ drift fører til kortere arbeidsvei..  ???

(NB! Jeg er ingen ekspert...)!

Jeg er heller ikke ekspert. ;D

Og det er jeg glad for. ;D

Nei,negativ drift fører ikke til kortere arbeidsvei for stanga.

Men hvis vi ikke drifter negativt,men utelukkende tvinger oss selv til å tenke positiv drift,

hva skjer da?

Prøv.Antageligvis så senker du stangtuppen og øker arbeidveien ytterligere.

Fordi du venter?

Tom

Arbeidsveien til stanga er vel den samme hele tiden.?

Det er vel arbeidsveien til trekkhånda som kan variere, å dette er da noe som vil vise igjenn i lengden på kastet.

Eller er jeg helt på jorde å skjønner ingen ting? ??? ???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johnny S

Negativ drift har da alltid handlet om at "kastehånda kryper framover mens lina er på vei bakover". ???

Og hvem er det som sier at negativ drifting handler om trekkhånda?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mergus Merganeser

Negativ drift har da alltid handlet om at "kastehånda kryper framover mens lina er på vei bakover". ???

Og hvem er det som sier at negativ drifting handler om trekkhånda?

Jepp, det mener jeg også! Får håpe trådstarter kommer med fasit snart!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har jeg forstått deg rett hvis du mener at negativ drift fører til kortere arbeidsvei..  ???

(NB! Jeg er ingen ekspert...)!

Jeg er heller ikke ekspert. ;D

Og det er jeg glad for. ;D

Nei,negativ drift fører ikke til kortere arbeidsvei for stanga.

Men hvis vi ikke drifter negativt,men utelukkende tvinger oss selv til å tenke positiv drift,

hva skjer da?

Prøv.Antageligvis så senker du stangtuppen og øker arbeidveien ytterligere.

Fordi du venter?

Tom

Hmm.... Da skjønner jeg ikke helt hvorfor du kaller det negativ da jeg oppfatter lengre arbeidsvei som positiv.. Å drifte mente jeg var å bevege stanga videre etter stoppen for å "hente" snøret lengre bak eller frem for dermed å oppnå lengre arbeidsvei? Negativ står for minus i mitt hode og da vil det uttrykket (negativ drift) være kortere arbeidsvei. Men jeg er trønder da og snakker vel ikke helt norsk... hehe

Jeg er fra Oslo,og snakker vel heller ikke sikkert helt norsk heller. ;D

Les dette her nøye nå,hvis du drifter negativt så starter du bevegelsen av stanga,og eventuellt

stangtuppen (avhengig av hva håndleddet ditt gjør) fremover samtidig som at trekkhånda går bakover.

Er det så vanskelig å forstå dette her???

Ok,det er sikkert jeg som ikke er i stand til å forklare meg tydlig nok? ;D

Ordet Creep eksistere ikke her og ordet kan med letthet misforståes etter min mening.

Tom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mergus Merganeser

Har jeg forstått deg rett hvis du mener at negativ drift fører til kortere arbeidsvei..  ???

(NB! Jeg er ingen ekspert...)!

Jeg er heller ikke ekspert. ;D

Og det er jeg glad for. ;D

Nei,negativ drift fører ikke til kortere arbeidsvei for stanga.

Men hvis vi ikke drifter negativt,men utelukkende tvinger oss selv til å tenke positiv drift,

hva skjer da?

Prøv.Antageligvis så senker du stangtuppen og øker arbeidveien ytterligere.

Fordi du venter?

Tom

Hmm.... Da skjønner jeg ikke helt hvorfor du kaller det negativ da jeg oppfatter lengre arbeidsvei som positiv.. Å drifte mente jeg var å bevege stanga videre etter stoppen for å "hente" snøret lengre bak eller frem for dermed å oppnå lengre arbeidsvei? Negativ står for minus i mitt hode og da vil det uttrykket (negativ drift) være kortere arbeidsvei. Men jeg er trønder da og snakker vel ikke helt norsk... hehe

Jeg er fra Oslo,og snakker vel heller ikke sikkert helt norsk heller. ;D

Les dette her nøye nå,hvis du drifter negativt så starter du bevegelsen av stanga,og eventuellt

stangtuppen (avhengig av hva håndleddet ditt gjør) fremover samtidig som at trekkhånda går bakover.

Er det så vanskelig å forstå dette her???

Ok,det er sikkert jeg som ikke er i stand til å forklare meg tydlig nok? ;D

Ordet Creep eksistere ikke her og ordet kan med letthet misforståes etter min mening.

Tom.

For en trønder ble dette svært-svært vanskelig... Men du sier jo det samme som meg ift arbeidsvei iom at du sier, Sitat; "starter du bevegelsen av stanga,og eventuellt stangtuppen (avhengig av hva håndleddet ditt gjør) fremover". Hvis du da skal redusere arbedsvei må håndledd være passivt, men du sier "avhengig av hva håndleddet ditt gjør". Mener du da at du henter snøret med en hånleddbevegelse (mot kasteretningen - bakover eller fremover) og dermed ikke påvirker arbeidsvei..??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Negativ drift har da alltid handlet om at "kastehånda kryper framover mens lina er på vei bakover". ???

Og hvem er det som sier at negativ drifting handler om trekkhånda

?

Jeg sier det Johnny.Hva gjør det med driften din?

Kanskje jeg ikke skulle kalt det drift,men jeg liker å se det som totalt sett hva

snøret gjør.

Hvorfor beveger du eller vi trekkhånda i motsatt retning av stanga?

Så hvis du mener at å drifte bare handler om hva stangtuppen gjør

så er vi kanskje av litt forskjellig oppfatning?

Som jeg sa Johnny,tving deg selv til utelukkenede å la trekkhånda følge stanga

og kastehånda.

Hva skjer da? ;D

Tom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mergus Merganeser

Negativ drift har da alltid handlet om at "kastehånda kryper framover mens lina er på vei bakover". ???

Og hvem er det som sier at negativ drifting handler om trekkhånda

?

Jeg sier det Johnny.Hva gjør det med driften din?

Kanskje jeg ikke skulle kalt det drift,men jeg liker å se det som totalt sett hva

snøret gjør.

Hvorfor beveger du eller vi trekkhånda i motsatt retning av stanga?

Så hvis du mener at å drifte bare handler om hva stangtuppen gjør

så er vi kanskje av litt forskjellig oppfatning?

Som jeg sa Johnny,tving deg selv til utelukkenede å la trekkhånda følge stanga

og kastehånda.

Hva skjer da? ;D

Tom.

Wild guess:

Du begynner å spenne stanga før snøret ligger vannrett bak og i det snøret har fullt trekk vil kraften bakover (Fra snøret) bidra til at stanga spennes dypere og dermed trenger du ikke så lang arbeidsvei!

Bare si det Tom! Nå hadde jeg rett... eller....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har jeg forstått deg rett hvis du mener at negativ drift fører til kortere arbeidsvei..  ???

(NB! Jeg er ingen ekspert...)!

Jeg er heller ikke ekspert. ;D

Og det er jeg glad for. ;D

Nei,negativ drift fører ikke til kortere arbeidsvei for stanga.

Men hvis vi ikke drifter negativt,men utelukkende tvinger oss selv til å tenke positiv drift,

hva skjer da?

Prøv.Antageligvis så senker du stangtuppen og øker arbeidveien ytterligere.

Fordi du venter?

Tom

Hmm.... Da skjønner jeg ikke helt hvorfor du kaller det negativ da jeg oppfatter lengre arbeidsvei som positiv.. Å drifte mente jeg var å bevege stanga videre etter stoppen for å "hente" snøret lengre bak eller frem for dermed å oppnå lengre arbeidsvei? Negativ står for minus i mitt hode og da vil det uttrykket (negativ drift) være kortere arbeidsvei. Men jeg er trønder da og snakker vel ikke helt norsk... hehe

Jeg er fra Oslo,og snakker vel heller ikke sikkert helt norsk heller. ;D

Les dette her nøye nå,hvis du drifter negativt så starter du bevegelsen av stanga,og eventuellt

stangtuppen (avhengig av hva håndleddet ditt gjør) fremover samtidig som at trekkhånda går bakover.

Er det så vanskelig å forstå dette her???

Ok,det er sikkert jeg som ikke er i stand til å forklare meg tydlig nok? ;D

Ordet Creep eksistere ikke her og ordet kan med letthet misforståes etter min mening.

Tom.

For en trønder ble dette svært-svært vanskelig... Men du sier jo det samme som meg ift arbeidsvei iom at du sier, Sitat; "starter du bevegelsen av stanga,og eventuellt stangtuppen (avhengig av hva håndleddet ditt gjør) fremover". Hvis du da skal redusere arbedsvei må håndledd være passivt, men du sier "avhengig av hva håndleddet ditt gjør". Mener du da at du henter snøret med en hånleddbevegelse (mot kasteretningen - bakover eller fremover) og dermed ikke påvirker arbeidsvei..??

Det jeg mener er at håndleddbevegelsen din bestemmer vandringen for stantuppen din.

Det er så klart fullt mulig å føre stanga og håndleddet fremover uten at stangtuppen forandrer vinkel.

Det vi kaller å dra stanga etter seg.

Ja,noen kaller det det da. ;D

Det setter ikke nevneverdig fart på snøret,ikke mer enn det hånda di beveger seg.

Tom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

jeg illustrerte det.... ja tok meg den friheten i mellomtiden kom det endel skriftlige forklaringer.[attachimg=1]  og Henning, ja du VAR mester til negativ drift...... det var oppreting av dette problemet som fikk deg til å få den deilige feelingen.

post-0-13949894404219_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mergus Merganeser

Har jeg forstått deg rett hvis du mener at negativ drift fører til kortere arbeidsvei..  ???

(NB! Jeg er ingen ekspert...)!

Jeg er heller ikke ekspert. ;D

Og det er jeg glad for. ;D

Nei,negativ drift fører ikke til kortere arbeidsvei for stanga.

Men hvis vi ikke drifter negativt,men utelukkende tvinger oss selv til å tenke positiv drift,

hva skjer da?

Prøv.Antageligvis så senker du stangtuppen og øker arbeidveien ytterligere.

Fordi du venter?

Tom

Hmm.... Da skjønner jeg ikke helt hvorfor du kaller det negativ da jeg oppfatter lengre arbeidsvei som positiv.. Å drifte mente jeg var å bevege stanga videre etter stoppen for å "hente" snøret lengre bak eller frem for dermed å oppnå lengre arbeidsvei? Negativ står for minus i mitt hode og da vil det uttrykket (negativ drift) være kortere arbeidsvei. Men jeg er trønder da og snakker vel ikke helt norsk... hehe

Jeg er fra Oslo,og snakker vel heller ikke sikkert helt norsk heller. ;D

Les dette her nøye nå,hvis du drifter negativt så starter du bevegelsen av stanga,og eventuellt

stangtuppen (avhengig av hva håndleddet ditt gjør) fremover samtidig som at trekkhånda går bakover.

Er det så vanskelig å forstå dette her???

Ok,det er sikkert jeg som ikke er i stand til å forklare meg tydlig nok? ;D

Ordet Creep eksistere ikke her og ordet kan med letthet misforståes etter min mening.

Tom.

For en trønder ble dette svært-svært vanskelig... Men du sier jo det samme som meg ift arbeidsvei iom at du sier, Sitat; "starter du bevegelsen av stanga,og eventuellt stangtuppen (avhengig av hva håndleddet ditt gjør) fremover". Hvis du da skal redusere arbedsvei må håndledd være passivt, men du sier "avhengig av hva håndleddet ditt gjør". Mener du da at du henter snøret med en hånleddbevegelse (mot kasteretningen - bakover eller fremover) og dermed ikke påvirker arbeidsvei..??

Det jeg mener er at håndleddbevegelsen din bestemmer vandringen for stantuppen din.

Det er så klart fullt mulig å føre stanga og håndleddet fremover uten at stangtuppen forandrer vinkel.

Det vi kaller å dra stanga etter seg.

Ja,noen kaller det det da. ;D

Det setter ikke nevneverdig fart på snøret,ikke mer enn det hånda di beveger seg.

Tom.

Men hva er vitsen da  ???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vitsen er at hvis du tvinger deg selv til konsentrere deg om om at både trekkhånda og stanga

utelukkende skal gå i samme retning som snøret så ville det ikke forundre meg at de aller fleste

ville få en lengre arbeidvei.

Poenget er at hvorfor skjer det?

Ja,det skjer når jeg prøver i allfall.

Hvis noen andre vil prøve så er det så klart være veldig allright. ;D

Og derfor kaller jeg det en positiv drift.

Handler drift utelukkende om stangføring?

Tom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes faktisk Syversens betraktning i forhold til uttrykket "negativ drift" kanskje er en bedre måte å betrakte det på, altså ta tak i forholdet trekkhånd og kastehånds bevegelse i forhold til hverandre, kontra den betraktningsmåten de fleste av oss kanskje har vært vant til å bruke ved å fokusere mest på stangbevegelsen.

For det vil jo typisk være sånn at vi i en negativ drift vil se at kastehånden beveger seg et stykke i motsatt retning av trekkarmens/håndens tilbakeføring.

Dette får, som han er inne på, negativ konsekvens.

Etter mitt syn kan vi da altså sette negativ drift på den ene siden som noe negativt, mens vi kan sette ordet "slide" (som også er mye brukt uttrykk) som noe positivt, når den utføres riktig. Mergus var forsåvidt inne på det, det at vi kommer på litt forsiktig for å utnytte restfart i motsatt retning, for å skape oss kontakt, og for å sette oss i ladeposisjon.

Jeg tror nok hele poenget til Tom da bunner ut i at vi slider korrekt når begge hendene følger hverandre mest mulig, mens vi får en negativ effekt når det motsatte skjer.

Min mening er nok at dere alle snakket om det samme, men så det fra ulik synsvinkel, jfr. stangbevegelse/kastehånd og trekkhånd/kastehånd.

Tom har bare tatt den litt lenger.

Så får han korrigere meg om jeg tar feil.

Jan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...