Gå til innhold

Negativ drift.


Tom Syversen

Anbefalte innlegg

Gjest Mergus Merganeser

Vitsen er at hvis du tvinger deg selv til konsentrere deg om om at både trekkhånda og stanga

utelukkende skal gå i samme retning som snøret så ville det ikke forundre meg at de aller fleste

ville få en lengre arbeidvei.

Poenget er at hvorfor skjer det?

Ja,det skjer når jeg prøver i allfall.

Hvis noen andre vil prøve så er det så klart være veldig allright. ;D

Og derfor kaller jeg det en positiv drift.

Handler drift utelukkende om stangføring?

Tom.

Greier ikke helt å se hvorfor dette skjer.... Men rettlinjet energitilførsel er jo alfa-omega for å lade stanga. Da overføres tilført energi til snørets bevegelse og i kasteretning "uten energitap". Ut fra det du beskriver kan dette ha noe med at trekkhånden tilfører mer energi vha en lengre bevegelse og dermed kompenserer for kortere arbeidsvei. Men skjønner ikke helt dette.... Eller rettere sagt; "Æ veit itj...."??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 90
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Gjest Johnny S

Hvorfor beveger du trekkhånda i motsatt retning av stanga?

Dette er litt vanskelig å svare på, men i bakslengen vrir jeg kroppen slik at jeg står 45 grader på kasteretninga.

Jeg ønsker imidlertid å ha både kropp og hode vendt mot målet i framslengen, så derfor må jeg vri kroppen tilbake igjen, vridingen fører til at kastehånda kryper framover et stykke. Dobbelttrekket går som normalt, dvs det går oppover mot fluesnella, eller i motsatt retning av stanga om du vil.

Trekkhånden beveger seg mot fluesnella(stanga) for jeg vil gjerne få med meg dobbelttrekket!  ;)

Kroppsvridningen handler om "bestemte utgangsposisjoner" for både fram/baksleng, "rette linjer" samt det å "møte snøret".

Som jeg sa Johnny,tving deg selv til utelukkenede å la trekkhånda følge stanga

og kastehånda.Hva skjer da? ;D

Etter mitt skjønn kaster du uten dobbelttrekk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mergus; hvis du venter litt mer med kastehånda, så vil du gi deg tid til en fullverdig tilbakeføring av trekkarm i trekkets fase 2. Det som typisk skjer når kastehånda kommer forover for tidlig, og altså motsatt vei av trekkhånd, er at vi havner i en situasjon med en effekt av både for kort fremovertrekk og arbeidsvei.

Jan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mergus Merganeser

Mergus; hvis du venter litt mer med kastehånda, så vil du gi deg tid til en fullverdig tilbakeføring av trekkarm i trekkets fase 2. Det som typisk skjer når kastehånda kommer forover for tidlig, og altså motsatt vei av trekkhånd, er at vi havner i en situasjon med en effekt av både for kort fremovertrekk og arbeidsvei.

Jan.

Den skjønner jeg Jan! Men jeg skjønner ikke helt hvorfor trekkhånden skal bidra til en lengre arbeidsvei fordi jeg mener at man ikke greier å kompensere for manglende arbeidsvei til stangtoppen med trekkhånden. Det er slik jeg forstår dette da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, men det har du i utgangspunktet helt rett i. Det jeg mener er at riktig fokus på trekkhånden blir styrende for det andre, resultatmessig bedre utnyttelse. Du setter altså agendaen for kastet ditt med trekkhånden.

Edit; poenget er altså at du ved riktig trekkhåndsbruk og fokus på det Tom nevner, aldri skal havne i situasjonen med for kort arbeidsvei i forhold til det kastet du skal utøve.

Jan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, men det har du i utgangspunktet helt rett i. Det jeg mener er at riktig fokus på trekkhånden blir styrende for det andre, resultatmessig bedre utnyttelse. Du setter altså agendaen for kastet ditt med trekkhånden.

Jan.

Bra Jan. <<l

Et vesentlig poeng. <<l

Johnny,poenget mitt er når vi henter,og ikke kaster. :)

Tom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mergus Merganeser

Ja, men det har du i utgangspunktet helt rett i. Det jeg mener er at riktig fokus på trekkhånden blir styrende for det andre, resultatmessig bedre utnyttelse. Du setter altså agendaen for kastet ditt med trekkhånden.

Jan.

Bra Jan. <<l

Et vesentlig poeng. <<l

Johnny,poenget mitt er når vi henter,og ikke kaster. :)

Tom.

Her er jeg ikke enig med deg Tom hvis du da mener dette er en fordel.. Greit nok at du får en lengre arbeidsvei på trekkhånd, men du greier ikke, som nevnt tidligere, å kompensere med trekkhånd for den jobben du kan gjøre med stangtoppen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå kan Tom sikkert også svare på denne, Mergus.

Men du trenger ikke kompensere vettu, når du ALDRI har vært i en situasjon med negativ drift. Trekkarmens bruk skal bidra til å fjerne problemet i utgangspunktet. Klart, er vi allerede kommet i en situasjon hvor vi får tatt ut for kort arbeidsvei i forhold til type kast, så har vi jo langt på vei tapt.

Edit; bare ligg å vent på trekkhånda i tilbakeføringen, vent, vent, vent. Kastehånda er typisk i drift/opphenting (positiv), eller den står stille.

Mvh. Jan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har jeg heller aldri sagt.

Jeg har aldri noensinne sagt at trekkhånda kompenserer for bevegelsen til stangtoppen.

Du antar at jeg mener det det,men det er feil.

Det jeg sier er at hvis du konsentrer deg om positiv drift så legg merke til hva det

gjøre med stangdriften din.

Det som setter størst fart på snøret,er det stangtuppen eller trekket?

Hvor langt det er,er ikke det det handler om,poenget er at hva ville det optimale

forholdet være?

Tom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mergus Merganeser

Det har jeg heller aldri sagt.

Jeg har aldri noensinne sagt at trekkhånda kompenserer for bevegelsen til stangtoppen.

Du antar at jeg mener det det,men det er feil.

Det jeg sier er at hvis du konsentrer deg om positiv drift så legg merke til hva det

gjøre med stangdriften din.

Det som setter størst fart på snøret,er det stangtuppen eller trekket?

Hvor langt det er,er ikke det det handler om,poenget er at hva ville det optimale

forholdet være?

Tom.

Muligens litt forutinntatt her, sorry.... Sant, du har ikke sagt det, men jeg antok det iom at du tok opp temaet.

Men hva mener du da Tom? Er det trekket eller toppen som setter mest fart, og kan egentlig trekket kompensere for bevegelsen til toppen? (NB! Nå spør jeg bare)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Muligens litt forutinntatt her, sorry.... Sant, du har ikke sagt det, men jeg antok det iom at du tok opp temaet.

Men hva mener du da Tom? Er det trekket eller toppen som setter mest fart, og kan egentlig trekket kompensere for bevegelsen til toppen? (NB! Nå spør jeg bare)

Kult Mergus,men før vi går videre nå,så er det ikke lenger drift vi snakker om.

Og jeg sier ikke at det var du som forandret det,men heller jeg. :-[

Kan jeg få foreslå at vi snakker om drift først?

(Og drita kult om vi snakker farten til snøret,stangtuppen,trekket og snordraget også etterhvert.)

Og da er det kult at det finnes folk som Grunde som lærer de fleste av oss hva det handler om.

Og det er ikke på noen som helst måte meningen å dra Grunde inn i diskusjonen,men det er

ganske trygt å vite at han er der.Det vrimler ikke akkurat av fysikere som samtidig er fluekastere. <<l

Sorry Mergus,litt min feil å begynne å snakke om farten til snøret,hundre tanker i hodet på en gang.

Synes du at negativ drift bare handler om stangbevegelse på bakgrunn av det Johnny påpeker?

Hvis du beveger stanga og trekkhånda mot hverandre er det positiv eller negativ drift?

Jeg mener å spørre deg og Johnny,så si nå for all del hva du mener,er det positiv drift?

Da ligger det jo i kortene at jeg mener at drift er en total ting,og ikke bare det stanga gjør?

Egentlig ganske overrasket at så mange svarer her.Kult. <<l

Tom

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er EKSPERT på negativ drift :)

Spesielt fra full strekk i baksleng. Da drifter jeg en del før jeg "begynner" fremslengen.

Kult Henning. <<l

Ja,ja,jeg har sett ekspert tråden,ikke min greie i det hele tatt. :P

Det fører bare til begrensninger for ytringer og meninger,og det største problemet er

å definere ekspert,og det blir bare "negative waves" av det. ;D ;D ;D

Har du ikke sett Kellys helter? ;D

Anyway,jeg blir litt usikker på hva du mener med negativ drift da Henning?

Negativ drift er at trekkhånda beveger seg i motsatt retning av kastehånda

når vi starter kastet.

Taper vi på det i kastelengde?

Eller er det bare en helt naturlig ting som de aller,aller fleste av oss hele tiden gjør

uten at det betyr så mye i det hele tatt egentlig?

Tom.

Har ikke lest svarene her men jeg trodde negativ drift var at jeg ikke klarer å holde stanga i bakre stilling helt til fremkastet begynner. Dvs, jeg fører kastearmen rolig fremover og "taper" arbeidsvei til fremkastet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da skal jeg kale den negativ trekk.... ;D

Ok,jeg pleier å drifte bakover med trekkhånda jeg,derfor kaller jeg også det negativ drift

så lenge stanga er på vei fremover.Og det er ikke for at stanga alene på vei fremover,men fordi

at trekkhånda beveger seg i motsatt retning.

Det er ikke positivt,men en typisk og vanlig ting for de fleste å gjøre.

Det er ikke det samme som å si at det er det beste vi kan gjøre?

Tom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke lest svarene her men jeg trodde negativ drift var at jeg ikke klarer å holde stanga i bakre stilling helt til fremkastet begynner. Dvs, jeg fører kastearmen rolig fremover og "taper" arbeidsvei til fremkastet.

Så klart Henning.

Men det med arbeidvei handler om translasjon og rotasjon.

Det med å dra stanga etter seg,og det å brekke den over.

Det som jeg prøver å belyse her er hvorfor beveger vi trekkhånden og stanga i motsatt retning

under driften?

Det virker på meg som omtrent ingen tenker over hvorfor?

Tom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johnny S

Sliter veldig med å forstå hva du mener, klarer ikke helt å se for meg hva og hvor i kastebevegelsen du gjør dette. De fleste "erfarne kastere" holder jo igjen dobbelttrekket, eller "utsetter dobbelttrekket" til slutten av kastebevegelsen slik at man ikke bruker opp dobbelttrekket for tidlig. Dette vil si at i begynnelsen av kastet beveger kastehånden og trekkhånden seg samme vei, men det er vel ikke dette du mener, du skrev at dette er noe du gjør når du henter opp snøret.

Tror jeg må ha dette inn med teskje;

Du har nettopp avsluttet bakkastet, kastehånden har bråstoppet og er litt bak hodet, dobbelttrekket er ferdig og trekkhånden befinner seg ved hoften. Hva skjer så?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I mitt vokabular, så betyr "negativ drift" at man etter at bak- og framslengen er satt, drar stangtuppen tilbake inn i kastesektoren, slik at arbeidsveien blir kortere. "Positiv drift", eller det å drifte positivt, betyr at man øker arbeidsveien etter at stoppen er satt  <<l

Jeg la ut et kasteklipp engang også hvor jeg viser dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I mitt vokabular, så betyr "negativ drift" at man etter at bak- og framslengen er satt, drar stangtuppen tilbake inn i kastesektoren, slik at arbeidsveien blir kortere. "Positiv drift", eller det å drifte positivt, betyr at man øker arbeidsveien etter at stoppen er satt  <<l

Jeg la ut et kasteklipp engang også hvor jeg viser dette.

<<l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I mitt vokabular, så betyr "negativ drift" at man etter at bak- og framslengen er satt, drar stangtuppen tilbake inn i kastesektoren, slik at arbeidsveien blir kortere. "Positiv drift", eller det å drifte positivt, betyr at man øker arbeidsveien etter at stoppen er satt  <<l

Jeg la ut et kasteklipp engang også hvor jeg viser dette.

Helt riktig.

Jan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...